PDA

View Full Version : professionele setup



BramVersteeg
16 april 2003, 01:39
Hallo,
ik wil graag een superproffesionele setup maken met alles erop en eraan. Ik speel in een hardrock/metalband. Ik wil eigenlijk alle geluiden in huis hebben. Van megabeuken tot Satriani. Nu is mijn vraag aan jullie wat ik zou moeten kopen. Het geld maakt even niet uit. Ik kan de onmogelijke opties altijd weglaten. Ik heb nu zelf een ENGL richie blackmore top+ kast, 2 gibson les paul en een Ibanez JS.
Kan iemand me misschien tips geven over zijn(en hopelijk mijn) droomsetup inclusief effecten enz.

Zelf zat ik te denken aan misschien een mesa roadking ofzo. Ik weet niet of een cornford of matchless uitkomst brengt.

Mithrandir
16 april 2003, 09:02
Ten eerste de vraag: Ben je niet tevreden met het geluid wat uit je huidige setup komt? Want volgens mij kan jij uit de Engl stack makkelijk het geluid halen wat je zoekt, hooguit met toevoeging van wat pedalen als een chorus, equalizer, wah etc....

Ten tweede: Erg persoonlijke vraag misschien, maar ik zag dat je 17 bent en dan begint het bij mij altijd een beetje te jeuken als ik zie wat voor een gear je hebt. Word je gesponsord door je ouders of spaar je al vanaf je 4e???

Negative K3 fan
16 april 2003, 09:20
Als je echt proffesionneel wilt moet je beginnen aan een rack setup met een midi board. Daarmee pleur je alle delen van je rig in een rack dat je overaal mee naartoe sleept.

wat je nodig hebt:
een gitaar
een rack (behuizing)
een pre amp
een power amp
een cab

je kunt natuurlijk ook meerdere gitaren, racks, pre amps, power amps en cabs nemen.

dat is het begin van de rig, er zijn allerlei kwaliteiten pre en power amps. Het is dus belangrijk dat je een voor jouw wensen goede pre amp neemt die het liefst ook emt midi is aan te sturen.

Dan de effecten, je kunt je oude trouwe stomboxes in je rack gooien en zo met midi schakelen, zowel in je fx loop als voor je signaal, je kunt eventueel ook met rack multi fx processors en rack delays gaan werken.

Maar dit wordt zeker niet goedkoop, dus een gespekte bankrekening is erg gewenst.

Voor meer informatie over het in elkaar gooien van het rack en het schakelen moet je met de betere gitaarzaak overleggen.

Ibanez RuleZ
16 april 2003, 11:48
simpel:

Koop een rack, Mesa triaxis, een simulclass 2:90 en een TC G-force. Zorg voor een Mesa 4*12 cab (maakt niet uit welke) en een stevig uitgebreide midi-controller.

volgens mij heb je dan een min of meer prof setup. ben je overigens wel veel te veel geld kwijt, maar dat is een ander verhaal.

overigens, neem dit niet serieus, want je gaat echt niet beter worden van een prof setup en voor je 17e heb je al prima spul (OK, die blackmore top vervangen door een powerball ofzo, en je bent ook klaar!)

Harrald

gerrekat
16 april 2003, 11:56
Ja idd, je hebt al een goede setup, zou alleen de elementjes in je gitaren vervangen met wat heters.

Ik heb die stock PAF's van GIBSON nooit lekker gevonden voor metal!

verder kun je nog wat pedaaltjes aanschaffen maar ik hou van zo min mogelijk troep in je signaal keten, dat geeft vaak het beste live geluid!

Ik gebruik behalve mijn KORG DTR racktuner en mijn ampheads helemaal niets!

Ik ben geen fan van rackgear, op een of andere maniet komt dat nooit echt door en klinkt hyet minder rauw, maar er zijn mensen die er een supergeluid uitkrijgen!

Rectifier
16 april 2003, 12:03
Bij een superproffesionele setup denk ik aan:
(in jouw geval hou ik het even bij Engl)

2x Engl Savage SE top (1 voor reserve)
1x Engl Stereo eindtrap (voor stereo setup)
3x Engl 4x12 Cabs (voor wet-dry-wet)

Dan een rack met FX:
1x Eventide Harmonizer GTR4000 ofzo
1x TC 1210 Chorus
1x TC 2290 Delay
1x Lexicon PCM80 Reverb
1x Korg Tuner
1x Furman power cond.

En een pedalboard met al je pre-amp fx zoals:
1x Ibanez TubeScreamer
1x Wah Wah
1x Compressor

En alles bekabeld met George L.

Als dit geen prof. setup is.... :grin:

Toaster
16 april 2003, 12:19
Deze ging ook rond op gitaarforum een tijdje geleden:

http://www.marktremonti.net/effects.html

BramVersteeg
16 april 2003, 18:40
Hahaha,
ik spaar nog niet van m'n 4e en wordt ook niet door m'n ouders gesponsord. Sterker nog. Ik speel pas 2 jaar gitaar. En ik heb nog wel meer gitaren maar dat past niet op dat lijstje. Ik heb gewoon last van een koopkraai.
Ik weet ook wel dat ik niet beter ga spelen door betere apparatuur(alhoewel daar over te discuseren valt) en kan behoorlijk wat van het geluid krijgen uit mijn spullen. Ik ben alleen verliefd op dat huilende geluid van satriani, era enz. Niet zo veel chrunch maar enorm veel sustain en veel reverb. Gweldig. Natuurlijk kan ik me niet vergelijken met hun en klinken ze veel beter doordat ze veel beter spelen maar toch ligt het niet alleen aan het spelen. Van dat wet/dry/wet heb ik vaker gehoord. Dat lijkt me ook wel wat.
Weet een van jullie anders misschien iemand die veel verstand heeft van instellingen en geluiden creëren? Als ik aan die persoon uitleg wat voor sound ik wil hij zegt: "Oh, maar daar heb je dit en dit voor nodig en stel je je versterker zo en zo in." Misschien heb ik de spullen wel maar heb ik te standaard instellingen ofzo.
Ook hoor ik hiet dat ik een racksetup moet kopen en de ander zegt gewoon een top.
Is het niet zo dat als je een rack koopt je je distortions altijd uit een FX proccessor moet halen. Dat haalt naar mijn mening de power uit je distortion weg.

BLOK182
16 april 2003, 19:14
Ehm, op jullie site staat Bram Versteeg - Bassguitar? Das wel een coole setup voor een bassist :wink:

V!N
16 april 2003, 19:30
"Ik speel pas 2 jaar gitaar."

Dan kan je inderdaad ook niet langer zonder superproffesionele setup maken met alles erop en eraan ..

"Is het niet zo dat als je een rack koopt je je distortions altijd uit een FX proccessor moet halen. Dat haalt naar mijn mening de power uit je distortion weg."

Je hebt combo's met meerdere kanalen, je hebt tops met meerdere kanalen en er zijn ook rack units met meerdere kanalen, met buizen !

Maar ik denk dat jij voorlopig aan een top met genoeg kanalen (Laney ?) en een beetje een leuk multi FX (Digitech ?) meer dan genoeg hebt. Hoef je ook je ouders niet voor aan te schieten.

Probeer het eerst wat down to earth te zoeken en je zult zien dat er ook daar genoeg leuks te vinden is.

Mithrandir
16 april 2003, 19:34
Misschien moet je iig eens op http://www.guitargeek.com kijken om te kijken wat Satriani aan gear gebruikt(e), dat zal je al wat op weg helpen.

