PDA

View Full Version : 1e opdracht, eindelijk weer aan de slag



Georgy
4 februari 2010, 01:06
beste gitaarvrinden,

menig persoon maakt zo wat rare dingen mee in zijn of haar leven. zo had ik het idee dat studie, vrouwen, vrienden en bier helemaal mijn aandacht moesten opslokken... gelukkig kreeg ik, zoals gevoeglijk ieder van ons vroeg of laat, een inkeer moment...

en sloeg weer lekker aan het bouwen!!

ik ben nu een week of drie bezig dus er komt in een keer een hele rits foto's.

een vriend van me zat al een tijd te zeuren over een fretloze basgitaar en hoe geweldig dat wel niet was...

weet ik het, ik ben geen bassist...:chicken:

die zelfde vriend van me, had het over ritter- bassen. als ik het internet mag geloven de bom onder de bassen... nu, laat ik er laatst zelf een hebben bespeeld(poging)... ik was verkocht. hoewel ik een gitarist ben, ga ik een dergelijke uitdaging niet uit de weg.

na enig gefreubel achter de pc wist ik ook wat over bassen en besloot ik van start te gaan.

die kompaan van me, zoals ik al zei, is een ritter-fan. maar ik ben geen papegaai dus hebben we een compromis gesloten... een ritter-roya-georgy bass...

kortom dit werd het model:
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0980.jpg
laat ik voor ik verder ga even wat specs op tafel kwakken:

-model: mja, ritter/georgy hybrid
-toets: palisander. doorlopend van bridge tot nut
-electronic: not quite sure yet... waarschijnlijk EMG actieve electronica unit met een EMG/35P 5-String bridge pickup... als neckpickup wil ik eigenlijk een singlecoil... maar wel een actieve en een warme tone... (sugesties?!)
-kleur: wit dof afgelakt met de hardste en taaiste PU lak die ik heb kunnen vinden
-hardware: zwart. topnut en bridge van eigen makelarij
-body: stukje essen met een maple neckthrough
-scalelenght: 35" 't wordt namelijk een fretloze vijfsnaar...

nu genoeg gezeverdth... hier wat procesfoto's :

http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0981.jpg
even met een freesje er langs voor een radius begin

http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0982.jpg
koppie er aan geplakt

http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0984.jpg
alvast wat neck gaan shapen

vervolgens ben ik gaan nadenken over het uiterlijk. toen bedacht ik me iets moois wat ik op de site van ritter had gezien... namelijk de element-gaten via de achterkant infrezen tot vlak onder de toets. oftewel: onzichtbaar...
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0986.jpg
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0987.jpg

Georgy
4 februari 2010, 01:07
toen de eerst primerlaag opgespoten...
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0993.jpg
kom ik tot de zielige conclusie dat ik ben vergeten cover-verzink-randjes(?) in te frezen...:chicken:
nouja, dat ook maar gedaan
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0995.jpg
voor de enkeling: die zwarte dopjes zijn "snaarblokkades" (ik moet meer vaktermen gaan leren)aangezien het een stringthrough word.


tussen de primelage door nog even de toets geradiust... even een foto als voorlopige impressiehttp://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto0997.jpg

er komen trouwens ook nog zwarte snaren op. dat leek me wel een leuk contrast.

om dit ellelang verhaal maar af te sluiten nog wat foto's van de huidige staat:
een enkele laag kleurlak
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Georgy%20FretlessBass/Foto1001.jpg

zover tot nu. morgen zouden twee pakketjes voor me op de mat moeten liggen... tuners en snaren. dan kan ik mn nut en bridge verder afwerken... trouwens, ik realiseer me nu dat ik daar geen foto's van heb...

krijg je nog te goed!

een prettige nachtrust gewenst,

georgy

Georgy
4 februari 2010, 01:13
oh, en voor de wijsneus... ja die pickupholes zitten scheef... de bridge 3* en de neck 7graden ten opzichte van de bridge die trouwens op z'n beurt ook weer onder 3 graden de andere kant op komt maar enfin...

tot vervolgs!

georgy

fred dons
4 februari 2010, 08:47
wow, erg mooi geworden, ben benieuwd naar het eindresultaat

Hiro
4 februari 2010, 09:26
inderdaad erg cool, om de elementen onder de fretboard te maken, cool :)

Roger Vanduffel
4 februari 2010, 10:36
very nice!
en ik maar kijken naar die foto: "heeft ie nu z'n pickupholtes per ongeluk aan de verkeerde kant gefreesd?!":D

en wordt het magnetisch veld van de pickup dan niet beïnvloed door het stukje hout tussen pu en snaren?

Gothra
4 februari 2010, 10:39
very nice!
en ik maar kijken naar die foto: "heeft ie nu z'n pickupholtes per ongeluk aan de verkeerde kant gefreesd?!":D

en wordt het magnetisch veld van de pickup dan niet beïnvloed door het stukje hout tussen pu en snaren?

Haha ja ik zat ook al te kijken van he? dat is toch de achterkant van de neck bij de pickupholtes??????


Maarja, erg mooie bas!

Realeigo
4 februari 2010, 10:41
en wordt het magnetisch veld van de pickup dan niet beïnvloed door het stukje hout tussen pu en snaren?

Als je een strat hebt moet je hem maar eens inpluggen en een pickscrape over de tremveren doen. De pickups zullen dat ook lekker uitversterken! ;)

Georgy
4 februari 2010, 10:43
dank, dank!

nou weet je ik zat er eerst ook mee in mn maag of het magnetisch veld niet zou worden verzwakt... dus ik heb het getest van te voren. ik had de toets voor het verlijmen tussen de snaren en pickups van mn andere gitaren gefrot...

en het werkt!

plus na radiussen is het stukje hout tussen de pickups en de snaren slechts 6 mm.


greetz

hezz
4 februari 2010, 11:07
Gaaf zo onder het hout! Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel enorm jammer vind dat 'ie zo helemaal wit is. Gaat er zo kunststof achtig uitzien :dontgeti:

Hoe bevestig je de pickups eigenlijk? Want de schroeven omdraaien gaat niet lijkt mij, dan zit je door je top heen.

Realeigo
4 februari 2010, 11:18
(Ik geloof dat dat witte nog maar de primer is.) <- heeft niet goed gelezen

Overigens heb ik nog niet gezegd hoe super-tof dit project is! :ok:

Georgy
4 februari 2010, 11:19
ik dacht laat ik eens lekker gek doen;)

nou wat betreft de bevestiging; ik denk dat ik zelf weer aan het freubelen kan gaan. een klein hoekijzertje aan elke kant van de pickuphole should do the trick... daar zou ik op kunnen schroeven.

ik zit nog steeds in mn maag over wat voor singlecoil ik er in moet knallen...

mja, tot groets

georgy

aaronstonebeat
4 februari 2010, 12:11
Dat lijkt een mooie bas te gaan worden. Maar hou je zo niet erg weinig ruimte over onder de snaren in het gebied waar je aanslaat?

Menneskedyr
4 februari 2010, 12:21
Wauw gaaf zeg, met die doorlopende toets.
Ik wil zelf ook zo beginnen met de bouw van mijn fretloze basgitaar, maar dan moet ik eerst nog wat spullen binnenkrijgen (voordat ik als een gek begin te frezen, en er dan achter kom dat ik bijv. te groot gefreesd heb).

Georgy
4 februari 2010, 12:52
@aaron: ik ben van messing een brug aan het maken en de snaren komen ongeveer een cm van de toets af te liggen op de body. de hals staat onder een hoek en de body niet. de toets heeft dus een lichte knik bij het gedeelte waar de hals over gaat in de body... een bijkomend voordeel: geen frets dus een lagere actie.

@ Menneskedyr: de meeste afmetingen van wat je wil inbouwen zijn gewoon op te vragen hoor. heb ik ook gedaan.

ik ben klaar op school nu--->

straks weer wat updates!

greetz

georgy

jimihattricks
4 februari 2010, 14:08
wow awesome!
ik hoop juist wel dattie wit blijft, past heel goed bij deze bodyvorm.

Hiro
4 februari 2010, 14:46
of heel licht sparkle zilver, is net geen wit maar geeft wel een heel mooi effect :)

Georgy
4 februari 2010, 17:59
sorry of juist niet voor sommigen, maar hij blijft echt wit... dat lijkt me een prachtig contrast met de zwarte hardware en het donkere palisander. ik wilde eigenlijk egt dat de toets er uit springt. met een effen witte kleur en zwarte hardware lukt dat wel denk ik.

goed verdere updates:

heb vandaag de laatste laag kleur er op gezet. ik heb verder nog wat gewerkt aan de controlplates, thrussrodplate en de brug.

hier wat ftookes:

http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Foto1002.jpg

een stukje maple gezaagd en gevlakt.

toen heb ik ze gezaagd en geschuurd
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Foto1003.jpg

toen een stukje wenge gezaagd voor de thrusscover en de brug
http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Foto1004.jpg

in eerste instantie wilde ik de brug volledig van messing maken. ik zag dat wenge en ik dacht: waarom maak ik die brug niet ook van dat houtje?!

ik heb één blokje al gezaagd de rest moet nog.

http://i307.photobucket.com/albums/nn295/Georgy_027/Foto1005.jpg

verdere updates komen er aan

mn spul was nog steeds niet thuis dus zal nog even moeten wachten... !@#$%@#

nouja, ik heb nog genoeg om handen.

greetz,

georgy

ziekdier
4 februari 2010, 23:20
ik vind dat witte juist wel errug mooi!!


succes met de bouw!

btw , niet alleen dat wit, vind het helemaal een mooi project!:mmmm:

gr

@je

Hiro
5 februari 2010, 07:58
inderdad ik vind t ook heel mooi hoor dat wit, ik hou alleen ook wel van een hele subtiele sparkle erin net als autolak bijv, maar dan neit van dat schreeuwerige sparkle.

barno
5 februari 2010, 08:37
ik ben ook pro wit. larry graham - prince stijl. love it. de Duchess Bass die ik ga bouwen krijgt ook die kleurstelling. zwart hardware is dan weer niet aan mij besteed. en zo heeft ieder zijn eigen voorkeurtjes :)

at hiro: geen schreeuwerige sparkles? komaan joh ;)

stijnkenens
5 februari 2010, 08:46
Goed gevonden die doorlopende toets met een knik, om toch hoogt te winnen.

Ik weet alleen niet of een cm genoeg is om te slappen... (eigen ervaring)
Of die bassist heeft er geen moeite mee, natuurlijk...

Hoe dik is het hout boven de elementen?


s.

Georgy
5 februari 2010, 18:31
het palisander boven de pickups is nu (ongeschuurd ongeradiust) 7 mm...
ik heb het getest bij mijn gitaar. stukje hout tussen de snaren en elementen...

het werkt dus...

anyway, ik had vandaag mn tuners binnen, waren het vier chrome black en een gewoon zwart... klote.. moet ik weer gaan retourneren etc... nouja, heb nu wat extra tijd de brug mooi af te werken... ik heb morgen wat fto's denk ik. heb vandaag geen lust meer. ga een biertje pakken.

greetz,

georgy

pueblo
6 februari 2010, 13:58
je zou de toets toch ook wat dunner kunnen maken op die plaats?

Georgy
10 februari 2010, 09:18
uiteraard, de toets wordt ook wat dunner daar.

even een ander vraagje: heeft iemand van jullie ervaring met bestellen bij nl.musicianuniversity.com ?

ik ben dus met die brug en topnut bezig en heb dus zo onderhand wel snaren nodig. ik doe dat altijd, gewoon voor de veiligheid. je kunt het zaakje wel helemaal uitmeten maar als het ook fysiek voor je ligt heb je naar mijn idee er wat meer kijk op altijd. aldus, ik heb er een 5-snarig setje black diamond besteld. de levertijd was volgens de site 1 dag... nouja, dat is nu bijna twee weken geleden. reactie op email blijft ook uit. heeft iemand ervaring met die club? leveren ze altijd zo? of ben ik genaaid?

edit: ze hebben verstuurd!

verder vordert het werk gestaag. de brug is bijna af. moet alleen nog wat draad tappen. foto updates volgen.

de groeten

georgy

TheEraser
14 maart 2010, 17:44
Goed gevonden die doorlopende toets met een knik, om toch hoogt te winnen.

Ik weet alleen niet of een cm genoeg is om te slappen... (eigen ervaring)
Of die bassist heeft er geen moeite mee, natuurlijk...

Hoe dik is het hout boven de elementen?


s.

Slappen is iets wat men vrijwel nooit doet op een fretless.. Aangezien je geen frets hebt waar de snaar tegenaan kan "kletteren" (wat de karakteristieke slapsound creeert) klinkt het heel anders als je gaat slappen op een fretless. Het is niet onmogelijk, wel ongebruikelijk!

Ik ben wel benieuwd naar een nieuwe update eigenlijk.. Ziet er erg goed uit tot nu toe, al zou ik zelf waarschijnlijk voor andere pickups gekozen hebben!;)

barno
14 maart 2010, 18:16
Slappen is iets wat men vrijwel nooit doet op een fretless.. Aangezien je geen frets hebt waar de snaar tegenaan kan "kletteren" (wat de karakteristieke slapsound creeert) klinkt het heel anders als je gaat slappen op een fretless. Het is niet onmogelijk, wel ongebruikelijk!

Ik ben wel benieuwd naar een nieuwe update eigenlijk.. Ziet er erg goed uit tot nu toe, al zou ik zelf waarschijnlijk voor andere pickups gekozen hebben!;)


jij doet het mss niet maar ik ken toch veel bassisten die wel slappen op een fretloze

TheEraser
14 maart 2010, 19:52
jij doet het mss niet maar ik ken toch veel bassisten die wel slappen op een fretloze

Zoals ik al zei: het is niet onmogelijk om te slappen op een fretloze bas, wel ongebruikelijk. Ik slap zelf ook wel eens op m'n fretloze aria, maar meestal pak ik voor de nummers waarin ik slap toch een gefrette bas. Het is gewoon een heel andere slapsound die je krijgt, die als het nummer zich er voor leent erg leuk uit kan pakken. Het wordt naar mijn weten alleen niet zo vaak gedaan, maar als jij met een hele hoop voorbeelden kan komen van bassisten die wel op een fretless slappen: be my guest..
(dan heb ik het trouwens niet over een kleine passage in een nummer waarin een keer geslapped wordt, maar echt hele nummers die op een fretless geslapped worden)

barno
14 maart 2010, 20:35
ga zelf maar wat zoeken, begin mss bij Les Claypool. Mind you dat slappen al gedaan werd op fretloze bassen voor de fretloze bas bestond ... think contrabas
en nu maar back OT

TheEraser
14 maart 2010, 20:59
ga zelf maar wat zoeken, begin mss bij Les Claypool. Mind you dat slappen al gedaan werd op fretloze bassen voor de fretloze bas bestond ... think contrabas
en nu maar back OT

Les Claypool is nu niet bepaald de norm, die heeft toch heel wat meer geexperimenteerd dan de meesten aandurven. Zoals ik al twee keer eerder zei: Het is niet onmogelijk om te slappen op een fretloze bas, maar wel ongebruikelijk. Het overgrote deel van de bassisten die fretloos spelen zullen niet met grote regelmaat slappen.
Contrabas zie ik als een compleet ander instrument dan een basgitaar, het vereist een andere techniek en is van oorsprong een strijkinstrument. Wat dat betreft is je uitspraak dat "slappen al gedaan werd op fretloze bassen voor de fretloze bas bestond" natuurlijk volkomen paradoxaal en contradictoir.
Nu inderdaad maar weer ontopic, hopen dat er snel een nieuwe update komt over dit mooie project! :dance:

knarf
15 maart 2010, 14:08
Inderdaad een vet project! Ik heb het niet altijd voor fijn uitgesneden (bas) bodies maar deze vind ik heel mooi gevonden!

Ben ook benieuwd naar hoe die pickups-onder-het-hout zullen uitpakken.
Zou zoiets ook werken voor passieve pickups (power rails voor strat bvb)?