PDA

View Full Version : Marshall Valvestate 8040 eindtrap problemen



Chuck_S.
2 februari 2010, 22:46
Hallo gitaarnet,

er viel mij vanavond opeens een bijgeluid op tijdens het gitaar spelen; bij het aanslaan van bepaalde tonen klonk er een geluid uit de richting van de speakers alsof er iets ongewenst mee resoneerde. Ik dacht meteen dat dit te maken zou hebben met een misvormde beamblocker die ik gisteren in het cabinet heb geinstalleerd maar toen ik deze er uit had gehaald bestond het probleem nog steeds. Heb inmiddels door de versterker zijn eigen preamp te gebruiken en van cabinet af te wisselen vastgesteld dat het probleem zich ergens in de eindtrap van mijn marshall 8040 moet bevinden. Het geluid wordt ook steeds erger heb ik het idee, het klinkt nu gewoon alsof de eindtrap aan het oversturen is. Naast het bijgeluid merkte ik dat de valvestate een ander soort achtergrondbrom had dan anders, deze wordt niet harder als je aan knoppen draait en ik heb het idee dat ie een wat hogere frequentie heeft dan een 50hz brom maar daar kan ik natuurlijk fout zitten. Een derde ding wat mij opviel was de power indicator van de valvestate erg lang bleef branden als ik de versterker uitzette. Ik vermoedde dat het iets met de condensatoren zou zijn en heb dat net min of meer bevestigd door ze over mij te laten ontladen tijdens het checken van de zekering. (#@*&!!!) De condensatoren staan niet bol en er valt voor de rest niets raars te zien binnen in de versterker.

De versterkingssituatie is op het moment als volgt:

gitaar> ada mp-1 > power amp in van valvestate > marshall 1936

De problemen doen zich dus ook voor in deze config:

gitaar > valvestate > zelfbouw cab

Heeft er iemand ENIG idee wat de oorzaak van de problemen zou kunnen zijn en wat hier aan gedaan zou kunnen worden?

ps: stopcontact is geaard.

Chuck_S.
2 februari 2010, 23:12
Nog wat info:

Ik zette net de versterker weer even aan en ik merkte meteen dat de brom weg was en het bijgeluid tijdens het spelen was er ook niet meer. Ik heb het vermoeden dat dit heeft te maken met de onlading toen ik de zekering checkte.

Nog even een vraag om in het vervolg wat veiliger te werk te kunnen gaan: Hoe kan ik het beste de (voedings)elco's ontladen? Gewoon kortsluiten of is dat slecht voor de elco's en moet er iets van een weerstand tussen zitten?

alvast bedankt

Chuck_S.

Puerco
3 februari 2010, 07:49
Nog even een vraag om in het vervolg wat veiliger te werk te kunnen gaan: Hoe kan ik het beste de (voedings)elco's ontladen? Gewoon kortsluiten of is dat slecht voor de elco's en moet er iets van een weerstand tussen zitten?

Neem een 220K 2Watt weerstandje met aan beide zijden een (geisoleerd) krokodillenklemmetje en zet eerst 1 klemmetje op het chassis en daarna de andere op één van de punten waar spanning op blijft staan. Na enkele seconden (meten!) is de boel ontladen maar soms kunnen condensators zich schijnbaar vanzelf weer gedeeltelijk opladen dus beste is om het tijdens werkzaamheden zo lang mogelijk te laten zitten.
Weet niet hoe hoog de spanningen in een valvestate zijn maar bij een buizenamp is dit een veilige methode.

Chuck_S.
3 februari 2010, 12:18
Neem een 220K 2Watt weerstandje met aan beide zijden een (geisoleerd) krokodillenklemmetje en zet eerst 1 klemmetje op het chassis en daarna de andere op één van de punten waar spanning op blijft staan. Na enkele seconden (meten!) is de boel ontladen maar soms kunnen condensators zich schijnbaar vanzelf weer gedeeltelijk opladen dus beste is om het tijdens werkzaamheden zo lang mogelijk te laten zitten.
Weet niet hoe hoog de spanningen in een valvestate zijn maar bij een buizenamp is dit een veilige methode.

OK ik zal vandaag of morgen even zo'n dingetje in elkaar zetten, bedankt voor de tip. Zijn er al mensen die een vermoeden hebben van wat er mis zou kunnen zijn?

cluseau
3 februari 2010, 14:09
.....Zijn er al mensen die een vermoeden hebben van wat er mis zou kunnen zijn?

Zat mogelijkheden natuurlijk. Om te beginnen is de brom welke je noemt verdacht. Als je zelf al hoort dat het hoger dan 50Hz is bevestigd dat wel het vermoeden van een 100Hz brom. Uit de voeding dus. Kan een capacitief arme voedingselko zijn maar het is ook mogelijk dat er een koppelcapje gaat lekken tijdens langdurig gebruik waardoor de afgenomen stroom zover toeneemt dat de voeding het niet meer kan bolwerken en daarom een zware rimpel gaat vertonen. Let eens op de kleur van de anode van de eindbuizen. Als deze een orangerode kleur gaat vertonen is er iets mis met de instelling. Pas dan op want je staat de buizen dan op te peuzelen. Capacitief arme elko is eenvoudig op te lossen evenals een lekke koppelcap. Lastiger wordt het als hij staat te oscilleren, komt vaak voor en de oorzaak moet eerst gevonden worden. Het effect is trouwens hetzelfde, veel stroom trekken waardoor de voeding inkakt.

suc6
Frans.

mmrizio
3 februari 2010, 14:48
Let eens op de kleur van de anode van de eindbuizen.
Dat zal wel tegenvallen bij een VS 8040... met z'n transistor eindtrap.