En ben je nou ook bassist? Wat voor een gear heb je daarvoor dan?

gerrekat
16 april 2003, 20:27
Op 2003-04-16 19:30, schreef V!N:
"Ik speel pas 2 jaar gitaar."

Dan kan je inderdaad ook niet langer zonder superproffesionele setup maken met alles erop en eraan ..

"Is het niet zo dat als je een rack koopt je je distortions altijd uit een FX proccessor moet halen. Dat haalt naar mijn mening de power uit je distortion weg."

Je hebt combo's met meerdere kanalen, je hebt tops met meerdere kanalen en er zijn ook rack units met meerdere kanalen, met buizen !

Maar ik denk dat jij voorlopig aan een top met genoeg kanalen (Laney ?) en een beetje een leuk multi FX (Digitech ?) meer dan genoeg hebt. Hoef je ook je ouders niet voor aan te schieten.

Probeer het eerst wat down to earth te zoeken en je zult zien dat er ook daar genoeg leuks te vinden is.


Ik sluit me hier wel een beetje bij aan, je bent 17 en speelt 2 jaar....hallo!

Hoe moet je setup eruit zien als je 28 bent en 13 jaar speelt!

et meeste meot echt uit je vingers komen en daarnakomt de gear wel!

Geloof maar niet dat angus Young, Joe Stariani, Dimebag darrel etc. met en gigantische setup begonnen zijn!

BramVersteeg
16 april 2003, 21:08
HHmm, zit ook wel wat in.
Maar eigenlijk maakt het niet uit hoe lang ik speel of hoe oud ik ben. Maar goed, als jullie dat zo veel uit maakt......
Ik speel idd ook basgitaar. Daar gebruik ik een SWR SM-500 top, henry 8x8 kast en een Big Bertha voor. Samen met 3 warwickbassen en een ibanez.....voor de geïnteresseerden.
En als ik dan toch maar down to earth blijf en toch niet het geluid heb dat ik wil, weet er dan iemand die daar meer verstand van heeft?

Negative K3 fan
16 april 2003, 21:23
hoelang speel je basgitaar en van welke multinational is je vader directeur?

Mithrandir
16 april 2003, 21:30
No offence hoor, maar volgens mij ben jij al niet meer down to earth, kom jij eerst maar eens met beide voeten op de grond jochie en ga lekker spelen (gitaar bedoel ik).

Ga informatie verzamelen over de spullen die je al hebt. Ga lekker spelen met allerlei settings op je versterker tot je een geluid hebt waarvan je denkt, hee dat klinkt gaag, exact als Satriani zal je toch niet klinken en wil je dat ook echt? En wees nou gewoon tevreden met wat je hebt en speel er lekker mee. Je hebt verdomme:

- 2 gibson les pauls
- 1 ibanez JS1000
- 3 warwicks bassen
- 1 ibanez bass
- 1 basversterker + cabinet
- 1 big whatever
- 1 ENLG Ritchie blackmore
- 1 Cabinet
- misschien nog wel meer

En je bent verdomme 17, EN ALS JE JE NOU NIET SNEL GAAT SCHAMEN MET "IK WIL EEN PROFESSIONELE RIG, GELD MAAKT NIET UIT" DAN STEEL IK JE HUIS LEEG EN GEEF JE SPULLEN AAN DE ARME KINDJES IN LEUSDEN

hijg, he ik liet me ff gaan, sorry.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-04-16 21:44 ]</font>

BLOK182
16 april 2003, 21:42
dammit man, waar haal jij dat geld vandaan als je 17 bent???

Negative K3 fan
16 april 2003, 21:42
maar het arme kindje in leusden heeft zelf al een gibson en een engl thunder...

Mithrandir
16 april 2003, 21:43
Ja, maar ik loop er niet mee te koop en ben tevreden met wat ik heb.

sash
16 april 2003, 22:14
Op 2003-04-16 01:39, schreef BramVersteeg:
Hallo,
ik wil graag een superproffesionele setup maken met alles erop en eraan. Ik speel in een hardrock/metalband. Ik wil eigenlijk alle geluiden in huis hebben. Van megabeuken tot Satriani. Nu is mijn vraag aan jullie wat ik zou moeten kopen. Het geld maakt even niet uit. Ik kan de onmogelijke opties altijd weglaten. Ik heb nu zelf een ENGL richie blackmore top+ kast, 2 gibson les paul en een Ibanez JS.
Kan iemand me misschien tips geven over zijn(en hopelijk mijn) droomsetup inclusief effecten enz.

Zelf zat ik te denken aan misschien een mesa roadking ofzo. Ik weet niet of een cornford of matchless uitkomst brengt.


Ik ben 16 en speel op een mexicaanse strat met fralin pickups, fender pro reverb '75 en daartussen een zooitje boutique pedalen. Voornamelijk door de pedalen die ik gekocht heb wordt ik uitgemaakt als koopziek.

Nu kom jij aan met een ENGL blackmore top, 2x Gibbie LP en Ibanez JS. Dan vertel je dat je er niet tevreden mee bent (want wat goed genoeg is voor mr. Blackmore is niet goed genoeg voor jou met je 2 jaar ervaring als gitarist..) en zit je te denken aan een Mesa Roadking die als ik me goed herinner rond de 5000 Euro.

Nu zijn er een aantal mogelijkheden:
1. Je verzint alle gear om ons te laten denken dat je al dat spul hebt
2. Je hebt alle gear wel, bent er ook tevreden mee, maar wil ons alleen even laten weten dat je al dat spul hebt op een heel achterbakse manier
3. Je hebt stiekem toch wel hele rijke ouders die alles sponseren, want met een krantenwijk kan je dit never nooit niet bereikt hebben.
4. Je bent een mavo-dropout die nog bij z'n ouders inwoont en alleen maar fulltime etiketjes plakt bij de Albert Heijn.


Mijn conclusie is dat ik (en waarschijnlijk vele anderen met mij) geen reet met je te maken willen hebben. Waarom? Zie bovenstaande redenen...

Kjiratsiekoedel
16 april 2003, 22:24
Grappig, men is erg jaloers. Ook best wel begrijpelijk met zo'n setup. Je moet wel in de heroine zitten of een erfenisje hebben geïncasseerd.

Maar gitaarforummers, ZEIK NIET ZO!!!!!
Als heeft hij dze setup in miniatuur en dan zelfgesneden van piepschuim, wat maakt dat nou uit.

Janneman
16 april 2003, 22:24
Ben ook erg benieuwd naar het echte verhaal. :smile:

Mithrandir
16 april 2003, 22:27
Op 2003-04-16 22:24, schreef Kjiratsiekoedel:
Grappig, men is erg jaloers. Ook best wel begrijpelijk met zo'n setup. Je moet wel in de heroine zitten of een erfenisje hebben geïncasseerd.

Maar gitaarforummers, ZEIK NIET ZO!!!!!
Als heeft hij dze setup in miniatuur en dan zelfgesneden van piepschuim, wat maakt dat nou uit.



Ik zeik graag, dat is algemeen bekend, als iets mij niet aanstaat dan wil ik dat gewoon soms kwijt. En dit staat mij niet aan, dus wil ik weten wat die jongen bezielt en zeg ik ook gewoon wat ik van hem vind.

Ok, er zit een klein stukje jaloezie bij, maar hee, ook Mithrandir is maar een mens.

sash
16 april 2003, 22:29
Op 2003-04-16 22:24, schreef Kjiratsiekoedel:
Grappig, men is erg jaloers. Ook best wel begrijpelijk met zo'n setup. Je moet wel in de heroine zitten of een erfenisje hebben geïncasseerd.

