PDA

View Full Version : Slaapkamer amps



Sixten
3 februari 2010, 18:01
Ik heb nu een fender frontman 212R, maar ik vind dat die gewoon veel te hard gaat voor thuis (logisch, 100 watt >.<). en de effecten zijn nou ook weer niet alles. dus was een beetje een miskoop.
maarja ik ben bezig hem te verkopen en zat alvast te kijken naar andere amps. en waar ik eigenlijk naar zoek is een buizenamp van een zo laag mogelijk vermogen. hij moet dus zo goed mogelijk klinken op slaapkamer volume (effecten maken me niet uit, die kan ik als het moet altijd nog los kopen). Hier alvast een rijtje van wat amps die ik al heb uitgeprobeerd:

Fender Vibro Champ XD (geen super champ dus, die heeft al te veel vermogen)
Blackstar HT5 combo
Vox ac4tv

Toen ik de Fender met de Blackstar vergeleek, vond ik de blackstar toch duidelijk wel een stuk beter.
De vox ac4tv vond ik heerlijk klinken. echt perfect denk ik voor me (kwa prijs - kwaliteits vergelijking).
maarja het enigste probleem: al die kleine amps geven zo'n slecht bass geluid :(.

maarja ik hoop dat jullie me nog wat goede amps kunnen aanraden!
dus: buizenamp, zo weinig mogelijk vermogen.
ik wil niet hoger uitkomen dan 400 euro.

Muziekgenres die ik speel zijn vooral rock, classic rock en blues enzo.
om nog ietsje specifieker te zijn, ik wil dat typische geluid van colour haze uit m'n amp krijgen. zo'n heerlijk geluid is dat he! ^^

hier is een nummer van ze:
http://www.youtube.com/watch?v=-E90vAsYxaE

ik heb een Epiphone '66 Worn Wilshire (heeft 2 minihumbuckers)

G.G.
3 februari 2010, 19:12
De vox ac4tv vond ik heerlijk klinken. echt perfect denk ik voor me (kwa prijs - kwaliteits vergelijking).
maarja het enigste probleem: al die kleine amps geven zo'n slecht bass geluid :(.

Koop je toch de top versie. Een 212 cab heb je al in de vorm van de Fender FM212.

Sixten
3 februari 2010, 19:16
Koop je toch de top versie. Een 212 cab heb je al in de vorm van de Fender FM212.

watte? :p bedoel je nou dat ik de vox ac4tv head moet kopen, en die dan te koppelen aan m'n frontman?

Misery Signals
3 februari 2010, 19:17
je hebt een solid state frontman?

zet die dan toch gewoon stil, je geluid gaat er veel minder onder lijden als wanneer dat je het met een buizenamp zou doen.

MS

Sixten
3 februari 2010, 19:18
je hebt een solid state frontman?

zet die dan toch gewoon stil, je geluid gaat er veel minder onder lijden als wanneer dat je het met een buizenamp zou doen.

MS

bedoel je dat ik gwn volume moet trg draaien met m'n gitaar? ja dat doe ik ook, maarja over het algemeen vind ik het gwn geen rlxt geluid (in ieder geval niet op laag volume, miss dat deze versterker wel goed klinkt op hoog volume. maar daar heb ik hier niks aan)

G.G.
3 februari 2010, 19:22
watte? :p bedoel je nou dat ik de vox ac4tv head moet kopen, en die dan te koppelen aan m'n frontman?

Yep. Frontman speakers voorzien van een langere kabel met jack. In de behuizing van de frontman boor je aan de achterkant waar de kabel naar de speaker naar buiten komt een gaatje en daar soldeer je een plugingang. Als je dat nog te eng vind, koop je gewoon een female jack en die zet je op het snoer.

Sixten
3 februari 2010, 19:27
Yep. Forntman speakers voorzien van een Langere kabel met jack. in de behuizingvan de frontman boor je aan de achterkant waar de kabel naar de speaker naar buiten komt een gaatje en daar soldeer je een plugingang. Als je dat nog te eng vind, koop je gewoon een female jack en die zet je op het snoer.

okj, ja ik vind dat boren toch net ietsje te eng xD (heb nog 0,00 ervaring kwa zelf sleutelen aan gitaren enzo). maar als ik die vox erop aansluit houd ik dan wel het specifieke vox geluid? want daar houd ik van. lijkt me wel toch? je gebruikt dan toch alleen de speaker van de frontman?

