PDA

View Full Version : Welke vibe gebruiken jullie...



bloodgulge2
5 februari 2010, 21:15
.... in combinatie met overdrive voor het geluid à la machine gun v hendrix

robert-gitarist
5 februari 2010, 21:34
Ik heb sinds vandaag een Dunlop Univibe (de grote versie met footcontroller) woow echt een super super tof pedaal! Ik ben echt een phaser/chorus/vibrato freak en ik vindde Dunlop Univibe echt te gek. Zeker instand Hendrix. Hoe de overige vibe pedalen zijn weet ik niet. Ik heb wel eens de Fulltone Dejavibe gehoord tijdens een optreden en die klonk ook wel erg okee maar na mijn idee te zoetjes.

bloodgulge2
5 februari 2010, 22:36
nice, maar ik zou eerder voor een solide (niet expression) model gaan.
heb al naar veel clips v verschillende vibes geluisterd op youtube en ze doen het allemaal wel op hun eigen manier.. hangt nog altijd van de overige gear af natuurlijk. Ik was wel verbaasd dat de meeste vibe pedalen al gemakkelijk over de 250 eur komen met uitzondering van de voodoo lab micro vibe en de pickle vibe. welke verschillen hebben jullie al zelf opgemerkt tussen deze prijsklasses?

Dirk_Hendrik
5 februari 2010, 23:02
Shin-ei resley tone.

De echte dus.

paulusdeBKB
5 februari 2010, 23:50
Laat me raden. Wordt niet meer gemaakt, zeker?

shredneck
5 februari 2010, 23:50
Ik gebruik een Fulltone mini Deja-Vibe.

De mojo-vibe heb ik ook gehad thuis, maar die heeft meer mids.

Nitefly7
6 februari 2010, 08:56
ik ben geen mega Hendrix-buff, maar de vibe-stand van mijn Arion (D_H modded) evt. in combinatie met een Phase90 komt ook aardig Vibe'ish over...!

bloodgulge2
6 februari 2010, 11:26
hmm ik denk dat het dan maar weer uitproberen geblazen is.. probleem is dat ze niet al te veel keus hebben hier bij mij.
btw iemand ooit de micro en een duurdere vibe naast elkaar gehoord?

Ferraririk
6 februari 2010, 11:32
de coolcat vibe schijnt ook heel goed te zijn, en die is maar een paar tientjes:ok:



en echt de machine gun sound, volgens mij gebruikt hendrix ook de univibe (of nouja, uni-vox univibe, die van dunlop is reissue) dus, mocht je echt specifiek die sound willen en het budget hebben....

Dirk_Hendrik
6 februari 2010, 18:38
de coolcat vibe schijnt ook heel goed te zijn, en die is maar een paar tientjes:ok:



en echt de machine gun sound, volgens mij gebruikt hendrix ook de univibe (of nouja, uni-vox univibe, die van dunlop is reissue) dus, mocht je echt specifiek die sound willen en het budget hebben....

Een Jax vibratone om precies te zijn.
Die meer bekend verkocht is geweest als Univox Univibe.

De controls zijn wel iets anders en uiteindelijk zijn het beide wel Shin-Ei.

Moet ik wel bij zeggen dat ik die Dunlop (die grote zilveren dus) wel een erg goed ding vind.

vinni
6 februari 2010, 19:20
Nou gebruiken is een groot woord.

Heb hier een Foxrox Aquavibe liggen.

Vinni

bloodgulge2
6 februari 2010, 20:20
net eens naar de coolcat geluisterd. Idd erg goed voor het geld, micro vibe is net wat beter maar wat wil je voor de prijs.. Begin erover te denken om toch voor een van de high end pedalen te gaan.. (fulltone, mojovibe..) De micro lijkt het geluid dunner te maken.
Helaas hebben ze hier bij jacky alleen de fulltone mini deja vibe om uit te proberen