Maar gitaarforummers, ZEIK NIET ZO!!!!!
Als heeft hij dze setup in miniatuur en dan zelfgesneden van piepschuim, wat maakt dat nou uit.



Nee hoor zeker niet jaloers. Laatste amp waar je mij op zou zien spelen is een ENGL en m'n strat blijf ik ook trouw &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

Vind het gewoon een beetje zielig dat ie hier tof zou komen doen alleen om z'n huidige setup te laten zien.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-04-16 22:33 ]</font>

shredneck
17 april 2003, 00:03
hmm, beetje overdreven Sash.....wat boeit het nou wat ie heeft of hoe lang ie speelt? Je hebt zelf alle spullen waar je van droomt en dan nog jaloers? ...zo lijkt het tenminste wel....

anyway, Bram jongen, je vraagt naar de bekende weg, probeer eerst eens het optimale uit je spullen te halen, vergeet overigens niet dat de studio/productie van de eindprodukten van Satch natuurlijk ook een enorme invloed op de sound hebben, die sound die overigens ook weer gemaakt is door een diversiteit aan amps en gitaren en natuurlijk de tone in de vingers van Satriani.

aan de andere kant, waarom Satriani? dat vind ik nou helemaal niets. Geef mij maar Kenny Wayne Sheperd of Jonny Lang, of bv Rory Gallagher...jaja, ik speel met een Tele en een jcm800 en dat is niet precies wat deze heren gebruiken, maar ik geloof niet in het na-apen, een gitaar moet je passen, net als een amp.

Oefen liever op een mooie vibrato en techniek zou ik zeggen.

BramVersteeg
17 april 2003, 00:38
Hey mensen,
als jullie alleen maar jaloers zijn op mijn spullen moeten jullie maar oprotten. Ik vraag om advies en als het je niet aanstaat heb je pech. En als jullie vragen wat voor spullen ik heb geef ik daar antwoord op. Zoals ik al zo vaak heb gezegd weet ik dat als ik goede betere spullen koop er niet beter door ga spelen. Maar ik dacht dat dit forum was bedoeld als adviesgeving en niet als afzeikpunt omdat jullie het niet kunnen hebben dat een jochie van 17 toevallig mooiere spullen heeft! Dat slaat toch nergens op. Als ik daar toch blij mee ben!

zZoRgO
17 april 2003, 00:40
maar antwoorden op de vraag hoe hij het betaald heeft, doetie toch maar niet...

BramVersteeg
17 april 2003, 00:43
Overigens,
ik ben prima tevreden met de gitaren die ik heb. Ik zette het er alleen bij omdat dat ook veel uitmaakt in de sound die je hebt.
Het enig waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is het distortiongeluid van mijn versterker. En ik was niet degene die begon over mijn basgitaarspullen......

BramVersteeg
17 april 2003, 00:48
Wat dacht je van sparen!!
Als jullie niet geloven dat ik die spullen echt heb kijk maar op http://www.burdenband.tk
Ik wil er niet mee te koop lopen maar heb ook geen zin in gezeik van zielepoten die hier alleen komen om anderen af te zeiken.

Mithrandir
17 april 2003, 07:39
Hee, maar we hebben je toch ook gewoon advies gegegeven.

Alleen, fucking, toen ik zeventien was heb ik keihard gespaard voor mijn squier strat met squier versterker. Ik snap best dat je met de juiste bijbaantjes een hoop kan verdienen, maar daarom mag ik me toch wel verbazen over wat je allemaal hebt. Het is namelijk echt goeie gear en het komt zo raar over als iemand van 17 dat opsomt en vervolgens zegt dat ie graag professionele gear wil. Dan ben je of alleen maar veel en duur gewend, of een grote fantast (en dat denk ik niet).

grote PUNT, ik zal het er niet meer over hebben.

jpb
17 april 2003, 08:01
Bram, wat dacht je van een Dumble Overdrive Special? Best leuke versterkertjes....

Bins
17 april 2003, 08:15
Of een Diezel Herbert. Ik heb natuurlijk nog nooit over gespeeld, maar de mensen zijn er laaiend enthousiast over. Zowel voor clean als dirt en vette metal.

Ohzoso
17 april 2003, 10:32
ff back to the topic:zoals reeds eerder vermeld is je setup ruim voldoende.Het enigste wat er nog ontbreekt is een goeie multi-effect.Om bepaalde geluiden te creeren zul je toch een beetje(veel)kennis van diverse effecten/vervormers moeten hebben.Het zijn uiteidelijk je oren die dan bepalen welke effecten in welke configuratie er gebruikt moeten worden.Dit is echter iets wat je niet ff in een uurtje doet.De volgende dag hoor je nl weer een ander geluidje erbij en so on and on.Je blijft dus perfectioneren.Verder is het een kunst om minimale verschillen te kunnen waarnemen.
Voorbeeldje:presence;moetie nou op 14 of op 15 staan(dit in een bereik van 0-30). Om je nou mijn instellingen door te geven heeft denk ik weinig zin daar ik een andere setup gebruik dan jou en dus ook een hele andere configuratie heb.Wat dat superprofessionele aangaat:zorg eerst dat je een goed eigen geluidje hebt voordat je je met andere geluiden gaat bezighouden.Wat ik hier ook nog verder nergens gelezen heb is dat je je setup van overbodige storings/brom/ruis vrij moet houden.
Hiermee bedoel ik dus dikke stroomkabels gebruiken,die verbindingen netjes solderen en zo weinig mogelijk losse pedaaltjes gebruiken.Als je dan alles open hebt staan en je metertje van je tuner blijft mooi links in het hoekje stilstaan dan kun je wel spreken van een professionele setup.
btw,ik weet nog wel een leuke bandnaam voor je:THE SPOILED ONES!!

gerrekat
17 april 2003, 11:00
Jongens ik heb de volgende spullen:

1 ENGL POWERBALL
1 ENGL standard 4 x 12
1 PEAVEY XXX
1 RIVERA 412T 4 x 12
1 FURMAN PQ-3 parametric EQ/preamp
1 DUNLOP JIMI HENDRIX WAH
1 DIGITECH WHAMMY
1 KORG DTR-2 19" racktuner
1 BOSS NS-2 noisegate
1 DEAN Blueburst ML Timecapsule USA 4/25
1 DEAN Transbraziliaburst Z TC USA 32/50
1 DEAN Transbraziliaburst ML TC USA 42/50
1 DEAN blueburst Z 1981 USA
1 DEAN braziliaburst ML 1981 USA
1 DEAN Braziliaburst Z 1980 USA
1 DEAN limited edition DOA caddilac ?/50
1 GIBSON Les paul goldtop 1976 (te koop!)
1 Nady draadloos systeem (kapot)
1 KORG D1200 CDRW digital workstation
1 RODE NT-1 grootmembraan condenser mic
1 Shure lc16 condenser mic
2 sennheiser mic stands
5 Bill Lawrence L 500 XL PU's
10 DiMarzio Super Distortion custom wound PU's
1 Seymour Duncan Invader PU
1 EMG 81 PU
1 DiMarzio X2n PU


En ik ben niet zo tevreden met mijn sound, suggesties..........?

Oh ik ben 24 en speel 8 jaar, vond mij oude valvestate en 1972 GIBSON SG toch vetter, misschien had ik die moeten houden..