Misery Signals
3 februari 2010, 19:32
nee ik bedoel dat een fender FM solid state is. je kan de versterker gewoon op slaapkamerniveau zetten zonder dat je geluid inzakt. buizenamps hebben veel last van te stil te staan maar solid state amps kan je dat gerust mee doen. en die FM speakers gebruiken met een andere amp... dat zijn ongeveer de slechtste speakers in gitaarland (de amp zelf ook trouwens volgens mijn bescheiden mening), zie maar dat je alles ineens verandert dan, amp en speakers.

MS

TimS
3 februari 2010, 19:32
bedoel je dat ik gwn volume moet trg draaien met m'n gitaar? ja dat doe ik ook, maarja over het algemeen vind ik het gwn geen rlxt geluid (in ieder geval niet op laag volume, miss dat deze versterker wel goed klinkt op hoog volume. maar daar heb ik hier niks aan)
Niet met je gitaar, je hebt toch een volumeknop op je versterker? En als je dat ding wel goed vind klinken op hoge volumes maar niet op lage, ben ik bang dat meer komt door hoe het aanvoelt dan door het geluid, een transistorversterker gaat niet beter klinken als je hem harder zet.

Sixten
3 februari 2010, 19:35
Niet met je gitaar, je hebt toch een volumeknop op je versterker? En als je dat ding wel goed vind klinken op hoge volumes maar niet op lage, ben ik bang dat meer komt door hoe het aanvoelt dan door het geluid, een transistorversterker gaat niet beter klinken als je hem harder zet.

ah okj, dan vind ik hem gwn sowieso niet lekker klinken.

en nee ik kan dat ding niet ver genoeg terug draaien. standje 1 is uit. dan maakt ie geen geluid. en als je hem dan een klein beetje draait gaat ie pas geluid geven op standje 2. en niet tussen 1 en 2 in zeg maar. stand 2 is eigenlijk al veel te hard voor hier. dus moet ik wel het geluid op m'n gitaar trg draaien


nee ik bedoel dat een fender FM solid state is. je kan de versterker gewoon op slaapkamerniveau zetten zonder dat je geluid inzakt. buizenamps hebben veel last van te stil te staan maar solid state amps kan je dat gerust mee doen. en die FM speakers gebruiken met een andere amp... dat zijn ongeveer de slechtste speakers in gitaarland (de amp zelf ook trouwens volgens mijn bescheiden mening), zie maar dat je alles ineens verandert dan, amp en speakers.

MS

hmm, das jammer. anders zou ik snel klaar zijn (hoefde ik alleen maar een head te kopen...)

Maleco
3 februari 2010, 20:57
Ik zou iig voor de vox gaan, gezien je mening over het geluid (en mijn eigen ervaringen):cheerup:

Voor meer bas zou je een cabinet kunnen nemen met een grotere speaker of misschien wel een dubbele (al kan dat een beetje overkill zijn thuis)

Verder werkt een tubescreamer ook goed voor een buizenversterker om alsnog een beter geluid te krijgen..

angl2k
3 februari 2010, 22:14
blackheart killer ant

perfect voor classic rock. ik gebruik hem met een celestion v30 1x12 en klinkt heerlijk. heeft van zichzelf al veel bas (zoveel dat ik hem moet bijstellen met een EQ.. maar da's mijn smaak)

let wel op de KA is toch nog erg luid! ongeveer de luidheid van een home cinema setje die redelijk hard staat

Sixten
4 februari 2010, 14:28
Ik zou iig voor de vox gaan, gezien je mening over het geluid (en mijn eigen ervaringen):cheerup:

Voor meer bas zou je een cabinet kunnen nemen met een grotere speaker of misschien wel een dubbele (al kan dat een beetje overkill zijn thuis)

Verder werkt een tubescreamer ook goed voor een buizenversterker om alsnog een beter geluid te krijgen..


ja misschien doe ik dat wel, dan koop ik de vox ac4tv head, maar weet nog niet welke kabinet ik ga kopen. is een keertje een aantal uitproberen. weten jullie nog goede kabinets van niet duurder dan 250 euro, en die niet te hard gaan voor mij thuis?

blackheart killer ant

perfect voor classic rock. ik gebruik hem met een celestion v30 1x12 en klinkt heerlijk. heeft van zichzelf al veel bas (zoveel dat ik hem moet bijstellen met een EQ.. maar da's mijn smaak)

let wel op de KA is toch nog erg luid! ongeveer de luidheid van een home cinema setje die redelijk hard staat

dus vanlt die KA af :p want dat is dus juist wat ik wil voorkomen... dat ik met eentje zit die ik nooit volop kan gebruiken.

