PDA

View Full Version : Hoogte snaren



Sixten
5 februari 2010, 00:20
M'n oude (nouja, 1 jaartje :P) gitaar ga ik verkopen. (ik heb al een klant). maar wat me laatst was opgevallen is dat ik de snaren vervelend hoog vind liggen. dat merkte ik pas toen ik m'n nieuwe gitaar kocht, waar ze een stuk lager hangen. dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik heb geen zin dat het exteem hoog ligt waardoor m'n 'klant' hem alsnog niet koopt.
dus ik vroeg me af, is dit nog te doen?

http://i423.photobucket.com/albums/pp318/Sixten_bucket/IMG_0029.jpg

http://i423.photobucket.com/albums/pp318/Sixten_bucket/IMG_0027.jpg

http://i423.photobucket.com/albums/pp318/Sixten_bucket/IMG_0032.jpg

bedankt! :p

edit: sorry voor de wazige foto's :P m'n handen trillen altijd een heeeeeeel klein beetje

Maleco
5 februari 2010, 00:23
De hoogte van je snaren, ook wel actie genoemd, kan inderdaad worden afgesteld d.m.v. je brug.

Ik kan op de foto's niet heel duidelijk zien hoe hoog ze nou zitten en ook niet welke gitaar het precies is.

Het is wel zo dat hoe lager je de snaren zet, hoe meer kans je hebt op stringbuzz, dat wil zeggen dat de snaren zo laag staan dat ze tegen de fretten kletteren wat niet echt mooi klinkt, een beetje fretbuzz kan geen kwaad (meestal hoor je het niet over de versterker) maar je moet het natuurlijk niet te gek maken :noob:

Omdat ik zelf nogal slecht tegen kleine geluidjes kan stel ik mn gitaren zo af dat ik net geen fretbuzz heb, tenzij ik wel heel hard aansla wat ik bijna nooit doe.

Sixten
5 februari 2010, 00:28
De hoogte van je snaren, ook wel actie genoemd, kan inderdaad worden afgesteld d.m.v. je brug.

Ik kan op de foto's niet heel duidelijk zien hoe hoog ze nou zitten en ook niet welke gitaar het precies is.

Het is wel zo dat hoe lager je de snaren zet, hoe meer kans je hebt op stringbuzz, dat wil zeggen dat de snaren zo laag staan dat ze tegen de fretten kletteren wat niet echt mooi klinkt, een beetje fretbuzz kan geen kwaad (meestal hoor je het niet over de versterker) maar je moet het natuurlijk niet te gek maken :noob:

Omdat ik zelf nogal slecht tegen kleine geluidjes kan stel ik mn gitaren zo af dat ik net geen fretbuzz heb, tenzij ik wel heel hard aansla wat ik bijna nooit doe.

dit is de ibanez sa 120 bk
en ja dat hele verhaal begreep ik ook wel. maar ik wist niet dat ik de snaren gemakkelijk zelf omlaag kan zetten :P
ik kijk wel ff of het me lukt. maar dan moet ik zeker ook weer opnieuw intoneren? (trouwens, dat heb ik nog nooit gedaan op deze gitaar :o).
<kijkt eventjes naar z'n gitaar>
zeg, weet er iemand toevallig hoe je intoneerd op een ibanez sa 120? ik zie geen schroefjes of wat dan ook...

Maleco
5 februari 2010, 00:32
is dat geen gitaar met floyd? of een andere tremolo?

Dat word al iets lastiger met afstellen, zelf ooit een gitaar gehad met tremolo en na een avondje lopen kloten toch maar langs een proffesional gebracht :dontgeti:

Liggen de snaren extreem hoog? je zou de afstand eens kunnen afmeten zodat je daar altijd weer naar terug kunt gaan, een verandering in de actie heeft jammergenoeg wel gevolgen voor de intonatie.

EDIT: Volgens mij zou je bij deze brug de zadels kunnen verplaatsen naar achter en naar voren, is this it? http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/SA120BK-32102324ea65f0cac297b2cf3dfba7e4.jpg

dutch.idiot
5 februari 2010, 02:04
Het wil ook nog wel eens helpen de truss rod aan te draaien. Ik weet alleen niet Preces hoe dat bij die ibanez zit, dat zou je dus even uit moeten zoeken. Met de truss rod met je alleen wel opleten: hij kan soms een flink effect hebben en een te hoge spanning is niet aan te raden als je hem losdraait moet je opletten dat hij niet helemaal los laat.

Succes!

rijsberman
5 februari 2010, 02:14
sjesus wat een wazige foto's. Denk je echt dat mensen daar wat aan kunnen zien? Als je je camera zo instelt dat hij kan scherp stellen, dat zou al een hoop schelen.

snaarplukker
5 februari 2010, 11:05
dit is de ibanez sa 120 bk
en ja dat hele verhaal begreep ik ook wel. maar ik wist niet dat ik de snaren gemakkelijk zelf omlaag kan zetten :P
ik kijk wel ff of het me lukt. maar dan moet ik zeker ook weer opnieuw intoneren? (trouwens, dat heb ik nog nooit gedaan op deze gitaar :o).
<kijkt eventjes naar z'n gitaar>
zeg, weet er iemand toevallig hoe je intoneerd op een ibanez sa 120? ik zie geen schroefjes of wat dan ook...