Maar eigenlijk wil ik nu eens iets echt proffesioneels, misschien weet iemand iets

Ohzoso
17 april 2003, 11:11
Hey gerrekat:"I know what I want but I just don`t know"(quote uit Manic Depression-Jimi) :wink:

gerrekat
17 april 2003, 11:23
What........

Ohzoso
17 april 2003, 12:42
Op 2003-04-17 11:23, schreef gerrekat:
What........

al die losse PU`s; lijkt mij toch n speurtocht naar n bepaalde sound.

A3
17 april 2003, 13:32
hey bram,

Wat vind je eigenlijk niet goed aan een engl richie blackmore? ik ben hem juist gaan testen en vond hem echt hemels klinken, vooral de distortion. Als je hem kwijt wilt, rond augustus heb ik het geld om hem te kopen.

Als je echt iets anders wilt en je hebt geld genoeg moet je inderdaad eens een mesa boogie rectifier testen, kvond het geluid niet perse beter dan die van de engl, maar het is in ieder geval wel anders. Ook al eens gedacht aan de engl 580 preamp? schijnt een monster te zijn. Voeg daarbij nog een eindversterker en een goede effectsunit en dan kan je heel veel kanten op.

Van Randall is er een nieuwe serie heb ik gelezen en daar kan je zelf kiezen uit modules die elk andere buizen hebben en dus een andere sound. Als ik mij niet vergis konden er 4 modules in 1 versterker, dat zijn dus 4 verschillende sounds (bv 1 clean en 3 verschillende distortions). Kijk eens op de site van randall, want 100% zeker van mijn uitleg ben ik niet.

BLOK182
17 april 2003, 14:51
Met je 17 op het conservatorium? Kan je er dan al op?

Quink
17 april 2003, 15:37
Heren, dames,

ben in het bezit van een versterkerfabriek (Marshall), maar verveel me eigenlijk een beetje. Zit er daarom aan te denken om er een bij te kopen. Suggesties? Soldano? Engl? Orange? Bij voorbaat dank voor uw reactie :wink:

BramVersteeg
17 april 2003, 15:41
Ik ben best tevreden over het geluid van mijn ENGL alleen klinkt ie wat rommelig en niet strak op distortion op hoger volume. Dit komt niet door mijn spelen want ik heb er meerder mensen over laten spelen en nog klinkt ie hetzelfde. Het kan nog wel een erg goede versterker zijn maar misschien niet wat ik zoek of niet de juiste instellingen. En mensen die me wel advies geven: bedankt! En je kunt op je 17e al op het conservatorium zitten ja.

Mithrandir
17 april 2003, 15:54
Die instellingen kan ik je niet mee helpen dat zul jezelf moeten uitvogelen (dat is nog best leuk ook), maar dat zal je waarschijnlijk al tot in den treuren gedaan hebben.

Dus waarom ga je niet gewoon naar een grote gitaarwinkel (Musik Produktiv ofzo), probeert daar elke versterker uit die in jouw straatje past (Mesa, ENGL, Diezel, Rivera, weet ik veel). Het zal moeilijk zijn om dan al meteen een keuze te maken, maar je hebt iig een beeld van wat de diverse versterkers kunnen. Je weet heel goed wat je zoekt volgens mij, dus ga je daar dan op orienteren en probeer dingen uit. Afgaan op meningen heeft toch geen zin, want jij bent de enige die weet wat je wil.

Toaster
17 april 2003, 15:57
- 2 gibson les pauls
- 1 ibanez JS1000
- 3 warwicks bassen
- 1 ibanez bass
- 1 basversterker + cabinet
- 1 big whatever
- 1 ENLG Ritchie blackmore
- 1 Cabinet
- misschien nog wel meer

]&lt;/font>


Kwijl...

Niet van Mitrhandir maar van Bram Rockefeller :wink:

Een Roland Cube 30 heeft ook een leuke distortie.

Toaster
17 april 2003, 15:59
Heb je het volume van je voorversterkers wel opengezet?? :wink:

PeArLjAm
17 april 2003, 16:01
Ik denk dat als je een strakkere distortion wil je eerst beter wat kan experimenteren met pickups in je les paul dan dat je een nieuwe amp gaat kopen. De ENGL heeft goede distortion, maar de pickups in de gibson (de meeste althans) zijn wat meer op vintage georienteerd, minder gain. Probeer eens iets met een hogere output van bijvoorbeeld seymour duncan, dimarzio of misschien wel emg... succes!

Toaster
17 april 2003, 16:09
Actief maken...

Toaster
17 april 2003, 16:10
Of gaat dat niet met humbuckers?? heb ik eigenlijk niet zoveel verstandvan

LordRiffenstein
17 april 2003, 17:02
Tjonge tjonge tjonge, wat een stelletje zielige jaloerse mensen hebben we hier bij elkaar geharkt.

gerrekat
17 april 2003, 17:19
Op 2003-04-17 16:01, schreef PeArLjAm:
Ik denk dat als je een strakkere distortion wil je eerst beter wat kan experimenteren met pickups in je les paul dan dat je een nieuwe amp gaat kopen. De ENGL heeft goede distortion, maar de pickups in de gibson (de meeste althans) zijn wat meer op vintage georienteerd, minder gain. Probeer eens iets met een hogere output van bijvoorbeeld seymour duncan, dimarzio of misschien wel emg... succes!


Dat was mjin suggestie ook, gewoon een vett PU erin en het klinkt een stuk beter!

Mithrandir
17 april 2003, 17:19
Jaloers, wie is er jaloers?

mathe
17 april 2003, 17:29
Bram,
Ga eens op zoek naar een Marshall 50 Watt Lead (model nr. 1987) gebouwd tussen 1967 en 1970. Een bijbehorende 'basket weave' 4x12" speakerkast uit dezelfde periode, Weber MASS speaker attenuator en een germanium treble booster.
Heb je een geluid waar alle Engl, Mesa en weet ik niet wat voor andere zooi bezitters bleek om de neus van worden :smile:
Succes met je zoektocht.
Marc

BramVersteeg
17 april 2003, 17:58
Hey mensen,
bedankt voor de reacties. Ik zal eens met verschillende elementen gaan kloten. Misschien helpt dat wel ja. Ik heb ook gehoord dat de Jukebox in Boekel een goede winkel zou zijn met veel versterkers. Heeft iemand daar ervaring mee??

Toaster
17 april 2003, 18:11
Jukebox rules!

nangko
17 april 2003, 20:40
Heej ik wil je engl bak wel kopen..
Wat moet je er voor hebben..

EdJ
17 april 2003, 20:41
Ben het helemaal met Matthe eens alleen zou ik er graag nog een easy face bij zien.

