PDA

View Full Version : Bekende liedjes met down- en upstrokes aanduidingen



gitaargod
2 februari 2010, 22:01
Ik speel sinds kort gitaar en oefen elke dag op mijn Larrivee. Ik kan al veel akkoorden spelen en ook al aardig noten en tabs lezen.

Nu wil ik werken aan mijn slagkwaliteiten, in mijn lesboeken staan een paar suffe oefeningen met de aanduidingen ^ en V (neerwaarts en opwaartse slag). Ik wil eigenlijk graag echte (bekende) liedjes hebben waar wordt aangegeven hoe je je rechterhand moet bewegen. Ik zoek al dagen op het internet maar ik vind nix!

Iemand een goede tip?

Terzijde: Ik heb nog twee nieuwe setjes 012 -053 elixir 80/20 bronze acoustic over, afkomstig uit 3-pack, mogen weg voor weinig

gitaargod
3 februari 2010, 09:00
Ik ben dus niet de enige die hier geen antwoord op heeft.

Het mag trouwens ook een boek zijn, als het maar voorzien is van moderne liedjes met pijltjes omlaag en pijltjes omhoog enzo

beruk
3 februari 2010, 09:16
Ik denk dat je een probeem hebt, ik heb nog nooit boeken gezien met dergelijke notatie bij de muziek.
Je ziet het wel regelmatig in gitaarblaadjes, in Total Guitar en Guitar Techniques bijvoorbeeld.

Christopha
6 februari 2010, 01:32
Ik zou op youtube zoeken naar "how to play ..." of "strum pattern for ..."

Bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=UiIa_7B3Us8

Na een tijd(je) 'afkijken' leer je je oren wel patterns herkennen.

Of je zou een topic kunnen openen waar de ervaren spelers wellicht zou aardig zijn om de patterns prijs te geven ;-) (mensen die snappen dat je dat 'toch gewoon hoort' niet voor iedereen zo obvious is, google er maar eens op).

Lykke
11 februari 2010, 15:19
Noem eens een paar nummertjes! Ik kan je vast wel helpen.
Wat ook (bij mij althans) goed werkte aan het begin, is veel tutorials of covers op youtube kijken van het nummer wat je wilt spelen.

vaak zingen ze vals maarja, daar moet je even doorheen bijten, en sommigen verpesten het enorm maar er zitten altijd een paar goeie video's bij waar je veel aan hebt :)

neocon
16 februari 2010, 13:29
Ik vond Polly van Nirvana wel leerzaam.
De kerel in het filmpje hieronder legt hem vrij duidelijk uit.

http://www.youtube.com/watch?v=s2l31pxA5-M

Muzieknono
17 februari 2010, 07:56
In de boeken van Hal Leonard staan voorin alle fingerpick en strum patronen, bij de nummers in het boek staat welke patronen je moet hanteren bij dat nummer, duidelijk en leerzaam.
Mvgr. Dirk Jan :B

Alfie
15 maart 2010, 12:50
Inmiddels volledig ondersteunt met snow leoppard. Heeft wat nadelen en wat voordelen t.o.v. anderen. Nadeel is vooral dat het alleen met rtas plugins en niet met vst's kan werken. Ook ben je met protools beperkt met andere interfaces. Alleen digidesign spul werkt met protools. De mbox werkt wel gewoon met de andere paketten zoals cubase etc. Ik gebruik het met name voor mixwerk. Neem zelden zelf dingen op hier thuis

denis.hermans
15 maart 2010, 13:32
Complete Guitar Player van Russ Shipton is een gitaarmethode die rond dat systeem is opgebouwd. Er bestaan verschillende uitgaven van.
Bij de nieuwere uitgave zit een cd bij met backingtrack voor de liedjes. Melodie van de liedjes wordt in de nieuwe versie wel niet gespeeld. In de oude versie met casettes werd het liedje wel gezongen.

Overigens wordt er in deze reeks ook het begin van fingerpicking aangeleerd.

Nog een tip :
Goede site met gratis lessen : Justin Guitar
Nederlandstalige site : http://www.geergreetje-gitaarles.nl/lessen.htm
Wat betref die laatste site : Soms een beetje "slordig" en lesgever is niet zo'n goede zanger maar toch ook wel leerrijk.

Veel succes nog

Denis :noob:

Opm bericht van "Alfie" hierboven lijkt me gepost in verkeerd topic.