PDA

View Full Version : versterker voor band



ronald15
4 februari 2010, 19:32
hoi,
hoeveel watt versterker en wat voor versterker kun je het best kopen voor een band?. Gaat vooral om rockmuziek.

mezelf
4 februari 2010, 19:38
Hangt ook best van je stijl af.
Want met sommige versterkers zoals bijv marshall zijn old-skool scheur.
Daarmee kun je soms met een 60
watt nog niet doorheen als je bijv metal speelt.

Ik denk dat je minimaal wel 50 a 60 watt moet hebben

macwilliams
4 februari 2010, 19:44
Je kunt voor rock het beste een marshall jcm-800 kopen. Daarbij twee 4x12 cabs bijvoorbeeld de 1960a en de 1960b. En mocht je toevallig stereo willen spelen dan schaf je het gewoon twee keer aan.

mezelf
4 februari 2010, 19:47
Ben ik met je eens ,
maar of dat in zn budget zit?

macwilliams
4 februari 2010, 19:57
Huh? Budget heeft hij het niet over gehad? En hij vroeg wat het beste was voor in een band toch? Nou dat dus!

mezelf
4 februari 2010, 19:59
Jaja , ik zit bij hem in de klas dus ik weet zijn budget ongeveer al :)
niks over jouwn reactie hoor :P

macwilliams
4 februari 2010, 20:05
O, jullie studeren nog? Studiebeurs afhankelijk dus?

mezelf
4 februari 2010, 20:15
haha , nee.
Helaas moet ik mededelen dat we in havo 3 zitten :')

Ferraririk
4 februari 2010, 20:19
niet zo off-topic, noem zn budget is.

macwilliams
4 februari 2010, 20:22
niet zo off-topic, noem zn budget is.

Wat Rik hier probeert te zeggen is: dwaal niet zo af jongens maar vertel ons de hoogte van het budget eens.

ronald15
4 februari 2010, 20:23
rond de 500

mezelf
4 februari 2010, 20:27
Dat snap ik :).
Zijn budget was volgens mij 400 a 500.
Mischien toch een marshall jcm 800?
maar dan als combo denk ik.

schwalbe
4 februari 2010, 20:30
Ik reken altijd een beetje als volgt voor een rockband:

1x12" speaker--> 100 watt versterker (dan moet de speaker natuurlijk wel 100 watt aankunnen)
2x12"--> 50 watt versterker
4x12"--> 25 watt versterker

Al deze combinaties gaan ongeveer even hard en dat is wel genoeg in een band.
En meer is lang niet altijd beter, want buizen klinken pas lekker als je ze ook flink hun best laat doen. Een 100 watt top met een 4x12 is dus eigenlijk niet optimaal. Als je dan perse voor de looks een 4x12 kast moet hebben, kies dan voor een lichtere versterker: het publiek ziet dat toch niet.

Mr. Dynamite
4 februari 2010, 20:30
Wellicht de nieuwe marshall Ma serie? lijkt me gewoon goed voor rocksounds. :ok:

Baker
4 februari 2010, 20:33
even heel kort door de bocht:

transistor: minmaal 100 watt
buizen: maximaal 100 watt :)

Ferraririk
4 februari 2010, 20:39
buizen: maximaal 100 watt :)

Een thunderverb 200 doet het anders ook heel goed in een band, in de heineken music hall, zonder PA, met 3 paar oordopjes in :)

VanMeekeren
4 februari 2010, 20:40
havo3?

Koop de een Cube30 en een stel brushes voor de drummert. ;)

Van Meekeren

schwalbe
4 februari 2010, 20:46
I zeg: Peavey valveking. De 112 als het budget krap is; de 212 als het budget het toelaat. Nieuw zijn er niet veel meer opties. Tweedehands natuurlijk wel: Peavey classic 30 of 50, marshall jcm 800 combo.

mezelf
4 februari 2010, 20:47
Ronald heeft al een Cube 20.
En btw hij mag dan wel in havo 3 zitten :P maar in mijn band word met flink volume gespeeld , wat ik niet met een cube 30 zou kunnen bijhouden :)
ik dacht voor ronald aan een 80 watt.

VanMeekeren
4 februari 2010, 20:58
Ronald heeft al een Cube 20.
En btw hij mag dan wel in havo 3 zitten :P maar in mijn band word met flink volume gespeeld , wat ik niet met een cube 30 zou kunnen bijhouden :)
ik dacht voor ronald aan een 80 watt.

[oude-wijze-mannetje-mode-aan]

Repeteren moet eigenlijk zonder oordoppen kunnen ;) .. klinkt ook beter en zeg eerlijk: speelt toch ook fijner?

[oude-wijze-mannetje-mode-uit]

mezelf
4 februari 2010, 21:06
Jaja , ben zeker met je eens . maar als er opgetreden moet worden kan Ronald denk ik toch beter iets van een JCM 800 combo kopen.
Mischien zelfs Cube 80?

VanMeekeren
4 februari 2010, 21:13
Jaja , ben zeker met je eens . maar als er opgetreden moet worden kan Ronald denk ik toch beter iets van een JCM 800 combo kopen.
Mischien zelfs Cube 80?

JCM800 Alltheway jongen! :ok:


Nog even 'for the record' .. ik speel zelf met een 50W buizen Marshall tegen een 100W ENGL en tegen harde toetsen, houd je echt makkelijk bij hoor. Ik weet niet welk podium jullie be-amen, maar neem bv een 30 Watter á la AC30 van VOX, die kan de meeste podia al makkelijk aan.

End of the line: wel buizen nemen. ;)

Van Meekeren

mezelf
4 februari 2010, 21:22
PS: Ik zit in een andere band :P ronald zit nog niet in een band volgens mij , maar wil er naar toe.
Maar vox 30 watt buizen is leuk.
Maar inpenciepe denk ik dat hij het met een 15 watt vox buizen ook wel ver komt.