Moonchild
17 april 2003, 21:25
Ik wil nou toch wel weten wat voor werk je doet. Ik ben namelijk ook op zoek naar een baan hehe... En aangezien er in je profiel bij beroep 'luiwammes' staat ben ik toch wel erg nieuwsierig... :smile:

Ohzoso
17 april 2003, 21:54
Op 2003-04-17 17:29, schreef mathe:
Bram,
Ga eens op zoek naar een Marshall 50 Watt Lead (model nr. 1987) gebouwd tussen 1967 en 1970. Een bijbehorende 'basket weave' 4x12" speakerkast uit dezelfde periode, Weber MASS speaker attenuator en een germanium treble booster.
Heb je een geluid waar alle Engl, Mesa en weet ik niet wat voor andere zooi bezitters bleek om de neus van worden &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
Succes met je zoektocht.
Marc

In de periode dat ik bij Speedica speelde,84-87, ramde ik ook over zo`n Marshall 50W Lead,VOL open.Verder gebruikte ik toen daarbij een telecaster met superdistortions en een tubescreamer.Dit is wel het meest heavy geluid waar ik ooit mee heb gespeeld.Ik heb toen idd heel veel bleke neuzen gezien!!ooooh man.....good memories!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-17 21:56 ]</font>

BramVersteeg
18 april 2003, 01:14
Ik weet niet of ik die versterker weg doe hoor. Eerst moet ik zeker zijn dat ik het geluid heb gevonden wat ik wil(misschien toch wel uit die ENGL). Misschien komt het omdat ik ook niet de muziek van Richie Blackmore speel. Misschien is het helemaal geen slechte versterker(daar ben ik wel zeker van) maar niet mijn type. Ik hoorde dat de Powerball en de Savage SE meer voor metal zijn. Weet iemand daar iets van af?
En over die marshall, waar kan ik zoiets uitproberen of vinden?
Als ik mijn ENGL weg zou doen wil ik er toch zeker nog wel 1200 voor hebben. Scheelt niet veel van nieuwprijs maar is ook nog in goede staat. Maar het is nog lang niet zeker of ik hem weg doe hoor.
Ik werk overigens bij de particuliere thuiszorg(schoonmaken aan huis). dat verdiend meer dan het dubbele van het minimumloon.:grin:

gerrekat
18 april 2003, 10:08
Op 2003-04-17 17:29, schreef mathe:
Bram,
Ga eens op zoek naar een Marshall 50 Watt Lead (model nr. 1987) gebouwd tussen 1967 en 1970. Een bijbehorende 'basket weave' 4x12" speakerkast uit dezelfde periode, Weber MASS speaker attenuator en een germanium treble booster.
Heb je een geluid waar alle Engl, Mesa en weet ik niet wat voor andere zooi bezitters bleek om de neus van worden :smile:
Succes met je zoektocht.
Marc



Geloof me daar ga ik niet bleek van zien!
Ik heb al veel geprobeerd, maar niet veel dat scheurt zoals mijn PB!

MESA's vind ik inderdaad tegenvallen, met zo'n prijs wek je verwachtingen en die worden gewoon niet waargemaakt!

Ik vind marshalls best leuk nooit onder stoelen of banken gestoken, maar toch geef mij maar een ENGL of VHT

Ibanez RuleZ
18 april 2003, 15:08
Op 2003-04-18 01:14, schreef BramVersteeg:
Ik weet niet of ik die versterker weg doe hoor. Eerst moet ik zeker zijn dat ik het geluid heb gevonden wat ik wil(misschien toch wel uit die ENGL). Misschien komt het omdat ik ook niet de muziek van Richie Blackmore speel. Misschien is het helemaal geen slechte versterker(daar ben ik wel zeker van) maar niet mijn type. Ik hoorde dat de Powerball en de Savage SE meer voor metal zijn. Weet iemand daar iets van af?
En over die marshall, waar kan ik zoiets uitproberen of vinden?
Als ik mijn ENGL weg zou doen wil ik er toch zeker nog wel 1200 voor hebben. Scheelt niet veel van nieuwprijs maar is ook nog in goede staat. Maar het is nog lang niet zeker of ik hem weg doe hoor.
Ik werk overigens bij de particuliere thuiszorg(schoonmaken aan huis). dat verdiend meer dan het dubbele van het minimumloon.:grin:


1200? vergeet dat maar rustig. Die Powerball of savage zijn leuke versterkers. Ik heb de powerball 1 keer onder handen kunnen nemen, en hij klonk erg goed. maar er is een uitgebreide Engl clan hier op het forum, en die kunnen je er alles over vertellen. Zelf ben en blijf ik meer een Mesa liefhebber.

Harrald

mathe
18 april 2003, 17:54
Op 2003-04-18 10:08, schreef gerrekat:


Op 2003-04-17 17:29, schreef mathe:
Bram,
Ga eens op zoek naar een Marshall 50 Watt Lead (model nr. 1987) gebouwd tussen 1967 en 1970. Een bijbehorende 'basket weave' 4x12" speakerkast uit dezelfde periode, Weber MASS speaker attenuator en een germanium treble booster.
Heb je een geluid waar alle Engl, Mesa en weet ik niet wat voor andere zooi bezitters bleek om de neus van worden :smile:
Succes met je zoektocht.
Marc



Geloof me daar ga ik niet bleek van zien!
Ik heb al veel geprobeerd, maar niet veel dat scheurt zoals mijn PB!

MESA's vind ik inderdaad tegenvallen, met zo'n prijs wek je verwachtingen en die worden gewoon niet waargemaakt!

Ik vind marshalls best leuk nooit onder stoelen of banken gestoken, maar toch geef mij maar een ENGL of VHT


Weleens op een set gespeeld zoals ik beschreef? Voor mijn part zonder de Weber Mass en de treble booster.
Ik heb er zelf nog nooit één gezien die niet bleek om de neus werd :smile:
Je zit duidelijk nog in de ontkenningsfase LOL

Fijne Paas,
Marc

gerrekat
18 april 2003, 18:50
nou je hoeft mij niet zo veel te vertellen over hoed bepaalde versterkers klinken, heb er behoorlijk wat onder handen gehad!

Sorry maar je komt daarmee wel een beetje betweterig over.

Ik wet gewoon erg goed wat voor geluid ik wil hebben, en hoe het goed klinkt VOOR MEZELF!

Sommige marshalls klinker erg goed, maar ik vind wat ik nu heb beter, en geloof me ik heb heel wat marshalls geprobeerd cq. gehad!

Ik heb ook al heel wat speaker cabs gehad, gitaren en PU's, dus (begrijp me niet verkeerd zoek geen ruzie) vertel me nou niet wat ik goed moet vinden klinken!

Als het jouw droomversterker is en jij krijgt er een supergeluid uit is dat alleen maar je verdienste, en dat is prima zo!

Phyrexian
18 april 2003, 18:50
Op 2003-04-18 01:14, schreef BramVersteeg:
Misschien komt het omdat ik ook niet de muziek van Richie Blackmore speel. Misschien is het helemaal geen slechte versterker(daar ben ik wel zeker van) maar niet mijn type. Ik hoorde dat de Powerball en de Savage SE meer voor metal zijn.


Een vriend van me speelt in Serial Butcher, een Belgische Death Metal band. Hij heeft die Ritchie Blackmore halfstack en zijn geluid is absoluut supervet. Waarom zou die Blackmore amp niet goed zijn voor metal?

mathe
18 april 2003, 19:42
Haha Gerrekat,
Ik geloof dat je over de :smile: heen gelezen hebt. Ik maakte meer een geintje dan dat ik dit serieus bedoelde.

Mag ik je vragen in welke hoedanigheid je vele versterkers onder handen hebt gehad?

Marc

Ohzoso
18 april 2003, 21:33
misschien als roadie?? :wink: sorry gerrekat, ik kon t gewoon niet laten!

Negative K3 fan
18 april 2003, 23:44
gerrekat heeft volgens mij al een lange gitaar/gear geschiedenis achter de rug als ik zn verhalen van harmony central en dit forum mag geloven... Hij zoekt alles alleen wel een beetje in dee metal hoek.

