PDA

View Full Version : Vergelijk Hybrid/full tube (sample)



Ibanez666
1 februari 2010, 14:29
Mijn AA Craaft versterker heeft twee cleane channels. 1 met een transistor preamp en buizen poweramp en 1 met buizen pre en poweramp.

De meeste hybride amps die ik ken hebben een of meer buisjes in de preamp, deze dus andersom en ik dacht dat het wel leuk was om een vergelijk te maken tussen beide channels en ook het effect van een overdrive pedaal (BOSS SD-1) op de channels.
Helaas kon de versterker niet helemaal open tijdens het opnemen en is ook wat van de kwaliteit verloren gegaan tijdens het converteren van wma naar mp3 en het online zetten, maar ben wel benieuwd naar jullie reacties. Ik moest het hybride kanaal wel op een hogere volume stand zetten tov de full tube. De full tube kan dus harder. Dat is in ieder geval al een verschil.

In willekeurige volgorde dus, full tube clean, full tube+SD-1, hybrid clean en hybrid+SD1

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=735120 (bestand R09_0004)

macwilliams
1 februari 2010, 14:48
Als ik tijd heb zal ik de pc eens opstarten. Dat luisterd net wat beter dan m'n iPhone.

Ibanez666
1 februari 2010, 14:50
Als ik tijd heb zal ik de pc eens opstarten. Dat luisterd net wat beter dan m'n iPhone.

ah okidoki :)

schizo910
1 februari 2010, 15:21
Het cleane geluid vind ik in beide gevallen mooi, mooi voor verschillende doeleinden wellicht. Ik vind het eerste overstuurde geluid mooier.

Ibanez666
1 februari 2010, 15:31
Het cleane geluid vind ik in beide gevallen mooi, mooi voor verschillende doeleinden wellicht. Ik vind het eerste overstuurde geluid mooier.

Het is:
1. hybrid clean
2.full tube clean
3 hybrid+SD-1
4 full tube+SD-1

Ik moet zeggen dat ik het full tube kanaal clean "live" aanmerkelijk mooier vindt, veel organischer en veel meer punch dan de hybrid, die wat droger en clynischer klinkt. Maar het hybride kanaal+SD-1 spreekt me daarentegen weer wat meer aan dan de full tube+SD-1. De amp maakt dus wel gebruik van dezelfde buizen poweramp. Verder zit er ook chorus en reverb op de amp en ook deze klinken weer anders op de beide kanalen.

marter544
1 februari 2010, 15:47
Ik vind zowel het full-tube clean als overdrive mooier.. Alleen vind ik em in overdrive een beetje modderig en ongedefinieerd klinken. Eerlijk gezegd vind ik beide drive sounds niet echt top.

Ibanez666
1 februari 2010, 15:50
Ik Eerlijk gezegd vind ik beide drive sounds niet echt top.

Ik heb hier dan ook een SD-1 gebruikt die ik net een dag heb, dus het kan ook aan de instellingen liggen. Of gewoon aan het feit dat het een BOSS is natuurlijk! ;)

Rinze
1 februari 2010, 16:20
Ghehe, ik dacht dat het andersom was, ik vind dus het hybride geluid in beide gevallen mooier. Lekker dan ;)

Nou denk ik dat de volumeverschillen ook meespelen :soinnocent:

Ibanez666
1 februari 2010, 17:33
Ghehe, ik dacht dat het andersom was, ik vind dus het hybride geluid in beide gevallen mooier. Lekker dan ;)

Nou denk ik dat de volumeverschillen ook meespelen :soinnocent:

Heheh, zo zie je maar, buizen maakt niet altijd heilig (maar meestal wel).

maar nogmaals, ik heb de tone kopppen allemaal gelijk in het midden gezet en er is op beide kanalen natuurlijk nog wel winst te halen om per kanaal en per gitaar natuurlijk te kijken wat het beste is. Maar deze test was vooral om te kijken of en wat voor verschil er is tussen een transistor en buizen preamp. Het mooie van het vergelijk is wel dat ze dus dezelfde poweramp gebruiken.