Al zou het probleem heel goed in de voeding kunnen zitten.
Volgens mij zijn de zwakke punten van de Valvestates verder de:
- Potmeters en (effectloop) jacks - lijkt me hier geen issue
- Eindtorren - zou goed het probleem kunnen zijn. Geen idee hoe je daar achter komt...

Maurice

cluseau
3 februari 2010, 14:55
Dat zal wel tegenvallen bij een VS 8040... met z'n transistor eindtrap.



Auwwww.... slordig. Vergeet de buisjes dan maar. Wat wel kan is dat de instelling verloopt van de ruststroom. Dit kan je zeker voelen op de eindtorren. Verder blijft een elko in de voeding altijd mogelijk. Belangrijk is de ruststroom te meten. Meestal spanningsval checken over de emitterweerstanden. Misschien het schema er maar eens bijpakken.

Frans.

Chuck_S.
3 februari 2010, 22:05
Dit kan je zeker voelen op de eindtorren. Verder blijft een elko in de voeding altijd mogelijk. Belangrijk is de ruststroom te meten. Meestal spanningsval checken over de emitterweerstanden. Misschien het schema er maar eens bijpakken.

Frans.

Ten eerste bedankt voor jullie reacties!
Wat betreft het probleem; als er iets mis is met de 'eindtorren' (eindtor in dit geval), zou het probleem zich dan niet altijd voor moeten doen? En kun je me uitleggen wat de emitterweerstanden zijn? Hoe meet ik de ruststroom? ik kan het niet opmaken uit het schema. ( http://www.schematicheaven.com/marshallamps/valvestate40_40w_8040.pdf )
De letters en cijfertjes uit het schema zijn een beetje vaag, als ik een betere heb gevonden zal ik die posten.

Verder lijkt het mij, maar wie ben ik, inderdaad goed kunnen dat het probleem veroorzaakt wordt door de voedingselco's, de versterker is al bijna 20 jaar oud en in de eindtrap is alles nog origineel. Nou dacht ik dat we hier ergens een capaciteits-meter hadden liggen maar dit blijkt niet het geval te zijn dus ik kan de elco's niet even makkelijk testen op hun capaciteit. (zijn er andere handige manieren naast opladen en de ontlaad-tijd opmeten?) Een oscilloscoop is ook niet voorhanden maar als de brom weer terug is zou ik hem natuurlijk even op kunnen nemen.

Een hoop vragen in een keer maar ik weet er niet zo veel over en al helemaal niet van transistor-versterkers

mvg

C.S.

cluseau
4 februari 2010, 08:44
Wat betreft het probleem; als er iets mis is met de 'eindtorren' (eindtor in dit geval), zou het probleem zich dan niet altijd voor moeten doen? En kun je me uitleggen wat de emitterweerstanden zijn? Hoe meet ik de ruststroom? ik kan het niet opmaken uit het schema.
Eindtorren heb je altijd. Bij jouw zitten ze alleen geintegreerd in een power module. Een hele versterker in een blokje of beter gezegd een plak hardware. Op zich geen probleem hoor maar denk in dit geval dat daar niet je brom vandaan komt. Die power module's werken, ruisen of zijn helemaal kapot.

zijn er andere handige manieren naast opladen en de ontlaad-tijd opmeten?
Geen wetenschappelijke oplossing maar wel eenvoudig is het volgende:
Neem een elko van dezelfde of grotere capaciteit en soldeer deze over de verdachte elko. De brom zou dan weg moeten zijn.

Als je een scoop hebt kijk dan aan de ingang van de powermodule of daar brom te zien is. Een groot deel kan je uitsluiten door te kijken of de brom met de volume pot te regelen is. Als dat wel zo is kijk dan eens naar -12V= en +12V= voeding. deze is vrij simpel uitgevoerd en zou problemen kunnen geven. Je kan ook om te testen het signaal op verantwoorde wijze aan massa leggen. Pas wel op want de power module is gelijkspannings gekoppeld dus voor je het weet blaas je hem op als je niet weet wat je doet.

Frans.

edit
kun je een audio sample maken, ik heb zo mijn twijfels (neem me niet kwalijk) over de frequentie die jij aangeeft. Wil ik zelf wel eens horen.
/edit

Chuck_S.
4 februari 2010, 21:55
kun je een audio sample maken, ik heb zo mijn twijfels (neem me niet kwalijk) over de frequentie die jij aangeeft. Wil ik zelf wel eens horen.
/edit

Haha geen probleem. Ik zette net de valvestate aan en de problemen deden zich weer voor, ik heb meteen de brom opgenomen (die mail ik je even, Frans). Ik had de versterker alweer uitgezet en bedacht me toen dat ik ook even het rare 'oversturen' even op wilde nemen maar nu doet de versterker weer zoals het hoort en ook veelvoudig aan/uit-zetten werkt niet om de problemen terug te krijgen.



Geen wetenschappelijke oplossing maar wel eenvoudig is het volgende:
Neem een elko van dezelfde of grotere capaciteit en soldeer deze over de verdachte elko. De brom zou dan weg moeten zijn.



Ik heb geen scoop maar ik kan wel bevestigen de volume pot van de amp geen invloed heeft op de brom en het maakt ook niet uit of er een gitaar aan is gesloten of niet.

Hier is overigens een veel beter leesbaar schema maar er missen hier en daar wat waarden (voltages van caps) maar die kan ik dan weer opzoeken op de print.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/8040-iss8.pdf

Ik ga dus kijken of ik morgen (en anders maandag) ergens een 2200uF 35v elco kan scoren en dan wordt het een kwestie van domweg trial en error ben ik bang.

bedankt maar weer!