PDA

View Full Version : hulp kenners gevraagd



sonic_sam
5 februari 2010, 20:00
Beste,
ik zit met het volgende probleem en raak er maar niet uit...
Ik wil een nieuwe buizenversterker kopen met een laag wattage, maar kan de geschikte versterker maar niet vinden. Geen enkele versterker die ik heb getest voldoet aan mijn eisen.

Ik zoek een versterker die de typische clean van fender combineert met een lichte marshall-bluesbreaker/class 5 overdrive. Een equalizer (bass-middle-treble) op de versterker is ook een must aangezien en een reverb zou leuk zijn maar is geen vereiste..

Zoals ik al zei ben ik gisteren in de gitaarwinkel versterkers gaan testen en vond niets wat aan mijn wensen voldeed.
fender champion 600, orange ad 5, epiphone valve junior, laney cube 10, vox ac 4 vond ik allemaal tegenvallen omdat je sound niet goed af te stellen valt aangezien er geen bass-mid-treb knoppen op zaten. De versterkers waren dus te 'beperkt'

marshall class 5 was een leuke amp maar de versterker begon al te oversturen wanneer het volume half open staat, ik kreeg er enkel clean uit wanneer de versterker niet hard stond.
blackstar ht5 had een leuke clean maar vond het overdrive kanaal maar niks
laney vc 15 was ook een leuke amp maar het overdrive kanaal miste ook de 'ballen' die een lichte marshall-scheur toch heeft..

Ben ik te veeleisend? Of zie ik iets essentieel over het hoofd?
Ik kan me goed voorstellen dat de fender clean en lichte marshall scheur niet combineerbaar zijn in een amp maar wat is dan de beste oplossing? Ik denk een fender blues junior aanschaffen en dan met pedalen de rest oplossen. Of bestaat er een pedaal waarmee ik een oversturende marshall terug cleaner kan laten klinken? Daarom vraag ik advies een de versterker-experts, want weet niet wat de beste oplossing is..

Ohja, het geluid waarop ik me baseer en heerlijk vind klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=6uF-4YJGfdk vanaf 3.34. John frusciante speelt akkoorden met een lichte overdrive. Ik weet dat hij op een strat en marshalls speelt, daarom ben ik de marshall class 5 ook uitgebreid gaan testen... Weet dat de sound ook grotendeels uit de vingers komt, maar daarom ben ik ook niet op zoek naar identiek dezelfde sound, maar ik baseer me er wel op... vind het strat geluid dat een beetje vuil klinkt prachtig! Speel op een strat dus dat is al 1 stap in de goede richting, nu de versterker nog.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het een geweldig forum vind, ik post niet veel (vroeger geprobeerd maar het is niet echt mijn ding..) maar lees veel en leer vooral veel bij! waarvoor bedankt :)

groetjes sam

the sure thing
5 februari 2010, 20:10
Beste,
ik zit met het volgende probleem en raak er maar niet uit...
Ik wil een nieuwe buizenversterker kopen met een laag wattage, maar kan de geschikte versterker maar niet vinden. Geen enkele versterker die ik heb getest voldoet aan mijn eisen.

Ik zoek een versterker die de typische clean van fender combineert met een lichte marshall-bluesbreaker/class 5 overdrive. Een equalizer (bass-middle-treble) op de versterker is ook een must aangezien en een reverb zou leuk zijn maar is geen vereiste..

Zoals ik al zei ben ik gisteren in de gitaarwinkel versterkers gaan testen en vond niets wat aan mijn wensen voldeed.
fender champion 600, orange ad 5, epiphone valve junior, laney cube 10, vox ac 4 vond ik allemaal tegenvallen omdat je sound niet goed af te stellen valt aangezien er geen bass-mid-treb knoppen op zaten. De versterkers waren dus te 'beperkt'

marshall class 5 was een leuke amp maar de versterker begon al te oversturen wanneer het volume half open staat, ik kreeg er enkel clean uit wanneer de versterker niet hard stond.
blackstar ht5 had een leuke clean maar vond het overdrive kanaal maar niks
laney vc 15 was ook een leuke amp maar het overdrive kanaal miste ook de 'ballen' die een lichte marshall-scheur toch heeft..

Ben ik te veeleisend? Of zie ik iets essentieel over het hoofd?
Ik kan me goed voorstellen dat de fender clean en lichte marshall scheur niet combineerbaar zijn in een amp maar wat is dan de beste oplossing? Ik denk een fender blues junior aanschaffen en dan met pedalen de rest oplossen. Of bestaat er een pedaal waarmee ik een oversturende marshall terug cleaner kan laten klinken? Daarom vraag ik advies een de versterker-experts, want weet niet wat de beste oplossing is..