jungletarzan
7 februari 2010, 10:47
Ik heb er een aantal gehad en heb nu de Mojovibe waar ik zeer tevreden over ben. Micro vibe is ok maar klinkt niet vet. Dunlop Uni-vibe heeft wel het echte geluid maar een beetje stoffig, weinig hoog. Fulltone Deja Vibe- erg goed wel een beetje netjes. De Mojo Vibe heeft het voor mij helemaal vooral als je met een Marshall amp met buikkast lekker hard kan spelen. De duurdere apparaten werken met photo cellen en vooral op hoog volume hoor je dat verschil je kirijgt dan echt die vette "blob" in het laag. De goedkopere Vibe imitaties zijn toch meer "glorified" phaser's vind ik.
Met de goedkopere bedoel ik b.v. de Sweet sound Mofaux Vibe ( ja van dezelfde maker als de Mojo vibe) en de Lovepedal Vibe, beide heb ik ook gehad en liggen 2e hands rond de € 100,- maar nogmaals dan kan je net zo goed een uitgebreidde phaser kopen.
Prescription electronics heeft ook een hele goeie en Mojo vibe heeft ook de Ultra Vibe met een footswitch extra voor de Vibrato stand. De grote Roger Mayer Voodo Vibe is ook erg goed maar wel groot, de kleine heb ik nooit gehoord. Om een kort verhaal lang te maken, als je het echt Vibe geluid wil benaderen zit je toch vast aan een apparaat met photocellen.
Ron

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 12:27
. De goedkopere Vibe imitaties zijn toch meer "glorified" phaser's vind ik.

Makes sense. Een vibe is een phaser.

Luke-wannabe
7 februari 2010, 12:42
Eerlijk gezegd vind ik een Vibe echt iets totaal anders. Phaser is gewoon een filter dat over je totaalgeluid heen word gehaald. Een Vibe klinkt echt als een ronddraaiende leslie speaker.

bloodgulge2
7 februari 2010, 13:08
mja ik speel over een rocker 30w buizen combo van orange. Meerbepaald over het eq-loze clean kanaal (juist, alleen volume controle). Ik speel dan op bandvolume met overdrives (hoofdzakelijk ocd). Dat is een volume dat niet al te luid is, maar je wil dan toch al oordoppen in hebben. En met bandverband bedoel ik luide drummer (die het minimumvolume dan ook bepaalt)
Ik denk dat ik dan ook voor een apparaat met fotocellen ga gaan..
had vroeger een digitale phaser maar dat vond ik helemaal niks..
ik weet wel dat er veel overeenkomsten zijn maar het geluid van een vibe
zint mij veel meer (vooral voor solo's en riffs)

jungletarzan
7 februari 2010, 13:13
Hi D-H,
Hoe bedoel je een vibe is een phaser?
Een originele Uni-vibe( en de zgn exacte clonen) werken toch met photo cellen en een MXR Phase 90 b.v. niet? Of is het ontwerp verder gewoon hetzelfde?
Technisch heb ik er de ballen verstand van, daarom stuur ik ook alles naar U.
Ron

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 17:06
OK,
Waar zitten de veschillen t.o.v. een MXR style?


Essentie van een phaser en een vibe is in beide gevallen dat je een filter hebt dat alle frequenties even hard doorlaat maar de fase verschuift. Daarvoor moet je dus een element hebben waarmee de frequentie waar hij die fase het meest verschuift geregeld kan worden. Dat kan dus zowel een Fet zijn, die als variabele weerstand gebruikt kan worden, als een optisch element, bijvoorbeeld een LDR, die z'n weerstand laat afhangen van de hoeveelheid licht die er op valt. In beide gevallen een weerstand dus.

Zowel bij een vibe als een phaser worden meerdere van die faseverschuivingsfilters achter elkaar geplakt. Bij een phase90 en een Univibe allebij 4. Bij een Schulte "Compact Phasing A" 8. In het algemeen, hoe meer stages, hoe heftiger het effect.

Maar het klinkt anders!
Klopt. De vibes stammen uit de tijd dat er nog geen opamps bestonden. Daarom zijn de stages discreet, met transistoren dus, opgebouwd. Dat betekent dat ze een minder lineair karakter hebben dan opamps en dat ga je horen.

Daarnaast,
Zijn bij een gewone phaser alle filters gelijk gedimensioneerd enwerken alle stages dus op dezelfde frequentie. In het geval van een Vibe is dat niet zo. Ze zitten allemaal op een ander frequentiegebied en dat ga je écht horen. Vandaar ook de "hobby" van het "viben" van een phaser waar die filters dus worden aangepast. Nog steeds geen "echte" vibe (want met opamps) maar wel een stuk meet in de richting.

Dus is een vibe een phaser? Ja. Alléén wel een aparte tak binnen de phasers.

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 17:10
Eerlijk gezegd vind ik een Vibe echt iets totaal anders. Phaser is gewoon een filter dat over je totaalgeluid heen word gehaald. Een Vibe klinkt echt als een ronddraaiende leslie speaker.


