PDA

View Full Version : Hoe stem ik een halve noot lager.....



iGorE
28 december 2001, 23:30
..... op mijn ibanez... met een floyd rose....

Eko
29 december 2001, 09:55
Al eens van een stemapparaat gehoord ?
Groeten

iGorE
29 december 2001, 11:53
Ik heb een BOSS TU-12 stemapparaat, maar dan nog is het lastig hoor...

je moet de veren bijspannen dan, en daar komt ook nog bij dat je als je 1 snaar losser draait de 5 anderen strakker gaan door de floyd rose...

Casey
29 december 2001, 14:59
Je kan de snaren wel lager stemmen op je Floyd .
Stem eerst de dikke E en van daar uit de rest.
Nadeel is wel dat je Floyd niet helemaal meer horizontaal t.o.v. je body komt te staan zodat hij iets minder stemvast is , je tremveren iets losser spannen is dan beter .
Als met al een hoop werk met een Floyd en een simpele manier is er volgens mij niet !

Kitaarhiero
29 december 2001, 22:32
Een halve toon lager stemmen zonder apparaat is zeer eenvoudig,
de 5e fret van de 6e snaar klinkt hetzelfde als een open 5e snaar... Dus: als je op gehoor stemt dan moet je gewoon een fretje naar beneden schuiven om het gewenste effect te krijgen. (A, D en G stemmen met de 4e de fret van de snaar ervoor, B met de 3e fret en e weer met de 4e. simpel als wat.)

anoniem
29 december 2001, 22:40
Ik geloof niet dat veel mensen hier begrijpen wat een Floyd Rose is !
Hij heeft geen probleem met het lager stemmen maar een probleem met het lager stemmen en de Floyd .
Dat truukje van gitaarhero gaat niet met een Floyd.
Snappie nou ?

soundstorm
30 december 2001, 21:43
ff naar http://www.tabcrawler.com/guitar-lessons/drop-d-tuning/

gaan.

suc7

anoniem
30 december 2001, 21:54
Gaat niet met een Floyd , Soundstorm !
Als je 1 snaar lager tuned gaat de rest mee .
Lees de topic nou eens !

jaccoos
30 december 2001, 21:57
Kun je de brug niet vastzetten op een of andere manier? Anders een gitaar kopen zonder floyd rose

JV
30 december 2001, 22:46
pitchshifter?

anders vastzetten inderdaad

Manolito
30 december 2001, 23:49
Ik stem dan met een piano of met een tuner op de pc.
Wat je in ieder geval moet doen om de snaarspanning beter vast te houden, zodat je niet constant opnieuw dezelfde snaar moet stemmen als je een andere hebt gestemd.
Je moet eerst de lage E snaar, dan de hoge E, dan de A snaar, dan de B, dan D en ten slotte G. Zo houd je de balans van de brug beter.

gershwin5150
31 december 2001, 02:57
Je hoeft de trem niet vast te zetten ofzo, je moet gewoon zorgen dat de snaarspanning en de veerspanning weer in balans zijn als de gitaar omlaag gestemd staat. Dit klinkt wel makkelijker dan het is, het zal wel wat tijd kosten om de trem weer goed afgesteld te krijgen. Probeer gewoon de gitaar eens naar Es te stemmen en dan de veren wat losser te zetten zodat de trem weer horizontaal staat, dan weer stemmen en dan we veren weer verstellen, uiteindelijk zul je zien dat de floyd weer in balans staat als de gitaar in Es gestemd is. Nadeel: als je weer terug naar normale E-stemming wilt, kost dat ook weer de nodige tijd.
Je kan inderdaad de trem wel vastzetten met een houtje en dan gaat naar Es stemmen makkelijker, maar dan kan je de trem niet meer gebruiken om de noten te verhogen en bij het naar beneden drukken zal ie ook zwaarder werken (omdat de veren meer tegendruk geven). Als je met dit afstellen niet veel ervaring hebt zou ik er nog eens goed over denken of je er wel aan zal beginnen, de afstelling van een gitaar luistert erg nauwkeurig!

iGorE
31 december 2001, 07:45
Als ik de E snaar in Es stem, en dan de veren weer straktrek, dan staat de E snaar niet meer in Es gestemd.....

en voor die meneer die zei dat ik een gitaar zonder floyd rose moet kopen, no way... floyd rose is geweldig... ALS ie eenmaal gestemd is....

oh jah en als ik de brug vastzet ofzo dat werkt ook niet... zodra ie dan losgelaten word is alles uit stemming, heb ik alleens geprobeerd namelijk...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iGorE op 2001-12-31 07:45 ]</font>

gershwin5150
31 december 2001, 13:22
hmm volgens mij begrijp je het principe niet helemaal van wat ik bedoel, ik raad je aan om even naar een deskundige te gaan

Casey
31 december 2001, 16:59
Gershwin5150 heeft gelijk.
Je moet het in kleine stapjes doen en dan komt ie vanzelf goed te staan.
Na een tijdje word je steeds handiger en doe je zo'n klusje in een paar minuten .

Manolito
1 januari 2002, 11:22
Het is de bedoeling dat de brug recht is en dat de snaren in de buurt liggen van de toon die ze moeten hebben, draai dan eerst de fijnstemmers tot het midden (zodat je ze nog en open kan schroeven en dicht) daarna stem je de snaren, zoals ik je zei, eerst de lage E, dan de hoge, dan de A, de B, de G en de D, niet één, maar enkele keren, je merkt dat na steeds nog een keer te stemmen, dat ze langer gestemd blijven, ga net zo door tot ze echt vast gestemd zijn, schroef dan pas de Toplock dicht en daarna kan je alleen maar stemmen met de fijnstemmers.

iGorE
1 januari 2002, 20:49
Mjah maar die manier ken ik dus al, ik vroeg me juist af of er een makkelijkere manier is...