Aan de voorkant van de zadels zitten 2 inbusboutjes waarmee je de zadel lager kan zetten door ze linksom te draaien. Aan de achterkant van de zadels zit een inbusboutje waarmee je de zadel naar voren of achteren kan zetten. Linksom is naar voren en rechtsom naar achteren. Dat doet je met het kleine inbussleuteltje dat bij de gitaar was geleverd.

Sixten
5 februari 2010, 12:11
sjesus wat een wazige foto's. Denk je echt dat mensen daar wat aan kunnen zien? Als je je camera zo instelt dat hij kan scherp stellen, dat zou al een hoop schelen.

ja ik zei toch, m'n handen trillen altijd een beetje. kan ze niet echt stil houden. en daarnaast is de camera gwn bagger...

Aan de voorkant van de zadels zitten 2 inbusboutjes waarmee je de zadel lager kan zetten door ze linksom te draaien. Aan de achterkant van de zadels zit een inbusboutje waarmee je de zadel naar voren of achteren kan zetten. Linksom is naar voren en rechtsom naar achteren. Dat doet je met het kleine inbussleuteltje dat bij de gitaar was geleverd.

okj bedankt, hmm.. die sleutel moet ergens in m'n garaga liggen dan xD dat word zoeken...

Fenderfan
5 februari 2010, 18:57
volgens mij valt het wel mee met de actie. Mmm, hoewel. als ik nu die eerste foto goed bekijk lijkt het toch wel wat extreem!!

Een hoge actie heeft ook voordelen, veel gitaristen moeten een minimale actie helemaal niet. Speelt niet soepel genoeg.
Druk je snaar op de derde fret in, Tussen de eerste fret en de snaar zou geen bankpas moeten passen. Net wel ? --> gewoon laten.

snaarplukker
5 februari 2010, 23:37
volgens mij valt het wel mee met de actie. Mmm, hoewel. als ik nu die eerste foto goed bekijk lijkt het toch wel wat extreem!!

Een hoge actie heeft ook voordelen, veel gitaristen moeten een minimale actie helemaal niet. Speelt niet soepel genoeg.
Druk je snaar op de derde fret in, Tussen de eerste fret en de snaar zou geen bankpas moeten passen. Net wel ? --> gewoon laten.
En stel jij zo je actie af?;)

Gearjunkie
6 februari 2010, 10:19
volgens mij valt het wel mee met de actie. Mmm, hoewel. als ik nu die eerste foto goed bekijk lijkt het toch wel wat extreem!!

Een hoge actie heeft ook voordelen, veel gitaristen moeten een minimale actie helemaal niet. Speelt niet soepel genoeg.
Druk je snaar op de derde fret in, Tussen de eerste fret en de snaar zou geen bankpas moeten passen. Net wel ? --> gewoon laten.

Fenderfan, begrijp je dat je in dit verhaal enkel een evt. kromming van je hals beoordeeld of de hoogte van je topkam?? Overigens is dan deze methode ook dan discutabel want misschien staat er op de ene bankpas wel veel meer geld dan op de andere.

Aktie stel je normaliter bij aan de brug-kant. Fabrikanten geven hiervoor ongeveer een specificatie op, die je met Google kan vinden. Bijvoorbeeld "Stratocaster + adjustment". Zelf ga ik uit van ervaring, of een referentiegitaar.

Het klopt dat sommigen onder ons een hoge actie prefereren. Dat voorkomt vervelende rammeltjes e.d. Nadelen kunnen zijn dat het wat zwaarder speelt (te compenseren met dunnere snaren) en ook dat je bij het indrukken van de snaar op de fret een te hoge noot produceert, als gevolg van de iets langere snaarlengte (enigzins te compenseren door de zadels te verschuiven).

Wat je kan doen: Zet beide studs (schroefjes waarmee de brug op hoogte gehouden wordt) elk een kwartslag naar beneden. Speel een aantal ladders in verschillende posities en beoordeel of je rammelvrij kan spelen. Hoor je gerammel? Dan weer een halve slag omhoog.

Dit werkt op een redelijk tot goed afgestelde gitaar. Ik ga ervan uit dat de halskromming en intonatie ok zijn. Natuurlijk wel checken na het verstellen van de aktie.

Terminus
6 februari 2010, 10:26
Ik lijk op de foto te zien dat de snaren richting de brug verder van de frets af zitten. Als dat zo is is dan staat volgens mij de halspen ook niet helemaal goed.

Gearjunkie
6 februari 2010, 11:08
Ik lijk op de foto te zien dat de snaren richting de brug verder van de frets af zitten. Als dat zo is is dan staat volgens mij de halspen ook niet helemaal goed.

Het is geen lapsteel!! Dit hoort zo...