Dat zou suggereren dat je met een wah (bandfilter) een phaser na kan doen. Hoewel je met een phaser leuk kunt bluffen dat je waht is het duidelijk niet hetzelfde. Een wah is een bandfilter, een phaser aan kamfilter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comb_filter

tom123
7 februari 2010, 18:10
Dit is de vibe voor mij.
Ik heb meestal alle bij de knoppen op 10 uur staan.
ik ben er dik tevreden mee.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:vSxCIC3tdDKn0M:http://www.long-mcquade.com/files/390/lg_amicrovibe.jpg

Nielsje
7 februari 2010, 18:13
Nu vriend Lex van dat ding af is, kan ik het eerlijk zeggen:

Vond hem veel te aanwezig, echt subtiel was er niet bij :D
Vooral in het laag niet altijd joepie...

Dirk_Hendrik
7 februari 2010, 18:32
Nu vriend Lex van dat ding af is, kan ik het eerlijk zeggen:

Vond hem veel te aanwezig, echt subtiel was er niet bij :D
Vooral in het laag niet altijd joepie...


Nou jij nog met die Moller...

JeroenP
7 februari 2010, 21:40
Ik heb ooit een roger mayer voodoo vibe gehad. Dat was toch wel de bom! Weg gedaan omdat ik te weinig vibe gebruik, maar naar mijn mening een van de beste die er is! Heel veel mogelijkheden, expressie pedaal erop en waaaanzinnige sounds! Wel jammer dat hij zo moeilijk af te stellen is. Maar absoluut een aanrader.

RolandT
7 februari 2010, 22:11
ik ben zeer tevreden met deze kloon.
Ik gebruik het telkens ik iets gekker dan wat delay of reverb wil. Vibe kan zowel subtiel als helemaak gek klinken;)
http://www.10pont.net/pw2.jpg

rocker_71
8 februari 2010, 10:51
Wow, die ziet er wel gaaf uit!

Ik heb zelf nu een Dunlop Univibe. Had eerst een Mofaux en deze klonk zeker lekker, maar met wat overdrive/distortion vond ik hem wat minder klinken. Gaf een beetje een naar treble-randje eraan, wat zeker op hoog volume (optredens) storend was.

Heb toen lang getwijfeld tussen een Dunlop Univibe en een Fulltone deja vibe 2 en ben uiteindelijk voor de Dunlop gegaan.
Qua effect had ik er het volste vertrouwen in (Julian Sas gebruikt hem ook), maar was een beetje bang voor de tonesuck als ie uitstaat. De Fulltone is wel true bypass.
Maar de tonesuck heb ik eigenlijk geen last van, dus ben nu helemaal happy met de Dunlop.

Lexvandoef
8 februari 2010, 11:37
Nu vriend Lex van dat ding af is, kan ik het eerlijk zeggen:

Vond hem veel te aanwezig, echt subtiel was er niet bij :D
Vooral in het laag niet altijd joepie...

Dat zei je toen ook al ;)

Maar hij was inderdaad niet echt subtiel, vond hem te veel midwegsnoepen ook, weg lekker overdrive sound. :makeup:

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 12:04
ik ben zeer tevreden met deze kloon.
Ik gebruik het telkens ik iets gekker dan wat delay of reverb wil. Vibe kan zowel subtiel als helemaak gek klinken;)
http://www.10pont.net/pw2.jpg


Voor de duidelijkheid, de Neovibe van http://www.generalguitargadgets.com/ dus.

Wilco
8 februari 2010, 19:24
Nou gebruiken is een groot woord.

Heb hier een Foxrox Aquavibe liggen.

Vinni

Vinni, wat vind je van die Aquavibe? Klinkt op de youtube filmpjes super naar mijn bescheiden mening.
Heb zelf de ZIM en ben daar zeer tevreden over. Qua bouwkwaliteit kan ik Dave Fox zeker aanraden.

vinni
8 februari 2010, 19:55
Vinni, wat vind je van die Aquavibe? Klinkt op de youtube filmpjes super naar mijn bescheiden mening.
Heb zelf de ZIM en ben daar zeer tevreden over. Qua bouwkwaliteit kan ik Dave Fox zeker aanraden.

Ik heb zelf niet veel ervaring met vibes. Wel een aantal geprobeerd maar live eigenlijk nooit gebruikt. Ik heb de Aquavibe gekocht omdat ik toch een vibe op voorraad wilde.....toen heb ik maar de beste gekocht die er volgens mij te koop is.....de Aquavibe. Heb een jaar op de wachtlijst gestaan. Heb'm natuurlijk wel een paar keer aangehad en ja.....dan klinkt-ie gewoon errug goed. Lekker diep en natuurlijk. De constructie van de Aquavibe is zondermeer het beste van het beste. Ik ken geen merk waarvan de constructie beter is. Foxrox was mij al bekend. Ik heb ooit een TZF-flanger gehad.....ook super maar live vond ik'm niet zo bruikbaar. Was erg lastig in te stellen of snel van geluid te wisselen. Hoewel het flangergeluid zonder meer het beste was wat je kunt wensen heb ik'm toch weggedaan.

