PDA

View Full Version : Effectloop....houden of weggeven !?!?!?



ED BOB
16 april 2003, 13:00
Ik heb nog niet zo lang een Engl 100W combo.Deze heeft een regelbare effectloopt. Ik was al in het bezit van een Roland GP100. Kan ik de GP100 het beste in serie schakelen (dus tussen gitaar en input van de voorversterker) of kan ik deze het best parallel schakelen (in de loop dus). In principe vindt ik de eerste optie handiger omdat ik dan meer controle heb over mijn effecten. De 2e optie schijnt weer beter voor de dynamiek te zijn. Want een effectprocesses schijnt weer afbreuk te doen aan het orginele geluid omdat het geluid door een AD-DA converter moet.
Wie kan mij hierin adviseren???? BVD.

Rectifier
16 april 2003, 14:36
Wil je de GP100 alleen gebruiken voor de FX of ook als pre-amp???

Je moet gewoon beide proberen en wat jij het beste vind klinken, dat doe je gewoon.

Het beste klinkt in in je FX loop en dan parallel mixen. Maar dan moet je geen pre-amp FX gaan gebruiken zoals wah,eq,dist. want dat klinkt niet parallel.

Nocki
16 april 2003, 16:45
ja zelf even kijken waar die het beste klinkt. ik heb er ook een haat liefde verhouding mee. ik ben al een jaar aan het stoeien met mijn fx unit en wel of niet tussen pre en poweramp of toch maar in de fx loop.

ik weet het ook niet meer...

nocki
sorry dat je aan dit antwoord weinig hebt.

ED BOB
16 april 2003, 16:46
Ik heb de GP100 vroeger wel als pre-amp gebruikt echter ik wil nu alleen de effecten gebruiken dus geen pre-amp meer. Wat ik nog wel wil gebruiken is de Wah wah. Deze kan het beste voor de pre-amp. Echter om alleen voor de wah (die slechts 5% gebruik) het verlies van een AD DA converter de accepteren, weet ik ook niet.
Wat ik eigenlijk weten wil: Is het geluidsverlies veroorzaakt door een effectprocessor wel zo groot als ze zeggen. Ik heb het zelf wel uitgeprobeerd. Ik hoor, moet ik eerlijk zeggen, weinig verschil. Of zit het alleen tussen de oren (psychisch dan)

ED BOB
16 april 2003, 16:56
Wat ik ook wel eens heb geprobeerd is om beide voorversterkers GP100 en voorversterker van ENGL parallel aan te sluiten op de eindversterker van de ENGL (return van de effect loop). Krijg ook wel een aardig resultaat en veel mogelijkheden. Bijvoorbeel een pre-amp laten oversturen ander niet... best geinig..

Nocki
16 april 2003, 17:00
ligt helemaal aan je zelf.
ik heb een mesa amp en een gmajor en ik hoor duidleijk verschill tussen het gebruik van de gmajor en zonder. maakt ook niet uit of die tussen de pre en poweramp hangt of in de fx loop. het blijft een ondig.
ik heb er een eq tussen gehangen en dat hielp voor 50 % maar ik blijf het horen. maar de rest van het forum verklaard me voor gek. het vershill is dit.

de aanslag gaat verloren dus je attack. ook de sustain en diepte, tone in je geluid raak je kwijt. de fx processors werken in de geluids range die jij als mens kan waarnemen en ik denk dat je met meer dingen hoort dan alleen je oren of dat niet iedereen dezelfde oren heeft.
ik hoor heel veel verschil tussen dingn. ik heb ook een uitgesproken meinig van wat ik mooi vind. en zo'n adda convertor verziekt toch een heleboel.
gewoon kijken wat jij mooi vind en aanvaardbaar vind.
ik heb een preamp en een poweramp van 1000 euro perstuk en de gmajor was haast 600
voor 2600 euro wil ik geen minder geluid hebben. maar dat is helemaal persoonlijk denk ik.
ik gebruik m trouwens nog steeds.

Nocki

ED BOB
16 april 2003, 17:06
Als je hem in FX loop hangt, heb je in ieder geval nog altijd voor ca. 50% het orginele onaangetaste geluid (ligt eraan hoe hard je het effect erin mixt). Dat spreekt mij in ieder geval wel aan van de FX-loop. Het enige nadeel voor mij zou dan een beperkter gebruik van de GP100 dan dat ik gewend was, zijn.
Misschien moet ik maar weer terug naar die analoge boss-pedaaltjes echter die krengen ruissen alleen zoveel vooraal als je er een paar achterelkaar zet.

Nocki
16 april 2003, 18:01
tja dat is dus ook het probleem een beetje.
als ik de fx unit in de fxloop hang dan gaan de fx leuk klinken vanaf 3/4e open en niet vanaf 2/4e. dat is dus weer niet leuk.
ik ben nu op zek naar een andere manier.
maar wat... ik weet het niet...

nocki

kokeleko
16 april 2003, 18:28
Als je nou je fx level( de effecten in de G-Major) op 100% wet zet , dus je fx in de Major op maximaal, en geen drooggeluid doorlaat. En als je em dan in de loop van je preamp hangt, moet je toch gewoon je droge geluid erbij kunnen mixen, b.v. fx-loop tussen 0% en 50%, en kun je de sterkte van je fx met de output knop op je majoor toch regelen, of wil dat nou met beide apparaten niet.

Nocki
16 april 2003, 18:55
krijg ik niet helemaal voor elkaar.
ik heb dit natuurlijk al geprobeerd.

de floop mix knop geef tot aan 50% een heel leuk geluid maar dan gaat tie teveel weggeven aan de gmajor die te weinig terug geeft en dan wordt het geluid weer niet mooi en zuigt het de attack en lage tonen en zo helemaal weg.

nocki

kokeleko
16 april 2003, 19:18
Tot 50% is in principe parallel en dat is ok, maar als je de Majoor's output knop helmaal open zet(fx 100% wet ) , en je preamp op 50% laat , wat gebeurt er dan , dan moet je toch een hoeveelheid aan fx hebben, die je dan vervolgens weer kunt temmen.