PDA

View Full Version : Ik hou van mijn Mesa



Henri H
4 februari 2010, 22:10
Tja, luister en huiver, voor meer informatie, lees het bijschrift bij het filmpje.
Het gaat om een demo van een Mesa Boogie Stiletto:

"Van Dik Hout - Stil in Mij - Stiletto demo" (http://www.youtube.com/watch?v=rQtdxB3Ikyk)

En het laat mijn twijfelachtige gitaarspel zien, hobby gitarist. :)

Ik ben eigenlijk nog wel op zoek naar een pedaal die deze sound kan krijgen uit het cleane kanaal.
In dit filmpje staat de gain op 12 uur, volume op 3 uur ongeveer.
Ik gebruik het cleane kanaal meestal in crunch mode, gain op 9 uur ongeveer, volume op 11 uur.
Met die settings blijft de Stiletto i.c.m. een single coil (Strat) helemaal clean, echt een heerlijke cleane sound is dat.

Ik heb de Mad Professor Sweet Honey Overdrive wel 's getest in de winkel bij v.d. Haar, erg goed, maar vind het eigenlijk een te duur pedaal.
Ik heb ook nog een Dirty Little Secret geprobeerd, alleen op 9 V, had geen behoefte/'t is er niet van gekomen om 'm op 18 Volt te testen, maar ik was absoluut niet blij met de sound op 9 Volt.
De DLS is nu omgeruild voor een MI Audio Crunch Box, die doet het beter dan een DLS, maar is eigenlijk maar in één ding echt goed, en dat is crunchen, en dat haalt het niet bij de Tite Gain crunch.
Wel een leuk pedaal verder, met één druk op de knop van clean naar Marshall-achtige crunch.
Ik heb nog wel een stuk of wat overdrives geprobeerd, maar allemaal hebben ze een beetje dat dynamiek-loze transistor-soundje, de één wat meer of anders dan de ander, maar toch.
De Sweet Honey Overdrive was zeker het beste, en ik zou hem maar wat graag erbij willen.
Zijn er alternatieven?



Ja :) Die zijn er:
- Volume (potmeter-)pedaal of potmeter van de gitaar gebruiken, nadeel is dat je "volume drop" hebt.
- Via m'n Replifex/ENGL Z12 een extra patch creëren, afijn veel gedoe ;)
- Alsnog de Sweet Honey Overdrive kopen. :) :blast:

Pepe
4 februari 2010, 22:36
Je zoekt eigenlijk een fender crunch uit een pedaal, daar zin er niet zo heel veel van, de meeste peppen de mids op, the easy way.
De Rocket Chicken soup of de Effectrode tube drive met 12AU7 of ander low power pre amps (maar voor die prijs koop je een SHO en hou je nog geld over voor een etentje met je vriendin)

Deze twee zijn in ieder geval bij Erik te testen.

TimoSomers
4 februari 2010, 22:52
Lekker soundje!
Lekker strak laag ook.

Henri H
4 februari 2010, 23:13
Pepe, een SHO (Newtone Flower Booster) heb ik nog, kan ik inderdaad wel 's proberen, simpel, maar wellicht doeltreffend.
Ik had er helemaal niet meer aan gedacht, pedaal licht bij forumlid/stadgenoot WillemdaGuide, moet er maar 's snel naartoe geloof ik. :)

@ Timo: thx :) Dat laag is lekker idd, maar eigenlijk vind ik de/het (?) hele klankspectrum wel lekker.

beruk
4 februari 2010, 23:20
@ Timo: thx :) Dat laag is lekker idd, maar eigenlijk vind ik de/het (?) hele klankspectrum wel lekker.
Ik ook! En ik maar denken dat je uit Mesa versterkers alleen maar gebrul krijgt. (:noob: , ja)

Henri H
4 februari 2010, 23:34
Ik ook! En ik maar denken dat je uit Mesa versterkers alleen maar gebrul krijgt. (:noob: , ja)Doe 's een search op Youtube naar Andy Timmons, niks nie Mesa brul. :)

Pepe
5 februari 2010, 01:24
.. maar ik vind dat soundje helemaal niet verkeerd, typisch Mesa Fender, meer woody dan steely maar ik zou het er voor doen.

