PDA

View Full Version : Kabelbreuk opsporen + reparen



artnaz
4 februari 2010, 19:34
Ik heb inmiddels heel wat kabels die het signaal niet goed doorgeven (geen geluid, gepiep, etc.), waaronder twee mooie en lange kabels van Gepco (http://www.gepco.com/products/assemblies/audio/audio_guitar.htm).

Dus ik vind het jammer dat al die kabels alleen maar ruimte innemen. Ik kan natuurlijk de jacks desolderen en weer aan een nieuwe kabel solderen, maar dat zou ik toch zonde vinden omdat de meeste kabels vrij goed zijn en de breuk (of wat dan ook) vrij dicht de connectors zouden kunnen zitten en dus een groot deel van de kabel bruikbaar zou kunnen zijn.

Ten eerste, ik neem aan dat kabelbreuk de enige mogelijkheid is waarom een kabel niet meer functioneert (en je de soldeerpunten bij de jacks hebt getest), toch? Ten tweede neem ik aan dat een kabelbreuk niet door mijn huis-tuin-en-keuken-vingertjes kan worden gerepareerd, toch? Wat ik me dan afvroeg is hoe ik de kabelbreuk het beste kan opsporen?

Wat ik nu doe is de kabel inpluggen en dan stukje voor stukje van de kabel ronddraaien, en als ik dan al dat lelijke geluid krijg denk ik dat daar de breuk zit. Maar het is zelden dat ik echt zeker ben dat dat het (enige) probleem is, en heb dus ook nog niets er mee gedaan.

En als er nog andere tips zijn wat betreft defecte kabels hoor ik het ook graag.

wbz
4 februari 2010, 19:43
http://www.hogetex.com/media/catalog/product/cache/3/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/i/m/image_754.jpg



Contactloze spanningszoeker

Deze contactloze wisselspanningzoeker is eenvoudig in gebruik. Breng de punt in aanraking met een contactstrip, contactdoos of stroomdraad. Als de punt rood oplicht en het apparaat een pieptoon afgeeft, weet u dat er spanning aanwezig is. Elektriciens, onderhouds-, servicepersoneel kunnen snel testen of er spanning op een circuit staat. Zo kan er gecontroleerd worden of er kabels zijn gebroken.

Spanningsdetectiebereik: 90 tot 1000 VAC
Veiligheidsspecificatie 1000 V
CAT IV
Afmetingen: 150x109mm
Gewicht: 49gr.
Batterijen: 2x 1,5V AAA



en dan ff wisselspanning door je kabel heen jagen en dan zal het lampje uitgaan waar de breuk zit


:)

grayfink
4 februari 2010, 19:48
Als er een breuk in zit kun je er toch geen stroom doorheen laten lopen?:???:

wbz
4 februari 2010, 19:50
Als er een breuk in zit kun je er toch geen stroom doorheen laten lopen?:???:

ik zeg toch ook wisselspanning ;)

Realeigo
4 februari 2010, 22:14
ik zeg toch ook wisselspanning ;)

Voor wisselspanning heb je nog steeds gesloten circuit nodig?

artnaz
4 februari 2010, 22:24
Ah bedankt, dat is een hele mooi oplossing inderdaad! :)

Wat die wisselspanning betreft snap ik het ook niet helemaal... Dat kan ik thuis toch alleen uit het stopcontact halen? En sluit ik dan beide jacks aan het stopcontact aan (en de aarde aan de aarde)?:dontgeti:

Realeigo
4 februari 2010, 22:29
Ik zou dus echt NOOOIT jacks in je stopcontact steken, dan is dat dunne draadje wat erin zit gelijk gesmolten.

Niet te vergeten dat je misschien wel jezelf op 230 zet....

Thiez
4 februari 2010, 22:34
Ik doe het op zelfde manier als jij en werkt tot nu toe prima bij mij.
Zowizo kun je er bijna altijd vanuit gaan dat in 9 van de 10 gevallen de breuk binnen 30cm van de plug af zit. (bij mij tenminste is dat wel altijd zo)
zoals gezegd nooit met zo een hoge spanning op je gitaarkabel! gaat gegarandeerd fout.

artnaz
4 februari 2010, 22:35
Ja, leek mij ook, maar hoe krijg ik zwakkere wisselstroom dan? Batterijen, adapters, zijn toch allemaal gelijkstroom?