BramVersteeg
19 april 2003, 02:54
Ik ben erg tevreden met het geluid wat er uit mijn ENGL RB komt alleen wordt het erg crunchy op hoger volume. Nou schijnen buizenversterkers alleen maar beter te gaan klinken op hoger volume. Misschien houden die meer van die toon???
Ik hoopte dat een andere amp(wellicht ENGL) misschien een wat minder chrunchy toon heeft. Maar misschien doen alle buizenamps dat wel. Ik denk dat ik gewoon een keer alle raad van iedereen uit ga proberen(voor zover mogelijk) en kijken wat me het beste lijkt.:smile:

gerrekat
19 april 2003, 10:42
Op 2003-04-18 19:42, schreef mathe:
Haha Gerrekat,
Ik geloof dat je over de :smile: heen gelezen hebt. Ik maakte meer een geintje dan dat ik dit serieus bedoelde.

Mag ik je vragen in welke hoedanigheid je vele versterkers onder handen hebt gehad?

Marc


Ik heb zelf een JCM 800 2204 en een JCM 900 SLX gehad.
Ook heb ik een Valvestate V100 head gehad (klonk best goed echt waar!).

Ik heb natuurlijk zeer veel versterkers uitgeprobeerd toen ik een neiuwe ging kopen, was eerst uit op de dual recto, die bleek goed te zijn maar albsoluut het egld niet waard!

Ik ken iemand die een BOGNER UBERSCHALL en een JMP heeft met name de bogner vond ik erg goed, toen ben ik bij beyers in Duitsland een dag (ja letterlijk een dag) geweest om de DIEZELS, ENGL's, VHT's uit te proberen.

Ik heb ook nog een RANDALL CYCLONE 300 WAtt SS head gehad, en bezit thans een Peavey XXX en een ENGL POWERBALL (waar ik echt heel erg van onder de indruk ben)

Zo erg dat ik misschien mijn XXX (hoe vet ie ook klinkt) ga verkopen, die heb ik overigens toen verkozen boven een dual recto geloof het of niet!

Marshalls kunnen heel gaaf klinken, zeker met wat shit erop of erbij, maar ik vond de ENGL gewoon beter, tussen de ENGL en de VHT 100 CL was het een close call (toen ging de prijs de doorslag geven).

Die Richie Blackmore ken ik niet maar schijnt gebaseerd te zijn op de SAVAGE en die is VET!

Oh en je ik ben ook mijn eigen roadie ja, dus zeker ook in die hoedaningheid!

mathe
19 april 2003, 19:35
Hallo Gerrekat,
Een JMP50 met bijbehorende kast uit 1968 is toch wel heel wat anders dan een JCM800 of JCM900. Ook die heb ik vele malen in mijn handen gehad. En dat in de hoedanigheid van technicus voor o.a. een stel muziekhandelaren in den lande.
Maar goed, ik zie dat je hier in buurt woont. Als je het leuk vindt mag je mijn setje weleens komen proberen.
Fijne Paas mensen.
Marc

niels5150
19 april 2003, 19:41
Op 2003-04-17 14:51, schreef BLOK182:
Met je 17 op het conservatorium? Kan je er dan al op?


ik was ook 17 in het eerste jaar conservatorium, nu iedereen toch op loopt te scheppen. haha

BLOK182
19 april 2003, 20:38
Vroeger een klas overgeslagen? Of laat jarig ofzo?

kokeleko
19 april 2003, 20:39
Toen ik 17 was werkte ik al :razz:

BramVersteeg
19 april 2003, 21:18
Hoi mensen,
ik heb van iemand een galmpje geleend. Nu klinkt mijn sound meteen een stuk beter. kan het zijn dat als ik een mooie galm over mijn solokanaal heen zet mijn geluid dan ook voller en strakker klinkt?? Zo ja, wat voor galm en/of delay raden jullie aan?

BLOK182
19 april 2003, 21:25
Ik vind dat bij clean een beetje galm wel een wat lekkerder en voller geluid geeft.

kokeleko
19 april 2003, 21:27
Maakt niet zo veel uit :smile: als je maar zorgt dat je reverb helemaal wet staat en je fxloop op je amp parallel staat, heb zelf lexicon dat is een prima reverb, maar mijn Vampie doet ook goed werk als reverb.

aadplagiaat
19 april 2003, 21:52
Denk je niet dat je geluid beter lijkt nu je galm hebt omdat je bijgeluiden verdwijnen in de galm? Hierdoor LIJKT het inderdaad alsof je strakker speelt. :smile:).

Dat zijn dus typisch de verschijnselen waarover de minder leuke reacties gingen, eerder, eigenlijk. Geluid zit in je vingers, je kunt het wel kleuren, maar dat is niet het belangrijkste. Een goeie gitarist speelt goed op de grootste shit die je maar kunt bedenken. Tuurlijk zou het beter klinken als...... enz.

Ik zou misschien zielsgelukkig zijn met jouw gear. (misschien wel zeker)

BramVersteeg
20 april 2003, 03:39
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die blij zouden zijn met mijn gitaren :grin:
Ik weet dat het geluid in je vingers zit maar zo'n galm maakt het een stuk mooier. Als ik er een delay overheen wil zetten die met het ritme v.d muziek meegaat zal ik wel zo'n tapdinges nodig hebben. Iemand suggesties....
Ook heb ik gehoord dat Seymour duncan elementen mooi zouden zijn voor solo's. Weet iemand daar wat over?

Ohzoso
20 april 2003, 09:09
tapdinges?? euhhm....in jouw geval zou k s gaan kijken voor vingerhoedjes.Dit vanwege het feit dat jij denk ik meer achter je pc zit dan achter je gitaartjes.Als je werkelijk al zo`n goeie gear hebt zoals je reeds eerder hebt geclaimt,dan zit de rest in je vingertjes.Eelt komt door veel te oefenen en dit los je niet op d.m.v.effectenbakkies, sissy

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-20 11:44 ]</font>

jpb
20 april 2003, 09:27
>>>...maar zo'n galm maakt het een stuk mooier...&lt;&lt;&lt;

Elke versterker klingt 'beter' met galm, dus dat zegt niet zo veel. Wanneer je het beste wilt kun je de versterker beter beoordelen op het droge (=zonder reverb) geluid.

>>>...Als ik er een delay overheen wil zetten die met het ritme v.d muziek meegaat zal ik wel zo'n tapdinges nodig hebben. Iemand suggesties....&lt;&lt;&lt;

Ook nog een delay, wordt je geluid dan niet zo modderig dat je net zo goed een valvestate kunt kopen? Is nog goedkoper ook :smile:
Met 'tapdinges' bedoel je metronoom, of zwarte schoenen met tapjes eronder???? Zou wel apart zijn, nog nooit gezien, een tappende gitarist :wink:

LordRiffenstein
20 april 2003, 09:50
Op 2003-04-19 21:18, schreef BramVersteeg:
Hoi mensen,
ik heb van iemand een galmpje geleend. Nu klinkt mijn sound meteen een stuk beter. kan het zijn dat als ik een mooie galm over mijn solokanaal heen zet mijn geluid dan ook voller en strakker klinkt?? Zo ja, wat voor galm en/of delay raden jullie aan?

Inderdaad, wat delay en/of reverb kan je solo-klank heel vol laten klinken. Ik gebruik meestal een slapback-dealy op mijn solo-klank, soms met een beetje reverb erbij. Probeer eens een delay van 220ms (of minder bv 180ms) met een lage feedback setting zodat die slechts enkele keren klinkt. Zet die delay laag in de mix bv 80% dry en 20% wet (delay) en speel daar eens een solootje mee. Je kan natuurlijk ook via tap-tempo je delay-tijd gelijk zetten met het tempo van de song en hierdoor mooie solos maken denk maar aan Edge van U2 of Gilmour van Pink Floyd.