Henri H
5 februari 2010, 08:31
Dank je Pepe, 'k snap niet zo goed wat je met woody en steely bedoelt trouwens. :???:

TimoSomers
5 februari 2010, 15:41
Dank je Pepe, 'k snap niet zo goed wat je met woody en steely bedoelt trouwens. :???:

Mesa heeft vaak meer het wat hollere, warmere (van hout als het ware) dan het schelle, metaalachtige, meer bite (van staal dus)

Henri H
5 februari 2010, 17:30
Ah, ok, weer wat geleerd. :noob:

Dat is inderdaad wel een redelijk goede omschrijving, alhoewel ik de Mesa ook wel wat glas-achtigs vind hebben, meer glassy dan steely dus.

artnaz
5 februari 2010, 18:15
Klinkt lekker! :) En valt wel enorm mee hoe twijfelachtig je bent, als je jezelf hobby-gitarist noemt! ;)

Maar voor pedalen heb ik geen suggesties helaas...

Henri H
5 februari 2010, 19:17
Dank je Artnaz, en dat van een gerenommeerd gitarist als jij. :)

pasqual
7 februari 2010, 22:31
mooie sound. ik hou hier wel van. en inderdaad niet zo bescheiden, ik hoorde hier toch een lekkere slagpartij langskomen.

groeten Pasqual.

Henri H
7 februari 2010, 23:16
Dank je pasqual!
Ik weet gewoon dat er op dit forum veel betere gitaristen rondhangen, dus enige bescheidenheid is wel gepast toch? :)

pasqual
8 februari 2010, 18:11
tja, daar snijd je een punt aan: je hebt hele goeie gitaristen met een fenomenale techniek maar die voor geen meter kunnen boeien en zo zijn er ook technisch mindere gitaristen waar ik uren naar kan luisteren. snap je mijn punt? geef mij die laatste categorie maar!

groeten Pasqual.

Riky
11 februari 2010, 12:43
klinkt lekker! Hou wel van deze sound. Lijkt in sommige opzichten ook wel wat op mijn eigen sound.

Nice! Heel andere sound dan ik van een mesa dacht/verwacht.

Henri H
11 februari 2010, 13:40
tja, daar snijd je een punt aan: je hebt hele goeie gitaristen met een fenomenale techniek maar die voor geen meter kunnen boeien en zo zijn er ook technisch mindere gitaristen waar ik uren naar kan luisteren. snap je mijn punt? geef mij die laatste categorie maar!

groeten Pasqual.'t Is de kunst om het interessant genoeg en van een hoge kwaliteit te voorzien. Ik ben het met je eens. :)


...
Nice! Heel andere sound dan ik van een mesa dacht/verwacht.Thx, ja, bij een Mesa denk je al gauw aan een scheurmonster, maar dat kan de Stiletto ook wel hoor, op het 2e kanaal, 3 scheur-modes van Crunch naar Tite Gain naar Fluid Drive.
Toen ik dit filmpje maakte, had ik deze sound nog maar kort echt ontdekt.
't Is ook een soort van openbaring voor mij. :)

Ik heb v.d. week ff met een SHO (Flower Booster) zitten experimenteren, maar dan heb ik eigenlijk hetzelfde probleem als met de volume knop v.d. gitaar: de SHO voegt teveel volume toe, bovendien vind ik de sound van de amp zelf toch mooier denk ik.

Riky
11 februari 2010, 13:46
Haha! Dat is wel tof! Ik moet ook nog steeds de high gain input van mijn versterker proberen, maar omdat ik de low input al zo goed vind het ik dat nog steeds niet gedaan. Misschien wordt dat ook wel zo'n openbaring.

Heb je al eens gedacht aan een fulltone OCD. Staat erom bekend erg goed te reageren op je volume knop. Kan het alleen maar beamen.

Henri H
11 februari 2010, 14:28
Tja, OCD. Ik vind het niet speciaal.
Geef me dan maar een Crunch Box, maar smaken verschillen.

vidar
11 februari 2010, 14:33
Hey H.Huisjes, Klinkt lekker man! Lang leve de Stiletto's :D
Helaas worden de superieure cleane en crunch capaciteiten van 'onze' favoriet op de demo's die op internet staan zelden echt recht gedaan! Het clean is echt geweldig he? dik, romig, strak en toch helder! Ben zelf ook weg van het crunch kanaal. Heb zelf helaas wel een probleempje met het leadkanaal. Bij de noten (vooral bes(11) en b(12) op de b-snaar) klinkt er een soort valse noot mee die een heel misselijk toontje voortbrengt... Heel vreemd, maar schijnt iets met de uitgangstrafo te maken te kunnen hebben (mijn buizen zijn al een keer allemaal gewisselt) en Voerman doet al een maand of wat over mijn garantieaanvraag, echt bizar dat de service daar zo moeizaam gaat!
Wat voor cab heb jij er trouwens onder staan?

marc_o
11 februari 2010, 15:45
Hey henri,

Klinkt lekker hoor, zou er niet veel meer aan veranderen en vooral je volumeknop van je gitaar gebruiken, maar dat is mijn visie.
Verdfer denk ik dat je mijn favoriete crunchpedalen al eens hebt getest, maar ik weet niet of je ze ook op die Stiletto hebt getest, daar zit natuurlijk weer een heel verschil in.

Mijn favoriete rijtje crunchers:

Brunetti Mercuri Overdrive
LTD en/of Direct Drive van Barber
Klon (of afgeleide daarvan)
Hotcake van Crowther
Boss DynaDrive


Daar moet zeker iets tussen zitten qua drive die je zoekt.

Henri H
11 februari 2010, 15:47
Hoi vidar, bedankt.
Je weet zeker dat het niet aan je gitaar of een ander (effect-)apparaat ligt?
Ik heb op zich redelijke tot goede ervaringen met Voerman tot nu toe.
Één keer is m'n Marshall JVM goed gerepareerd (garantie), en één keer heb ik een nieuw origineel Music Man element via hen gekocht.
Het originele element was stuk, maar daar kwam ik pas laat achter, de symptomen leken wel wat op die van jou.
Telefonisch zijn ze ook redelijk bereikbaar.
Het kan wel even duren soms, dat klopt.

Ik gebruik een 2x12 half open Marshall 1936 met G12-65's.
De achterplaat heb ik zelf vervangen door 2 multiplex plaatjes, ééntje boven, de andere onder.
Op deze kast klinkt hij wat mij betreft het lekkerst.

Henri H
11 februari 2010, 15:55
@Marc, ook bedankt. :)
Ja, ik heb al behoorlijk wat pedalen getest, maar idd niet allemaal op de Stiletto.
Jouw rijtje pedalen heb ik nog nooit getest in ieder geval, zal ze, als ik ze tegenkom, 's uitproberen misschien.
Voorlopig doe ik het inderdaad met de volume knop v.d gitaar.
De solo boost v.d Stiletto kan ik gebruiken om het volume verschil op te heffen, maar ja, weer een pedaal/patch erbij....

vidar
11 februari 2010, 16:11
Helaas weet ik zeker dat het niet aan m'n gitaar, cab of kabels ligt want hij doet het met alle mogelijke combinaties die ik heb geprobeerd en ook zonder effecten. Ik ga er vanuit dat het niet lang meer duurt tot Voerman er wat mee gaat doen want ik wordt het nu wel aardig zat!
Ik ben benieuwd hoe hij klinkt op G12-65's, wellicht dat ik die nog eens in m'n engl cabje gooi..

Groeten

Henri H
14 maart 2010, 15:15
Nog lang niet perfect, maar kon het niet laten om hem te uploaden: :)

http://www.youtube.com/watch?v=zQC5ZqfISRI

Opbouwende kritiek welkom.

Henri H
16 maart 2010, 09:59
Ik neem aan dat ik maar moet blijven door oefenen? :D

Of is het echt hopeloos? :seriousf:

marc_o
16 maart 2010, 11:14
Goeie sound man. Ik had 'm zelf nu nog niet op youtube gezet, komt hier en daar wat rommelig over, alsof je het niet helemaal bij kunt houden....ik heb je al beter gezien. (positief bedoeld!!!!)

Henri H
16 maart 2010, 11:44
OK, bedankt.
Ik heb ook wel een beetje getwijfeld om hem te uploaden.
Vooral het tussenstuk vanaf 2:42 is erg rommelig nog, en ik maak nog wel meer fouten. :soinnocent:

marc_o
16 maart 2010, 14:20
Bij twijfel: Niet doen!

tenzij het een lekker wijf is, dan altijd doen en later eventueel tijd nemen voor je spijtgevoelens, hehehehe

ateng
16 maart 2010, 14:22
Ik neem aan dat ik maar moet blijven door oefenen? :D

Of is het echt hopeloos? :seriousf:

Tis niet hopeloos maar zou wel eerst oefenen voordat je het op youtube zet.
En ik denk ook als je alleen zou meespelen met de backingtrack je nog meer fouten zal horen. Nu hoor je ook twee gitaren door elkaar namelijk.

Ibanez666
16 maart 2010, 14:38
ach, ik zet al mn "practice" en mindere videos gewoon op youtube...so what?

marc_o
16 maart 2010, 14:42
ach, ik zet al mn "practice" en mindere videos gewoon op youtube...so what?


Maar jij hebt toch ook alleen maar mindere video's?

hahahaha

ateng
16 maart 2010, 16:46
ach, ik zet al mn "practice" en mindere videos gewoon op youtube...so what?

Dan kan je bepaalde kritiek en meningen krijgen waar je wel tegen moet kunnen ;)

Henri H
16 maart 2010, 17:18
Tis niet hopeloos maar zou wel eerst oefenen voordat je het op youtube zet.
En ik denk ook als je alleen zou meespelen met de backingtrack je nog meer fouten zal horen. Nu hoor je ook twee gitaren door elkaar namelijk.Geloof me, ik heb wel degelijk geoefend. :makeup:

Ik heb ook een backingtrack, maar die klinkt gewoon zwaar k*t.
Bovendien vallen m'n fouten nu minder op, nou ja, iets minder. :seriousf:
Ik ben nog wel van plan om dit nummer nog beter uit te zoeken en te oefenen, en wellicht een betere versie te uploaden.

ateng
16 maart 2010, 19:12
Geloof me, ik heb wel degelijk geoefend. :makeup:

Ik heb ook een backingtrack, maar die klinkt gewoon zwaar k*t.
Bovendien vallen m'n fouten nu minder op, nou ja, iets minder. :seriousf:
Ik ben nog wel van plan om dit nummer nog beter uit te zoeken en te oefenen, en wellicht een betere versie te uploaden.

Ik bedoel niet oefenen/meespelen met de originele maar met de backingtrack zonder de solo zeg maar.
En het mooie daarvan is met backingtrack dat je je eigen dingen erin kan gooien... improviseren zeg maar.

Henri H
16 maart 2010, 19:19
Ja, dat begreep ik wel, maar de backingtrack die ik heb klinkt echt heel erg slecht, de sfeer is er gewoon niet.
Dat vind ik ook wel een belangrijk ding, zeker bij dit nummer.

Het zou idd wel leuk zijn als ik een goeie backingtrack zou hebben, en daar wat meer over zou kunnen improviseren.
Dan valt het ook minder op dat ik "wat afwijk" van het origineel.