TimoSomers
1 februari 2010, 17:45
Vind de buizen toch wel allebei beter klinken (onbevooroordeelt, wist de volgorde nog niet)
Denk dat het vooral ook wel smaakgebonden is, ik hou zelf toch wel erg van het organische.

guitarguru
1 februari 2010, 18:16
Buizenpreamp vind ik veel mooier. Lekker organisch, meer diepte, warmer, rondere toon, beetje natuurlijke compressie.

Ibanez666
1 februari 2010, 19:22
Ik ben het met de meeste eens. buizenpreamp klinkt clean mooier. Deze amp werd gemaakt in 1984 en ze wilden de "twee kampen" tevreden houden door zowel transistor als buizen te gebruiken. Hoe dan ook twee cleane kanalen is altijd bruikbaar natuurlijk.
ik heb twee van deze amps en heb van zn tweelingbroertje ook een sample gemaakt op lager volume, maar dan ook van de build-in chorus en reverb en het crunchkanaal. Ook hier stonden alle toneknoppen gewoon op midden. Let niet op de fouten

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=735120 file R09_0002

sjaak1990
2 februari 2010, 00:18
Ik vond de buizen ook meteen lekkerder klinken, dacht ook dat het buizen waren maar wist het niet.

Ibanez666
2 februari 2010, 09:03
Ik vond de buizen ook meteen lekkerder klinken, dacht ook dat het buizen waren maar wist het niet.

Het is tot nu toe wel duidelijk voor de meesten hier, hoewel ik natuurlijk al wel snel gepost had hoe het zat.

rijsberman
2 februari 2010, 09:57
Het is tot nu toe wel duidelijk voor de meesten hier, hoewel ik natuurlijk al wel snel gepost had hoe het zat.

Ik vind het verschil zelfs groter dan in dacht. Hoewel de solid state ook zo z'n toepassingen heeft, denk ik.

mmrizio
2 februari 2010, 10:02
Hmmm, ik vind de hybride versies lekkerder klinken: Voller vooral. Maar da´s misschien meer een eq-verschil dan iets anders.

Over hybride gesproken: De meeste hybride versterkers hebben de buiz(en) in de voortrap zitten, niet in de eindversterker omdat dat goedkoper is. Dat klinkt toch weer anders.

Maurice

paulusdeBKB
2 februari 2010, 10:21
Ook ik vind de hybride-klank op de opname beter uit de verf komen. Niet dat het er echt iets toe doet natuurlijk. Als het klinkt, klinkt het. Dan moet je het gebruiken, ongeacht hoe de klank tot stand komt.

Ibanez666
2 februari 2010, 10:28
de eq stond gelijk op beide kanalen en ik moet zeggen dat ik het full tube kanaal wat meer kon benaderen als ik bij de hybride het hoog er wat meer bijdraaide. Het full tube kanaal had niet alleen meer volume maar ook meer hoog. Daarnaast had alleen het hybride kanaal een presence knop. Misschien zou het vergelijk beter tot zn recht komen als ik voor beide kanalen de voor mij mooiste instelling zou gebruiken en dan een vergelijking zou maken.

Wat de hybride weer had ten opzichte van een volledig transistorversterker is dat hoe harder hij gaat, hoe mooier hij wordt en dat vind ik bij volledig transistor toch wat minder het geval. Een overstuurde buizeneindtrap is toch wel erg lekker.

Ibanez666
2 februari 2010, 10:30
Hmmm, ik vind de hybride versies lekkerder klinken: Voller vooral. Maar da´s misschien meer een eq-verschil dan iets anders.

Over hybride gesproken: De meeste hybride versterkers hebben de buiz(en) in de voortrap zitten, niet in de eindversterker omdat dat goedkoper is. Dat klinkt toch weer anders.

Maurice

Live klinkt de full tube juist weer voller. Veeeeel meer punch (gaat dwars door je heen) terwijl de hybride wat vlakker blijft en vooral langs je heen gaat. Het hybride kanaal klinkt live ook veel neutraler en clynischer, daar waar het full tube kanaal live meer dynamiek heeft en organischer klinkt. Het is inderdaad jammer dat de meeste hybride amp buisjes in de voorversterker hebben.