PDA

View Full Version : Het effect van de poweramp: EL84 vs 6L6



Liquid_Metal
3 februari 2010, 21:28
Vandaag is lid Chuck_S bij mij langsgekomen met een Engl 930/60. We hebben die ge-AB'd met mijn Peavey Classic 50/50 en wát een verschil zeg!! :rockon:
Ik had wel verwacht een verschil tussen de twee te horen, want de Engl heeft 2 6L6 buizen per kant en de Peavey 4 EL84's, maar niet zo extreem als we hebben opgemerkt. Hoe hoger het volume, hoe duidelijker het verschil. Ik zal proberen het verschil te bewoorden, maar ik ben nog erg bevooroordeeld: die 6L6 zijn helemaal mijn ding!!

We hebben mijn Groove Tubes Trio preamp (en later ook de Engl E530) aangesloten op beide poweramps en die doorgelust naar mijn Harley Benton V30 cabinet, dat 2 12" speakers heeft. Dus 1 speaker per amp. Héél makkelijk switchen dus.
Bij overdrive rhythm leek de Engl een stuk meer diepte te hebben (in het laag), maar bij leads leek 'ie ook juist meer de hoogte in te gaan. De Engl was veel strakker, vooral by overdrive natuurlijk, en bij clean leek 'ie een stuk sprankelender. De Peavey had bij clean wel iets dat me dan weer aansprak, maar ik vind het erg lastig om dat onder woorden te brengen. Dat komt uiteraard ook omdat mijn mening enorm gekleurd is. :sssh:

tilma800
3 februari 2010, 21:39
Je hebt het natuurlijk ook over versterkers die uit een compleet ander tijdperk stammen. Niet alleen buizen slijten en de techniek heeft niet stilgestaan.

Het wordt tijd voor een bredere vergelijking :D. Ik heb sinds kort een H&K VS250 uit ca. 1991, die net als de Peavey 4xEL84 aan een kant heeft. Benieuwd of die twee ook van elkaar verschillen.

Synx
3 februari 2010, 21:40
Klopt helemaal, el84 zijn vooral mids gevoiced. 6L6 heeft veel meer laag en hoog.

Bij een lekkere crunch kan ik el84's wel waarderen. De rest, 6L6!:D

Liquid_Metal
3 februari 2010, 21:57
Je hebt het natuurlijk ook over versterkers die uit een compleet ander tijdperk stammen. Niet alleen buizen slijten en de techniek heeft niet stilgestaan.

Het wordt tijd voor een bredere vergelijking :D. Ik heb sinds kort een H&K VS250 uit ca. 1991, die net als de Peavey 4xEL84 aan een kant heeft. Benieuwd of die twee ook van elkaar verschillen.

Ja het was inderdaad een nogal groffe vergelijking. Maar dan nog had ik zoveel verschil niet verwacht.
Ik zou er best nog meer poweramps naast willen zetten, maar de kans is groot dat we van poweramp gaan ruilen. Dan ben ik tevreden en zit er dus minder druk achter.

J-P
3 februari 2010, 23:11
Ik ben wel benieuwd naar het verschil in klank dan omdat ik eigenlijk al een tijd op zoek was naar een kleine eindtrap, iets a la classic50/50 of 60/60 of een Engl. Mijn Classic 120/120 heeft 4 12AX7, 2x 12AT7 preamp tubes en 8 6L6GC power amp tubes. In combi met de Engl E530 klinkt ie echt erg goed. Een paar enorme nadelen: als je hem hard zet dan staat ie ook HARD, praise the lord of loadboxes en een ander enorm nadeel is het gewicht. Zeldzaam zwaar ding om in een rack te hebben. Gelukkig speel ik niet meer in bands, scheelt een hernia.

Jammer dat ik zo`n eind uit de buurt woon, hadden jullie de mijne ook uit kunnen testen.

