PDA

View Full Version : Fender classic players; Tele/ Strat? Ik kom er niet uit



dutch.idiot
2 februari 2010, 00:52
Ik ben nu al enige tijd aan het twijfelen tussen een Fender tele classic player baja, een F strat classic player 50 en een F strat classic player 60.
Ik heb er al veel over opgezocht, ben eerder al een topic gestart (wat me wel wat verder heeft geholpen; inmiddels zijn mijn voorkeuren wat aangepast) en een paar modellen geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Daarom vroeg ik me af of iemand hier ervaring heeft met een van die gitaren of een aantal belangrijke verschillen tussen de modellen weet (en dan bedoel ik niet de een is een Tele de ander een strat of iets van die aard).
Kunnen jullie me daarmee helpen?

Alvast bedankt!

Jay75
2 februari 2010, 01:12
Ga gewoon een dagje testen, is dat niet beter?
Tele en strat allebei gaaf, maar heel anders. Strat heb ik niet, wel een tele classic vibe en dat is echt een te gekke gitaar. Heb ooit via inruil een Eric Johnson strat gehad en daar moest ik alleen maar blues op spelen haha, maar is niet te vergelijken man, just play it!!

Kim Wilson
2 februari 2010, 08:13
Ja, als je niet eens weet of je een strat of een tele wil, wordt het hoog tijd dat je eens gaat testen in een muziekwinkel.

JeroenP
2 februari 2010, 11:48
Mischien moet je kijken of je wel een s1 systeem in je gitaar wilt.

Wat voor amp heb je? Stel dat dit een marshall jtm of een bassman of iets in die richting is kan ik je de telecaster aanbevelen!

Middagje muziekzaak (eventueel met je eigen effecten op een soortgelijke amp) is in ieder geval een goede tip.

rocker_71
2 februari 2010, 11:48
Hoe kunnen we hier nou antwoord op geven, als er niet eens staat welke soort muziek je maakt?
Zijn allebei klassiekers met hun sterke en zwakke punten.

humbucker
2 februari 2010, 11:51
Ik heb ook ooit voor dat dilemma gestaan. Ondertussen heb ik zowel een strat als een tele, dat komt ervan :D.

Een Tele klinkt vooral wat feller, bijtender, ruwer. Een strat klinkt wat gepolijster, wat ronder. 't is maar net wat je wil.

bat
2 februari 2010, 12:11
Humbucker beschrijft het in essentie al wel het verschil tussen een strat en een tele. Hier ook zowel een Strat als een Tele in huis.

De Baja en de 50's strat hebben beide een maple toets, de 60's strat een rosewood toets, dat is qua gevoel bij spelen bij sommigen een wereld van verschil, dat moet je echt proberen. De 50's strat heeft meer het klassieke strat geluid (lichter, ronder), de 60's wat rauwer/zwaarder (dikkere blues, hendrix).

Maar wat anderen al zeggen: proberen, proberen, proberen. Van papier kun je niet zeggen of een gitaar bij je past.

dutch.idiot
2 februari 2010, 12:58
Zoals je al kunt lezen heb ik al een aantal modellen geprobeerd. Alleen de 50 classic was niet op voorraad dus die heb ik niet kunnen proberen.
Verder speel ik zelf vooral via een fender super champ xd.

Ik was eerst van plan een vervanger voor mijn huidige (en versleten) strat te kopen. Toen ik me weer wat meer ging oriënteren kwamen de drie gnoemde gitaren naar voren (dus ook een Tele, onverwacht).

Wat ik wil spelen is vooral rock en blues ook af en toe punk en pop en er zijn nog verschillende andere stijlen die ik aan het proberen ben. Ik ben alleen geen metal speler.
Op dit moment ben ik vooral bezig met Rolling Stones (achtige) muziek. Zo kwam ik mede bij de Tele: Keith Richards maar Ron Wood speelt ook veel op strats (50's & 60's).

Op dit moment heb ik een Gibson les Paul studio en dus een afgedankte fender strat.

Ik hoop dat dit genoeg info is om me te helpen: alvast bedankt!

bat
2 februari 2010, 13:02
Dan denk ik dat de 50's Strat eigenlijk al wel afvalt, voor die muziekstijlen is het een wat te "netjes" klinkende gitaar.

grayfink
2 februari 2010, 15:06
Hoe kan een gitaar nou versleten zijn? Herfretten is vrij prijzig, maar altijd nog goedkoper dan een nieuwe gitaar.

Hendriks
2 februari 2010, 15:08
Hoe kan een gitaar nou versleten zijn? Herfretten is vrij prijzig, maar altijd nog goedkoper dan een nieuwe gitaar.

