PDA

View Full Version : PA set



Psychomantis
4 februari 2010, 21:30
Hey,
Met de band hebben we een pa set nodig (natuurlijk), we hebben geen repetitiekot dus moeten we er zelf een aanschaffen. --- Set is voor de repetitie!
Alleen is - zoals altijd - geld een probleem. Dus proberen we erg, en ik bedoel erg erg goedkoop te kopen.
Mijn vraag is de volgende: Is 150 euro een goeie deal voor 2 sony-cd spelers, een sony 100 watt versterker, 4 boxen van 240 watt van het merk Linear Phase, en een oud 9-kanaals mengpaneel van JB-systems?
De cd-spelers zijn om onmiddelijk weer te verkopen.
Ik weet dat de boxen niet goed zijn (het zijn zogenaamde "white van" speakers, verkocht door louche mannetjes in witte bussen aan veel te hoge prijzen, terwijl ze niet goed klinken), maar het belangrijkste is dat ze luid genoeg gaan en de zang goed door komt.
De sony amp is maar 2x50 watt, maar we hebben nog een 2x100 watt akai staan voor bijstand.
het mengpaneel is oud maar moet gewoon goeie mic preamps hebben.

En dan eigenlijk de belangrijkste vraag: zouden we deze troep nog voor 150 euro kunnen herverkopen?

kenx
4 februari 2010, 21:35
Hey,
Met de band hebben we een pa set nodig (natuurlijk), we hebben geen repetitiekot dus moeten we er zelf een aanschaffen.
Alleen is - zoals altijd - geld een probleem. Dus proberen we erg, en ik bedoel erg erg goedkoop te kopen.
Mijn vraag is de volgende: Is 150 euro een goeie deal voor 2 sony-cd spelers, een sony 100 watt versterker, 4 boxen van 240 watt van het merk Linear Phase, en een oud 9-kanaals mengpaneel van JB-systems?
De cd-spelers zijn om onmiddelijk weer te verkopen.
Ik weet dat de boxen niet goed zijn (het zijn zogenaamde "white van" speakers, verkocht door louche mannetjes in witte bussen aan veel te hoge prijzen, terwijl ze niet goed klinken), maar het belangrijkste is dat ze luid genoeg gaan en de zang goed door komt.
De sony amp is maar 2x50 watt, maar we hebben nog een 2x100 watt akai staan voor bijstand.
het mengpaneel is oud maar moet gewoon goeie mic preamps hebben.

En dan eigenlijk de belangrijkste vraag: zouden we deze troep nog voor 150 euro kunnen herverkopen?

Zelfs ik kan het niet beter verwoorden ;)

On topic: ik denk wel dat dit een goede deal is.

bert k
4 februari 2010, 22:13
Niet duur, maar JB-systems ken ik als een merk wat DJ apparatuur maakt. (De cd spelers gaven het ook al een beetje aan.:)) Let erop dat er voldoende mic-ingangen opzitten. Bij dj-tafels zwem je in de line en pickup ingangen, en allemaal stereo natuurlijk, maar wat je als band zoekt zijn heel veel mic ingangen.

schwalbe
4 februari 2010, 22:15
Niet doen. Die speakers zijn lang niet gevoelig genoeg. Die halen net de 85-87 db 1w/1m. Het enige wat je met die set kan is de DJ uithangen op een feestje tot 50 personen. Is gewoon niet geschikt voor live muziek.

Psychomantis
4 februari 2010, 22:20
Eventjes ter informatie: Het is absoluut voor de repetitie! Kleine optredens tot 50 mensen misschien ook, maar vooral de repetitie.
Daarbij zijn er op het mengpaneel 3 mic ins. das genoeg voor de band.

kenx
4 februari 2010, 22:24
Eventjes ter informatie: Het is absoluut voor de repetitie! Kleine optredens tot 50 mensen misschien ook, maar vooral de repetitie.
Daarbij zijn er op het mengpaneel 3 mic ins. das genoeg voor de band.

Jep enkel voor zang in de repetitieruimte. Bij optredens spelen we over gehuurde installatie of de installatie die aanwezig is op locatie.

Psychomantis
4 februari 2010, 22:36
heb eventjes wat berekeningen gemaakt, als ik 40 watt op 1 speaker zet. Aangezien de speakers op een efficiency van 89db/w/m zitten (een vent op internet heeft het gemeten), dan kunnen we dus op ongeveer 104 db uit. 1 extra speaker is dus totaal 107 db.
De andere 2 boxen op de 100 watt amp, dat geeft dan 107 db/box, dus alles samen ongeveer 116 db. Eventueel kan ik nog een paar extra, gevoeligere speakers aansluiten, maar dat zijn hifi speakers die absoluut niet klinken.
Zou dat genoeg zijn om over eenf drummer met adhd te komen? :seriousf:

schwalbe
4 februari 2010, 23:01
Ik ken ADHD-ers die daar zonder drumstel nog ruimschoots overheen gaan.
Maar goed, misschien lukt het net. Ik ben echter een beetje bang dat het spul snel stuk zal gaan. Als ik zelf op zo'n krap budget zou zitten dan zou ik het volgende doen:

koop 4 van deze speakers: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7850 en bouw 2 luidsprekerkasten; in elke kast dus 2 speakers - kasten kunnen gewoon gesloten; inhoud ergens tussen de 10 en 15 liter per kast. Kost je 100 euro als je gratis hout opscharrelt.
Heb je speakers waar voice best leuk uitkomt; in een later stadium kun je er altijd nog een stel hoorntweeters bij in zetten.
Kleine mengpaneeltjes kosten tegenwoordig geen drol meer en een versterker had je nog wel liggen zei je.

Linkje naar site fabrikant met t-s parameters: http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=58&L=1&act=&act_sub=&artid=1991&spr=EN&typ=u

ACSlater
7 februari 2010, 15:56
Wat mij het meest tegenstaat in de "troepaanbieding" is de versterker. Sony en Akai, dat zijn hifi versterkers lijkt mij. Enkel goed voor in een huiskamer en nooit genoeg power om een band uit te versterken.
Kijk of je genoeg geld bij elkaar kunt krijgen om iets fatsoenlijks te kunnen kopen zoals een Yamaha Stagepas of zoiets. Als ik aan jou budget gebonden zou zijn, zou ik nog liever zoiets kopen:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/PA/Actieve-systemen/_SET_-Fame-Starter-Pack-Pro-incl.-kabels/art-PAH288

Niet dat dat goed genoeg is maar het is wellicht beter.

Psychomantis
7 februari 2010, 16:34
nog even verder gezocht, we vonden een oude maar goeie kwaliteits Ross PC-8400 Power Mixer. 8 kanaals mono, 2x200 watt versterkers op 4 ohm (uit 1990 maar volledig in orde buiten een pan pot die eraf ligt).
Voor 100 euro. Als we daar nog 2 goedkope speakerkasten bij vinden, zou dat iets zijn?
PS; we hebben 2 speakerkasten van 300w rms zien staan, geen merk, ik vermoed zelfbouw. 50 euro. Zouden deze 2 samen iets kunnen vormen?