Realeigo
4 februari 2010, 22:53
Voor sommige pendalen zijn 12v wisselstroom adapters. Dat is redelijk veilig denk ik.

Jedeel
5 februari 2010, 01:24
http://www.hogetex.com/media/catalog/product/cache/3/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/i/m/image_754.jpg


Begrijp ik het goed dat je de tip van deze spanningszoeker alleen maar over de kabel (plastiek) laat glijden en dan let je op het uitgaan van de led?

iWishmaster
5 februari 2010, 09:03
Ja, dat ding meet niet de daadwerkelijke spanning, maar het elektromagnetische veld ervan: je hoeft dus geen fysiek contact met de draad te maken.

Dit soort dingen zijn tools voor elektriciens en dus bedoeld voor hogere spanningen: in dit geval 90-1000 VAC. Die kun je eigenlijk nooit veilig op je gitaarkabel zetten, dus in dit geval onbruikbaar! Er zijn ook kabeltesters te koop die je op een x aantal centimeters nauwkeurig de plaats van de breuk kunnen vertellen, maar die zijn iets duurder (ook geen honderden euro's overigens).

De meest 'idiotproof' methode om een kabel te testen is je gitaar flink laten jengelen met je amp op laag volume. Dan beetje bij beetje met een klein stukje kabel gaan 'rammelen': daar waar het het meeste kraakt zit de breuk in de buurt. Dan daar 'voorbij' doorknippen en met een multimeter controleren (en weer rammelen) dat de weerstand constant en zeer laag is (kleiner dan 10 Ohm tenzij het echt een hele lange en/of hele dunne kabel is).

Jedeel
5 februari 2010, 13:35
Dit soort dingen zijn tools voor elektriciens en dus bedoeld voor hogere spanningen: in dit geval 90-1000 VAC.


Jammer dat die tools er niet zijn voor 9v - 18v wisselspanning!



Er zijn ook kabeltesters te koop die je op een x aantal centimeters nauwkeurig de plaats van de breuk kunnen vertellen, maar die zijn iets duurder (ook geen honderden euro's overigens).


Ik heb ook nooit begrepen hoe die kabeltesters werken.
Op welke wijze geeft zo'n kabeltester nu aan dat er in het midden van een bv 10 m. lange kabel een breuk zit?

Einzeln
5 februari 2010, 13:55
Jammer dat die tools er niet zijn voor 9v - 18v wisselspanning!



Ik heb ook nooit begrepen hoe die kabeltesters werken.
Op welke wijze geeft zo'n kabeltester nu aan dat er in het midden van een bv 10 m. lange kabel een breuk zit?

was dat niets iets met staande golven?

wbz
5 februari 2010, 13:57
Ik heb ook nooit begrepen hoe die kabeltesters werken.
Op welke wijze geeft zo'n kabeltester nu aan dat er in het midden van een bv 10 m. lange kabel een breuk zit?

poeh, lastig uit te leggen maar simpel gezegd:

ze sturen een signaal de lijn op en luisteren naar de echo
afhankelijk van hoe lang het duurt kun je de afstand berekenen

iWishmaster
5 februari 2010, 14:11
Jammer dat die tools er niet zijn voor 9v - 18v wisselspanning!



Ik heb ook nooit begrepen hoe die kabeltesters werken.
Op welke wijze geeft zo'n kabeltester nu aan dat er in het midden van een bv 10 m. lange kabel een breuk zit?

Hoe leg ik dit nu makkelijk uit ... Het is namelijk niet zo heel makkelijk, maar zo ongeveer:

In geval van stroom is er zoiets als 'reflectie' en 'golven'. Vergelijkbaar met water: maak een 'golfje' water tegen de rand van het zwembad, dan weerkaatst de rand een deel van die golf weer terug. Wanneer je stroom op een draad zet, werkt dit ook ongeveer zo, maar dan met een golf van 200000 meter per seconde. Er wordt dan 'eenvoudigweg' gemeten wanneer de golf terug is: de tijd daartussen vermenigvuldigd met de snelheid (die is (vrijwel) constant) levert de heen en terug afstand op, gedeeld door 2 is dat de plaats van de breuk. Dit werkt echter alleen betrouwbaar bij 'volledige' breuken: dus niet een kabel die 'af en toe een beetje rammeld of kraakt'.

