PDA

View Full Version : Truss rod probleem



P-Five
1 februari 2010, 17:53
De hals van mijn ibanez AM100 staat TE vlak. Om dat te verhelpen moet de truss rod losser gezet worden. Echter, die staat al los. Nog losser kan niet.

Is dit te verhelpen? Iemand tips?

Alvast dank,
P-Five

aaronstonebeat
1 februari 2010, 18:49
Dikkere snaren. Als je geen dubbel werkende truss rod hebt, is dat de enige oplossing.

G.G.
1 februari 2010, 19:10
Dikkere snaren. Als je geen dubbel werkende truss rod hebt, is dat de enige oplossing.

Niet helemaal. Er is een oplossing, maar die kost wel wat. Hals wordt onder een kleine spanning gezetwaardoor hij bol wordt. Daarna worden de frets geleveld. Als nu de spanning eraf gaat zijn de middelste frets lager dan de frets bij de pups en bij de topkam. Een goeie reparateur zou je kunnen helpen.

P-Five
1 februari 2010, 19:20
Niet helemaal. Er is een oplossing, maar die kost wel wat. Hals wordt onder een kleine spanning gezetwaardoor hij bol wordt. Daarna worden de frets geleveld. Als nu de spanning eraf gaat zijn de middelste frets lager dan de frets bij de pups en bij de topkam. Een goeie reparateur zou je kunnen helpen.

Ik heb ook een oplossing gevonden waarbij je de lijm doet smelten door die te verwarmen en dan de spanning erop en dan weer afkoelen... Dat gaat mij iets te ver.

Ik heb nu minder dan 0,25 mm ruimte op de 7e fret. Die wil ik iets groter hebben. Ik denk dat ik het eerst probeer met een setje 12 van € 10,-

P-Five
5 februari 2010, 23:48
Ik heb er nu een set 012 op zitten en dat maakt geen verschil (hoe gek).
De gitaar (semi-acoustisch) speelt nu wel veel lekkerder, warmer geluid ook...
De hoge E heeft 1,5 mm ruimte en de lage E 2 mm. Er zit een heel klein beetje ruimte tussen de 7e fret en het fretboard als ik de relief meet.

Echt slecht speelt het niet hoor. Er rammelt en ratelt niks maar toch...

aaronstonebeat
5 februari 2010, 23:54
Waar meet je die 1,5 en 2 mm? Als dat onderaan de toets is, zou het voor mij in de categorie 'te laag om lekker te spelen' vallen. En de relief hoeft echt maar een heel klein beetje te zijn.
Misschien de brugzadeltjes een pietsie hoger?

P-Five
5 februari 2010, 23:57
Waar meet je die 1,5 en 2 mm? Als dat onderaan de toets is, zou het voor mij in de categorie 'te laag om lekker te spelen' vallen. En de relief hoeft echt maar een heel klein beetje te zijn.
Misschien de brugzadeltjes een pietsie hoger?

Bij de 12e fret...

Als je de brug hoger zet moet je de snaren weer omlaag stemmen. Dan haal je iets van de spanning weg. Gaat de brug omlaag dan moeten de snaren weer iets strakker... Hij is nu optimaal afgesteld voor wat mogelijk is dan...

aaronstonebeat
6 februari 2010, 00:04
Bij de 12e fret...

Als je de brug hoger zet moet je de snaren weer omlaag stemmen. Dan haal je iets van de spanning weg. Gaat de brug omlaag dan moeten de snaren weer iets strakker... Hij is nu optimaal afgesteld voor wat mogelijk is dan...

Bij de 12de fret lijkt me dat wel OK.

Maar als je de brug hoger of lager zet, blijft bij gelijke stemming de spanning op de snaren precies hetzelfde. Je drukt alleen de snaren wat verder of minder ver omlaag en daarom moet je intoneren.

De snaren hoeven niet strakker te staan als de de brug hoger staat.

Gearjunkie
6 februari 2010, 09:24
Ik heb ook een oplossing gevonden waarbij je de lijm doet smelten door die te verwarmen en dan de spanning erop en dan weer afkoelen... Dat gaat mij iets te ver.

Ik heb nu minder dan 0,25 mm ruimte op de 7e fret. Die wil ik iets groter hebben. Ik denk dat ik het eerst probeer met een setje 12 van € 10,-

Een 2/10 mm onderkant snaar - bovenkant fret? Lijkt me heel netjes hoor. Waarom wil je het hoger? Fretbuzz?

Edit: je zegt dat niets rammelt of ratelt. Waarom dan wel??

P-Five
6 februari 2010, 10:11
Nou ja... omdat ik heb geleerd dat er 0,3 tot 0,5 mm tussen moet zitten. Euh... niet MOET maar dat zijn de waardes. Bovendien vind ik dat je een hals naar beide kanten moet kunnen verstellen: strakker EN losser. En dat kan nu niet... en daar baal ik van. Je koopt toch ook geen auto waarvan de achteruitversnelling het niet doet met de reden van: ach, je rijdt toch altijd vooruit...

Eigenlijk ben ik een beetje aan het mieren n*uken ;-)

Gearjunkie
6 februari 2010, 10:14
Ik denk dat je een probleem zoekt dat er (hopenlijk) niet is. Geen van mijn gitaren is op naar opgegevens specificatie afgesteld, omdat ze dan allemaal rammelen of andere problemen hebben. Ik stel ze af zoals IK het fijn vind spelen.
Steek je tijd en aandacht in lekker muziek maken!!

snaarplukker
6 februari 2010, 10:40
Nou ja... omdat ik heb geleerd dat er 0,3 tot 0,5 mm tussen moet zitten. Euh... niet MOET maar dat zijn de waardes. Bovendien vind ik dat je een hals naar beide kanten moet kunnen verstellen: strakker EN losser. En dat kan nu niet... en daar baal ik van. Je koopt toch ook geen auto waarvan de achteruitversnelling het niet doet met de reden van: ach, je rijdt toch altijd vooruit...

Eigenlijk ben ik een beetje aan het mieren n*uken ;-)
Als je gitaar nog nieuw is en je garantie op hebt kan je deze stelling beter bij de leverancier gebruiken.;)