PDA

View Full Version : mallen?



jan jansen
5 februari 2010, 14:01
Ik heb een aantal mallen zelfgemaakt en een aantal gekocht van een medestrijder op dit forum:rockon:(hele mooie mallen!),en die mallen zijn van MDF.
Nu wil het gebeuren dat MDF bij veel gebruik door de frees gaat rafelen of bij grote druk gaat vervormen.

Zou het helpen om de randen in de blanke lak te zetten?Zijn er meer hier die dit doen?

:blast::blast:
JJ

Kakihara
5 februari 2010, 14:10
Ik geloof dat Hilko (JacquesLeDick) zijn mallen in de blanke lak zet en dat AaronStonebeat een fijn laagje PU-lijm aan de zijkanten van de mal smeert.

Hiro
5 februari 2010, 15:18
Het werkt allebei heel goed heb zelf ook PU lijm op de randen van mijn mallen, daardoor word het kei hard en rijd de frees geen kuilen in het hout

barno
5 februari 2010, 15:26
ik doe het zelf te weinig maar eigenlijk kost het heel weinig moeite om van een nieuwe mal dadelijk enkele kopietjes te maken.

Hedge
5 februari 2010, 15:31
Ik heb de mallen gelakt. Daar worden ze wel wat harder van, maar de duurzaamheid valt me toch nog steeds een beetje tegen. Als ik nog een keer mallen koop, draai ik er meteen wat kopieen van.

Ik weet dat Cocobolo ook ideeen heeft over mallen van ander materiaal, maar ben de naam van het spul vergeten.

no 1 hops
5 februari 2010, 15:37
Ik heb de mallen gelakt. Daar worden ze wel wat harder van, maar de duurzaamheid valt me toch nog steeds een beetje tegen. Als ik nog een keer mallen koop, draai ik er meteen wat kopieen van.

Ik weet dat Cocobolo ook ideeen heeft over mallen van ander materiaal, maar ben de naam van het spul vergeten.misschien trespa?

Cocobolo
5 februari 2010, 16:05
misschien trespa?

Klopt, dat lijkt me ook een goede oplossing. Of misschien berkenmultiplex (met die heel-veel-laagjes). Plexi kan ook maar ben ik bang dat het knapt bij freesfoutjes.

Valoosj
5 februari 2010, 17:14
Ik heb me deze week bezig gehouden met mallen te kopiëren in multiplex. Vanmiddag daarmee dan een body gefreesd en dat gaat heel goed.

barno
5 februari 2010, 17:20
Klopt, dat lijkt me ook een goede oplossing. Of misschien berkenmultiplex (met die heel-veel-laagjes). Plexi kan ook maar ben ik bang dat het knapt bij freesfoutjes.

yep, plexi oogt mooi, maar niet ideaal, nogal kwetsbaar, mijn originele cnc mal is naar de haaien, al een geluk dat ik eerst wat mdfjes had getrokken

Cocobolo
5 februari 2010, 19:33
ik denk daarom dat berkenmultiplex uiteindelijk de beste oplossing is. Trespa is ook best redelijk duur trouwens (6mm dik is al 30 euro/vierkante meter). En berkenmultiplex is ook nog eens best mooi om te zien vind ik :cooler:

niekb
5 februari 2010, 20:31
Ook al zijn de mallen duurzamer dan zou ik alsnog kopiën maken.
Ik merk trouwens ook dat ik soms onbewust erg hard tegen de mal aandruk. Dat is nergens voor nodig.

aaronstonebeat
5 februari 2010, 21:20
Ik heb de mallen gelakt. Daar worden ze wel wat harder van, maar de duurzaamheid valt me toch nog steeds een beetje tegen.

Ik heb eerder ook een paar mallen gelakt; maar zelfs met de O'Brien-methode zag ik achteraf sporen in de rand. Maar zoals Hiro ook zegt, die laatste met PU-lijm, daarop is geen krasje te bespeuren.

