PDA

View Full Version : magix musicmaker 15 premium



kingyellow
4 februari 2010, 16:26
Ben een gitaarpartij aan het opnemen met bovengenoemd
programma. Het signaal komt natuurlijk maar op 1 kanaal binnen
weet iemand hoe je die om kan zetten naar stereo.
of is het gewoon een kwestie van het spoor kopieren naar een nieuw spoor en dan de ene op links zetten en de ander op rechts :dontgeti:

PanzerfaustNL
4 februari 2010, 17:08
Geen verkeerde methode, zo kun je voor ieder kanaal eigen effecten en eventueel panning inschakelen. Er zijn volgens mij wel vst's die stereo effect toepassen op een monokanaal, weet ze alleen niet uit mijn hoofd. Wellicht dat je ze via google kunt vinden.

Ries89
4 februari 2010, 17:25
Wat is er stereo aan je gitaar? Je hebt maar 1 bron. Dus geen verschil tussen links en rechts.

Wil je een stereo gitaar signaal kan dat door een stereo delay te gebruiken. Een partij een 2e keer inspelen, alsof een 2e gitarist die zich op een andere plek in de ruimte bevind. De track kopieren en er andere effecten op toe passen is ook een soort semi stereo.

Als je de track kopieerd en ze allebei de andere kant op panned heb je geen echt stereo, je maakt de gitaar alleen breed. Met stereo heb je het over 2 verschillende bronnen die je een eigen plek geeft. Wat wil je bereiken?

kingyellow
4 februari 2010, 17:35
Ik wil gewoon dat het gitaargeluid uit beide speakers komt.
dat het dan niet echt stereo is is dan jammer

fivelastwords
4 februari 2010, 17:48
Je kan wel die kopieer track toepassen, maar dan moet je de ene kant ten opzichte van de andere delayen met een aantal milliseconden, anders wordt het gewoon weer mono. Haas effect heet dat.

kingyellow
4 februari 2010, 18:06
Allemaal bedankt voor het meedenken!!
Ga er vanavond is goed voor zitten en de sporen kopieren.
Dat haas effect heb ik nog nooit van gehoord maar ga ik zeker ook proberen.

Ries89
4 februari 2010, 21:04
Een paar seconden delayen wil je juist niet... Een kamfilter heet dat. Het haas effect is idd een natuurkundig verschijnsel, maar niet iets wat je graag wilt creëren bij je opname. Je mono kanaal hoort gewoon uit allebei je speakers te komen. Staat je panorama gewoon in het midden? Zo ja dan zou ik je routing even checken, anders de instellingen van je geluidskaart.

Nog even over het kopieren van een track en het een paar milliseconden delayen, kan stereo wel leuk klinken, maar zodra je mix ergens op een luidspreker word afgespeeld, of op bijv. een draagbare radio met 2 luidsprekers naast elkaar valt hij grandioos door de mand. Als je je signaal op die manier breed en dik wilt maken, speel de track dan of een 2e keer in, of gebruik een chorus.

TIMBER
8 februari 2010, 15:58
Ik wil gewoon dat het gitaargeluid uit beide speakers komt.
dat het dan niet echt stereo is is dan jammer

Heb je voor het opnemen wel een mono spoor aangemaakt en geen stereo..??
Een mono spoor zal de opname over beide speakers afspelen. Een stereo track zal het over slechts 1 speaker afspelen puur omdat er maar op 1 van de 2 stereo sporen is opgenomen.