PDA

View Full Version : tweeter opgeblazen



cazmodean
5 februari 2010, 09:23
Ik heb een vraag: in onze oefenruimte staat een zanginstallatie met twee actieve monitors voorzien van hoge tonen tweeters. Nu werkt één van de tweeters niet meer en de beheerder van de oefenruimte beweert dat deze is opgeblazen. Kan dit gebeuren door een zanger? Wij gebruiken de PA alleen voor zang en verder niets en het volume staat op stand 'midden'.

schwalbe
5 februari 2010, 14:58
Dat kan ja. Overigens kan je zonder onderzoek niet zeggen of het kapotte onderdeel de tweeter of het bijbehorende crossoverfilter is.
Maar met zang kan je prima dit soort dingen slopen; met name als je wel eens last hebt van feedback (piep).

Psychomantis
5 februari 2010, 19:56
Heb ik nog wel gehoord, maar de uitbater begrijpt toch wel dat je dat niet met opzet gedaan hebt? Zo'n dingen gebeuren nu eenmaal. mocht ie toch zagen koop dan een of ander 3dehands broltweetertje, dat kost niet veel. (als het de tweeter is die kapot is)

schwalbe
6 februari 2010, 11:51
Ik zie net dat het actieve speakers zijn. Als die goed ontworpen zijn mag je ze eigenlijk niet kunnen opblazen. ook niet alleen de tweeter; en al helemaal niet als hij maar half open staat.

Han S
6 februari 2010, 12:25
Als de boel even flink rondzingt is ie zo vertrokken en een goede tweeter kost wel wat meer dan een 'broltweetertje'. Bovendien is het hele monitortje ontworpen rond de drivers dus je kunt er niet zomaar een andere in zetten.

Tweeters gaan zelden zomaar vanzelf kapot, soms breekt het draadje dat van het soldeerpunt naar de spreekspoel loopt en dat is vaak te repareren. Zo heb ik eens een dure Elecrovoice mid compressiedriver gerepareerd met electrokit, een geleidende kit met zilver er in.

Anyway, als de uitbater een contract met je heeft waarin jij de verantwoording hebt ben je het lul.

Psychomantis
6 februari 2010, 22:17
Als de boel even flink rondzingt is ie zo vertrokken en een goede tweeter kost wel wat meer dan een 'broltweetertje'.

Anyway, als de uitbater een contract met je heeft waarin jij de verantwoording hebt ben je het lul.

Een goede tweeter kost in ieder geval meer, maar dat weet de uitbater toch niet? :seriousf: