PDA

View Full Version : Secunden



R0n2ld
3 februari 2010, 22:46
Kunnen jullie mij vertellen wat voor secunden dit zijn.?

E Eis
Eis F
Eis Ges
Es E
Es Eis

R0n2ld

RUIS
3 februari 2010, 22:50
Se cunden best wel eens kleine secunden zijn.

R0n2ld
3 februari 2010, 22:52
Geen verminderde ?

LaszloVersteeg
3 februari 2010, 22:54
Dit is het voorstel toppic toch?
Misschien kan je je hier beter voorstellen en je vraag stellen in het Speeltechnieken & Theorie topic:ok:

(niet lullig bedoelt, gewoon 'n tip haha)

En welkom natuurlijk!:cheerup:

Realeigo
3 februari 2010, 23:14
Kunnen jullie mij vertellen wat voor secunden dit zijn.?

E Eis = Overmatige Prime (in theorie, komt niet veel voor. zeg maar nooit.)
Eis F = Verminderde Secunde
Eis Ges = dubbelverminderde Terts (weet ik niet zeker, maar het moet zowieso een terts zijn)
Es E = Overmatige Prime (zie de eerste)
Es Eis = dubbel overmatige Prime (zelfde als de eerste.)

R0n2ld

Alstublieft en Welkom op het forum!

Theorie:

Van een toon/letter (A,B,C..) naar dezelfde is een Prime, de afstand ertussen bepaald of het verminderd, groot, klein, rein, etc is.
Van de ene toon/letter naar de volgende is een secunde en de afstand ertussen bepaald dan weer het type secunde.
Etc.

DeiDRagonas
4 februari 2010, 00:12
Niet helemaal Realeigo... Op de vraag watvoor secundes dit zijn, zijn dit de antwoorden (zie onder). Maarreh topicstarter, nu zitten wij een beetje jou huiswerk te doen man!

E Eis = kleine secunde
Eis F = verminderde secunde
Eis Ges = kleine secunde
Es E = kleine secunde
Es Eis = grote secunde


grt D!

Don Capo
4 februari 2010, 08:21
Ik verplaats hem even naar theorie

Realeigo
4 februari 2010, 10:11
Niet helemaal Realeigo... Op de vraag watvoor secundes dit zijn, zijn dit de antwoorden (zie onder). Maarreh topicstarter, nu zitten wij een beetje jou huiswerk te doen man!

E Eis = kleine secunde
Eis F = verminderde secunde
Eis Ges = kleine secunde
Es E = kleine secunde
Es Eis = grote secunde


grt D!

Het antwoord is dat het helemaal geen secundes zijn. (op de tweede na)
Een E naar een Eis kan NOOIT een secunde zijn. Een E naar een Eis is een verhoogde Prime.

R0n2ld
4 februari 2010, 12:52
Kunnen jullie mij vertellen wat voor secunden dit zijn.

E Eis
Eis F
Eis Ges
Es E
Es Eis

bert k
4 februari 2010, 14:14
Het zijn niet allemaal secunden. Puur volgens de theorie is een secunde de afstand tussen twee opeenvolgende tonen, dus a-b of f-g, en wat jij doet is dezelfde stamtoon (E) twee keer, met de ene verhoogd.
Dus:
E Eis Geen secunde, tenzij je hem schrijft als E-F
Eis F Wel een secunde, maar hij klinkt als F-F, en er is geen toonladder waar hij in voorkomt.
Eis Ges Dit klinkt als een kleine secunde, maar E-G is een terts, dus zal het geschreven worden als F-Ges.
Es E Klinkt als kleine secunde, maar moet geschreven worden Dis-E
Es Eis Zelfde, twee keer een E-variant, schrijf je als Es-F

En verder verplaats ik hem naar Theorie.

Jeroensnake
4 februari 2010, 14:29
Dubbelpost ; http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132161

artnaz
4 februari 2010, 15:18
Volgens mij ook, ik ben met Raeleigo's opsomming eens.

Overigens, had "dubbel-verminderd" niet een andere naam?

Bram+
4 februari 2010, 16:14
Ik ben dol op schema's. Voor de pianolessen die ik ooit gehad heb, heb ik een keer zo'n schema opgesteld:


-.5 verminderde prime b (Ces)
0 (reine) prime verminderde secunde C (bis)
.5 kleine secunde overmatige prime Cis (Des)
1 grote secunde verminderde terts D
1.5 kleine terts overmatige secunde Dis (Es)
2 grote terts verminderde kwart E (Fes)
2.5 (reine) kwart overmatige terts F (Eis)
3 overmatige kwart verminderde kwint Fis (Ges) (tritonus!)
3.5 (reine) kwint verminderde sext G
4 kleine sext overmatige kwint Gis (As)
4.5 grote sext verminderde septiem A
5 kleine septiem overmatige sext Ais (Bes)
5.5 grote septiem verminderd octaaf B
6 (rein) octaaf overmatige septiem C' (Bis)
6.5 overmatig octaaf Cis' (Des')

In de eerste kolom de afstand in tonen (hele en halve toonafstanden, etc.); In de tweede kolom de naam van het interval, in de derde kolom een 'synoniem'. Tot slot voor het gemak even met voorbeelden geredeneerd vanuit C (zie tweede regel) met een aantal (maar niet alle) praktische en theoretische notennamen. Dit alles gebaseerd op een gelijkzwevende stemming (het was pianoles). Achter tritonus heb ik een uitroepteken gezet i.v.m. mogelijke duivelsoproeping.

bert k
4 februari 2010, 17:12
Dat is helemaal geen tritonus, daar heb je drie tonen voor nodig.

artnaz
4 februari 2010, 17:17
Ja, "tritoon" toch?