Arvoitus
4 februari 2010, 03:07
EL84 en EL34 zijn zeer krachtig in het midden gebied.
6V6 en 6L6 zijn sterk in het laag en het hoog.
KT88/6550 zit daar een beetje tussenin, heel krachtig laag maar ook heel helder.

Marshall is typisch EL34, ENGL en Mesa hebben vaak 6L6.
VHT heeft KT88 in een paar versterkers en een eindtrap (VHT2/90/2), ook de Kerry King signature van marshall heeft KT88.

Liquid_Metal
4 februari 2010, 08:04
EL84 en EL34 zijn zeer krachtig in het midden gebied.
6V6 en 6L6 zijn sterk in het laag en het hoog.

En dat is inderdaad ook precies wat we hoorden. En ook heel duidelijk. Ik scoop mijn sound een heel klein beetje met een postgain EQ, maar deze poweramp maakte het echt af, zogezegd.

dml
4 februari 2010, 15:31
Je hebt het natuurlijk ook over versterkers die uit een compleet ander tijdperk stammen. Niet alleen buizen slijten en de techniek heeft niet stilgestaan.


Ben wel benieuwd wat er door de jaren heen qua techniek in buizenversterkers is veranderd en/ of verbeterd.

rijsberman
4 februari 2010, 15:56
Grappig. De Rebel 20 van Egnater heeft beide type buizen in de poweramp, 6V6 en EL84's. Door aan een knop te draaien kan je de tubemix varieren, van helemaal de ene soort naar helemaal de andere.

Verder maken die buizen gebruik van het zelfde circuit.

En het verschil valt iedereen tegen, qua grootte. En dat valt meneer Egnater weer tegen, dat men dat kennelijk niet weet: er zijn meer zaken die de voicing/tone van een amp bepalen.

Arvoitus
4 februari 2010, 17:30
Ben wel benieuwd wat er door de jaren heen qua techniek in buizenversterkers is veranderd en/ of verbeterd.
Vaak door bezuinigingen: Andere output/power trafo's, andere/minder elco's.

Hydra
4 februari 2010, 17:34
FF offtopic maar hoe bevalt jouw die Trio? zoek al heel lang naar die preamp ... je ziet ze zelden.

Liquid_Metal
4 februari 2010, 21:10
Die Trio klinkt vooralsnog érg lekker. Gebruik voor een metaldistortion wel een tubescreamer en postgain EQ, want anders trekt ie dat niet, maar met die twee kan ie dat héél goed aan. En met 6L6 dus nog beter :).
Clean is echt heel goed, een fikse verbetering tov de Engl.

Ivis
4 februari 2010, 22:40
ik heb de 930/60 ook gehad, een dijk van een poweramp en zo weegt ie ook.
heb wel de nodige problemen met de elektronica gehad met dat ding en heeft me veel middagen op me'n werk gekost om het op te lossen, zitten ook wat buiten-de-vuistregels-om in het ontwerp van de elektronica wat de storingen verklaarde die ik had.
maar in de prijsklasse van tot pak em beet 600 euro is deze toch wel de beste keus imo, ik had toendertijd dezelfde setup als de andere gitarist van mijn band, alleen speelde hij over een mesa 50/50 en ik over de engl, de engl heeft gewoon meer tja,..ballen,.. grotere ballen..

caliban
6 februari 2010, 12:53
Volgens mij hebben ENGL poweramps ookal hebben ze geen resonance, een soort van hoog voor ingestelde resonance-settings ingebouwd. Fireball heeft enkel presence, maar die heeft ook een heel DIKKE poweramp, mijn mark 3 vroeger had EL34's en 6L6's, en die klonk veel minder dik. Lijkt me dus vooral af te hangen van de bouw en wat minder van het lampen-type.

