PDA

View Full Version : 4 pits marshall y kabel.



Realeigo
4 februari 2010, 16:27
Meneer George van Metro Amps beweert je geluid er beter van wordt als je een Y kabel gebruikt ipv een patch kabeltje om beide kanalen te gebruiken.

http://www.youtube.com/watch?v=D4qprDkSSyo

Waarheid of mythe?

Ik heb het nog niet gepropeerd, maar ik ben er zeer sceptisch over.

Vind het een beetje van hetzelfde als:
Speakerkabel omdraaien en het verschil horen,
het verschil kunnen horen tussen metaal en plastic handvaten in het cabinet.

Spui uw gal! ;)

VanMeekeren
4 februari 2010, 17:22
Mee eens! .. Ik denk niet dat het signaal er anders door wordt. Die inputs zitten ook gewoon zonder tussendingetjes aan elkaar, dus als je nu patch'd of y-kabelt, in mijn beleving moet het exact hetzelfde zijn.

Van Meekeren

caliban
4 februari 2010, 19:11
Ik weet al niet of ik het verschil ik kabel zou horen.. (ik bedoel tussen platinum weetikwat en gewoon :))

Puerco
5 februari 2010, 10:36
Er is wel degelijk een verschil, bij een Marshall met 4 inputs zijn de linker 2 voor het treble kanaal en de rechter 2 voor het normale kanaal, hierbij zijn de bovenste 2 de high sensitivity inputs en de onderste 2 low sensitivity.
Door de amp door te lussen prik je dus en 1 van de bovenste 2 inputs in en verbind de LOW input van dat kanaal door naar de high input van het andere kanaal. Daar zit hem het verschil, hierdoor werken alle inputs als low sensitivity.
Met een Y kabel prik je dus in beide high inputs in en dat levert dus iets meer gain op door een sterker input signaal.
Als je de Y kabel op de beide low inputs zou inpluggen krijg je een situatie vergelijkbaar met het patchen van de kanalen maar George plugde in het filmpje in de beide high inputs.
Mischien beter te begrijpen door even naar de layout van de inputs van zo een amp te kijken bv. HIER (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JTM100Ceriatone.jpg)

Puerco
5 februari 2010, 15:38
Ik heb nog een extragratis tip voor de bezitters van zo een amp met 4 inputs:
Daar deze normaal gesproken geen effectsloop hebben kan het soms een beetje een probleem zijn om time based effects (reverb, chorus, delay) te gebruiken omdat deze normaal gesproken nogal slecht klinken als ze voor een amp staan die over z'n nek gaat. Distortion is ook afhankelijk van het kanaal volume en voor beide kanalen apart regelbaar.
Als je toch deze effecten wilt gebruiken plug dan in op het gewenste kanaal, high input, in de low input komt dan een kabel die niet direct naar het andere kanaal gaat maar eerst naar het gebruikte effect(en) en de output hiervan gaat dan naar het 2e kanaal, high input. Je krijgt dan als het ware een wet/dry setup.
Het volume van het kanaal met effect (wet) zet je dan zo hard dat het redelijk clean blijft en het effect dus nog mooi klinkt, het andere kanaal (dry) kun je zo hard openzetten als gewenst tot het gewenste volume/distortion bereikt is.
Daar een groot gedeelte van de distortion uit V1 komt en beide kanalen ieder een andere helft van V1 gebruiken blijven signalen redelijk gescheiden tot ze bij V2 samenkomen.
Dit werkt natuurlijk ook weer met de Y kabel methode maar ook weer verschillend.

Chris Winsemius
5 februari 2010, 15:44
Zit wel logica in die y-kabel-tip, Clapton deed dat trouwens ook bij Cream.

Realeigo
5 februari 2010, 15:50
Heb ook dat schema bekeken en er blijkt idd een kern van waarheid in te zitten.
Ik dacht altijd dat je soort van true bypass doorprikte met zon patchkabel, maar dat is dus niet waar.

Ik ga het proberen, zodra mn amp terug is ;)

Chris Winsemius
5 februari 2010, 15:57
Amp komt later/straks ;)

Hier even het verschil schematisch uitgetekend:

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/jumpY.jpg

Chris Winsemius
5 februari 2010, 15:58
Puerco: die tip had ik al eerder gepost maar idd. handig & gratis ;)

Puerco
5 februari 2010, 22:22
Puerco: die tip had ik al eerder gepost maar idd. handig & gratis ;)

Zie nu dat je dat al in 2007 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1143592&highlight=inputs#post1143592) een keer gepost hebt, niet m'n bedoeling om met jouw veren te pronken hoor, sorry als dat zo overkomt :makeup:.
Ik had het zelf voor het eerst vernomen door een post van Chris Merren (Cerrem) op een Amerikaans forum maar het word hier dus ook met succes toegepast op zulke oude beestjes. Hoe dan ook, ik vond het in de context van dit topic wel handig om het nog een keer te vermelden. Het maakt die oude beestjes toch weer een stuk veelzijdiger dan velen op het eerste gezicht zullen vermoeden ook al hebben ze geen zes schakelbare kanalen met twaalf modes en 80 draainkoppen...