PDA

View Full Version : Nieuweling



krispsk
2 februari 2010, 21:49
Goeiedag allemaal. Ik ben dus Piet , 26 jaar en ik wil eigenlijk beginnen met gitaar te leren spelen. Nu ben ik al weken op zoek naar een gitaar alleen doordat er zoveel keus is, en verschillende merken zijn zie ik door de bomen het bos niet meer. Dus zou ik graag wat hulp/advies willen bij de volgende dingen.

Ik heb een budget van 100a150 euro .... en mocht het het geld echt waard zijn dan is 200 ook goed. Dit mag een nieuwe of 2e hands gitaar zijn.Ik ben er al wel uit dat ik een akoestische gitaar wil ( eventueel met versterker in ). Ik wil eigenlijk alle muziekstijlen mee 'kunnen' spelen, dus een soort allround gitaar. Nylon of stalen snaren of een mix maakt me eigenlijk niet uit.

Nu dus de hamvraag ... Welke gitaar/gitaren voldoen aan deze eisen nieuw, of 2e hands.

Zelf kwam ik de volgende op mp tegen.
- 2e hands, ibanez PF 60 sece-NT+Behrringer AT 108 15 watt , 150 euro
- 2e hands, ibanez AEG 10GB , 200 euro

Ik hoop dat ik van jullie nog wat advies kan krijgen. Ik heb weleens op een gitaar van een vriend gespeeld maar verder heb ik totaal geen ervaring ermee. Maar ik wil wel met een 'goede' gitaar beginnen zodat ik zeker weet dat het aan mij ligt als het niet wilt lukken, en niet aan de gitaar!

Alvast bedankt

Piet

Ello
2 februari 2010, 21:55
Hoi Piet,

Welkom op het forum en goede keus die je maakt voor de gitaar. Gezien jouw budget zou ik persoonlijk een 2e hands gitaar aanschaffen. Dan kun je vaak al een redelijke kwaliteit krijgen.

Nylon of staalsnarig is een kwestie van smaak en stijl. Echter als je veel verschillende stijlen wilt gaan spelen adviseer ik staalsnarig. Maar het oefent in het begin wel makkelijker op een nylonsnarige gitaar (vanwege de lagere snaarspanning).

Koop in ieder geval geen Stagg gitaar.

Veel succes in ieder geval. Als het even tegenzit met de vorderingen, geef dan de moed niet op. Alle begin is lastig. Gewoon ff doorbijten en dan zul je zien dat het steeds beter gaat.

Blend
2 februari 2010, 22:01
Waarom die versterker erbij? Aan 15 watt heb je geen bal. Het is te weinig om op te treden, hoewel je het zou kunnen gebruiken als pre amp om te kunnen opnemen.

En ja, 200 euro is de moeite waard, omdat je dan al hele leuke gitaren (2e hands) tegen kan komen.

Het is even zoeken in het begin, maar met een goeie beginnersgitaar behoud je de motivatie!
Er is al veel geschreven op dit forum over beginnersgitaren, dus kijk gerust even rond zou ik zeggen. Mijn tips zijn: zoek een gitaar met een massief bovenblad, omdat dat (over het algemeen) een stuk beter klinkt.
Ibanez is zeker geen verkeerd merk, maar kijk ook eens naar Yamaha, Art&Lutherie, en misschien zie je wel een Seagull voorbij vliegen voor rond de 200 euro (in dat geval: meteen doen!).

Ohja, en hartelijk welkom in de wondere wereld van de gitaar!

Succes, en als je vragen hebt, stel ze gerust.

krispsk
2 februari 2010, 22:08
Oke. Ik heb dus alweer wat keuzes buitengesloten. Het word geen nieuwe gitaar ( minder waar voor je geld ). En ik heb idd besloten dat er geen versterker op hoeft te zitten aangezien dit waarschijnlijk ten koste gaat van de kwaliteit van de gitaar zelf. Met andere woorden: beter een gitaar kopen van 150 euro zonder versterker, dan 1 van 150 met versterker omdat de gitaar daar waarschijnlijk minder goed klinkt.

Dus word het word een 2e hands akoestische gitaar. Ik zal deze dagen marktplaats eens goed in de gaten houden. Mocht ik wat op het oog hebben dan zal ik deze hier plaatsen zodat de mensen met verstand er ook hun oordeel over kunnen geven.

Alvast bedankt voor alles zover.

Gelijk nog een vraag:
Een Seagull S6 + beschermtas + standaard voor 250 euro ( 2e hands ). Zo goed als nieuw volgens de verkoper. Niet duur lijkt mij? Of is er voor dat geld een betere 2e hands te vinden?

LaurentB
2 februari 2010, 22:54
Gelijk nog een vraag:
Een Seagull S6 + beschermtas + standaard voor 250 euro ( 2e hands ). Zo goed als nieuw volgens de verkoper. Niet duur lijkt mij? Of is er voor dat geld een betere 2e hands te vinden?

Dat is geen onaardige prijs, en Seagulls zijn bovendien vrij goed!

Muzieknono
3 februari 2010, 06:49
Da's nie duur en zeker het overwegen waard.
Mvgr. Dirk Jan :B

Blend
3 februari 2010, 09:45
Meteen doen! Is zeker niet duur voor een Seagull. Wellicht kun je er nog een tientje of wat van af pingelen..

Pickel
3 februari 2010, 11:03
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog er nog eentje liggen die voor een habbekrats weg mag: een Epiphone PR100 M/NS.
Hij ligt al jaren achter het luik, vanwege boventalligheid.
Je ziet een zelfde in onderstaand filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=uzGo-gZcxQc&feature=related

krispsk
9 februari 2010, 20:52
Heeft er toevallig iemand ervaring met een Sigma DM-4C. Is dit een goede gitaar voor 150 euro? Vergelijkbaar met een seagull S6? Nadelen of voordelen van de Sigma t.o.v. de Seagull, of andere belangrijke wetenswaardigheden. Alvast bedankt!