PDA

View Full Version : Probleem met E snaar



Ukeloeder
3 februari 2010, 13:44
Een tijdje terug kocht ik een tweedehands London City Spitfire. Behalve dat ik de pups wil vervangen denk ik de brug ook te gaan vervangen. Gitaar was slecht geintoneerd, geen probleem dacht ik, zo verholpen. Nee dus.
De eerste 5 snaren e B G D en A waren geen probleem. E snaar echter wil niet gestemd worden. Daarmee bedoel ik dat de (nieuwe!) E op de tuner niet in het midden te krijgen cq houden is. Open aangeslagen (en onversterkt) hoor ik de toon omhoog en naar beneden gaan, beetje tremolo effect zeg maar. Op de tuner slaat ie dan ook constant tussen b en # (mol en kruis/ te laag en te hoog) heen en weer. Pas wanneer de snaar bijna uitgeklonken is kan ik op groen licht rekenen. Hoe hoger ik fret hoe hoorbaarder dit euvel is. Dat maakt intoneren niet makkelijk natuurlijk.
Tips? Ik heb al aan de kachel gedacht, die optie hoeft niet meer genoemd, zo'n werk om eerst alle lak er af te krijgen ;)
Zou dit puur een kwestie van brug vervangen zijn? Is een pisbakkenstaal variant van de vintage strat trem brug. Ik hoop van wel, gitaartje speelt als een tierelier, klinkt (ook met de LC pups) erg lekker en CAR met maple toets... Gewoon lekkah voor wehnug. Wie heeft raad?

Exi
3 februari 2010, 17:26
Al gekeken of het zadeltje van de E snaar goed is.
Misschien zit hij wel los of is hij versleten of wat dan ook.

Oftewel een na bijna 3,5 uur geen antwoord bump

Ukeloeder
3 februari 2010, 18:55
Dank voor je reactie/bumpTja, versleten? Die indruk had ik niet. Zadel ligt ook stevig op de grondplaat. Ik zal eens aan de hoogte klooien, kijken of dat helpt. Vanavond nog een ritje het land door, dus pas morgen meer 'nieuws'.

Gearjunkie
3 februari 2010, 20:44
Dit klinkt als het verschijnsel "string-pull". Je element(en) staan zo hoog, dat het magnetische veld de snaar te sterk aantrekt, met dit effect tot gevolg.

Ukeloeder
3 februari 2010, 23:26
Het lijkt er sterk op dat dit het inderdaad was... Net even pups naar beneden gedraaid, tuner er bij, toon stond al bijna stil, akoustisch is het tremolo effect verdwenen, morgen even versterkt proberen.
Ik had eigenlijk nog nooit van dit probleem gehoord, op meer van m'n gitaren heb ik de pups zo hoog, nooit problemen gegeven. Zou er iets bijzonders met die LC pups zijn?

mesaman
4 februari 2010, 01:30
is het je nog gelukt met het oplossen?

ik heb last met alle 6 snaren.....of ligt het aan mij.

Gothra
4 februari 2010, 10:34
Het lijkt er sterk op dat dit het inderdaad was... Net even pups naar beneden gedraaid, tuner er bij, toon stond al bijna stil, akoustisch is het tremolo effect verdwenen, morgen even versterkt proberen.
Ik had eigenlijk nog nooit van dit probleem gehoord, op meer van m'n gitaren heb ik de pups zo hoog, nooit problemen gegeven. Zou er iets bijzonders met die LC pups zijn?

Misschien zijn de magneten in de LC pups iets krachtiger dan in de rest van je gitaren... al betwijfel ik dat wel

Ukeloeder
4 februari 2010, 10:41
GearJunkie had het bij het rechte eind! Gisteravond bij thuiskomst even de pups naar beneden gedraaid, klonk onversterkt al beter. Voorheen had ik ook een soort dubbele toon in die E snaar, was direct weg. Toen ik de pups opnieuw omhoog draaide was het terug... Naar beneden dus en naar beneden houden dan maar. Intonatie was nu ook met een paar tellen geregeld. Kan ik weer E-barre akkoorden spelen verder dan de 3de positie...
Wat ik vreemd vind is dat het probleem zich enkel bij de E voordeed; zoals in TS gemeld had ik bij e B G D A geen last, terwijl de pups daar ook zo hoog stonden. Met stagger te maken? Polepieces voor D A en E staan wel beduidend hoger dan voor de eerste drie snaren.
Hoe dan ook; OPGELOST.
@Mesaman; ik zou zeker even een poging wagen de pups omlaag te draaien als je hetzelfde probleem hebt.

Ukeloeder
4 februari 2010, 10:46
Misschien zijn de magneten in de LC pups iets krachtiger dan in de rest van je gitaren... al betwijfel ik dat wel
Betwijfel ik ook... Dat was ook reden voor mij om ze in de wat goedkopere gitaren wat hoger te draaien. Brug element op m'n Tokai tele heb ik juist wat meer naar onder gedraaid omdat ik daarop bijna niet clean kon spelen.

Fenderfan
4 februari 2010, 16:58
Dit klinkt als het verschijnsel "string-pull". Je element(en) staan zo hoog, dat het magnetische veld de snaar te sterk aantrekt, met dit effect tot gevolg.

String pull kan. Maar ook een te brede groef in de kam kan een snaar laten zweven.

Gearjunkie
5 februari 2010, 19:37
Misschien zijn de magneten in de LC pups iets krachtiger dan in de rest van je gitaren... al betwijfel ik dat wel

Zou best kunnen hoor, de kwaliteit van een pickup hoeft niet rechtevenredig te zijn met de kracht van het magnetisch veld lijkt me. Daarnaast hebben de dunnere snaren uiteraard minder massa en een hogere spanning waardoor ze minder last van dit probleem hebben.

@Fenderfan: ik zie even niet hoe een te brede groef dit effect veroorzaakt. Een snaar wordt onderin de groef gedrukt, en zo'n enorme uitslag maakt een snaar niet als je hem aanslaat. Een brede groef is vooral lastig wanneer je een snaar opdrukt en de snaar dan in de groef verplaatst.