PDA

View Full Version : Hoe pas ik een hals aan



Custom86
4 februari 2010, 15:31
Hallo Forumleden.

Ik ben hier nieuw en ik loop al een tijdje met een vraag rond, wie weet dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben met een projectje bezig en ik heb een nieuwe body gekocht en en nette gebruikte hals op de kop weten te tikken.
Nu zitten er nog geen neckplate gaten in mijn body maar er zet maar liefst 8 gaten en mijn hals ( wat normaal 4 horen te wezen ) Ik denk dat ze deze hals voor meerder gitaren hebben gebruikt waar de gaten niet overeen kwamen.
De gaten zijn zo groot dat ik de gaten niet meer kan hergebruiken.
Nu zat ik er zelf aan te denken om de gaten dicht te maken en met een boortje opnieuw gaten aanmaak. maar punt 1 houd dit het en punt 2 wat voor soort spul moet ik het mee opvullen.

Alvast bedankt,

benwave
4 februari 2010, 15:36
Het beste kun je het gewoon met stukjes hout doen. Dus goed passende stukjes hout erin lijmen Daarna netjes vlak maken.
Hals op de gitaar zetten met behulp van een lijmtangetje, twee snaren erop de beide E snaren,
zodat je kunt zien dat de hals recht staat.
Met een boortje of een spijker de nieuwe gaatjes markeren,
lijmtang eraf en netjes de juiste gaten boren

Realeigo
4 februari 2010, 15:37
Het beste is opvullen met staafjes van hetzelfde materiaal als de hals is.
Vastgezet met houtlijm (beste is Titebond)

Wanneer je niet aan dat hout kan komen kun je iets van vuren proberen, dat is ook vrij stevig. In ieder geval geen zachte houtsoorten gebruiken.

Plamuur raad ik ten sterkste af.

Fenderfan
4 februari 2010, 16:45
Vuren is zacht hout hoor! Is het goedkoopste hout wat er is.
Maar daarom niet persee ongeschikt.
Koop een zakje Deuvels bij de bouwmarkt (goede maat) en lijm die erin.
Verdere stappen waren al duidelijk.

Van Dattum
4 februari 2010, 18:12
Zie dat je aan een stukje esdoorn, een proppenboor en goeie houtlijm (liefst Titebond) komt.
Stel, je hebt een proppenboor van 6mm, dan boor je de gaten in je hals op tot dezelfde diameter. Daarna maak je met de proppenboor een aantal propjes van het stuk esdoorn. Daarna lijm in de gaten en de proppen erin tikken. Een dagje laten uitharden en vlakschuren.

Succes!

Als je bij me in de buurt woont, wil ik eventueel wel helpen....

Custom86
4 februari 2010, 18:31
Vuren is zacht hout hoor! Is het goedkoopste hout wat er is.
Maar daarom niet persee ongeschikt.
Koop een zakje Deuvels bij de bouwmarkt (goede maat) en lijm die erin.
Verdere stappen waren al duidelijk.

Hey super het werk echt :D
ik heb een pap houtlijm met zaagsel en de bijpassende deuvels er in gedaan.
ik heb zaagsel gebruikt omdat een deuvel gekarteld is om de kartels zoveel mogelijk op te vullen met hout. ik zal ze morgen even afvlakken en als het goed is kan ik dan weer opnieuw de gaten aanbrengen

Van Dattum
4 februari 2010, 20:35
Kijk goed uit met het opnieuw boren, vooral als je een beetje op de grens van origineel hout en deuvel komt. Een boor heeft de neiging om het zachtste hout op te zoeken.....

G.G.
4 februari 2010, 20:51
Kijk goed uit met het opnieuw boren, vooral als je een beetje op de grens van origineel hout en deuvel komt. Een boor heeft de neiging om het zachtste hout op te zoeken.....

Inderdaad, probleem heb ik ook weleens ondervonden. Een oplossing is: neckplate overnemen op minimaal 18mm multiplex, daar de 4 gaten in boren en vastklemmen of vastschroeven op de hiel van de hals en dan boren. Let er wel op dat je je boortje instelt op de diepte + dikte multiplex en niet meer dan dat, anders komt je boortje bij de toets weer naar buiten.

JurjenYarr
5 februari 2010, 14:36
Inderdaad, probleem heb ik ook weleens ondervonden. Een oplossing is: neckplate overnemen op minimaal 18mm multiplex, daar de 4 gaten in boren en vastklemmen of vastschroeven op de hiel van de hals en dan boren. Let er wel op dat je je boortje instelt op de diepte + dikte multiplex en niet meer dan dat, anders komt je boortje bij de toets weer naar buiten.

+10 voor die tip, gebruik ik zelf ook vaak ^_^

Snijdie
5 februari 2010, 15:00
Meestal doe ik dan een stukje schilderstape op een boortje, dan zie je vanzelf toe hoe ver je mag gaan :).

Fenderfan
5 februari 2010, 17:41
Hey super het werk echt :D
ik heb een pap houtlijm met zaagsel en de bijpassende deuvels er in gedaan.
ik heb zaagsel gebruikt omdat een deuvel gekarteld is om de kartels zoveel mogelijk op te vullen met hout. ik zal ze morgen even afvlakken en als het goed is kan ik dan weer opnieuw de gaten aanbrengen

Gun de deuvels wel een paar dagen om uit te harden zou ik zeggen.
Wat voor schroeven gaan er eigenlijk in? Houtschoeven of met metrische draad erop ?
In geval van het eerste , alleen voorboren met de kerndiameter van de schoef. Dus buitendiameter min - de "tand"/""schroeflijn.

G.G.
5 februari 2010, 20:41
Meestal doe ik dan een stukje schilderstape op een boortje, dan zie je vanzelf toe hoe ver je mag gaan :).

Dat doe ik dus nooit meer nadat het plakbandje eens is verdraaid door de beweging van het boortje. Ik zat ineens ongeveer 1 cm dieper dan bedoeld.