PDA

View Full Version : Waarom klinkt een humbucker als een humbucker???



john.3001
16 april 2003, 12:48
Nou, ff een vraagje.
Hoe wordt het vette humbucker-geluid gecreeerd? Want voor mij is het dus een raadsel hoe twee single-coils samen zo vet kunnen klinken...
Laatst zei een kerel in een gitaarwinkel tegen mij; "Als je bij een fender de brug- en lead-pickup samen inschakeld (door dus tegen dat switchje te duwen), heb je in feite een humbucker".
Ik zeg: "Ehm, waarom klinkt een humbucker dan heel anders (dude)?"

Ja, en toen viel ie stil...

Dus, hoe zit dat?

JV
16 april 2003, 12:57
als je bij een fender de 2 pickups tegelijk aanzet krijg je een parralel geschakelde stand.

bij een humbucker staan de spoelen in serie achter elkaar.

voor de duidelijkheid. bij parrallel deel je de krachten. dus beide pickups werken op halve kracht en in serie tel je de krachten bij elkaar op

Electrical Storm
16 april 2003, 14:01
Ja, maar ga nu niet zeggen dat een Les Paul zwaar klinkt omdat er humbuckers inzitten en een strato/telecaster erg schel vanwege de single coils. Dat heeft namelijk met veel meer hele andere aspecten te maken. Ik heb een humbucker in mijn strat; het element klinkt echt niet zwaarder (vergelijkbaar met een sc in dezelfde positie) maar je hebt gewoon meer sustain, een 'diepere' klank en minder brom en ruis...

gitaarTijntje
16 april 2003, 15:25
Op 2003-04-16 12:57, schreef JV:
als je bij een fender de 2 pickups tegelijk aanzet krijg je een parralel geschakelde stand.

bij een humbucker staan de spoelen in serie achter elkaar.

voor de duidelijkheid. bij parrallel deel je de krachten. dus beide pickups werken op halve kracht en in serie tel je de krachten bij elkaar op


....Dus als je 2 singles in een strat, in serie schakelt dan heb je en Hb?!?

green_day
16 april 2003, 15:27
Op 2003-04-16 14:01, schreef Electrical Storm:
Ja, maar ga nu niet zeggen dat een Les Paul zwaar klinkt omdat er humbuckers inzitten en een strato/telecaster erg schel vanwege de single coils. Dat heeft namelijk met veel meer hele andere aspecten te maken. Ik heb een humbucker in mijn strat; het element klinkt echt niet zwaarder (vergelijkbaar met een sc in dezelfde positie) maar je hebt gewoon meer sustain, een 'diepere' klank en minder brom en ruis...

dan is er iets mis met je gitaar want die van mij klinkt wel degelijk zwaarder

Franc
16 april 2003, 15:40
....Dus als je 2 singles in een strat, in serie schakelt dan heb je en Hb?!?


Nee, het idee van een humbucker is ook nog dat de beide spoelen tegengesteld zijn gewikkeld.
Hierdoor heffen ze elkaars brom dus op. de 'hum' wordt ge'buck'ed :grin:
Dit effect krijg je trouwens nooit met 2 enkelspoels die zover van elkaar afzitten, al zouden ze tegengesteld gewikkeld zijn.

john.3001
17 april 2003, 08:48
Okee, dus;
humbucker = serie

Mithrandir
17 april 2003, 08:57
nee, humbucker is blijkbaar serie, maar ook nog eens 2 tegengesteld gewikkelde spoelen dicht bij elkaar. Ik denk dat dat vooral ook een grote invloed op het geluid heeft.

Ronald
17 april 2003, 09:23
wa maakt een humbucker dan voor geluid in verschil met een een gewone singlecoil of een dubbele coil ?

Lacrymosa
17 april 2003, 09:29
Een humbucker bestaat idd uit 2 spoelen die serie geschakeld zijn

en omdat de een RW/RP is (omgekeerde windingen en omgekeerde polariteit) ten opzichte van de ander, doven ze bepaalde frequenties uit, dit zorgt er dus voor dat je geen brom meer heb (hence the name humbucker).