VanMeekeren
4 februari 2010, 21:24
PS: Ik zit in een andere band :P ronald zit nog niet in een band volgens mij , maar wil er naar toe.
Maar vox 30 watt buizen is leuk.
Maar inpenciepe denk ik dat hij het met een 15 watt vox buizen ook wel ver komt.

En waar is deze visie ineens gebleven? :o

Ohja, en staar je niet blind op een JCM800, was meer sarcastisch bedoeld in de 3e post. ;)


Hangt ook best van je stijl af.
Want met sommige versterkers zoals bijv marshall zijn old-skool scheur.
Daarmee kun je soms met een 60
watt nog niet doorheen als je bijv metal speelt.

Ik denk dat je minimaal wel 50 a 60 watt moet hebben

mezelf
4 februari 2010, 21:33
Ik snap je niet helemaal met die visie.
Ik zie nu dat ik je bericht verkeerd heb gelesen:)
vergeet dat alles maar ;).
Maar om even terug te komen op die JCM.
Jcm 800 combo heb ik laatst opgespeelt en beviel mij toch prima.
Ik zou hem zelf niet hoeven , maar in de stijl van AC/DC wat ronald wil spelen, lijkt me dit niet slecht.

VanMeekeren
4 februari 2010, 21:36
Ik snap je niet helemaal met die visie.
Ik zie nu dat ik je bericht verkeerd heb gelesen:)
vergeet dat alles maar ;).
Maar om even terug te komen op die JCM.
Jcm 800 combo heb ik laatst opgespeelt en beviel mij toch prima.
Ik zou hem zelf niet hoeven , maar in de stijl van AC/DC wat ronald wil spelen, lijkt me dit niet slecht.

Volgens mij speelde Angus zelf op 2204 JMP's. Dus een JCM800 komt wel verrekte dicht in de buurt ja. ;)

Van Meekeren

macwilliams
4 februari 2010, 21:36
Oh, maar €500,-? Dan vallen de beste amps eigenlijk wel af.
Wat er overblijft weet ik eigenlijk niet zo veel van af. Succes ermee dan maar.

rijsberman
4 februari 2010, 21:56
Kijk ook eens naar Jet City (http://www.jetcityamplification.com/). Nieuw merk sinds afgelopen september, het zijn door Soldano ontworpen varianten op zijn Soldano amps, maar dan in China gemaakt ipv in de VS. Het prijsverschil is dramatisch (http://www.electricinstruments.nl/assets/pdf/Jet_City.pdf) (check de ex BTW adviesprijs, dat is ongeveer wat je in de winkel kwijt zal zijn).

Goeie 20w buizen top met 1x12" cab of combo voor onder de 500,= Of 50w buizencombo voor 600,- De 20w is gebaseerd op de Soldano Atomic 16, de 100w op de beroemde Soldano SLO.

Errug veel waar voor je geld. :ok:

pol
5 februari 2010, 16:21
deze lijkt me ook wel tof :

http://www.thomann.de/be/blackstar_ht_studio_20_combo.htm

Bolder
5 februari 2010, 17:47
PS: Ik zit in een andere band :P ronald zit nog niet in een band volgens mij , maar wil er naar toe.
Maar vox 30 watt buizen is leuk.
Maar inpenciepe denk ik dat hij het met een 15 watt vox buizen ook wel ver komt.

Inpenciepe? Niks over HAVO3 hoor maar toen ik in HAVO3 zat schreef ik het anders..

mezelf
5 februari 2010, 18:42
typfouten / spel fouten kunnen gemaakt worden ;)

Bolder
5 februari 2010, 19:41
mee eens
sorry :chicken:

macwilliams
5 februari 2010, 23:36
School is niet meer wat het geweest is.

davidof
6 februari 2010, 11:37
Ik speel al 4 jaar met een Marshall 100dfx en ok het is geen "echte" Marshall zoals de meesten wel zeggen. Maar voor mij doet hij het toch geweldig.

opnames: http://www.myspace.com/chemicalrush (geen reclame hoor :p )

caliban
6 februari 2010, 12:54
School is niet meer wat het geweest is.

Afhankelijk van school/leerkracht tot school/leerkracht denk ik eigenlijk.

mezelf
8 februari 2010, 21:23
Tjah , maar een NL leraar blijft NL geven , welk onderwerp dan ook.
Laten we dat ook maar met dit topic doen:crazyhappy:

paulusdeBKB
9 februari 2010, 00:56
@ TS: paar tips

- koop een buizenversterker
- koop hem tweedehands (dan verlies je er weinig / geen geld op als je hem later besluit door te verkopen)
- houd je Cube erbij voor thuis. Buizenversterkers moet je doorgaans wat harder zetten om ze lekker te laten klinken, en dat kun je niet altijd doen. Thuis lekker oefenen op je Cube, bij bandrepetitie lekker scheuren op je buizenamp.
- wat al eerder is gezegd: repeteer niet te hard in een band. Krijg je later last mee in je oren (ik en een heleboel andere ouwe lullen op dit forum kunnen het weten).
- Staar je niet blind op wattages: die zeggen niet alles. Wist je bijvoorbeeld dat een 100 watt versterker maar 2x zo hard gaat als een 10 watt versterker (mits over dezelfde speaker)? Alles vanaf 20 watt gaat hard zat voor een bandje. Kom je er dan niet bovenuit, dan speelt de rest gewoon veuls te hard.

ronald15
9 februari 2010, 07:23
dankje wel weet ik weer wat meer over versterkers.:p
Ik ben nog aan het rondkijken en als ik een nieuwe heb zet ik hem wel op deze topic.