PDA

View Full Version : Effect send/return kabel vraagje!



jungletarzan
5 februari 2010, 19:49
Beste forumleden,
Ik heb een vraag over het maken van een effect send return kabel.
Dat wil ik voortaan met een microfoon kabel gaan doen dan hoef ik maar 1 kabel te trekken als het snel ombouwen is op festivals enzo. Wat ik dus wil maken zijn 2 snoertjes van XLR naar 2 jacks. Gaat dat werken i.v.m. aardlussen etc. of moet ik b.v. aan 1 van de jacks de aarde niet aansluiten ofzo.
Mijn pedalen in de loop zijn Vox time machine delay en binnenkort een Dirk-Hendrik chorus.
Alvast bedankt voor de reactie.
Ron

paulusdeBKB
5 februari 2010, 20:45
Mijn advies: niet doen. Je moet aan het begin en het eind van de kabel een breakout maken naar de twee jackpluggen en je kunt dan geen gebruik maken van de trekontlasting van de pluggen met als gevolg dat het een storingsgevoelig geheel wordt. Juist niet gewenst bij festivals ed waar het in een keer moet werken.

Wat ik zelf doe: drie gitaarkabels naast elkaar (send, return, channel switch) en tie-wraps erom.

jungletarzan
5 februari 2010, 21:18
Hi Paulus,
Ik wilde het juist anders doen dus gewoon een standaard mic kabel gebruiken.
Dan dus 2 korte kabels, eentje met male XLR naar 2 jacks en een met female XLR naar 2 jacks dus gewoon omzettertjes.
Of voorzie je daar ook problemen?
Ron

Henri H
5 februari 2010, 22:59
Omdat je 4 jacks gaat gebruiken, neem ik aan dat het om een stereo setup gaat?
Bij jouw oplossing gebruik je 2 microfoonkabels die je aan het ene uiteinde van z'n mantel ontdoet, waardoor je 3 losse draadjes overhoudt, die je aan 2 jacks wilt solderen?
Dat gaat, zoals Paulus al aangaf problemen geven v.w.b. de trekontlasting + je zult 1 van die 3 draadjes moeten opsplitsen in 2 draadjes, anders kun je niet aan elke jack een + en een - solderen.
Dat wordt een rotzooitje.

Kun je niet beter 2 van deze kabels (http://www.thomann.de/nl/pro_snake_19080.htm) kopen?
De andere kabel zou je evt. een female XLR voor kunnen nemen.

jungletarzan
5 februari 2010, 23:15
Ja precies ik wil dan 2 van dat soort kabels maken een mannetje en een vrouwtje XLR en dan heel kort. Dan daar tussen in een lange mic. kabel. Dus zo'n kabel in de send return dan door de lange mic. kabel en aan de andere kant weer zo'n XLR/dubbel jack de loop pedalen in en uit.
Niet stereo dus maar het scheelt wel een kabel, ik weet alleen niet of je brom krijgt als je alle aardes aansluit?
Ron

paulusdeBKB
5 februari 2010, 23:47
Of je brom krijgt, hangt af van veel verschillende factoren, een dergelijke kabel is er ook een. Maar ik blijf bij mijn advies: niet doen. Gitaarspullen moet je gewoon zo veel mogelijk met jacks met elkaar verbinden, want er komt 100% zeker een dag dat je je XLR-verloopje vergeet (of het gaat stuk) en dan sta je echt met je mond vol snaren. Bovendien: elke interconnect is ook weer een extra kans op storing.

Als je per se het aantal fysieke kabels wilt terugdringen, kijk dan idd naar een rudimentaire multikabel, maar wel eentje waar de jacks al aan zitten (en op zo'n manier dat de trekontlasting goed voor elkaar is).

Henri H
5 februari 2010, 23:54
Ah, op die fiets, gewoon 2 lange gitaarkabels gebruiken joh, evt. een paar tie-wraps eromheen, klaar is jungletarzan. ;)
Ik neem aan dat je nog meer kabels naar je amp hebt lopen, dus die kun je er ook mee samenbinden.

Zelf heb ik ooit een multikabel besteld bij m'n lokale gitaarboer.
Deze kabel heeft 4 aders met in elke ader weer 3 draadjes.
Alle afzonderlijke aders hebben een shield (1 v.d. 3 draadjes), en ook de kabel als geheel heeft een shield.
Ik gebruik hem op een andere manier, maar voor jouw situatie zou dat goed kunnen werken, ik heb het in het verleden wel op "jouw" manier gebruikt.
De 4e ader zou je kunnen gebruiken om je amp te schakelen o.i.d.