Groeten,

Yoeri

metalguitar
20 april 2003, 11:30
wat een gezeik over apparatuur, volgens mij wil je alleen vertellen wat jij wel niet voor `mooie spulletjes` hebt maar goed daar ken ik er meer van.
ik speel 10 jaar en vind dat ik een redelijk vet geluid heb met mijn marshall
vs100 en metalzone
ik vraag me wel af wat iemand gebruikt in plaats van een metalzone?

gerrekat
20 april 2003, 12:46
Op 2003-04-19 19:35, schreef mathe:
Hallo Gerrekat,
Een JMP50 met bijbehorende kast uit 1968 is toch wel heel wat anders dan een JCM800 of JCM900. Ook die heb ik vele malen in mijn handen gehad. En dat in de hoedanigheid van technicus voor o.a. een stel muziekhandelaren in den lande.
Maar goed, ik zie dat je hier in buurt woont. Als je het leuk vindt mag je mijn setje weleens komen proberen.
Fijne Paas mensen.
Marc


Ik heb ook wel eens op een JMP gespeeld, welk jaar weet ik niet maar vond het verschil met een oude JCM 800 (2203,2204) niet echt groot.

Nog steeds pedaaltjes nodig om ze aan de gang te krijgen, ik haat pedaaltjes!

Zakk Wylde krijgt er een mega vet geluid uit maar ik denk dat ie uit elke versterker een goed geluid kan krijgen!

Ach ik zweer bij mijn DEAN gitaren met Bill Lawrence L 500 elementen en een vette scheurbak, daar krijg ik mijn geluid uit!

Ik moet echt zeggen dat de ENGL precies het brutale geluid heeft dat ik mooi vind.

Maar dat een Marshall ook erg goed klinkt geloof ik echt wel, ik ben gek op die rauwe sound, daarom heb ik raar genoeg ook een ENGL gekocht omdat di de "gain" van een MESA of BOgner of weet ik veel verbind met het rauwe "open" geluid van een marshall.

Bijna alle cd's dei ik heb zijn denk ik met marshalls opgenomeen was vroeger de standaard in de heavy scene.

Ik moet zggen dat ik ook erg te spreken was over de DSL en TSL amps, die klinken erg goed IMO!

signsofzodiac
20 april 2003, 12:51
Als je tevreden bent met Engl check dan het volgende:

Engl Savage SE (het liefst de nieuwste)
Engl 930/60 stereo eindtrap
3 Engl 4x12's (of merk naar smaak)
TC Electronics G-Force
Goed midi-pedaal.
In de Savage SE zitten al 24 oproepbare sounds. In combinatie met de eindtrap nog veel meer. Voeg daar alle prof-effecten van de g-force aan toe.... Drie weg systeem aan speakers. In het midden droog signaal, links en rechts effectsignaal via de eindtrap.

Wat wil je nog meer? :smile: :cool:

signsofzodiac
20 april 2003, 12:52
Oops, zie net dat Rectifier al dezelfde setup had gegeven :smile:

Ohzoso
20 april 2003, 13:07
Mathe, doe jezelf een plezier en doe die JMP50 NOOOOOIIT weg.Dit is een v/d weinige dingen waar ik spijt als haren op m`n kop van heb dak die top(`70)heb verkocht. :sad: En, idd,de JMP50 heeft wel degelijk een heel ander karakter dan de JCM-series.

Negative K3 fan
20 april 2003, 15:07
Op 2003-04-20 11:30, schreef metalguitar:
ik vraag me wel af wat iemand gebruikt in plaats van een metalzone?


hoe bedoel je dat? Ik vind zelf dat je met de metal zoon wel goede ritme geluidjes kunt maken, maar als je gaat opnemen of als je leads gaat spelen valt hij helemaal door dee mand, want dan hoor je gewoon het statische, strake, buzerige van dat pedaal. Ik denk dat enkele andere leden van dit forum dat wel kunnen bevestigen.

mathe
20 april 2003, 15:25
Gerrekat,
Je hebt absoluut geen pedaaltjes nodig om een JMP (of JTM) zonder mastervolume aan de gang te krijgen. In tegenstelling wat met al die versterkers met meerder kanalen gebeurt overstuur je bij de JMP de eindversterker door het volume flink (of helemaal) open te draaien. Aangezien dit een geweldige bak herrie geeft gebruik ik een powersoak achtig apparaat om het vermogen wat naar de speakers gaat wat te dempen. Hiervoor gebruik ik een Weber Mass.
Je kunt eventueel nog een treble booster voor de versterker zetten om je gitaarsignaal wat te boosten waardoor je nog meer overdrive uit de versterker haalt. Een treblebooster is niets meer dan een enkele versterkende transistor waarbij een deel van je laag wordt gefilterd.

Ohzoso,
De set gaat inderdaad niet snel weg. Ik heb het spul gekocht toen het nog drie knaken en een Raider kostte (en dat is al weer wat jaartjes geleden). Tegenwoordig is dit spul helaas bijna onbetaalbaar geworden wat ik op zich jammer vind.
Met name de jongere generatie gitaristen heeft weinig benul wat eindtrapoversturing nu eigenlijk is. Dit bedoelde ik eerder al met de uitdrukking "bleek rond de neus". Eindtrapoversturing van een oudere Marshall is niet te vergelijken met scheurkanalen van de huidige generatie Marshalls (of al dat andere spul).
Ik vind het best grappig om te zien dat de marketeers van de versterker bouwers een bepaald kanaal bestempelen als een plexi sound oid. Een plexi heeft toch echt een behoorlijk ander gevoel en toon dan al die kanalen weergeven. Helaas...

Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer je uiterst tevreden bent met je geluid het niet uitmaakt waar je dat uithaalt.

Marc

BramVersteeg
21 april 2003, 00:44
Bedankt voor de tips.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de mogelijkheden van de Richie Blackmore en de SE?? En wat voegt die pre-amp er nog aan toe(misschien domme vraag hoor)? En wat is het verschil tussen een G-force en een G-major behalve prijs :smile:
En is die savage SE meer voor metal geschikt dan een Richie Blackmore??
En hoe moet je alles aansluiten om dat wet/dry/wet effect te krijgen?

EdJ
21 april 2003, 14:51
Nu jullie het over marshall hebben:dit weleens gezien?
http://www.lastwordsmusic.com/cl...s 101.html

mathe
21 april 2003, 15:19
Grappig,
Clay Finley is een goede kennis van me.
Marc

EdJ
21 april 2003, 15:42
Het is een klein wereldje :smile:

EdJ
21 april 2003, 15:46
Overigens ben ik het helemaal met je eens over de vervorming.Ik oefen graag met een High Octane.Da`s ongeveer 5 a 7 watt en dat zet ik dan helemaal voluit om wat variatie in de vervorming te krijgen wissel ik af en toe van buis en voor de leut heb ik er nog een easyface dan wel een skyripper voor.Speelt lekker!

mathe
21 april 2003, 18:53
Op 2003-04-21 15:46, schreef EdJ:
Overigens ben ik het helemaal met je eens over de vervorming...