In werkelijkheid is het verhaal mbt staande golven wel wat lastiger, maar zo is het volgens mij wel te begrijpen ...

Jedeel
5 februari 2010, 15:21
iWishmaster, wbz en Nico, bedankt voor de uitleg.
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag.
Ik bedoelde ook niet zo zeer technisch te weten hoe zo'n kabeltester werkt (hoewel het wel interessant is).
Maar meer hoe de gebruiker gewezen wordt op de plek van de vermoedelijke breuk.

Lijkt mij toch wel handig eens zo'n ding aan te schaffen.
Iemand een tip voor een goede (betaalbare) kabeltester?

iWishmaster
5 februari 2010, 15:48
Maar meer hoe de gebruiker gewezen wordt op de plek van de vermoedelijke breuk.

Een aantal centimeters vanaf het begin van de kabel wordt weergegeven :)

artnaz
5 februari 2010, 17:01
Bedankt voor de info jongens! :)

Ik er dus primitief mee trekken, vouwen, en rollen!

Little Jay
5 februari 2010, 18:47
Of - voor idioten zoals ik - gewoon meteen de kabel door de helft knippen. Dan heb je vast een goed deel en een deel waar de breuk in zit.

Ik heb ook eens zo zitten klungelen met ' rammelen' aan de kabel om de breuk op te sporen en eindigde met 10 kabeltjes van 30 cm.... ;-) (beetje Lambiek die de eettafel waterpas wil maken en eindigt met een 10 cm hoge salontafel)

iWishmaster
5 februari 2010, 19:09
Jammer dat die tools er niet zijn voor 9v - 18v wisselspanning!
Ze er wel voor lagere spanningen denk ik, maar bij lagere voltage wordt deze techniek van meten moeilijker / minder betrouwbaar en dus duurder.


Ik heb ook nooit begrepen hoe die kabeltesters werken.
Op welke wijze geeft zo'n kabeltester nu aan dat er in het midden van een bv 10 m. lange kabel een breuk zit?[/QUOTE]

Misschien dat zoiets een oplossing is? Ik ken het eerlijk gezegd niet en weet ook niet hoe het precies werkt, maar zoals ik het daar lees doet het wat het moet doen.
http://elektronicadirect.nl/index.php?item=kabeltester-met-toongenerator&action=article&group_id=31&aid=2655&lang=NL

wbz
5 februari 2010, 19:17
Misschien dat zoiets een oplossing is? Ik ken het eerlijk gezegd niet en weet ook niet hoe het precies werkt, maar zoals ik het daar lees doet het wat het moet doen.
http://elektronicadirect.nl/index.php?item=kabeltester-met-toongenerator&action=article&group_id=31&aid=2655&lang=NL

dat ziet er uit als een "diode meter" van een multimeter, ding geeft een toontje als er een kring is
voor opsporen waar een breuk zit is dit niet geschikt, alleen maar om te meten of er wel of niet een breuk is, maar dat wist de TS al :)

-edit-
hmmm, ik begin te twijfelen

http://www.elkatek.com/tr/indirimliurunler/indirimresim/olcualetleri/VTTEST13/vttest13gbnlfresd.pdf


Kabels opsporen
o Plaats de schakelaar op TONE.
o Verbind de meetsnoeren met de te testen lijn of verbind het rode meetsnoer met de te testen lijn
en het zwarte meetsnoer met de aarding.
o Beweeg de ontvanger langs de lijn om de kabel op te sporen.

Jedeel
6 februari 2010, 02:23
http://www.elkatek.com/tr/indirimliurunler/indirimresim/olcualetleri/VTTEST13/vttest13gbnlfresd.pdf

Toevallig kwam ik vandaag (al googelend) dezelfde tegen op deze site;
http://www.twenga.nl/search.php?hx=1&nas=1&s=5&cm=1&c=13640&start=60

Alleen als je dan doorklikt op die VTTEST13 krijg je een verkeerde site!
Er staat bij de korte omschrijving; "laat toe een ader op te sporen en te identificeren zonder beschadiging van de isolatie de doorverbindingstest laat toe te zien of de leiding doorloopt en geen kortsluiting is..."

En dan krijg ik weer de indruk dat het een soort van 'aderzoeker' is.