PDA

View Full Version : Te weining vermogen speakers



Realeigo
2 februari 2010, 19:18
Ik vroeg me af of het goed mogelijk is om bijv een 100 Watt versterker aan te sluiten op een cab van 60/70/80 Watt. Ik weet bijvoorbeeld dat Chris veilig een 100 Watter op een 4 m20's (samen 80W) durft te draaien.
Maar tot hoeverre gaat dit op en beperkt het je amp?
En hoe weet je hoe luid je je amp kunt zetten totdat de max bereikt is.

Iemand ervaring?

(Ik wil een 2x12 maken, maar ik wil er een 100W top op kunnen draaien. Daardoor vallen dus mijn eerste keuze speakers af qua vermogen.)

the sure thing
2 februari 2010, 20:23
Ik vroeg me af of het goed mogelijk is om bijv een 100 Watt versterker aan te sluiten op een cab van 60/70/80 Watt. Ik weet bijvoorbeeld dat Chris veilig een 100 Watter op een 4 m20's (samen 80W) durft te draaien.
Maar tot hoeverre gaat dit op en beperkt het je amp?
En hoe weet je hoe luid je je amp kunt zetten totdat de max bereikt is.

Iemand ervaring?

(Ik wil een 2x12 maken, maar ik wil er een 100W top op kunnen draaien. Daardoor vallen dus mijn eerste keuze speakers af qua vermogen.) Ik heb een tijd een geleende 100W SLP van Marshall op een 50W (2x G12M-25) gedraaid: op rustig volume (volumeknop niet verder dan 10 uur, standje 4?) is er nooit wat gebeurd. De speakers hielden het prima.

caliban
2 februari 2010, 20:28
Hangt van je speakers af, en van het vermogen dat de versterker werkelijk maakt (denk ik).

Je zou twee lampen uit de versterker kunnen trekken, dan heb je sowieso al maar 50 watt over.

Chris Winsemius
2 februari 2010, 20:35
Twee van die M20s waren trouwens jarenlang onder 50 of 100 Watt tops gebruikt.

100% safe is het natuurtlijk nooit maar tot nu toe heb ik met +/- 20% te weinig vermogen van de speakers tov. amp geen problemen gehad.

Luister gewoon goed, 'n speaker die het niet meer aan kan klinkt anders dan versterkervervorming.

Dit geldt imo voornamelijk voor Celestions, bij een aantal andere merken moet je goed checken of het om RMS (juiste rating) of Music Power gaat, laatste aanduiding zegt imo eigenlijk niets.

Realeigo
2 februari 2010, 21:14
:ok: Ik ga denk ik veilig zwaardere speakers erin doen.

Zijn trouwens Neodynium speakers iets? (die van jensen)
Dat ze de helft lichter zijn lijkt me wel wat.
Hoe klinken ze?

Anders worden het denk ik gewoon twee t-75's die doen het meestal wel prima.
Iig beter dan V30's (imo!)

Han S
2 februari 2010, 21:46
Die speakers gaan echt niet zomaar aan flarden hoor en als ze stuk gaan is het meestal door een versterker met te weinig vermogen die over de top wordt gejaagd.

cluseau
3 februari 2010, 14:20
Die speakers gaan echt niet zomaar aan flarden hoor en als ze stuk gaan is het meestal door een versterker met te weinig vermogen die over de top wordt gejaagd.

+1, het laatste gaat trouwens het meest op voor solid state. Buizenbakjes leveren vaak niet continue 100 Watt dus de speakers zullen echt wel de tijd krijgen om bij te komen. Als je goed luistert kun je het ook horen, als de konus in het keelgat verdwijnt klink het bekende kotsgeluid. Als het zich onverhoopt toch voordoet is dat is het moment om wat gas terug te nemen.

Frans.

the sure thing
3 februari 2010, 14:26
... Als je goed luistert kun je het ook horen, als de konus in het keelgat verdwijnt klink het bekende kotsgeluid. Als het zich onverhoopt toch voordoet is dat is het moment om wat gas terug te nemen.
Frans.

ben je dan nog op tijd?

Harry
3 februari 2010, 14:31
Hangt van je speakers af, en van het vermogen dat de versterker werkelijk maakt (denk ik).

Je zou twee lampen uit de versterker kunnen trekken, dan heb je sowieso al maar 50 watt over.

doe maar niet zomaar even wat buizen eruit trekken, is niet altijd goed voor de versterker....

RS-Rik
3 februari 2010, 14:41
Ik heb nog 2 vraagjes.

Voor mn kleine 5W buizenbakje wil ik graag een speakerkast bouwen. Nu had ik het idee om er 2 Greenbacks (25W) of 1 Greenback en 1 T75 in de proppen. Die T75 is 80 Watt geloof ik.
Er zit nu een Celestion G40N 10 inch in.

1. Kan ik met mijn 5 watt buizen de speakers kunnen beschadigen, hoe vol ik de gain ook zet?? nee toch??

2. Als ik twee verschillende speakers met verschillende power handlings bij elkaar zet, gaat dat wel "goed" klinken? de Greenback wordt met zijn 25 Watt harder belast dan de T75, die veel meer "headroom" zou moeten hebben. Gaat een speaker "anders" klinken als hij zwaarder belast wordt, of zou dit niet veel uit mogen maken?

En ja ik weet de totale belasting mag maar max 2x de powerhandling van de zwakste speaker zijn, in dit geval 50 watt.



De speakerkeuze heb ik nu ff adhv mn PodXT gemaakt. De soundsamples op de celestion site zijn werkelijk kut. Ze moeten gewoon net als bij SD altijd hetzelde spelen met dezelfde gitaar & ampsettings, met als enige variabele de speaker.

Een greenback is lekker vol maar heeft een beetje een snelle high rolloff heb ik het idee, en een T75 heeft een wat plattere weergave maar wat meer hoog.

Misschien prop ik wel gewoon een 10 inch greenback in mn ampje om te kijken hoe het klinkt.

cluseau
3 februari 2010, 14:44
1. Kan ik met mijn 5 watt buizen de speakers kunnen beschadigen, hoe vol ik de gain ook zet?? nee toch??



Never.....

Frans.

Psychomantis
3 februari 2010, 16:08
2. Als ik twee verschillende speakers met verschillende power handlings bij elkaar zet, gaat dat wel "goed" klinken? de Greenback wordt met zijn 25 Watt harder belast dan de T75, die veel meer "headroom" zou moeten hebben. Gaat een speaker "anders" klinken als hij zwaarder belast wordt, of zou dit niet veel uit mogen maken?

En ja ik weet de totale belasting mag maar max 2x de powerhandling van de zwakste speaker zijn, in dit geval 50 watt.

De impedantie van de speakers maakt vooral uit. Nu weet ik niet welke impedantie deze speakers zijn, maar als je ze bij elkaar zet in een kast en de ene speaker heeft een lagere impedantie dan de andere gaat de speaker met de laagste impedantie het meeste vermogen trekken (denk ik, schiet me niet af als wat ik hier zeg bullsh** is).
Verder gaat een speaker met een hogere gevoeligheid luider klinken dan een met een lagere gevoeligheid bij hetzelfde vermogen.
Een speaker met een gevoeligheid van 100db/1w/1m gaat bij de helft van het vermogen even luid klinken als een speaker met gevoeligheid 97db/1w/1m (weeral: geloof ik).
Ik weet niet of het wel goed klinkt als je een hard en een zacht spelende speaker hebt.

guitarguru
3 februari 2010, 16:51
De impedantie van de speakers maakt vooral uit. Nu weet ik niet welke impedantie deze speakers zijn, maar als je ze bij elkaar zet in een kast en de ene speaker heeft een lagere impedantie dan de andere gaat de speaker met de laagste impedantie het meeste vermogen trekken (denk ik, schiet me niet af als wat ik hier zeg bullsh** is).
Verder gaat een speaker met een hogere gevoeligheid luider klinken dan een met een lagere gevoeligheid bij hetzelfde vermogen.
Een speaker met een gevoeligheid van 100db/1w/1m gaat bij de helft van het vermogen even luid klinken als een speaker met gevoeligheid 97db/1w/1m (weeral: geloof ik).
Ik weet niet of het wel goed klinkt als je een hard en een zacht spelende speaker hebt.

Interessant! Als je nou van de speaker met de minste gevoeligheid de versie neemt met een hogere impedantie, heft dat dan niet het volumeverschil goeddeels op tussen de twee??

Realeigo
3 februari 2010, 17:04
Interessant! Als je nou van de speaker met de minste gevoeligheid de versie neemt met een hogere impedantie, heft dat dan niet het volumeverschil goeddeels op tussen de twee??

Neee..

Dat gaat je niet lukken met de beschikbare speakers.
als je 2 16 en 2 8 ohm speakers neemt, dan krijg je niet een goede impedantie voor de meeste amps.
Enigste combi mogelijk met verschillende impedantie speakers is 2x 4 ohm in serie en 2x 16 in parralell en dan die twee paren weer in serie/parralel. Dan houd je 4 ohm of 16 ohm over. Maar dan worden alle speakers nog steeds evenveel belast.

Vette pech he..

guitarguru
3 februari 2010, 17:14
Ik dacht meer aan een 2x12 kast. Dan kom je met een 8 en 16 ohm speaker uit op een impedantie van 5,3 Ohm. Zet je je amp gewoon op 4 ohm, toch?

Realeigo
3 februari 2010, 17:21
If you do too high a load, the power tubes still limit what they put out, but a second order effect becomes important.

There is magnetic leakage from primary to secondary and between both half-primaries to each other. When the current in the primary is driven to be discontinuous, you get inductive kickback from the leakage inductances in the form of a voltage spike.

This voltage spike can punch through insulation or flash over sockets, and the spike is sitting on top of B+, so it's got a head start for a flashover to ground. If the punchthrough was one time, it wouldn't be a problem, but the burning residues inside the transformer make punchthrough easier at the same point on the next cycle, and eventually erode the insulation to make a conductive path between layers. The sound goes south, and with an intermittent short you can get a permanent short, or the wire can burn though to give you an open there, and now you have a dead transformer

Ik zou het NIET doen dus.

guitarguru
3 februari 2010, 17:25
Zet je de amp op 8 ohm....

Zal ook wel weer niet goed zijn..........

Realeigo
3 februari 2010, 17:32
Dat kan wel

the sure thing
3 februari 2010, 19:29
Ik dacht meer aan een 2x12 kast. Dan kom je met een 8 en 16 ohm speaker uit op een impedantie van 5,3 Ohm. Zet je je amp gewoon op 4 ohm, toch? Ik zette m altijd op 8 Ohm! Wil iemand die technisch is, hier t goede antwoord opgeven?

guitarguru
3 februari 2010, 19:34
Ik zette m altijd op 8 Ohm! Wil iemand die technisch is, hier t goede antwoord opgeven?

Kast mag qua ohmage niet onder de amp uitkomen. Dus een 16 ohm kast op een 8 ohm amp is redelijk okay. Heb ik van Bogner Customer Services.

Dus hierboven had ik het wel goed in eerste instantie. 5,3 ohm speakerload, dan amp op 4 ohm zetten.

Psychomantis
3 februari 2010, 21:36
Je kan ook een cab met 3 speakers maken! XD
8 ohm + 4 ohm + 4 ohm in serie geeft 16 ohm :) XD