Ferraririk
4 februari 2010, 15:12
ja misschien doe ik dat wel, dan koop ik de vox ac4tv head, maar weet nog niet welke kabinet ik ga kopen. is een keertje een aantal uitproberen. weten jullie nog goede kabinets van niet duurder dan 250 euro, en die niet te hard gaan voor mij thuis?


dus vanlt die KA af :p want dat is dus juist wat ik wil voorkomen... dat ik met eentje zit die ik nooit volop kan gebruiken.

die KA is 1 watt, dus dan vallen alle buizenversterkers voor jou af...

gerre
4 februari 2010, 15:23
het ze zelf nog nergens zien staan of getest maar misschien is de BOSS JS8 eband wel iets voor je??
Check het eens op het internet.

Sixten
4 februari 2010, 17:37
die KA is 1 watt, dus dan vallen alle buizenversterkers voor jou af...

oh ja dat wist ik niet, angl2k zei:

let wel op de KA is toch nog erg luid! ongeveer de luidheid van een home cinema setje die redelijk hard staat
dus had het idee dat ie bedoelde, TE hard :p maarja was niet erg wakker eigenlijk op dat moment...
maar had nog niet gekeken naar de eigenschappen enzo. nahja dan ga ik is ff wat erover zoeken op het internet! :)

het ze zelf nog nergens zien staan of getest maar misschien is de BOSS JS8 eband wel iets voor je??
Check het eens op het internet.

ik ga die ook wel ff checke ^^

Chiel
4 februari 2010, 17:52
Voor enkel en alleen slaapkamer niveau gebruik ik een Tech21 Trademark10. Echt een waanzinnige bak in formaat 'Doos Cornflakes'.
Hij wordt enkel niet meer gemaakt de opvolger is de Trademark30. <Check this> (http://www.tech21nyc.com/products/sounds/tm30_sounds/Trademark_30.mp3)

G.G.
4 februari 2010, 18:15
die KA is 1 watt, dus dan vallen alle buizenversterkers voor jou af...

De vox AC4TV is naar 1/4 watt te schakelen, dus zou een optie kunnen zijn.

Wat betreft de eerdere opmerking over de speakers van de FM212: Heb zelf mijn +/- 3 watter nu getest op een paar verschillende cabs en vind mijn "cab" van de Fender Deluxe 112 (amp zonder chassis, dus voor en achter open) eigenlijk toch wel heel erg lekker klinken. Volgens mij is die speaker van dezelfde "baggerkwaliteit" las die in de FM212 zitten. Je zou het gewoon eens kunnen proberen totdat je die FM212 kwijt bent en een goeie cab kan kopen.

Sixten
4 februari 2010, 18:25
Voor enkel en alleen slaapkamer niveau gebruik ik een Tech21 Trademark10. Echt een waanzinnige bak in formaat 'Doos Cornflakes'.
Hij wordt enkel niet meer gemaakt de opvolger is de Trademark30. <Check this> (http://www.tech21nyc.com/products/sounds/tm30_sounds/Trademark_30.mp3)

ja die is miss wel wat, maar helaas is die nieuwe versie dus 30 watt :S miss kom ik nog een keer die oude versie op marktplaats tegen.


De vox AC4TV is naar 1/4 watt te schakelen, dus zou een optie kunnen zijn.

Wat betreft de eerdere opmerking over de speakers van de FM212: Heb zelf mijn +/- 3 watter nu getest op een paar verschillende cabs en vind mijn "cab" van de Fender Deluxe 112 (amp zonder chassis, dus voor en achter open) eigenlijk toch wel heel erg lekker klinken. Volgens mij is die speaker van dezelfde "baggerkwaliteit" las die in de FM212 zitten. Je zou het gewoon eens kunnen proberen totdat je die FM212 kwijt bent en een goeie cab kan kopen.