Foxrox is echt een aanrader.....als je er aan kunt komen.

Vinni

jero
8 februari 2010, 20:05
heb wel wat vibe ervaring en mijn conclusies (YMMV etc):

- de fulltone, microvibe en dunlop dippen mid en boosten treble en doen dus de grote verdwijntruc als je ze in de band gebruikt
- de sweetsounds behouden mid en zijn wat mij betreft het best bruikbaar in bandsituatie
- geen ervaring met Foxrox en KR en GGG en DanO

bloodgulge2
8 februari 2010, 20:16
heb wel wat vibe ervaring en mijn conclusies (YMMV etc):

- de fulltone, microvibe en dunlop dippen mid en boosten treble en doen dus de grote verdwijntruc als je ze in de band gebruikt
- de sweetsounds behouden mid en zijn wat mij betreft het best bruikbaar in bandsituatie
- geen ervaring met Foxrox en KR en GGG en DanO

Bedankt! ook zeer belangrijk: bruikbaarheid in bandmix..
in dat geval lijkt mij de sweet sound toch beter

rijsberman
8 februari 2010, 20:34
Zonder het hele topic door te lezen, vraag ik me toch af: heeft iemand al een grapje gemaakt over de vieb van z'n vriendin?

pietvanbuiten
8 februari 2010, 21:31
de mini dejavibe die ik gebruik heeft inderdaad een trebleboost,
maar in onze bandsituatie kan ik wel daar mee leven............
groet, piet

jero
8 februari 2010, 21:40
Makes sense. Een vibe is een phaser.

Eens, maar ik heb wel het idee dat ik bij de recent uitgebrachte small box vibes (Mofaux, Lovepedal, etc) toch vooral met een aangepaste Phase 45 te maken heb, waar de 'echte' reissue vibes veel dieper gaan in de 'throb'?

Dirk_Hendrik
8 februari 2010, 21:55
Gezien het technisch vernuft van Sean Lovepedal... geloof ik dat meteen. :crazyhappy:

jero
8 februari 2010, 22:10
begrijp ik niet?

Mitch
8 februari 2010, 22:25
Die doet altijd net alsof hij jarenlang de meest wilde experimenten uitvoert om tot unieke pedalen te komen met mythische proporties, maar het zijn vooral eenvoudige kopieën. Zoals wel meer pedalenbouwers dat doen dus. Wat niet wil zeggen dat het slechte pedalen zijn of zo, maar de relatie tussen marketingpraatjes en elektrotechnische daadjes is eeeh.... aanleiding tot een kritische houding ;)

Ik heb laatst een licht aangepaste Phase90 gehoord die niet meer lekker klonk als phaser maar verdomd overtuigend klonk als Vibe. Als ik het goed heb komt BYOC binnenkort weer met een 'full option' phase90 kloon die dit ook kan. Heeft -ie al eerder in zijn gamma gehad, maar hij komt weer terug.

jero
8 februari 2010, 22:46
eens, hij heeft wat mij betreft een prima ts achtige overdrive gemaakt (eternity) die ook echt wat breder inzetbaar was dan de TS, maar is vervolgens verzand in versie op versie en experiment op experiment (ook voor zijn andere pedalen) waardoor iedereen het spoor bijster raakte, begrijp alleen D_H's post nog steeds niet helemaal?

Fenndangoband
9 februari 2010, 12:40
Roger Mayer Voodoo Vibe

faethon
9 februari 2010, 13:31
Ik heb de Lovepedal Pickle Vibe. Mooi klein dingetje op mijn pedalboard en een lekkere vibe. Heb ook een phaser van EH (small stone) en die klinkt toch echt anders. De vibe lijkt hoger in het frequentiegebied te zitten en gaat wat dieper.

Ik vind hem wel lekker, maar heb geen enkele andere vibe om te vergelijken. PGS heeft een leuke review over de pickle vibe (daar heb ik hem vorig jaar ook gekocht via de webshop).

Heibel
10 februari 2010, 10:25
Ik gebruik al 'n tijdje de Cool Cat Vibe..Ik zou iets meer hoog- mid erin willen, maar er zijn zeker overtuigende Hendrix achtige geluiden uit te halen. Overigens, hoewel goedkoop maakt deze wel gebruik van een lampje en fotocel, dus de real deal..