Een bijkomend iets is dat ie niet alleen de brom frequenties uitdooft, maar ook nog andere, waardoor hij dus een totaal andere klank krijgt.

Als je dan de 2 spoelen net ff iets anders maakt kan je hele leuke hummers creeeren.

CheerS!!

john.3001
17 april 2003, 10:31
Op 2003-04-17 08:57, schreef Mithrandir:
nee, humbucker is blijkbaar serie, maar ook nog eens 2 tegengesteld gewikkelde spoelen dicht bij elkaar. Ik denk dat dat vooral ook een grote invloed op het geluid heeft.


okee, okee

Dirk_Hendrik
17 april 2003, 11:36
Op 2003-04-17 09:29, schreef Lacrymosa:
Een humbucker bestaat idd uit 2 spoelen die serie geschakeld zijn

en omdat de een RW/RP is (omgekeerde windingen en omgekeerde polariteit) ten opzichte van de ander, doven ze bepaalde frequenties uit, dit zorgt er dus voor dat je geen brom meer heb (hence the name humbucker).

Een bijkomend iets is dat ie niet alleen de brom frequenties uitdooft, maar ook nog andere, waardoor hij dus een totaal andere klank krijgt.

Laat ik hier aan toevoegen dat dat hele spoelenverhaal alleen opgaat als er onder de 2 spoelen één magneet ligt. Zoals bij humbuckers ook het geval is.

fred dons
17 april 2003, 14:15
daarnaast sampled een humbucker een breder gedeelte van de snaar dan een enkelspoel wat ook een vetter geluid oplevert (overigens zijn 2 enkel spoelen waarvan 1 reverse wound/ reverse polarity en die wat verder uit elkaar staan nog steeds humbucking alleen klinken ze natuurlijk niet als een "humbucker" omdat ze beide het geluid van een andere plek van de snaar halen)

piezo
18 april 2003, 17:59
Ik heb dit al eens eerder ergens gezegd: Een standaard humbucker heeft GEEN verschillend gewikkelde spoelen.

Moonchild
18 april 2003, 18:17
Op 2003-04-16 14:01, schreef Electrical Storm:
Ja, maar ga nu niet zeggen dat een Les Paul zwaar klinkt omdat er humbuckers inzitten en een strato/telecaster erg schel vanwege de single coils. Dat heeft namelijk met veel meer hele andere aspecten te maken. Ik heb een humbucker in mijn strat; het element klinkt echt niet zwaarder (vergelijkbaar met een sc in dezelfde positie) maar je hebt gewoon meer sustain, een 'diepere' klank en minder brom en ruis...


Doe niet zo gek man, het verschil tussen de Hums op een LP en de SC's op een Strat, maken JUIST het grootste verschill tussen geluid.

Mithrandir
18 april 2003, 18:35
Op 2003-04-18 17:59, schreef piezo:
Ik heb dit al eens eerder ergens gezegd: Een standaard humbucker heeft GEEN verschillend gewikkelde spoelen.



IS het dan nog wel een humbucker? Want die tegengestelde wikkeling en polariteit zorgt er juist voor dat die humbucker heel weinig "hummed".

Tenminste, dat heb ik gelezen dan he, ik weet er zelf niks van.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mithrandir op 2003-04-18 18:46 ]</font>

Franc
18 april 2003, 18:52
Op 2003-04-18 17:59, schreef piezo:
Ik heb dit al eens eerder ergens gezegd: Een standaard humbucker heeft GEEN verschillend gewikkelde spoelen.


Ehmm....hoe had je het je dan voorgesteld? Als ze niet tegengesteld gewikkeld zijn, wordt het gewoon een dikke enkelspoels.

DE manier om elektrisch gezien de hum te bucken is toch echt door ze tegengesteld te wikkelen.

piezo
18 april 2003, 19:07
Het klinkt misschien een beetje hovaardig en betweterig maar ik heb gewoon gelijk.