nouja, dat gaat waarschijnlijk niet lukken. ik heb wss pas genoeg geld zodra ik m'n FM heb verkocht :P

of ik weet op tijd welke top ik wil kopen, want die kan ik volgende week wss al kopen (dan heb ik rond de 150 euro, ik denk niet dat de top die ik ga kopen duurder zal zijn(maarja welke weet ik dus nog niet)). dus wie weet, misschien lukt het toch nog wel net :p

angl2k
4 februari 2010, 18:43
de killer ant is 0.25 watt. vergis je dus niet in het volume van (gecrankte) buizenversterkers op slaapkamerniveau

hij kan uiteraard ook zachter maar dat ding is gemaakt om hem te cranken op redelijk geluidsniveau.

je zou ook een overdrive ervoor kunnen zetten en de mastervolume van de KA lager zetten.

of je koopt idd een van de andere versterker die voorgesteld zijn en zet je gewoon een standje lager. klinkt ook nog goed hoor :D

G.G.
4 februari 2010, 19:06
of ik weet op tijd welke top ik wil kopen, want die kan ik volgende week wss al kopen (dan heb ik rond de 150 euro, ik denk niet dat de top die ik ga kopen duurder zal zijn(maarja welke weet ik dus nog niet)). dus wie weet, misschien lukt het toch nog wel net :p

Waarom zo'n haast? Het lijkt erop dat je nog helemaal niet precies weet wat je wilt. En als die FM212 niet als cab gaat dienen, heb je dan al een cab voor de top die je wilt. €150 is behoorlijk beperkt. Ik zou zelf kijken naar zo'n 5 watt HB of Epi VJ ding. Oke, die speaker is klein en het geluid daardoor misschien iets minder, maar je kan ze altijd wel op MP kwijt raken of ombouwen naar een top als je een fatsoenlijke cab hebt.

Persoonlijk zou ik geen haast maken. Je hebt een versterker. Hij gaat te hard, maar je hebt een volumepot op je gitaar zitten om de boel te temperen. Ik zou een hele berg gaan uitproberen en dan pas een datum prikken om wat aan te schaffen... Maar wie ben ik?

Sixten
4 februari 2010, 19:10
Waarom zo'n haast? Het lijkt erop dat je nog helemaal niet precies weet wat je wilt. En als die FM212 niet als cab gaat dienen, heb je dan al een cab voor de top die je wilt. €150 is behoorlijk beperkt. Ik zou zelf kijken naar zo'n 5 watt HB of Epi VJ ding. Oke, die speaker is klein en het geluid daardoor misschien iets minder, maar je kan ze altijd wel op MP kwijt raken of ombouwen naar een top als je een fatsoenlijke cab hebt.

Persoonlijk zou ik geen haast maken. Je hebt een versterker. Hij gaat te hard, maar je hebt een volumepot op je gitaar zitten om de boel te temperen. Ik zou een hele berg gaan uitproberen en dan pas een datum prikken om wat aan te schaffen... Maar wie ben ik?

ja ik zei ook alleen dat ik DACHT dat een top niet duurder dan 150 euro zou uitkomen, maar als het moet ga ik er met gemak overheen hoor :P
en die kap weet ik idd nog niet. maar ik denk dat het handiger is dat ik eerst weet welke top ik wil, toch?

tja, ik wil gwn van die FM af. zodra ik hem kan verkopen vie MP dan doe ik dat ook.

over die HB, bedoel je de: HARLEY BENTON GA5H?


of je koopt idd een van de andere versterker die voorgesteld zijn en zet je gewoon een standje lager. klinkt ook nog goed hoor

ja, maar daar betaal je vaak meer voor :P en dan vind ik het (meestal) de prijs - kwaliteit verhouding niet meer waard.

G.G.
4 februari 2010, 19:31
over die HB, bedoel je de: HARLEY BENTON GA5H?


ja, maar als €150 erg rekbaar is, dan zou ik zeker verder kijken.

G.G.
4 februari 2010, 20:01
Wat ook nog een optie is (las in je eerste post dat €400 de max is) Er lopen hier genoeg goeie hobbybouwers rond die jemisschien kunnen helpen tegen een schappelijke vergoeding. (Zelf had ik de luxe dat ik een collega heb die al een jaar of 30 buizenamps bouwt en repareert, dus voor mij was het alleen de kosten van enkele onderdelen) :)

Je zou iets volledig naar wens kunnen laten maken, dus in jouw geval met extreem laag vermogen. Zo is voor mij deze radio:

http://www.artifactaudio.com/includes/grundig-96u.JPG

Omgebouwd naar deze top:

http://img52.imageshack.us/img52/1818/p1020249d.jpg (http://img52.imageshack.us/i/p1020249d.jpg/)