Bram+
4 februari 2010, 17:20
Dat is helemaal geen tritonus, daar heb je drie tonen voor nodig.
Zover ik weet is tritonus 'gewoon' een interval, afstand tussen twee noten dus, maar misschien heeft het meerdere betekenissen, aangezien het ook een vrij letterlijke vertaling kan hebben.

ErikE
4 februari 2010, 17:55
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tritonus

DeiDRagonas
4 februari 2010, 18:48
Zover ik weet is tritonus 'gewoon' een interval, afstand tussen twee noten dus, maar misschien heeft het meerdere betekenissen, aangezien het ook een vrij letterlijke vertaling kan hebben.

Dit dus imho. Ik ken het ook als een interval. Hier hoeven niet perse drie tonen voor te klinken, dacht ik.

Wat betreft die secunden.. Ik ging er gewoon van uit dat t allemaal secunden waren (E - Eis = E - F), dat was de vraag immers.

D.

Realeigo
4 februari 2010, 22:06
Wat betreft die secunden.. Ik ging er gewoon van uit dat t allemaal secunden waren (E - Eis = E - F), dat was de vraag immers.

D.

Als iemand naar een Fender Stratocaster wijst en vraagt: "wat voor een Gibson is dat?" Antwoord jij dan Les Paul DoubleCut?

bert k
4 februari 2010, 22:49
Ik maak excuus over de tritonus, ik haalde twee zaken door elkaar.

Wat betreft de secunden, je hebt in zoverre gelijk dat ze wel klinken als secunden, maar een secunde is een theoretisch begrip, de afstand tussen twee aaneensluitende tonen, dat betekent dat je altijd twee opeenvolgende nootnamen gebruikt. In een toonladder komt ook nooit dezelfde stamtoon twee keer voor (Een stamtoon is dus de letter, zonder -is of -es). Als je je daar niet aan houdt, kom je nooit uit je accoorden, en valt de hele theorie in stukken uit elkaar.

-=JEROEN=-
7 februari 2010, 09:25
Wat een lekker onzin topic is dit ;)

E Eis = E F = b2
Eis F = F F = 1
Eis Ges = F Ges = b2
Es E = Dis E = b2
Es Eis = Es F = 2

DeiDRagonas
15 februari 2010, 21:00
Wat een lekker onzin topic is dit ;)

E Eis = E F = b2
Eis F = F F = 1
Eis Ges = F Ges = b2
Es E = Dis E = b2
Es Eis = Es F = 2

Heb je t topic wel gelezen, J.?
Want wat jij schrijft zei ik al op pagina 1... En o.a. Realeigo en Bert K zijn het dus niet met ons eensch. Wat ik ook wel snap btw, want in principe hebben ze gelijk.

ECHTER... Het gebruik van dubbele kruizen en mollen vind ik persoonlijk het meest onzinnige deel van de hele muziektheorie. Ik gebruik dat nooit, ook niet in mijn lessen. Of eigenlijk juist niet in mn lessen... Ik heb een complete methodiek geschreven die een aantal van dit soort overbodige theorethische zaken juist vermijd. Dat er nooit tweemaal dezelfde stamtoon in een toonladder voor zou mogen komen is imho ook onzinnig, ben het er al helemaal niet mee eens dat dan 'de hele theorie in stukken uit elkaar zal vallen' en kom ook prima uit mn akkoorden verder.

D.

-=JEROEN=-
16 februari 2010, 00:10
Ik lees idd niet alles. Gaf antwoord op de TS. Vergeef je 't me?

Eis F vind ik toch wel de meest onzinnige, en al helemaal om het dan een verminderde secunde te noemen.

Officieel zal het allemaal best kloppen, maar ik ben nog nooit een verminderde secunde tegengekomen in de bijna 30 jaar dat ik muziek maak.

Dit is waarschijnlijk ook waarom het conservatorium nix voor mij was :listen:

DeiDRagonas
16 februari 2010, 00:59
Ik lees idd niet alles. Gaf antwoord op de TS. Vergeef je 't me?

Nou, oke dan.... :grouphug:












Maar ook enkel en alleen omdat je zo af en toe ook wel eens iets zinnigs post natuurlijk.. Lol

DeiDRagonas
16 februari 2010, 01:03
Eis F vind ik toch wel de meest onzinnige, en al helemaal om het dan een verminderde secunde te noemen.


Eensch! Ik zou dat idd normaal gesproken ook NOOIT een verminderde secunde noemen, maar in principe hebben Bert en Realeigo gelijk.


D.

-=JEROEN=-
16 februari 2010, 16:08
Maar toch snap ik dat niet dan, waarom is Eis - F een verminderde secunde? Daar is de prime toch juist vermeerderd. Een verminderde secunde zou voor mij B - Ces zijn.


Maar ook enkel en alleen omdat je zo af en toe ook wel eens iets zinnigs post natuurlijk.. Lol
af en toe :seriousf: