PDA

View Full Version : Gitaar kopen in buitenland???



Amokachi
1 februari 2010, 20:13
Op een Italiaanse site heb ik een gitaar gevonden waarnaar ik opzoek was.

Maar het is een site gelijk marktplaats, dus het is geen winkel.
Ik heb met de verkoper een prijs afgesproken.
Maar hoe moet ik de verkoop aanpakken, ik bedoel dat ik zeker ben dat hij het verzend en zo?

Ik ken eigenlijk niks van zo verkopen via internet.

Rock Bottom
1 februari 2010, 20:16
kijk wat de mogelijkheden met verzenden zijn.
Kan het onder rembours zou ik dat doen.
Als je met paypal betaald is het meeste ook wel verzekerd.

Als het maar geen wester union is;)

Orbis
1 februari 2010, 20:30
kijk wat de mogelijkheden met verzenden zijn.
Kan het onder rembours zou ik dat doen.
Als je met paypal betaald is het meeste ook wel verzekerd.

Als het maar geen wester union is;)

Houdt er wel rekening mee dat zelfs onder rembours niet 100% safe is. Een veelgebruikte truc onder Nigeriaanse scammers is een pakketje onder rembours sturen met niets erin, of alleen stenen. De postbode weigert namelijk het pakketje af te geven totdat hij betaald krijgt. En zodra hij het pakketje uit handen geeft, zal hij het ook niet meer terug nemen.

Maar even ervan uitgaande dat deze Italiaan wel gewoon een beschaafd mens is, zit je met rembours tamelijk veilig.

Amokachi
1 februari 2010, 20:38
Rembour is dus pas betalen als ik het pakje in mijn handen heb, dat klinkt het veiligst, maar hij moet dat ook willen natuurlijk.

En hoe gaat de betaling bij Paypal methode?

Orbis
1 februari 2010, 20:42
Rembour is dus pas betalen als ik het pakje in mijn handen heb, dat klinkt het veiligst, maar hij moet dat ook willen natuurlijk.

En hoe gaat de betaling bij Paypal methode?

Nee, sorry als het niet duidelijk was: de postbode mág het pak niet afgeven totdat je betaald hebt, voor zover ik weet. Je mag het pakket alleen zien. Dan betaal je, vertrekt de postbode en dan pas kun je zien dat je opgelicht bent.

Maar, ik weet niet hoe vaak dit voorkomt, dus misschien valt het allemaal wel mee.

Rock Bottom
1 februari 2010, 20:45
Houdt er wel rekening mee dat zelfs onder rembours niet 100% safe is. Een veelgebruikte truc onder Nigeriaanse scammers is een pakketje onder rembours sturen met niets erin, of alleen stenen. De postbode weigert namelijk het pakketje af te geven totdat hij betaald krijgt. En zodra hij het pakketje uit handen geeft, zal hij het ook niet meer terug nemen.

Maar even ervan uitgaande dat deze Italiaan wel gewoon een beschaafd mens is, zit je met rembours tamelijk veilig.

Zo heb ik een 5 bakstenen naar nigeria getuurd, onder rembours dan he.

Les Paul R8
1 februari 2010, 20:56
Nee, sorry als het niet duidelijk was: de postbode mág het pak niet afgeven totdat je betaald hebt, voor zover ik weet. Je mag het pakket alleen zien. Dan betaal je, vertrekt de postbode en dan pas kun je zien dat je opgelicht bent.

Maar, ik weet niet hoe vaak dit voorkomt, dus misschien valt het allemaal wel mee.

Je kan de postbode wel vragen om er bij te blijven als je het pakje open maakt. Dan heb je een getuige als er alleen stenen in zitten.

Onmeunig Hans
1 februari 2010, 21:43
Je kan de postbode wel vragen om er bij te blijven als je het pakje open maakt. Dan heb je een getuige als er alleen stenen in zitten.

Ja, dan zien 2 mensen dat er stenen in zitten. Dat schiet ook niet echt op. De postbode zal je hoe dan ook moeten betalen en naar de gitaar kan je dan toch fluiten (als de verkoper te kwader trouw zou zijn). Paypal lijkt mij de beste optie. Die biedt in veel gevallen een soort verzekering. Dat geldt zeker voor Ebay en MP maar ik denk niet zomaar voor buitenlandse MP-achtigen. Kan je Italiaan het niet alsnog met je via Ebay regelen? Als jij de meerkosten vergoed dan is het voor hem niet nadelig.

Hans

Amokachi
1 februari 2010, 21:55
ik ga eens kijken wat die kerel zegt,
ben al blij dat hij engels kan.

sjoerd5
1 februari 2010, 22:02
Over invoeren en verzenden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130288

Amokachi
1 februari 2010, 22:17
fijne topic, ik heb er naar gezocht via google maar niet bij uitgekomen, merci sjoerd

Les Paul R8
1 februari 2010, 22:46
Ja, dan zien 2 mensen dat er stenen in zitten. Dat schiet ook niet echt op. De postbode zal je hoe dan ook moeten betalen en naar de gitaar kan je dan toch fluiten (als de verkoper te kwader trouw zou zijn). Paypal lijkt mij de beste optie. Die biedt in veel gevallen een soort verzekering. Dat geldt zeker voor Ebay en MP maar ik denk niet zomaar voor buitenlandse MP-achtigen. Kan je Italiaan het niet alsnog met je via Ebay regelen? Als jij de meerkosten vergoed dan is het voor hem niet nadelig.

Hans

Als je betaald hebt via credit card of paypal denk ik dat je met een getuige een erg goeie kans hebt om je geld terug te krijgen. Zonder getuige moet je dat maar afwachten. Ook een politie aangifte is een stuk meer waard met een getuige erbij.

Jay75
1 februari 2010, 22:56
Welke site is het?
Kun je de verkoper googlen ?
Heeft ie feedback van anderen ?
Hoe duur en bijzonder is de gitaar ?

Onmeunig Hans
1 februari 2010, 23:03
Als je betaald hebt via credit card of paypal denk ik dat je met een getuige een erg goeie kans hebt om je geld terug te krijgen. Zonder getuige moet je dat maar afwachten. Ook een politie aangifte is een stuk meer waard met een getuige erbij.

Dat is zonder meer waar. De kans om iets te krijgen is dan veel groter. Maar stel nu eens dat de ts opgelicht zou worden. Hij betaalt maar krijgt geen gitaar geleverd. Dan moet hij aangifte doen wegens oplichting. Dan moet de Italiaanse politie onderzoek instellen (ik neem aan op verzoek van de Nl politie, of moet je in dat geval contact opnemen met de It pol?). Stel dat ze de oplichter vinden, dan wordt die strafrechtelijk vervolgd. Dat zegt nog niets over je geld terugkrijgen, laat staan een gitaar krijgen. Als het geld weg is, dan moet je ook nog een civiele procedure tot geldvordering instellen. Dat kost altijd geld en je moet maar zien wat je terugkrijgt.
Maar nogmaals, dat gaat alleen maar op als het idd om oplichting zou gaan. Daarvan is nog helemaal niets gebleken.

De vraag waar het mee begon is hoe de aankoop verder te organiseren. Mss moeten we daarmee maar verder gaan. Helaas heb ik geen ervaringstips voor je voor kopen van particulieren. Heb ooit wel eens gekocht bij een Ebaywinkel in Engeland. Is goed bevallen ook vwb de verzending. De betaling liep via Paypal en de zaak was daardoor via Paypal verzekerd (Ebay).

Hans