PDA

View Full Version : Help, mijn zaaglint loopt er steeds af!



kabouter_plons
4 februari 2010, 20:57
Ik heb enige tijd geleden een lintzaag gekocht en moet zeggen, het zaagt heerlijk. Het enige is dat de zaag er steeds af loopt. En ik moet zeggen, je schrikt je steeds het apenl...... . Telkens opnieuw probeer ik de geleidestiften aan de zijkant en het steunlagertje aan de achterkant van het zaagblad, zowel boven als onder het werkblad, zo goed mogelijk af te stellen. Ook de spanning op de omtrek van de zaag heb ik op verschillende manieren geprobeerd af te stellen. Maximale spanning, weinig spanning enz.. Helaas loopt hij er toch steeds af.

De laatste keer is het (net nieuwe!?) zaaglint er zelfs bij gebroken.

Help, wie weet wat ik verkeerd doe? Of zou het aan de lintzaag liggen. Het is niet een van de duurste maar m.i. moet het toch goed werken. Anders zouden er ongelukken kunnen gebeuren, toch?

Fer

oigun
4 februari 2010, 21:16
Als het goed is dan zitten er twee stel mogelijkheden bij het bovenste wiel. Een om de spanning van het zaaglint af te stellen en één om het wiel te kantelen zodat je daarmee kan bepalen waar het zaaglint over het wiel loopt. Deze moet je zo afstellen dat de tanden net iets aan de voorkant van het wiel uitsteken. daarna pas de geleidelagers etc afstellen.

kabouter_plons
4 februari 2010, 21:27
Ik zal morgen nog eens goed kijken maar volgens mij zit er geen zijdelingse verstelling op. Alleen een hoogteverstelling op het bovenste wiel.

Cocobolo
4 februari 2010, 22:48
de stelschroef van het bovenste wiel zit bij sommige machines aan de achterkant, kijk daar ook even. Doe anders een foto van de voor- en achterkant van de machine.

superfly
4 februari 2010, 23:02
Wat Cocobolo zegt, aan de achterkant van de behuizing zit vaak een stel/knop/schroef.Een lintzaag zonder zijdelingseverstelling zou mi niet verkocht mogen worden.
Veel lintzagen hebben een bol loopvlak op de wielen, dan moet de je afstellen zodat het lint in het midden van het loopvlak loopt, de tanden blijven dan vrij van het loopvlak.
Hier (http://www.4shared.com/file/89610643/556feb2/lintzaag_afstelling.html) een aardig artikel (pdf.file) over het afstellen van een lintzaag (Engels dat weer wel)

Wim

Enra
5 februari 2010, 07:49
Als het goed is dan zitten er twee stel mogelijkheden bij het bovenste wiel. Een om de spanning van het zaaglint af te stellen en één om het wiel te kantelen zodat je daarmee kan bepalen waar het zaaglint over het wiel loopt. Deze moet je zo afstellen dat de tanden net iets aan de voorkant van het wiel uitsteken. daarna pas de geleidelagers etc afstellen.

Bij platte wielen moeten de tanden iets aan de voorzijde uitsteken. Bij ligt afgeronde wielen mag het zaagblad mooi in het midden lopen.

Als je de zaag op de wielen hebt gelegd kun je met de hand de wielen een paar maal ronddraaien, je ziet dan snel wat een blad gaat doen en hoe je de kantelstelschroef moet instellen.

Oké', overbodig commentaar. Alles was al gezegd zie ik.

barno
5 februari 2010, 08:18
heb eens een lintzaag gekocht van een budgetmerk. Dit ding was officieel gewoon crap. heeft de verkoper zelf later toegegeven. heeft me mijn geld terug gegeven. zaaglint liep scheef wat je ook deed of instelde. geleerd dat budget ok is voor schuurmachientjes enz... maar niet voor precisie machines. (al heb ik al wel veel plezier gehad aan mijn goedkoop kolomboortje)

kabouter_plons
5 februari 2010, 20:59
Bingo! Er zit inderdaad een verstelmogelijkheid aan de achterkant, enigzins verdekt opgesteld.

Nu de hamvraag; hoe weet ik niu of ik hem goed heb afgesteld? Een paar maal met de hand draaien leverde eerst ook geen zekerheid op. Sterker nog, bij onbelast draaien met de motor op volle toeren bleef de zaag ook keurig netje op de afgeronde wielen zitten. Ook vaak bij een lichte belasting. Pas als ik wat dikker ging zagen (1,5 - 2 cm b.v.) liep het mis.

Het bovenwiel bleek wel een beetje speling te vertonen. Is het al voldoende als die speling er uit is en de zaag blijft netjes op de wielen lopen? Ik heb nl achteraf zo'n idee dat bij een bepaalde belasting het bovenwiel de nijging had om te kantelen waardoor de zaag er af liep.

Fer

Enra
5 februari 2010, 21:25
Bingo! Er zit inderdaad een verstelmogelijkheid aan de achterkant, enigzins verdekt opgesteld.

Nu de hamvraag; hoe weet ik niu of ik hem goed heb afgesteld? Een paar maal met de hand draaien leverde eerst ook geen zekerheid op. Sterker nog, bij onbelast draaien met de motor op volle toeren bleef de zaag ook keurig netje op de afgeronde wielen zitten. Ook vaak bij een lichte belasting. Pas als ik wat dikker ging zagen (1,5 - 2 cm b.v.) liep het mis.

Het bovenwiel bleek wel een beetje speling te vertonen. Is het al voldoende als die speling er uit is en de zaag blijft netjes op de wielen lopen? Ik heb nl achteraf zo'n idee dat bij een bepaalde belasting het bovenwiel de nijging had om te kantelen waardoor de zaag er af liep.

Fer

Wordt het niet eens tijd om je machine zorgvuldig na te kijken??

superfly
5 februari 2010, 21:27
Aleen de zijdelingsverstellen is onvoldoende. Als je lint onbelast netjes loopt moet je de geleidingsblokjes en vooral beide lagers achter je lint nog afstellen (fractie van een mm ruimte laten) anders druk je het lint zelf van de wielen . Heb je de pdf al bekeken die ik gelinked had?

Wim

edit: wat Enra zegt. + Het heeft mij destijds erg geholpen om een keer mee te kijken bij iemand die er ervaring mee had.

kabouter_plons
5 februari 2010, 21:52
Zoals ik eerder beschreef heb ik die geleidingsblokjes en lagers steeds al afgesteld dus ook nu uiteraard. Ik begrijp best wel waar de "schoen kan wringen" maar die verstelling aan de achterkant had ik dus over het hoofd gezien.

Die pdf file is idd zeer informatief. Ik zal er eens rustig voor gaan zitten. Wellicht dat ik daarna dit forum dan niet meer nodig heb ;) (lol), zo zie je maar weer wat een onschatbare waarde een dergelijk forum heeft.

In elk geval iedereen bedankt voor de reacties
Fer