Ohja, het geluid waarop ik me baseer en heerlijk vind klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=6uF-4YJGfdk vanaf 3.34. John frusciante speelt akkoorden met een lichte overdrive. Ik weet dat hij op een strat en marshalls speelt, daarom ben ik de marshall class 5 ook uitgebreid gaan testen... Weet dat de sound ook grotendeels uit de vingers komt, maar daarom ben ik ook niet op zoek naar identiek dezelfde sound, maar ik baseer me er wel op... vind het strat geluid dat een beetje vuil klinkt prachtig! Speel op een strat dus dat is al 1 stap in de goede richting, nu de versterker nog.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het een geweldig forum vind, ik post niet veel (vroeger geprobeerd maar het is niet echt mijn ding..) maar lees veel en leer vooral veel bij! waarvoor bedankt :)

groetjes sam

Op basis van t youtube filmpje is die sound met de volgende 2 versterkers prima te maken: de Marshall JTM 30 (niet 60) en de 1e Marshall valvestate series. Met name de JTM 30 (volledig buizen) is icm een strat een heerlijke "crunch" of "clean met een randje" versterker.

Bolder
5 februari 2010, 20:43
Ik zoek eigenlijk zo'n zelfde amp nog steeds, maar dan met meer vermogen..

TimS
5 februari 2010, 22:38
Voor Frusciante geluiden zou ik toch echt die VC15 aanraden. Ik kreeg daar met een strat echt goede geluiden uit vergeleken met de andere amps die jij noemde. Misschien mis je wat "ballen" omdat het een 1x10 combo is? Sluit hem anders een keer aan op een 4x12 en kijk wat je er dan van vindt.

Eko
6 februari 2010, 11:20
Luister eens naar Buddy Withington op John Mayall`s 70 th birthday concert. Stratspeler met een prachtig clean en een geluid met een randje. Hij speelt op Dr. Z amps. Een MAZ 18 jr zou een goede oplossing kunnen zijn. Ik weet niet of 18 watt laag genoeg is en of je budget volstaat.
Dr. Z amps worden ook in de Beneleux verkocht ( Haar volgens mij) met tal van opties aan tolex en speakers.

sonic_sam
6 februari 2010, 16:01
wil de versterker thuis gebruiken, heb een hot rod dlx gehad en die was veel te luid voor thuis... is een blues junior een goede optie? 15 watt schrikt me namelijk vrij hard af voor thuisgebruik

the sure thing
6 februari 2010, 21:21
wil de versterker thuis gebruiken, heb een hot rod dlx gehad en die was veel te luid voor thuis... is een blues junior een goede optie? 15 watt schrikt me namelijk vrij hard af voor thuisgebruik Als je het geluid zoekt wat je beschrijft in je openingspost, zou ik het echt NIET bij Fender zoeken.

Probeer nogmaals eens een Marshall JTM 30 (of bijv. de valvestate 4040 of 8040) uit, die kan ook op heel laag volume lekker klinken.

Eko
7 februari 2010, 11:53
Alleen thuis gebruiken kan heel goed met een modelling zoals een Line 6 o.i.d. Zelfs een Roland Cube.
Als je alleen een buizenamp koopt omdat iedereen die heeft doe je iets fout. Als je een buizenamp thuis open wilt zetten heb je snel gezeik van buren en of naasten.
Goed klinkende opties kan zijn bv een Cybertwin van Fender.

sonic_sam
7 februari 2010, 12:04
heb een hot rod dlx waar ik tevreden over ben, maar thuis gaat die te hard. Daarom wil ik nu een nieuwe versterker voor thuis en liefst buizen omdat ik zo tevreden over mijn hot rod ben, maar ik zoek een iets ander geluid.. dus het is niet buizen kopen omdat het buizen zijn

sonic_sam
10 februari 2010, 15:15
is een Marshall JCM 2000 DSL 401 een goede optie?

Ewoud Kuijt
10 februari 2010, 22:08
Egnater rebel 20. Die heeft 6v6 buizen en el84. Met een draaiknop kun je traploos mixen tussen de eindbuizen. Van brits naar amerikaans. Ook heeft ie een draaiknop om de versterker te laten draaien van 1 watt naar 20 watt. Ook traploos.

Hij kreeg van Guitar Player Magazine een Editor pick award.

sjaak1990
10 februari 2010, 23:07
is een Marshall JCM 2000 DSL 401 een goede optie?

Nee geen fender clean en op laag volume sowieso minder.

sonic_sam
11 februari 2010, 15:42
ok bedankt sjaak!