Je kunt last van een brom krijgen maar dat wordt meestal veroorzaakt doordat je dezelfde voeding gebruikt voor effecten die in de FX-loop staan en effecten die voor de preamp staan.

jungletarzan
6 februari 2010, 00:10
Ok gewoon maar niet doen dus maar een multikabel laten maken.
Waar kan ik dat laten maken? Ik heb wel gesnuffeld maar weet niet of het wat is (www.kabelopmaat.nl)? Wel gewoon eentje zonder signaal verlies ik hou van veel hoog. Als voeding heb ik een Burkey flatliner daar heb ik nog geen brom van gehad.
Ron

Henri H
6 februari 2010, 00:30
Die Burkey heeft geïsoleerde outputs dacht ik? Dat zou in dat geval geen probleem op moeten leveren.
kabelopmaat.nl schijnt een goede zaak te zijn, doen!
Ik gebruik een multikabel van 8 m., geen (hoorbaar) signaal verlies, ook niet toen ik hem als FX send/return gebruikte.

jungletarzan
6 februari 2010, 00:39
Ok dan doe ik dat indien een beetje betaalbaar, ik ben nou al zo lang aan het rommelen en proberen. Ik ga even een prijs opvragen bij hun.
Bedankt voor de hulp.
Ron

BTW heel veel te koop

Henri H
6 februari 2010, 00:47
Mijn multikabel kostte destijds wel zo'n €50,-, zonder pluggen! Die heb ik apart gekocht en er zelf aan gesoldeerd.
In totaal ben je dan zo'n €75,- kwijt.
Da's veel geld, maar koop 's 4 goeie gitaarkabels, dan ben je dat geld ook wel kwijt.

Succes.

Jan Buurman
7 maart 2010, 23:15
Ik heb een aantal kabels bij http://www.uwkabelopmaat.nl/Home.html laten maken. Kwaliteit en erg goede service!

Ik had eerst zelf iets gefabriceerd van een multikabel maar die voldeed niet echt (tonesuck). Zie hieronder:


http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/122_2253.jpg

Toen heb ik uwkabelopmaat zoiets laten maken. Geel is footswitch, Zwart is main (effecten <-> Amp) Wit is send-FXloop en Rood is Return FXloop. Op de foto hieronder zie je net één uiteinde.

Werkt perfect. Zeker tijdens die festivalletjes waar je een 15 minuten opbouwtijd hebt!!!

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/dec08006.jpg


EDIT: Board is inmiddels flink aangepast. Ongeveer zo...

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/th_pedalboard09001.jpg (http://s89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/?action=view&current=pedalboard09001.jpg)


maar dan PolyTune ipv PitchBlack, Boost&Buff (met D_H mod) ipv FatBoost, BluesPro ipv OCD.

jungletarzan
8 maart 2010, 21:34
He Jan,
Leuk en lekker vol pedalboard. De kabel ziet er handig uit.
Ik heb geinformeerd bij kabel op maat en vond het redelijk duur.
Wat ik wil is exact hetzelfde wat jij hebt met nog een 220v draad erbij dat kan dus, 10 meter lang met dus aan de ene kant 1 stereo en 3 mono haakse pluggen en de andere kant rechte. Met Klotz kabel komt het op zo'n € 175, -
best een hoop geld toch bijna 400 keiharde nederlands guldens.
Maar ook wel logisch als je hier in Nederland je belastingen en BTW moet afdragen.
Ik zal foto's maken van m'n pedal boards, kan je die ook gewoon uploaden of moet je ze ergens op een site zetten met URL link?

Jan Buurman
8 maart 2010, 22:15
Ik gebruik Photobucket..

175,- euro?!?!?!?! :eek: Mijn kabel was iets van 70,- euro... Heb je bij www.uwkabelopmaat.nl gevraagd? Kan mij niet voorstellen dat het zo duur is...

jungletarzan
8 maart 2010, 23:32
Ja misschien ligt het aan die 22ov kabel erbij, is die kabel van jouw ook 10 meter?

Jan Buurman
8 maart 2010, 23:39
Nee, 10 meter is wel erg lang. Ik heb geloof ik een metertje of 4 5... Dat zal inderdaad wel uitmaken...

nico verduin
9 maart 2010, 06:30
Het mag dan een hoop geld zijn, maar qua prijs valt het me allezins mee.....
40 meter kabel (3 x mono + 1 x stereo), 10 meter krimpkous (van dat dikke met lijm van binnen), 8 Neutriks, kabels doortrekken, 230V kabel + stekkers, arbeidsloon.... Da's absoluut niet duur. Kan een hoop geld voor je zijn, maar de prijs is goed (eerder te laag).

jungletarzan
9 maart 2010, 19:19
Nee joh, groot gelijk kwaliteit en arbeidsloon moet gewoon betaald worden!
Ik vroeg me alleen af of ik weer iets speciaals wil hebben voor die € 100, - meer.

jungletarzan
11 maart 2010, 20:48
Even een update, ik heb inmiddels twee kabels besteld bij uwkabelopmaat.nl
Het was inderdaad die 220v aansluiting die het duurder maakte dus die heb ik nu achterwege gelaten.
Voor 10 meter kabel (3 mono en 1 stereo) komt het op zo'n € 75,- incl. BTW, dat vind ik dus zeker niet duur.

Henri H
11 maart 2010, 21:28
Dat heb ik ook voor mijn multikabel betaald, maar dan moest ik nog wel zelf de jacks eraan solderen.
Dat is dus zeker geen slechte prijs, probeer voor dat geld maar 's 4 goeie 10 m. kabels te vinden....