Negative K3 fan
11 februari 2010, 18:39
Dit is de vibe voor mij.
Ik heb meestal alle bij de knoppen op 10 uur staan.
ik ben er dik tevreden mee.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:vSxCIC3tdDKn0M:http://www.long-mcquade.com/files/390/lg_amicrovibe.jpg

Heb ik ook, heel leuk ding het nadeel is alleen dat hij in band verband (met 2e gitarist) nogal wegvalt en dat is jammer, een volume knop hadden ze er wel bij op mogen plakken.

Maargoed, als Brian Kahanek met dit ding overweg kan, dan moet ik het ook kunnen.

Vibe > Fuzz is trouwens geniaal, lijkt wel een soort van voorbestemde symbiose, het heeft ongetwijfeld te maken met impedanties.

jero
11 februari 2010, 20:50
is wat mij betreft niet zozeer een volume issue, maar meer een mid dip - treble boost issue, waar veel vibes last van hebben

roger
11 februari 2010, 21:56
Ik heb er pas eentje zelf in elkaar geknutseld, een phase 45 met univibe mod. Klinkt wat subtiel, niet echt als een dunlop of zo. Wel leuk om zelf te maken voor een paar tientjes en wat avondjes klooien!

Hij/zij had ook een volume dip en vrat wat treble weg, nu heb ik er een LPB1- booster bij ingebouwd met een trimpot, klinkt niet verkeerd.

Check http://guitar-effects.weebly.com/phase-vibe.html voor samples

Grtz Roger

Dirtypool
13 februari 2010, 11:51
Ik heb een Effectrode tubevibe.
Erg lekker.
Heb een Fulltone Dejavibe gehad, zo'gouden linnenkast, was ook best lekker maar soms te subtiel en er zat een volumedrop in.
Soms niet eens in de gaten dat ie aanstond (dwz: buiten)
Ook de Lovepedal Vibe gehad, was ook wel lekker en prijstechnisch natuurlijk interessant.
Mn maatje heeft/had de Voodoolabs Microvibe en die viel mij ook geheel niet tegen, smaakvol.

Ik heb het dus niet over exacte kopieen van Shin-Ei maar de kwaliteit van het geluid

Negative K3 fan
15 februari 2010, 03:16
is wat mij betreft niet zozeer een volume issue, maar meer een mid dip - treble boost issue, waar veel vibes last van hebben

Naar mijn idee niet, klank is top, als hij wat harder zou gaan zou hij gewoon beter tot zn recht komen, maargoed.

muziekschuur
2 augustus 2010, 16:42
Maakt de Dunlop Rotovibe gebruik van een lampje/fotocel?

Dirk_Hendrik
2 augustus 2010, 18:27
ja. 4 stuks.

Dirk_Hendrik
2 augustus 2010, 18:28
Ik heb het dus niet over exacte kopieen van Shin-Ei

Liever niet zelfs. Daar krijg je ook een bak ruis bij kado ;)

muziekschuur
2 augustus 2010, 19:34
Een noisegate erna en dat zou zo opgelost zijn....

muziekschuur
3 augustus 2010, 03:28
effectrode tubevibe, geweldige demo op youtube trouwens.... Maar wel 400 dollar. En de Roger Mayer voodoovibe is te koop bij the Musicstore. Maar wel even 450 euro.... Dat is wel schrikken....

Dirk_Hendrik
3 augustus 2010, 07:59
Een noisegate erna en dat zou zo opgelost zijn....

Nou Nou, zo'n grote bak ruis bedoelde ik ook weer niet ;)

dacrow
3 augustus 2010, 08:20
Over het Leslie effect gesproken, ik bezit ook een Fulltone Deja Vibe maar toen ik onlangs Jesse Davey van The Hoax hoorde spelen met zijn Leslie 18 dacht ik dit is dus wel DE Leslie sound die ik wil hebben :)

Bernardduur
3 augustus 2010, 09:12
Over het Leslie effect gesproken, ik bezit ook een Fulltone Deja Vibe maar toen ik onlangs Jesse Davey van The Hoax hoorde spelen met zijn Leslie 18 dacht ik dit is dus wel DE Leslie sound die ik wil hebben :)

Dat had ik bij Mike en de Mellowtones; dat was een Fender Vibratone :)

muziekschuur
3 augustus 2010, 18:00
Eens. Een vibe is meer om je overdrive lead geluid "in een ruimte" te plaatsen. Terwijl ik een leslie ...... toch een ander geluid vind hebben en dat nog niet echt gepruimd heb binnen de Rock....