Gewoon GAS.

Luke-wannabe
2 februari 2010, 15:22
Hoe kunnen we hier nou antwoord op geven, als er niet eens staat welke soort muziek je maakt?
Zijn allebei klassiekers met hun sterke en zwakke punten.
Alsof muziek zoveel uitmaakt wat voor gitaar je 'moet' hebben.

dutch.idiot
2 februari 2010, 15:45
Hoe kan een gitaar nou versleten zijn? Herfretten is vrij prijzig, maar altijd nog goedkoper dan een nieuwe gitaar.

Bij die gitaar is de tremolo naar z'n vaantjes, met de brug is het een en ander mis, sommige tuners zijn versleten en ook de pups zijn niet veel meer. Verder zijn de frets niet helemaal afgesleten maar wel te veel naar mijn idee en de jack input zit los en maakt nauwlelijks contact.
Het is wel op te lossen, ik begin er (nu) in elk geval niet aan.

Ik ben dus aan een nieuwe toe.
Ik wil dus graag een nieuwe MiM Fender (strat cp 50/ strat cp 60/ Tele cp baja). En ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen.

Ik ben van plan morgen maar weer eens naar Feedback in Eindhoven te rijden om de gitaren nog eens zelf te vergelijken.

Reacties blijven welkom :p!

Kim Wilson
2 februari 2010, 18:18
Hoe kan een gitaar nou versleten zijn? Herfretten is vrij prijzig, maar altijd nog goedkoper dan een nieuwe gitaar.
Een goedkoop beginnerswrak (HB, Stagg) is vrij snel versleten hoor. Een kapotte output en een gebroken snaar en het ding is economisch total loss.

Ik verwacht dat de TS gewoon een stap hoger wil in kwaliteit.

craftergirl
2 februari 2010, 18:40
Ik zou ook gewoon naar de winkel gaan en testen, heb ik vorige week ook gedaan en heb gevraagd of ik via dezelfde amp als ik heb mocht spelen.
Ik heb zelf de Fender Vibro Champ XD en ze hadden op dat moment de Super Champ staan (weinig verschil) dus heb goed kunnen vergelijken hoe die over mijn amp zou gaan klinken.
De classic player '60s strat dus helemaal super! Dus die is het bij mij ook geworden.
Testen dus zou ik zeggen!

euroboy
2 februari 2010, 18:44
Ik zeg tele! Maar dat is mijn eigen keuze... Dusja je moet zelf je keuze maken. Ik kan alleen zeggen wat ik zou kopen en waarom dus: Tele Gewoon omdat die feller is bij de brug en ook heerlijk bluesie klinkt in de nek. IK vind dan ook weer de tele veelzijdiger als een strat. Wat is er trouwens mis met je studio? Is toch wel een degelijke gitaar?

sjaak1990
2 februari 2010, 19:01
Tja het is wat je lekkerder vind klinken en spelen... Met allebei de gitaren kan je dezelfde dingen doen naar mijn mening alleen daar klink je wel anders mee maar daar pas je je spel weer op aan. De tele is feller maar een strat kan ook fel zijn. Het zijn echt andere gitaren en het gaat niet over welke beter is maar welke je beter ligt.

grayfink
2 februari 2010, 19:13
Een goedkoop beginnerswrak (HB, Stagg) is vrij snel versleten hoor. Een kapotte output en een gebroken snaar en het ding is economisch total loss.

Ik verwacht dat de TS gewoon een stap hoger wil in kwaliteit.

Het is een Fender.
@ de TS: Je zegt dat de pick-ups niet veel meer zijn, beetje vreemd. Zo als je het zegt was het vroeger beter? Zijn er wat wikkelingen afgevallen? :)
Verder snap ik je verhaal wel. Af en toe is het gewoon tijd voor iets nieuws.

dutch.idiot
2 februari 2010, 19:42
Het is een Fender.
@ de TS: Je zegt dat de pick-ups niet veel meer zijn, beetje vreemd. Zo als je het zegt was het vroeger beter? Zijn er wat wikkelingen afgevallen? :)
Verder snap ik je verhaal wel. Af en toe is het gewoon tijd voor iets nieuws.

er zijn inderdaad een paar wikkelingen af (los, sommige zelfs gebroken) :s. Verder is het inderdaad tijd voor iets nieuws waar ik niet belachelijk veel tijd (en geld) in hoef te steken om hem op te knappen.

@euroboy: niks mis met m'n lp studio, die geeft alleen een ander geluid. Ik zal er zeker nog even veel op spelen als ik een fender erbij heb. Goed voor de afwisseling :p.