Liquid_Metal
6 februari 2010, 17:08
Deze heeft geen resonance (lowboost voor de leken) maar er zit wel een lowboost op. En die doet z'n werk érg goed :D.

caliban
7 februari 2010, 12:08
Deze heeft geen resonance (lowboost voor de leken) maar er zit wel een lowboost op. En die doet z'n werk érg goed :D.

Dat wist ik niet, dan is het zoals op de SE :), Powerball heeft draaibare resonance.

minoin
7 februari 2010, 20:53
Cool! Ik had eigenlijk wel verwacht dat de Trio met een 6L6-poweramp goed zou klinken. Je moet geen kille preamp voor een 6L6 hangen, dan kan het nogal eens hard en gevoelloos gaan klinken. Maar een organische GT en een 6L6 is misschien het beste van beide werelden.
Ik hoop voor je dat de ruil doorgaat, leuke deal :)

Eric van Esch
18 januari 2011, 12:21
Oud topic maar toch een bumpje.

Kan je een EL84 eigenlijk zomaar vervangen voor een 6L6 (en omgekeerd) of levert dat problemen op? Ik kan het antwoord eigenlijk niet vinden en vraag me af of het zo kan.

peter_heijnen
18 januari 2011, 12:27
Je kunt het gewoon proberen want het zal om te beginnen helemaal niet passen. ;)

Eric van Esch
18 januari 2011, 12:28
Je kunt het gewoon proberen want het zal om te beginnen helemaal niet passen. ;)

Da's duidelijk dan.......

HaroldA
18 januari 2011, 12:35
Hier nog wel een leuk filpje over EL34's en 6L6: http://www.youtube.com/watch?v=koN09Je2VsE

(ben info over mijn 1987x met de 6L6 aan het zoeken)

peter_heijnen
18 januari 2011, 12:43
Da's duidelijk dan.......
Het kan -onder de juiste voorwaarden- wel mbv de passende adapter die tussen de buis en buisvoet moet passen.

peter_heijnen
18 januari 2011, 12:46
Hier nog wel een leuk filpje over EL34's en 6L6: http://www.youtube.com/watch?v=koN09Je2VsE

(ben info over mijn 1987x met de 6L6 aan het zoeken)
Ik heb een single ended GT en kan plug en play oa 6l6 en el34 swappen. Bij mij geeft itt wat je in dat filmpje hoort juist de el34 meer power.

Zal welicht te maken hebben met de desbetreffende schakeling?

even
22 januari 2011, 09:54
Grappig. De Rebel 20 van Egnater heeft beide type buizen in de poweramp, 6V6 en EL84's. Door aan een knop te draaien kan je de tubemix varieren, van helemaal de ene soort naar helemaal de andere.

Verder maken die buizen gebruik van het zelfde circuit.

En het verschil valt iedereen tegen, qua grootte. En dat valt meneer Egnater weer tegen, dat men dat kennelijk niet weet: er zijn meer zaken die de voicing/tone van een amp bepalen.

6V6 is iets heel anders dan 6L6.

caliban
22 januari 2011, 15:08
http://thetoneking.com/wp/tubes/
Sympathieke kerel, maar soms een beetje eentonig :). "Boys and girls" :sssh:
Paul van Guitarworld daarentegen is gewoon niet uit te staan.

Liquid_Metal
22 januari 2011, 15:58
Die mix in de Egnater amps is inderdaad supervet. Alleen zou ik 'm gewoon op 100% 6L6 zetten dus heb ik liever een amp met alleen 6L6. Desalniettemin een vette functie.

@Caliban: ik vind die Paul best wel relaxed. Soms wel vervelend maar hij heeft kennis van zaken en z'n riffs zijn veelzijdig, waardoor je veel spul goed kunt beoordelen.

caliban
22 januari 2011, 20:35
Die mix in de Egnater amps is inderdaad supervet. Alleen zou ik 'm gewoon op 100% 6L6 zetten dus heb ik liever een amp met alleen 6L6. Desalniettemin een vette functie.

