PDA

View Full Version : Carcassi & Tárrega



artnaz
1 februari 2010, 22:58
In mijn nieuwe Youtube-drift heb ik twee klassieke nummers opgenomen die ik nog op de muziekschool speelde; van beide componisten een bekend werk.

1) Tárrega (http://www.youtube.com/watch?v=nmp7z90uPEs)

2) Carcassi (http://www.youtube.com/watch?v=1KFR6UV8v78)

Het is misschien wel heiligschennis dat het op een steel-string gespeeld is, maar mijn klassieke gitaar kan ik niet fatsoenlijk opnemen. Wel jammer, want behalve de het geluid is de bespeelbaarheid bij deze nummers ook beter op een klassieke gitaar (meer ruimte tussen de snaren).

VHsologitarist
5 februari 2010, 08:15
Hey Artnaz,

Zoals je zelf al aangaf. Dit moet nog en mag niet op een andere gitaar gespeeld worden als een klassieke gitaar. De mooie ronde noten komen hier niet tot zijn recht en ook is er weinig dynamiek. Je houdt je rechter arm best hoog, die mag wat mij betreft wat meer leunend op de body. Misschien ook overgaan naar de klassieke houding.
Maar je speelt de stukken wel vloeiend en goed! Het zijn niet de minste stukken. Ik vind het om die reden goed. Maar het kan altijd beter ;)

artnaz
5 februari 2010, 18:23
Hey bedankt! :)

Ja, het klinkt natuurlijk wel minder, maar die dynamiek vind ik zelf het vervelendste... Voor mijn gevoel overdrijf ik daar al veel te veel in, maar dat hoor ik niet terug als ik zelf speel. En in de opname al helemaal niet...

Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat "arm hoog houden". Bedoel je dat ik mijn arm lager moet houden zodat mijn pols meer geknikt is en mijn hand als het ware een grotere hoek maakt met mijn arm? Want ik kan me herinneren dat mijn gitaarleraar zoiets vroeger tegen mij zei, al weet ik niet meer waarom ik dat zou moeten doen.

En wat klassieke houding betreft, dat is wel een stuk fijner, maar ik vond het niet zo gepast om dat met deze gitaar te doen. Bovendien lukt het zo ook wel om alles goed te spelen vind ik.

pasqual
7 februari 2010, 00:05
allebei de stukken zijn goed gespeeld. hoewel ik de orginele stukken niet ken en dus niet kan vergelijken, vind ik ze mooi klinken. maar zoals jezelf ook al wist mis je de warmte en klank van een klassieke gitaar. voor jouw zal het een goede investering zijn om een goede microfoon aan te schaffen. dan komen dit soort liedjes veel beter tot zijn recht. maar nogmaals: goed gespeeld. ik heb zelf van deze techniek geen kaas gegeten, ik doe het je niet na.

groeten Pasqual.

VHsologitarist
8 februari 2010, 17:23
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met dat "arm hoog houden". Bedoel je dat ik mijn arm lager moet houden zodat mijn pols meer geknikt is en mijn hand als het ware een grotere hoek maakt met mijn arm? Want ik kan me herinneren dat mijn gitaarleraar zoiets vroeger tegen mij zei, al weet ik niet meer waarom ik dat zou moeten doen.

En wat klassieke houding betreft, dat is wel een stuk fijner, maar ik vond het niet zo gepast om dat met deze gitaar te doen. Bovendien lukt het zo ook wel om alles goed te spelen vind ik.


Je moet voor jezelf het zo makkelijk mogelijk maken. Nu til je je arm erg ver omhoog waardoor bijna de elleboog boven het schouderniveau stijgt. De knik in je pols mag alleen naar de gitaar toe. Want zoals ik je pols op het filmpje kan zien is hij in dit perspectief (frontview) goed. De knik geld in de frontview alleen voor flamencogitaristen die de vingers loodrecht op de snaren zet. Dit geldt niet voor klassieke gitaristen. Voor klassiek geld niet dat je je arm op de body moet laten leunen, dat doen flamenco gitaristen weer wel.
Tip: speel klassiek op de klassieke houding + gitaar. Hierdoor komt de muziek beter tot zijn recht. Ikzelf ben een flamenco gitarist, dus bekijk sommige dingen vanuit mijn perspectief.
Je bent iig wel goed op weg!
Gr Fer

artnaz
23 februari 2010, 15:23
Sorry voor de late reactie, heb de post nu pas gezien.

Dus als ik het goed begrijp, zit mijn arm en schouder te hoog?
En klassieke houding + klassieke gitaar is natuurlijk veel beter inderdaad.

VHsologitarist
24 februari 2010, 07:40
Het zijn maar tips, je moet spelen zoals dat jou ligt.
Als je de klassieke houding aanneemt is dit probleem ook verholpen.