Hedge
5 februari 2010, 21:55
Een kopie is eigenlijk wel het beste advies. Ik ben vaak toch weer zo lomp om de mal met de frees te raken.

niekb
5 februari 2010, 22:15
Je bent dan niet de enige die dat overkomt :)

oigun
5 februari 2010, 22:19
Eigenlijk is het het beste om eerst een kopie te maken maarja soms denk je dat het ook wel zonder gaat, zeker als je een 'one off' bouwt. als je dan toch de mal raakt is hij heel makkelijk te repareren met een klodder 2kplamuur. Binnen 10 minuten kun je dan weer verder.

snaarplukker
5 februari 2010, 22:30
Ik heb bij een bedrijf gewerkt en daar werden de freesmallen van plexiglas (ca. 8 - 10 mm dik) gemaakt. Dat is ook veel slijtvaster dan MDF en het kost ook een beetje meer.;)

Valoosj
5 februari 2010, 23:07
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Jazzmaster/DSC02291.jpg

Kopie uit 18mm berkenmultiplex. Dan mag je je mal al eens raken met je frees ...

Cocobolo
5 februari 2010, 23:21
Kopie uit 18mm berkenmultiplex. Dan mag je je mal al eens raken met je frees ...

Is die dan niet te dik? Het hangt natuurlijk af van wat voor freesje je hebt, ik nam aan dat je met een 18mm mal last krijgt bij het uitfrezen van de pockets (dat je dan dus niet diep genoeg komt, of meerdere maten kopieerfreesjes nodig hebt).

Valoosj
5 februari 2010, 23:25
Mijn bit is vrij groot, ik geloof dat het met geleidingswieltje bij iets van een 35-40 mm is. En Stijn heeft ook nog een voorraad bits. Al zijn er sommige niet zo scherp meer, zoals je kan lezen in mijn Jazzmaster topic.

jan jansen
6 februari 2010, 08:37
ik doe het zelf te weinig maar eigenlijk kost het heel weinig moeite om van een nieuwe mal dadelijk enkele kopietjes te maken.

Goed idee,eigenlijk nog niet aan gedacht.Hou ik het origineel wel om later eventueel nieuwe mallen te maken.Ik denk dat ik een kopie dan niet maak van mdf maar idd een of andere mutiplex plaat en die dan aflak,

JJ:blast::blast:

Roger Vanduffel
6 februari 2010, 15:36
maken jullie je mallen exact op maat? of geven jullie bv. een kleine mm speling voor het extra schuurwerk?

Roger

no 1 hops
6 februari 2010, 22:41
Klopt, dat lijkt me ook een goede oplossing. Of misschien berkenmultiplex (met die heel-veel-laagjes). Plexi kan ook maar ben ik bang dat het knapt bij freesfoutjes.
wat misschien ook een optie zou kunnen zijn is zweeds masonite
dat is een watervast board, goed hard maar niet overal verkrijgbaar.
http://www.trima.nl/smartsite.dws?ch=TRI&id=1093

no 1 hops
6 februari 2010, 22:44
maken jullie je mallen exact op maat? of geven jullie bv. een kleine mm speling voor het extra schuurwerk?

Rogerscheelt ook of je met een copierring werkt of met een frees met rol lager.

thijser
7 februari 2010, 00:26
ik gebruik altijd secondenlijm voor de zijkanten

stijnkenens
7 februari 2010, 12:01
Hm, secondenlijm vind ik juist iets te duur voor een hele set mallen mee in te strijken.

Een extra mm vind ik nogal veel, dat schuur je niet zomaar even weg.
Nadat valoosj z'n jazzmaster had gefreesd heb ik die even langs de schuurtopie gehaald, om alle brandsporen en kleine foutjes weg te schuren.
Daarna eens de mal er terug opgelegd, bijna geen verschil te zien/voelen.

Berkenmultiplex lijkt mij het beste materiaal om ze zelf te maken.
De randen zijn super stevig, enkel een laklaagje is genoeg om ze niet te smerig te maken.


s.

J.G.
7 februari 2010, 19:48
Ik heb eens op tdpri gezien dat iemand HDF gebruikte in plaats van MDF.
Blijkt toch harder te zijn