Sixten
4 februari 2010, 20:11
Wat ook nog een optie is (las in je eerste post dat €400 de max is) Er lopen hier genoeg goeie hobbybouwers rond die jemisschien kunnen helpen tegen een schappelijke vergoeding. (Zelf had ik de luxe dat ik een collega heb die al een jaar of 30 buizenamps bouwt en repareert, dus voor mij was het alleen de kosten van enkele onderdelen) :)

Je zou iets volledig naar wens kunnen laten maken, dus in jouw geval met extreem laag vermogen. Zo is voor mij deze radio:

http://www.artifactaudio.com/includes/grundig-96u.JPG

Omgebouwd naar deze top:

http://img52.imageshack.us/img52/1818/p1020249d.jpg (http://img52.imageshack.us/i/p1020249d.jpg/)

zo, das wel echt vet xD

goeie tip :P dus als ik bijv. dan een bepaalde buizenamp koop met 15 watt ofsow, dan kan ik dus zo'n bouwer vragen of die het vermogen wat omlaag kan krijgen? hoeveel kost dat dan ong? of is dat elke keer heeel anders?

G.G.
4 februari 2010, 20:40
zo, das wel echt vet xD

goeie tip :P dus als ik bijv. dan een bepaalde buizenamp koop met 15 watt ofsow, dan kan ik dus zo'n bouwer vragen of die het vermogen wat omlaag kan krijgen? hoeveel kost dat dan ong? of is dat elke keer heeel anders?

Een 5 wattertje met MV-mod doet de truc ook wel. Heb zelf een 15 watt A15MKII en die gaat ook weel te hard. Meneer I hier op het forum heeft hem ook en die heeft een MV-mod uitgevoerd en die schijnt nu ook ideaal te klinken op laag volume, dus het kan goed.

Wat betreft een omgebouwd radiotop, dat wordt niet heel erg goedkoop. Reken tweedehand op zo'n €25 - €50 euro voor een donor radio, dan nog de uren die iemand nodig heeft om de boel om te bouwen en de onderdelen die extra nodig zijn. Ik heb mazzel gehad, maar als ik nu kijk hoe dat ding bevalt, dan had ik daar best een hoop geld voor over gehad. Ik ken de standaard uitvoeringen van de Champ 600, de HB, de Epi valve jr. en ik moet zeggen, die radio bevalt me 100x beter ondanks dat hij heel erg simpel is (alleen een aan/uitschakelaar en een volumeknop). Het enige probleem dat ik tegen kan komen is wanneer de eindbuis kapot gaat. Het is een EL41 en daar is volgens mij lastig aan te komen (gelukkig heb ik een extra exemplaar)

Sixten
4 februari 2010, 20:45
Een 5 wattertje met MV-mod doet de truc ook wel. Heb zelf een 15 watt A15MKII en die gaat ook weel te hard. Meneer I hier op het forum heeft hem ook en die heeft een MV-mod uitgevoerd en die schijnt nu ook ideaal te klinken op laag volume, dus het kan goed.

Wat betreft een omgebouwd radiotop, dat wordt niet heel erg goedkoop. Reken tweedehand op zo'n €25 - €50 euro voor een donor radio, dan nog de uren die iemand nodig heeft om de boel om te bouwen en de onderdelen die extra nodig zijn. Ik heb mazzel gehad, maar als ik nu kijk hoe dat ding bevalt, dan had ik daar best een hoop geld voor over gehad. Ik ken de standaard uitvoeringen van de Champ 600, de HB, de Epi valve jr. en ik moet zeggen, die radio bevalt me 100x beter ondanks dat hij heel erg simpel is (alleen een aan/uitschakelaar en een volumeknop). Het enige probleem dat ik tegen kan komen is wanneer de eindbuis kapot gaat. Het is een EL41 en daar is volgens mij lastig aan te komen (gelukkig heb ik een extra exemplaar)

ah okj, nahja ik hoef natuurlijk niet persee een radiotop. maarja het is wel rlxt dat ik dus niet persee hoef te kijken naar amps die minder dan 5 watt hebben.

Martjeuh
5 februari 2010, 00:23
Kijk is eens naar de Valve Junior van Epiphone! Ik vond hem wel lekker klinken, en heeft ook nog eens de looks :D (+ Alleen volume knop)