ThaBluesBreaker
2 februari 2010, 20:02
Ik heb de baja tele en 60's classic player strat.

En ik moet zeggen het zijn echt top gitaren. Mijn voorkeur gaat uit naar de strat, maar dat is iets persoonlijks. Ik vind het veelzijdiger en qua speel comfort lekkerder. Dunnere hals etc. De vorm van een strat vind ik ook gewoon prettiger.

Als ik Jazz speel dan doe ik dat op de tele, zoveel mooier. Dus hangt er maar net af wat je zelf prefereert.

dutch.idiot
4 februari 2010, 00:05
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Vandaag ben ik naar Feedback geweest en heb opnieuw de Tele classic player baja en strat classic player 60. Verder heb ik bij gebrek aan een strat classic player 50 een strat classic 50 geprbeerd. Die laaste klonk echt slech, naar mijn mening.
De Tele cp baja vond ik goed spelen en de v-hals is voor mij geen belemmering. De push-pull switch is voor mij niet zo nodig, zoals ik dat nu zie.

De strat cp 60 vond ik ook fijn, het geluid is echt een start geluid, ik vond hem alleen wat zwaar (hoewel dat misschien aan de versterker lag).

Ik moet dus zeggen dat ik in de keuze makkelijker is geworden door het (opnieuw) proberen van de gitaren. Misschien moet ik er nog maar een nachtje over slapen...

Ps. Ik kan nog steeds advies gebruiken dus ;).

Jay75
4 februari 2010, 00:08
Ps. Ik kan nog steeds advies gebruiken dus ;).

Koop een SG!:)

geert1976
4 februari 2010, 00:12
Koop een SG!:)

nope:

deze:

http://link.marktplaats.nl/317342713

heeft die alles wat die wil, best off both worlds:ok:

ThaBluesBreaker
4 februari 2010, 00:37
Welke je ook koopt, het zijn echt top gitaren.


Vandaag met iemand baja vs standard american vergeleken. Verschill was er wel, die american is veel scherper en heeft meer hoog. De baja deed er niet voor onder, het is gewoon een hele andere soort tele. Smaak kwestie.

dutch.idiot
4 februari 2010, 01:32
Gibsons zijn natuurlijk altijd aantrekkelijk, maar nu niet wat ik zoek.

Die baja is inderdaad fijn hoewel ik de am standard te weinig heb bespeeld om hem daarmee te kunnen vergelijken. Maar in andere topics zag ik er inderdaad meer goede verhalen over.
Mijn probleem is dat die classic player strats ook fijn zijn :dontgeti:...

Kim Wilson
4 februari 2010, 08:24
Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn Baja tele. :ok:

dutch.idiot
4 februari 2010, 16:30
Zoals ik al zei ben ik gisteren een paar gitaren gaan proberen en nu heb ik een vraag over de Tele cp baja. Is die push-pull knop wel stevig (toen ik hem gisteren gebruikte leek het mij een goedkoop plastic ding) en zo ja; heeft fender nog andere losse push-pull knoppen voor tele's op de markt?

Xnimez
4 februari 2010, 16:46
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Vandaag ben ik naar Feedback geweest en heb opnieuw de Tele classic player baja en strat classic player 60. Verder heb ik bij gebrek aan een strat classic player 50 een strat classic 50 geprbeerd. Die laaste klonk echt slech, naar mijn mening.


Hmm, hoop dat ze die CP50s in R'dam wel hebben :{

ThaBluesBreaker
4 februari 2010, 17:40
Zoals ik al zei ben ik gisteren een paar gitaren gaan proberen en nu heb ik een vraag over de Tele cp baja. Is die push-pull knop wel stevig (toen ik hem gisteren gebruikte leek het mij een goedkoop plastic ding) en zo ja; heeft fender nog andere losse push-pull knoppen voor tele's op de markt?

Ja, dat ding is stevig. Geen plastic. gewoon laten zitten dat ding je zou hem ook als kill switch kunnen gebruiken. Als je hem net tussen parallel en serie houdt hoor je niks :) Wel grappig.

dutch.idiot
5 februari 2010, 18:20
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat het de Tele cp baja wordt in blond maple. Nu moet ik er nog vor zorgen dat ik geen gezeik krijg met mijn ouders.

Verder nog een vraagje: op soundsLive.co.uk heb ik die gitaar voor een erg zacht prijsje gezien. De site vertrouw ik wel door verschillende goede verhalen. Ik vroeg me alleen af of het beter is de gitaar daar te kopen of om hier bij een muziekwinkel tot die prijs af te dingen (en wat is de slaagkans daarvan)?