@Caliban: ik vind die Paul best wel relaxed. Soms wel vervelend maar hij heeft kennis van zaken en z'n riffs zijn veelzijdig, waardoor je veel spul goed kunt beoordelen.

In die clip van bijvoorbeeld TTK zou ik heel moeilijk kunnen kiezen. Die 6L6 klinkt wel vetter (quasi-letterlijk), maar de combinatie zou ik daar wel het leukste vinden. Nu speelt hij in de clip ook wel over een amp die (denk ik) niet veel preamp heeft, en dus een heel erg merkbaar verschil in eindtubes toont.

En Paul from guitarworld, zijn riffs zijn oké, maar dan nog :s. "Gain on tap" wat een lul... :D:D

pol
22 januari 2011, 20:54
ik denk dat het ontwerp van de versterker toch wat belangrijker is dan het type buis... een marshall met 6l6 en de eintrap gaat ook niet ineens als een mesa klinken.

ik ben wel fan van KT88, maar zo'n groot verschil met 6l6 is dat nu ook niet in dezelfde versterker.

de vergelijking in dat filmpje is ook niet goed, de amps staan al niet even luid, en daarbij zijn er altijd nog verschillen tussen verschillende amps, ook als ze beiden hetzelfde merk en type buizen hebben.

zolang de eindversterker niet vervormd maakt het ook niet veel verschil.

caliban
23 januari 2011, 00:04
de vergelijking in dat filmpje is ook niet goed, de amps staan al niet even luid, en daarbij zijn er altijd nog verschillen tussen verschillende amps, ook als ze beiden hetzelfde merk en type buizen hebben.

zolang de eindversterker niet vervormd maakt het ook niet veel verschil.

Daarom is net het filmpje van the toneking vrij relevant

Liquid_Metal
23 januari 2011, 11:31
Daarom is net het filmpje van the toneking vrij relevant

Klinkt idd goed!! Alleen vind ik zijn sound niet mooi dus dan is het lastig oordelen of ik 6L6 mooier vind dan EL34 :P.
Ik vind wel dat de EL34s wat braver klinken dan de 6L6. Ik kon niet beoordelen welke de NOS was.

caliban
23 januari 2011, 13:16
Klinkt idd goed!! Alleen vind ik zijn sound niet mooi dus dan is het lastig oordelen of ik 6L6 mooier vind dan EL34 :P.
Ik vind wel dat de EL34s wat braver klinken dan de 6L6. Ik kon niet beoordelen welke de NOS was.

Ik kon het ook niet goed afleiden uit de clips, ik zou gewoon een combi van de 6L6 en EL34 mooi vinden. Uiteindelijk vullen ze elkaar goed aan. Ik vind meestal TTK zijn sound ook niet zo goed, maar de man doet wel moeite, en het blijft interessant

Liquid_Metal
23 januari 2011, 14:46
Ik kon het ook niet goed afleiden uit de clips, ik zou gewoon een combi van de 6L6 en EL34 mooi vinden. Uiteindelijk vullen ze elkaar goed aan. Ik vind meestal TTK zijn sound ook niet zo goed, maar de man doet wel moeite, en het blijft interessant

Ik had een voorkeur voor de 6L6, net zoals met mijn eigen amp. Maar met zijn preampsound is het toch lastig beoordelen. Ze zijn voor mij 'slecht' en 'iets minder slecht' :P.

caliban
23 januari 2011, 18:45
Ik had een voorkeur voor de 6L6, net zoals met mijn eigen amp. Maar met zijn preampsound is het toch lastig beoordelen. Ze zijn voor mij 'slecht' en 'iets minder slecht' :P.

Jep die preamp is denk ik ook gewoon vrij beperkt. Natuurlijk wel goed om het verschil tussen poweramp-lampen te horen. Ik denk dat er ook veel amp zijn, met een 'significantere' preamp, waar je het verschil tussen een EL34 en 6L6 misschien maar amper gaat gewaarworden.