PDA

View Full Version : speakerkast voor bas --> boem??:)



Keevinkos
1 februari 2010, 19:37
de bassist van onze band wil graag een basversterker kopen. (ik heb er weinig verstand van hij nog minder dus vandaar) hij wil graag een top + speakerkast

Voor echt gitaarwerk worden meestal (4x)12 inch speakers gebruikt, maar ik zie bij veel bascabs juist dat ze (4x)10" gebruiken????:dontgeti: raar, die zouden toch eig ook mindstend 12" moeten gebruiken zou ik denken?

Is het mogelijk om een bijv een gewone marshall 4x12 als basspeaker te gebruiken? (uiteraard als dit met de Wattage kan) of krijg ik dan boem?:makeup::)

arcane
1 februari 2010, 19:41
gebruikelijk is 2*10/ 4*10 en 1*15. Vaak worden de 10" ook gecombineerd met de 15".

Een gitaarkast gebruiken is zeker af te raden op bandvolume.
Dat trekken de speakers niet, die gaan dan kapot.

macwilliams
1 februari 2010, 20:00
Ik heb vier greenbacks die twintig jaar lang zijn gebruikt door een bassist. Niks boem dus. Behalve bij onkundig/ onbenullig gebruik zul je boem krijgen.

TimS
1 februari 2010, 20:06
Of het kan weet ik niet, maar waarom zou je het willen? Ik denk niet dat de meeste bassisten zonder reden voor een 4x10 kiezen.

schwalbe
1 februari 2010, 20:07
Gitaarspeakers zijn echt wat anders dan basspeakers.
Dat staat verder los van de diameter van de speaker; het heeft veel meer te maken met de maximale conusuitslag en het vermogen dat de speaker aankan.
Voorbeeldje: gemiddelde 12 inch gitaarspeaker kan 50 watt aan en heeft een xmax van 1 mm. De 12 inch speakers die ik voor bas gebruik kunnen 500 watt aan en hebben een xmax van 5 mm. Beide zijn 12 inch, maar ze zijn erg verschillend. De gevoeligheid is ook nogal verschillend: voor gitaar vaak bijna 100 db 1w/1m; voor een 12 inch basspeaker ongeveer 95 db 1w/1m.

schwalbe
1 februari 2010, 20:13
Ik heb vier greenbacks die twintig jaar lang zijn gebruikt door een bassist. Niks boem dus. Behalve bij onkundig/ onbenullig gebruik zul je boem krijgen.

Trek het doek er maar eens voor weg en check of er geen scheurtjes in de speakerrand of vouwen op de plek waar de spider aan de conus zit zitten.
Dergelijke zaken hoeven trouwens niet fataal te zijn hoor: kunnen zelfs lekker klinken voor gitaar.

Mr. Dynamite
1 februari 2010, 20:15
Ik ken wel een bassist met een 4x12 kast, hij vind het erg vet klinken. maar het zijn wel bas speakers dus ;)

schwalbe
1 februari 2010, 20:32
Ik heb zelf wat dingen gebouwd voor bas: een 2x12 en een 4x12. Die 4x12 is echt vreselijk asociaal: met speakers die qua specs tussen gitaar en bas in zitten, dus vreselijk luid en nog met redelijk diepe bas. De 2x12 met echte basspeakers dus een stuk minder luid, maar gaat vreselijk diep.

Nog even wat ongevraagde aankooptips:
de beste basstack qua prijs/kwaliteit is op dit moment een Hartke LH500 top met een Peavey TVX 410 kast (8 ohm versie, dan kun je er later nog een 15 inch cab aan toevoegen). (links: http://www.thomann.de/gb/peavey_410tvx_8ohm.htm http://www.thomann.de/gb/hartke_lh500.htm
Een ander merk dat het bekijken meer dan waard is is de nemesis serie van Eden, zowel qua tops als cabs.

muziekschuur
1 februari 2010, 20:49
Je kan een kast voor bas gebruiken als het een gesloten kast betreft of een basreflex oid. Er zijn gitaarkabinetten die bijvoorbeeld een half open back of open back hebben. Dat is voor middentonen goed. Voor bas minder. Bastonen gespeeld door een half open cabinet zullen er voor zorgen dat de driver een te grote slag maakt a.g.v. te weinig tegendruk. Dit zal de spoel beschadigen en dus de speaker verwoesten.

De 10" kwam toen Trace Elliot de 4x10" introduceerde met de komst van de transistorversterker (jaren 80).

In de jaren 60 en 70 waren er veel kasten met een verzameling van speakers. Dit had te maken met het enorme aanbod van de diverse drivers van toen. Nu heb je Celestion en Eminence (voor instrument speakers). En TRADITIE. De 8x10 is daar het overblijfsel van.

Er waren vroeger ook 4x12 baskasten en een berg met andere configuraties. Maar de prijzen voor 4x10 8x10 en 2x15 en 1x15 zijn nu ronduit gunstig.

De keuze van 4x10 boven de 4x12 voor bas zit em in het gewicht nodig om de juiste stijfheid te bereiken. Een 10" speaker is iets kleiner waardoor het hout benodigd net wat korter is. Dit leidt tot een stijve kast. Een stuk stijver dan bij een 4x12" Marshall 1960 cabinet. Al is dat een serieus gebouwde kast.

Het grootst klinkende kleine bascabinet is trouwens een 2x12". Maar de 4x10 kan net wat harder en is net wat hoger waardoor het als monitor iets beter werkt. En daarmee is het een standaard geworden.

Op dit moment is Peavey eigenaar van Trace Elliot. En zijn de Peavey 4x10 de laatste 2 jaar van hoge kwaliteit. Dit in combinatie met de lage dollar maken de Peavey 4x10 een aangename keuze. Zowel in sound als in prijs.

Qua versterker zijn zowel Markbass en Gallien en Krueger prettig en betaalbaar. In het segment buizenbasversterker komt Bugera nu uit met een 300 watt buizentop. Maar ook peavey maakt daar met de VB2 een betaalbaar product. Maar goed. Het is maar net hoe groot je portemonnee is.

Een normale bascombo met 1x15" is om mee te beginnen een prima keuze. Slap je meer of hou je van een "direct geluid" dan is een combo met een 2x10" een goede keuze.

De Roland basversterkers zijn bijvoorbeeld fijne versterkers als je nog niet weet wat je allemaal wil gaan doen, en spelen, maar al wel in een band zit.

Kim Wilson
1 februari 2010, 20:58
Bij 10" speakers blijft je basgeluid beter op het podium. Bij 15" hoor je het pas halverwege het publiek. Dat blaast allemaal onder je door en bij je langs. Dat is iig één reden om voor 10" te kiezen. En ze zijn wat strakker, dus ze blijven met een zelfde versterker langer in bedwang dan grotere speakers.

Nu moet ik zeggen dat ik 2 of 4 x 10" voor gitaar ook wel erg lekker vind.

macwilliams
2 februari 2010, 07:20
Trek het doek er maar eens voor weg en check of er geen scheurtjes in de speakerrand of vouwen op de plek waar de spider aan de conus zit zitten.
Dergelijke zaken hoeven trouwens niet fataal te zijn hoor: kunnen zelfs lekker klinken voor gitaar.Inmiddels zijn deze speakers verdeeld in twee marshall cabs waarin ze gemixt zijn met andere speakers. De randen vertonen nog geen enkele scheuren of vouwen. Ze zaten in een zelfbouw cab die voledig dicht was. Het kan dus wel maar zoals ik al postte ze moeten niet te wild gebruikt zijn. Ik heb ergens gelezen dat bassisten wel vaker greenbacks gebruiken.