PDA

View Full Version : Welke versterker past bij jazz=



sheena
3 februari 2010, 13:46
Hallo luitjes!

Ik ben de trotste eigenaar van een Godin 5th Avenue Kingpin 2...Yes!

Nu ben ik nog beginner binnen de jazz en blues. De gitaar wordt versterkt via een Boss AD 5 en Yamaha Magic Stomp over studiomonitoren. Dat gaat best goed maar volgens mij klinkt een goede jazzversterker veel mooier.

Mijn vraag:
Welke gitaarversterker past uitstekend bij deze muziekstijl in de beginnersklasse? Ik speel vnl thuis dus aan een 30 watter heb ik genoeg.

De Roland Jazz Chorus 120 ken ik maar is volgens mij minder voor thuis geschikt. Maar Roland Cube 30 of Roland Blues Cube 30?

Graag jullie advies!

beruk
3 februari 2010, 14:03
http://zoom.thomann.de/fsicache/server/images/166955.fpx/600_600_0_0_0c33_0c25.jpg

Als je niet hard hoeft is dit écht leuk! (Wél!)
Roland cube is natuurlijk een goede keus. Transistor versterkers zijn héél geschikt voor jazz. (Polytone mini Brute :mmmm:)

Probeer bijvoorbeeld de Roland cube 20X eens uit.

sheena
3 februari 2010, 14:29
Hallo Beruk

Ik ken deze amps wel. Maar om mee te nemen. Ik heb ook over een Fender Champion 600 gespeeld. Ook niet gek!

Het is best leuk maar is het nét niet. Ik zoek meer vemogen.

Groet

dunnoaname
3 februari 2010, 14:30
Die Cubes zijn leuk, maar eerlijk gezegd als je alleen van plan bent clean te spelen en al die modeling meuk niet nodig hebt kan je beter naar een kleine buizenamp kijken.

Bijvoorbeeld:
Fender Champ of vibro champ etc, Vox AC4 of iets duurder de Fender Pro Junior en Vox AC15.

Als je echt op een strak budget zit zijn er de epiphone valve junior en harley benton GA5,



Op transistorgebied is de JC120 wel heel vet, maar erg lomp voor thuis. Polytone Minibrute is dan een betere optie.

ellisvertellis
3 februari 2010, 14:37
Die AC4 lijkt mij idd zeker de moeite om te proberen!

beruk
3 februari 2010, 15:14
Hallo Beruk

Ik ken deze amps wel. Maar om mee te nemen. Ik heb ook over een Fender Champion 600 gespeeld. Ook niet gek!

Het is best leuk maar is het nét niet. Ik zoek meer vemogen.

Groet
Dan vooral Fender Blues Junior proberen(Wél €480). 15 watt buizen, kan HARD!
Ik heb een Laney lc15 gehad, kon ook HARD, klonk naturel zeer mooi. Ik zou zijn chiquere broertje: VC 15 (€390) ook zéker uitproberen.
Zijn nog net te tillen

Bolder
3 februari 2010, 15:50
Ik heb een Polytone minibrute, is natuurlijk perfect! Een vriend van me speelt heerlijke jazz op een Twin Reverb.
Op het conservatorium bij mij staat een Jazz Chorus, en die vind ik zelf het beste voor jazz klinken..

Little Jay
3 februari 2010, 16:25
kijk eens hier: www.jazzguitar.be/forum, is daar een veelgestelde vraag!

Voor beginner/thuisgebruik zou ik aanraden de Cube 30x. Heb 'm zelf ook, prima geluiden. Reverb wel een beetje digitaal.
Line6 voor thuis ook leuk, zitten goede geluiden in, maar wat omslachtiger in gebruik dan de Roland.

De kleine buizenversterkertjes zijn leuk, maar echt alleen voor thuis als je jazz speelt, is mijn mening. Wil je ooit gaan spelen met een combo met drummer dan vind ik ze onbruikbaar: ze gaan te snel in de oversturing en daar hou ik niet van. Maar da's een smaakkwestie.

the sure thing
3 februari 2010, 19:33
Je hebt van Roland een uitgebreide JC (Jazz Chorus) serie: niet alleen de 120 (die het overigens ook prima op slaapkamervolume doet). Die kom je regelmatig 2e hands tegen.

En anders idd de Roland cube 30 of 30x. Of andere Roland transistorversterkers. De ST-50 R of de ST 100-DR zijn wat onbekenden van Roland, maar IMHO een van de beste transistorversterkers die er zijn (en betrouwbaar!!!!).

HalfBlindLefty
3 februari 2010, 22:08
Dit klinkt ook best lekker
http://link.marktplaats.nl/313004558

Sessionette 75

sheena
4 februari 2010, 10:25
Bedankt voor het meedenken!

Mijn voorkeur gaat richting de transistor of digitaal.

Er worden ook andere akoestische instrumenten (nylon klassiek, mandoline) op aangesloten dus de amp moet een zo clean mogelijk geluid hebben.

Vandaar dat mijn KRK monitoren het eigenlijk best goed doen. Maar voor een levendige gitaarklank is het té clean.

Dat er effecten kunnen worden gebruikt is mooi (reverb, chorus ed) maar de gitaarklank zelf staat centraal.

Ik speel er jazz, blues, folk en klassiek over.

Wat is jullie indruk /ervaring mbt de Meteoro V70 accoustic? Heeft een keuzeknop voor nylon en staalsnaar met ieder aparte instellingen en aansluiting voor effectapparatuur. Staat als aanbieding op marktplaats.

the sure thing
4 februari 2010, 15:48
Hier! Voor EUR 50 ben je helemaal klaar:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=120803

Nou nog een chorus pedaal en het ffest kan beginnen.

sheena
4 februari 2010, 17:31
Bedankt voor de tip!

Ik heb de aanbieder al geëmaild. Als de Spirit net zo mooi klinkt als een Cube dan ben ik voorlopig uit de brand. Recensies zijn in ieder geval veelbelovend!

sheena

the sure thing
4 februari 2010, 18:13
Bedankt voor de tip!

Ik heb de aanbieder al geëmaild. Als de Spirit net zo mooi klinkt als een Cube dan ben ik voorlopig uit de brand. Recensies zijn in ieder geval veelbelovend!

sheena

Ja, clean (en zonder effecten) klinken ze zeker vergelijkbaar.

peter_heijnen
5 februari 2010, 10:39
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126517

sheena
5 februari 2010, 18:40
Luitjes

Vanmiddag een occasion Cube 60 uitgeprobeerd en daarover klonk de Godin uitstekend. Die staat dus nu in de huiskamer.

Iedereen bedankt voor de tips!

sheena

Bolder
5 februari 2010, 19:44
gefeliciteerd :grouphug:

the sure thing
5 februari 2010, 20:05
... een foto'tje van je amp (met je gitaar ertegen of zo) drukt de hoeveelheid dankbaarheid ook errug goed uit :)

crapton
6 februari 2010, 12:13
... een foto'tje van je amp (met je gitaar ertegen of zo) drukt de hoeveelheid dankbaarheid ook errug goed uit :)

Je weet toch wel hoe zo'n ding eruit ziet? Doodgewoon standaard Roland versterkertje. Zo niet even Googlen en je ziet het meteen.

Miezz
12 februari 2010, 21:45
Hai!

Ik heb ook een 5th Avenue van Godin, ik gebruik een Guyatone Reverb Jazz (http://www.tecumsehmusic.com/web-content/guyatoneamp.html). Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur voor sound, maar ik zou deze versterker zeker uitproberen als ik jou was!

Succes!

Edit:
Oh, ik lees nu pas dat je al een amp hebt gekocht..