Ik kan natuurlijk ook gewoon zeggen: Trek eens een humbucker uit elkaar en bekijk zelf de wikkelrichting.

Als er echt belangstelling voor is wil ome Piezo best het hele verhaal een keer uitleggen. Ik heb overigens wel gezien dat er op dit forum meer mensen zijn die verstand van zaken hebben. Samen hebben we dus een hele bak kennis.

Hé meneer of mevrouw Gitaarnet, voel je er wat voor ruimte te reserveren voor een serie meer gedegen technische artikelen, van mij en anderen. Of is dat een stom idee?
Enne, wat schuift het??

Mithrandir
18 april 2003, 19:12
Wat komt dat er rot uit zeg.

Maar ik vind het wel een goed idee, want ik weet af en toe echt niet wat wel of niet waar is wat ik hier lees (net zoals nu dus over die humbuckers). Dus alle mensen die het echt weten, kom een keer bij elkaar en schrijf wat goeie technische tutorials en papers.

&lt;on topic>
Piezo, betekent het dan ook, dat wat dooorgaans als humbucker verkocht wordt, feitelijk gezien helemaal geen humbucker is. Maar gewoon een dubbelspoels element?
&lt;/on topic>


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-04-18 19:13 ]</font>

piezo
18 april 2003, 19:24
Op 2003-04-18 19:12, schreef Mithrandir:
Wat komt dat er rot uit zeg.

Dus alle mensen die het echt weten, kom een keer bij elkaar en schrijf wat goeie technische tutorials en papers.

&lt;on topic>
Piezo, betekent het dan ook, dat wat dooorgaans als humbucker verkocht wordt, feitelijk gezien helemaal geen humbucker is. Maar gewoon een dubbelspoels element?
&lt;/on topic>


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-04-18 19:13 ]</font>



Zal ik eens iets heel stoms zeggen? Ik begin nu zelf te twijfelen. Ik heb ook recent nog humbuckers verbouwd maar het is al 15 jaar geleden dat ik de windingsrichting van een humbucker goed bekeken heb.
Maar nu wil ik het zeker weten en ga een ouwe slopen.
Jelui hoort nog van mij, met schallende triomf over mijn gelijk of diepe schaamte over mijn betweterige arrogantie. ....

LATE EDIT, 10 april 2008: Kwam deze oude bijdrage weer tegen. Toendertijd blijkbaar niet aangepast. Bij een gewone humbucker hebben beide spoelen dus wel degelijk dezelfde wikkelrichting.

Overigens mógen ze in tegengestelde richting gewikkeld zijn en dit wordt soms ook door zelfmakers gedaan. Of het ook iets uitmaakt, daar zijn de meningen over verdeeld.

Electrical Storm
20 april 2003, 11:15
Moonchild -> Dan zal het aan de supergoedkope stock-hums liggen in mijn Fender die voor 5 euro wel op de zwarte markt te verkrijgen zijn... Ik moet er sowieso nog een keer een DiMarzio of SD inzetten met een hoge output..

john.3001
24 april 2003, 11:22
Ehm, om het even te updaten hiero...


Hoe zit het dan met hotrails??
Ik weet alleen dat dat zeg maar een humbucker in single-coil formaat is??

Negative K3 fan
24 april 2003, 13:14
Op 2003-04-24 11:22, schreef john.3001:
Ik weet alleen dat dat zeg maar een humbucker in single-coil formaat is??


je hebt je eigen vraag al beantwoord.

john.3001
24 april 2003, 14:45
Ja, maar ik bedoel meer, hoe werkt t?...

Electrical Storm
24 april 2003, 15:26
Als een humbucker, twee spoelen uit fase in serie met een tegengestelde stroomrichting (toch? :razz:) alleen dan dichter bijelkaar...

Je krijgt doordat ze dichter bijelkaar staan wel een ander effect geloof ik omdat de spoelen elkaar anders beïnvloedden...