PDA

View Full Version : Engl 4*12 met Classic 60's, ervaringen?



Rinze
2 februari 2010, 16:49
Ik zit er over te denken om een 4*12 te kopen, nu staat er een Engl met Celestion Classic 60 speakers te koop, wie heeft daar ervaring mee? Ik hou niet zo van de Classic 30's, vind ze te schreeuwerig. Kan de Classic 60 bij Celestion trouwens helemaal niet vinden, wordt deze speaker speciaal voor Engl gemaakt? Bij Engl op de site staat er ook niks over...

De kast zou dan stereo onder een JMP1-GMajor-Peavey Classic 60/60 combi komen.

Wat ik graag wil horen is hoe mensen die ervaring hebben met zo'n cab het geluid hebben ervaren.

casper innosence
2 februari 2010, 16:59
classic 60's? bedoel je niet Vintage 60 en 30? If so, ik vond de V60 van engl tamelijk stug en niet heel lekker prikken. Lag wellicht aan mijn amp, hoe ze t onder n engl, of jouw combi doen weet ik niet.

Realeigo
2 februari 2010, 17:00
Bedoel je niet V60's?

Ik heb ze trouwens nog nooit bespeelt, v60s dan.
V30's zijn inderdaad niet mijn kop thee, zelfs t75's vind ik lekkerder klinken.
(Kan zijn omdat ik meer t75's gewend ben)

interessander
2 februari 2010, 17:03
Dat zijn geen classic 60's maar V60 speakers. Deze uitvoeringen van ENGL zijn goedkoper van de V30 kasten. Naar mijn weten worden deze ook niet meer los door celestion verkocht. Tweedehands kom je nog wel eens een setje tegen.

Ik heb zelf twee van deze kasten gehad, en heb een sterk vermoeden dat de aangeboden cab waar je het over hebt van mij is geweest.

Mijn persoonlijke ervaring: De V60 speaker gaat dieper dan een V30 (en heeft een strakker laag) en heeft geen schreeuwerig hoog-mid zoals de V30 dat wel kan hebben.

De speakers klinken wel vrij droog vergeleken bij de V30's, waardoor de kast wat stug aan kan voelen. Maar dat hangt erg af van de gebruikte versterker en de gebruikte sound uiteraard.

Bij mijn Mesa boogie had ik hier meer last van dan bij mijn oude 5150. Vooral voor Metal vind ik het een zeer geschikte kast, en een stuk strakker dan mijn oude Marshall V30 kast bijvoorbeeld.

Waarom heb ik hem dan toch weggedaan? Ik wilde graag een Mesa kast, en zat een tijdje te azen op een metal grille met EV's . Daarvan gingen er twee aan mijn neus voorbij en toen heb ik maar een recto traditional gekocht en er later zelf twee EV's ingezet.

artnaz
2 februari 2010, 17:20
Ik heb ook de 4x12 V60 gehad, maar heb die omgeruild voor een 2x12 V30. Wat interessander al zegt: erg strak en droog. Voor metal volgens mij perfect, maar voor mij niet. De V30 zijn wat romiger, maar van "schel zijn" heb ik weinig last, dus ben ik dik tevreden. De kast is niet heel veel lichter dan de 4x12 V60 trouwens, maar wel compacter uiteraard. ;)

JohnLord
2 februari 2010, 17:24
Nou, mijn 212 V30 weegt 32 kg, de 412 V60 weegt bijna 50 kg. Trekje eigen conclusies, Rinze.

Mijn ervaringen met beide speakers komen overeen met wat Arthur zegt.

artnaz
2 februari 2010, 17:26
Nou, mijn 212 V30 weegt 32 kg, de 412 V60 weegt bijna 50 kg. Trekje eigen conclusies, Rinze.

Mijn ervaringen met beide speakers komen overeen met wat Arthur zegt.Oh, dan leken ze gevoelsmatig bijna even veel te wegen...:makeup:

Rinze
2 februari 2010, 18:00
Ik bedoelde Vintage 30's idd :makeup: daar vergis ik me altijd in.

Tja, dat gewicht, pff. Ik heb om die reden destijds mijn JCM 800 halfstack weg gedaan, maar heb met de zelfbouw 1*12 kastjes die ik nu heb waarschijnlijk niet genoeg druk in het laag.. Zit niet echt op het gewicht van een 4*12 te wachten, dan moeten er in ieder geval wel wieltjes onder zitten. Zie dat het toch weer een kilo of tien zwaarder is dan een Marshall 1960..

Ik hou wel van stug en droog qua speakers trouwens.

Thiez
2 februari 2010, 18:06
Vond opzich de V60 kast best aardig klinken. De V30 vond ik persoonlijk lekkerder en is ook beter van constructie. De V60 is alleen de baffle van plywood en de rest van particleboard.
De V30 kasten zijn helemaal van plywood.

Rinze
2 februari 2010, 18:10
Vond opzich de V60 kast best aardig klinken. De V30 vond ik persoonlijk lekkerder en is ook beter van constructie. De V60 is alleen de baffle van plywood en de rest van particleboard.
De V30 kasten zijn helemaal van plywood.

Particleboard, is dat spaanplaat? Dat zal het drogere karakter misschien deels verklaren? Mijn oude London City kast was ook van spaanplaat en een stuk droger qua resonantie dan mijn 1960.

Thiez
2 februari 2010, 18:29
Zijn idd van spaanplaat met aan de binnenkant een stuk MDF om de sponning voor de achterkant te maken. Hier de binnenkant van een V60 kast. http://img31.imageshack.us/img31/5750/412prostraight.jpg

interessander
2 februari 2010, 22:48
Is het die van Marktplaats uit Friesland? Want dan heb ik daar eigenhandig betere wielen onder gezet namelijk ;)

Rinze
2 februari 2010, 22:51
Is het die van Marktplaats uit Friesland? Want dan heb ik daar eigenhandig betere wielen onder gezet namelijk ;)

Yup, begin het idee te krijgen dat het ding door half GN is misbruikt ;)

interessander
2 februari 2010, 22:55
Valt wel mee denk ik, ik heb hem van een vriend van me gekocht en pas geleden verkocht, maar ik had niet het idee dat dat een GN lid was...

Ik moet zeggen dat ik dat niet wist van de constructie met particle board, maar dat je het er zeker niet aan af hoort, het is een kast die enorm veel kan hebben en die zeer degelijk is gebouwd, daar is het gewicht dan ook naar.