PDA

View Full Version : Staand spelen



alien
1 februari 2010, 23:55
Hallo allemaal.

Ik ben vorig jaar begonnen met (elektrisch) gitaar spelen.
Zittend op een stoel, gitaar op de schoot, nummers in studeren, en de gitaar leren kennen. En dat lukt allemaal redelijk.

Dit weekend een "strap" gekocht en gemonteerd.
Gitaar omgehangen en toen... wat de ......... :eek:
Ik moet blijkbaar helemaal opnieuw beginnen met spelen / leren. Wat een verschil. Ik pak bijna geen akkoord meer goed.

Hadden / hebben jullie daar ook last van?
En is het gewoon een kwestie van veel staand oefenen? of zijn er andere tips ?

Alien

Michael AE
2 februari 2010, 00:04
Het is inderdaad een heel verschil in houding. Op welk been leg je je gitaar meestal als je zittend speelt? Ben je links- of rechtshandig?

Als je rechtshandig bent, moet je eens proberen je gitaar op je linkerbeen te steunen. Als je dan opstaat met je strap, behoort hij redelijk hetzelfde te blijven hangen. De kop van de gitaar hoort ongeveer op schouderhoogte te zitten en je aanslag arm moet niet overdreven gebogen zijn. Bovendien moeten je schouders recht blijven. Heel veel mensen hebben de neiging hun rechter schouder omhoog te trekken.

Houding is heel belangrijk, maar vaak een ondergeschoven kindje. Je gitaar moet een verlengstuk van je lichaam worden en moet niet in de weg zitten.

Succes er mee!

kors1979
2 februari 2010, 00:39
Gewoon uitproberen met wat voor jouw het lekkerst speelt en wat het beste aanvoelt. Je hebt het snel genoeg door. Hetzelfde als dat je in het begin constant op je snaren staat te kijken, maar als je eenmaal een stuk zo vaak gespeeld heb, dat je het met je ogen dicht kan!!

Ibanez666
2 februari 2010, 09:22
Als je dan toch ook staand gaat oefenen, probeer en dan ook eens bij te springen en rennen en zo....voor het geval je in de toekomst ook nog eens het podium op gaat ;)

Snijdie
2 februari 2010, 10:06
Best herkenbaar, ik speelde ook lang zittend. Dat is staand spelen wel een stukje anders. Begin in ieder geval niet met de gitaar te laag. De gitaar laag hebben hangen ziet er normaal uit, omdat je het altijd in filmpjes en clips tegen komt, toch is de lagere positie met name het stukje wennen vond ik.


Goede toevoeging van Ibanez, het komt vanzelf. Eerst was ik een standbeeld als ik ging spelen, nu kan ik al een beetje ijsberen :).

LordOfLager
2 februari 2010, 10:11
Als je dan toch ook staand gaat oefenen, probeer en dan ook eens bij te springen en rennen en zo....voor het geval je in de toekomst ook nog eens het podium op gaat ;)

welja! maak het TS lekker makkelijk, staand leren spelen; kijkend op de hals en dan ook nog de objecten in de kamer ontwijken terwijl hij aan het rennen is :)

Gewoon een kwestie van oefenen en (zoals zij: Michael AE al zei) let op je houding.

Ibanez666
2 februari 2010, 10:34
en (zoals zij: Michael AE al zei) let op je houding.

Ja anders schop je het nooit ver ;)

http://www.screachen.com/photos/metallica/METALLICA03websize.jpg

Terminus
2 februari 2010, 17:42
Probeer je strap ook in lengte te verstellen om hem zo hoger of lager te krijgen. Hoger is vaak makkelijker spelen.

Luca P
2 februari 2010, 18:56
En als je er echt niet uit komt....

http://img530.imageshack.us/img530/2003/dscn9937np2.jpg

stratestic
2 februari 2010, 19:30
Micheal EA: Bovendien moeten je schouders recht blijven. Heel veel mensen hebben de neiging hun rechter schouder omhoog te trekken.


Ik heb er net op gelet en mijn schouders zijn inderdaad ongelijk als ik staand
speel. Ziet er eerlijk gezegd raar uit, ik lijk wel scheef.

Waar zou dat aan kunnen liggen en wat zou ik eraan kunnen doen (behalve natuurlijk schouder onnatuurlijk optrekken)