PDA

View Full Version : brug pickup



Danielovich
4 februari 2010, 19:27
Hallo,

Waarom is een brugpickup van bijvoorbeeld een telecaster of stratocaster gedraaid? en niet recht?
En kun je een brugpickup gewoon recht zetten zonder dat er problemen mee te krijgen.

j-op
4 februari 2010, 19:35
Hallo,

Waarom is een brugpickup van bijvoorbeeld een telecaster of stratocaster gedraaid? en niet recht?


Dan klinker de dikkere snaren wat voller, en de dunnere hebben wat meer 'twang', een wat scherpere klank.



En kun je een brugpickup gewoon recht zetten zonder dat er problemen mee te krijgen.

Ja. Zie een Les Paul, SG, Jazzmaster of Jaguar, bijvoorbeeld.
:)

Danielovich
4 februari 2010, 19:54
en als je de pickups evenwijdig onder de snaren legt krijg je dan ook goed geluid of een soort van ruis?

j-op
4 februari 2010, 20:07
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat de pickup dan gewoon alleen de snaar oppikt waar hij onder is geplaatst. Zo ongelooflijk kieskeurig is zo'n ding namelijk nou ook weer niet.

G.G.
4 februari 2010, 20:13
en als je de pickups evenwijdig onder de snaren legt krijg je dan ook goed geluid of een soort van ruis?

Gewoon een normaal geluid, kijk maar naar het middenelement en het hals element. Die staan evenwijdig aan elkaar. Het juiste antwoord is al gegeven. Op het brugelement klinken dan de bassnaren voller en de hoge snaren juist scherper. Luister maar eens naar Hendrix op een strat in brug positie (of de door hem veel vaker gebruikte brug + mid positie).

Voor de jonkies onder ons: Hendrix, gitaarlegende, afro met haarband, nu hartstikke dood, speelde linkshandig op een rechtshandige strat.

Danielovich
4 februari 2010, 20:29
Ik weet niet of we op de zelfde lijn zitten.

Zelf bedoel ik dus het element zo geplaatst dat alle 6 de pole pieces onder één snaar staan.

G.G.
4 februari 2010, 20:45
Ik weet niet of we op de zelfde lijn zitten.

Zelf bedoel ik dus het element zo geplaatst dat alle 6 de pole pieces onder één snaar staan.

oke, zo dus. Ik denk dat je dan behoorlijk wat stringpull krijgt. Aan de andere kant...... er zijn ook LP's met 3 humbuckers en dan heb je ook 6 polepieces per snaar....

Geen flauw idee wat het qua geluid doet. Ik gok op zoiets als een van de tussenstanden op een strat met een non RWRPsetje elementen.

Danielovich
4 februari 2010, 21:26
dus geen rare noise ofzo?

Danielovich
4 februari 2010, 22:47
niemand?123456789

aaronstonebeat
4 februari 2010, 23:13
Pickup evenwijdig aan de snaren kan zonder meer. Je hoort dan wel alleen de snaar waar hij onder zit, en misschien een klein beetje van die ernaast. Je zou het element niet te dicht bij de snaren moeten zetten ivm string pull.

Orpheo
5 februari 2010, 00:37
je krijgt juist een warm laag en een helderder hoog; immers, de treblekant van de pickup staat dichter bij de brug dan de baskant...

aaronstonebeat
5 februari 2010, 16:59
In dit geval (Yuri Landman (http://www.hypercustom.com/)) is een gitaar uitgerust met 2 pickups die bijna evenwijdig aan de snaren lopen:

http://www.hypercustom.com/index_files/image002.jpg

RS-Rik
5 februari 2010, 17:28
Laatst zat ik nog pups te verwisselen op een plank, en toen kreeg ik ook het idee om met plakbandjes de draadjes op een plug aan te sluiten.


Met een humbucker krijg je een heel wazig vol geluid als je'm in de lijn van de snaren beweegt. Ze staan niet voor niets haaks zegmaar. Tis wel leuk voor een noise band.

Bolder
5 februari 2010, 19:52
Bij gebrek aan tulp/mini-jack snoertjes, gebruikten wij verleden week mijn brugelement (Humbucker wel te verstaan) om de Ipod Touch van mijn bandlid te beluisteren.
was zeker te doen.

aaronstonebeat
5 februari 2010, 20:09
Leuk!
Met een enkele spoel werkt dat net zo goed, beter zelfs. De luidspreker van de iPod is een zender (de spoel ervan) en je gitaarelement is een antenne (de spoel ervan).
In het geval van een humbucker kun je met je zender precies op zo'n punt zitten dat de door de spoelen opgevangen signalen elkaar uitdoven (da's immers 'humbucking').

Midwolda
5 februari 2010, 23:04
Pickup in de lengterichting van de snaren... WAAROM? :???:

aaronstonebeat
5 februari 2010, 23:12
Pickup in de lengterichting van de snaren... WAAROM? :???:

TS vroeg het zich af.
Veel nut zie ik er ook niet van in. Maar stel dat je een enorme output wil en ook nog per snaar een apart kanaal. Dan zou je 6 hele smalle elementen (per snaar een centimeter) naast elkaar kunnen zetten.

Dit idee, maar dan smaller en haaks erop:

http://www.wolfgangguitars.com/Nigel%20-%20top.jpg