Ha, je bent waarschijnlijk één van de weinige !
Al die extra kanaaltjes op die versterkers klinken best wel minder als je een lekker scheurende eindversterker gewend bent. &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

Marc

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-04-21 18:54 ]</font>

BramVersteeg
23 april 2003, 00:30
Hoi mensen,
bedankt voor al het advies en alle raad maar ik heb nu toch echt mijn geluid gevonden! Ik ben bij jukebox geweest en van alles uitgeprobeerd. Ik zal flink moeten gaan sparen maar ik hoop dat er over een tijd een VHT Bittbull met een Bogner kast op mijn kamer staat :smile: Deze amp is echt geweldig en geeft precies het geluid waar ik van droom. :smile: :smile:
Nu nog veel sparen :sad:

gerrekat
23 april 2003, 10:07
Op 2003-04-20 15:25, schreef mathe:
Gerrekat,
Je hebt absoluut geen pedaaltjes nodig om een JMP (of JTM) zonder mastervolume aan de gang te krijgen. In tegenstelling wat met al die versterkers met meerder kanalen gebeurt overstuur je bij de JMP de eindversterker door het volume flink (of helemaal) open te draaien. Aangezien dit een geweldige bak herrie geeft gebruik ik een powersoak achtig apparaat om het vermogen wat naar de speakers gaat wat te dempen. Hiervoor gebruik ik een Weber Mass.
Je kunt eventueel nog een treble booster voor de versterker zetten om je gitaarsignaal wat te boosten waardoor je nog meer overdrive uit de versterker haalt. Een treblebooster is niets meer dan een enkele versterkende transistor waarbij een deel van je laag wordt gefilterd.

Ohzoso,
De set gaat inderdaad niet snel weg. Ik heb het spul gekocht toen het nog drie knaken en een Raider kostte (en dat is al weer wat jaartjes geleden). Tegenwoordig is dit spul helaas bijna onbetaalbaar geworden wat ik op zich jammer vind.
Met name de jongere generatie gitaristen heeft weinig benul wat eindtrapoversturing nu eigenlijk is. Dit bedoelde ik eerder al met de uitdrukking "bleek rond de neus". Eindtrapoversturing van een oudere Marshall is niet te vergelijken met scheurkanalen van de huidige generatie Marshalls (of al dat andere spul).
Ik vind het best grappig om te zien dat de marketeers van de versterker bouwers een bepaald kanaal bestempelen als een plexi sound oid. Een plexi heeft toch echt een behoorlijk ander gevoel en toon dan al die kanalen weergeven. Helaas...

Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer je uiterst tevreden bent met je geluid het niet uitmaakt waar je dat uithaalt.

Marc


dan verschilt onze muzikale stijl denk ik behoorlijk, want voor mij werkt dat echt niet, je krijgt er mits master voluit een leuk AC/DC scheurgeluid uit ja dat wel, maar voor thrash metal kan ik daar echt niets mee!

je gaat toch niet beweren dat een JMP of JCM 800 dezelfde hoeveelheid gain op tap heeft als een ENGL powerball!

gerrekat
23 april 2003, 10:12
Op 2003-04-20 15:25, schreef mathe:
Gerrekat,
Je hebt absoluut geen pedaaltjes nodig om een JMP (of JTM) zonder mastervolume aan de gang te krijgen. In tegenstelling wat met al die versterkers met meerder kanalen gebeurt overstuur je bij de JMP de eindversterker door het volume flink (of helemaal) open te draaien. Aangezien dit een geweldige bak herrie geeft gebruik ik een powersoak achtig apparaat om het vermogen wat naar de speakers gaat wat te dempen. Hiervoor gebruik ik een Weber Mass.
Je kunt eventueel nog een treble booster voor de versterker zetten om je gitaarsignaal wat te boosten waardoor je nog meer overdrive uit de versterker haalt. Een treblebooster is niets meer dan een enkele versterkende transistor waarbij een deel van je laag wordt gefilterd.

Ohzoso,
De set gaat inderdaad niet snel weg. Ik heb het spul gekocht toen het nog drie knaken en een Raider kostte (en dat is al weer wat jaartjes geleden). Tegenwoordig is dit spul helaas bijna onbetaalbaar geworden wat ik op zich jammer vind.
Met name de jongere generatie gitaristen heeft weinig benul wat eindtrapoversturing nu eigenlijk is. Dit bedoelde ik eerder al met de uitdrukking "bleek rond de neus". Eindtrapoversturing van een oudere Marshall is niet te vergelijken met scheurkanalen van de huidige generatie Marshalls (of al dat andere spul).
Ik vind het best grappig om te zien dat de marketeers van de versterker bouwers een bepaald kanaal bestempelen als een plexi sound oid. Een plexi heeft toch echt een behoorlijk ander gevoel en toon dan al die kanalen weergeven. Helaas...

Neemt natuurlijk niet weg dat wanneer je uiterst tevreden bent met je geluid het niet uitmaakt waar je dat uithaalt.

Marc


dan verschilt onze muzikale stijl denk ik behoorlijk, want voor mij werkt dat echt niet, je krijgt er mits master voluit een leuk AC/DC scheurgeluid uit ja dat wel, maar voor thrash metal kan ik daar echt niets mee!

je gaat toch niet beweren dat een JMP of JCM 800 dezelfde hoeveelheid gain op tap heeft als een ENGL powerball!

Mithrandir
23 april 2003, 10:24
Op 2003-04-23 00:30, schreef BramVersteeg:
Hoi mensen,
bedankt voor al het advies en alle raad maar ik heb nu toch echt mijn geluid gevonden! Ik ben bij jukebox geweest en van alles uitgeprobeerd. Ik zal flink moeten gaan sparen maar ik hoop dat er over een tijd een VHT Bittbull met een Bogner kast op mijn kamer staat :smile: Deze amp is echt geweldig en geeft precies het geluid waar ik van droom. :smile: :smile:
Nu nog veel sparen :sad:

:eek: VHT en Bogner, klinkt goed. Wat kost zoiets nou?

jpb
23 april 2003, 10:37
Bij voortrap-/eindtrapoversturing denk ik dat het over verschillende dingen gaat. Voortrapoversturing is strakker, pinniger, minder aangenaam en dus beter geschikt voor (trash-)metal. Eindtrapoversturing is losser, warmer ('organischer') en beter geschikt voor blues en rock. Hangt dus vooral af van je smaak. Als ik mocht hkiezen zou ik voor de Marshall an Marc gaan, maar ik ben dan ook een ouwe lul :smile:

Ibanez RuleZ
23 april 2003, 10:57
combi van voor en eindtrapoversturing is helemaal lekker :razz:, alleen jammer dat als ik dat wil de buren hun huis uit trillen :grin: (ik heb geen loadbox)

Harrald

gerrekat
23 april 2003, 14:46
Kom nou jongens een ongemodificeerde JMP kan nooit een zelfde hoeveelheid gain hebben (eind of voortrap) als een POWERBALL XXX, DUAL RECTO UBERSCHALL of SAVAGE!

Daar moeten we het over eens zijn, dfat is gewwon een feit!

Dat Marshalls qua "tussenin" rocksounds erg lekker klinken ben ik het mee eens, maar dat soort muziek speel ik nu eenmaal niet!

De metal gitristen die een oude marshall gebruiken hebben of een overdrive pedaal ervoor, of hebben de top laten modificeren!

Een VHT pitbull is overigens een hle lekkere top, maar vond de POWERBALL net effe meer in your face en iets brutaler!

de VHT Ultralead is iets waar ik bijna voor was gaan speren, maar 3500 EURO voor een top is belachelijk, dan vewacht je wonderen van zoiets en dat maakt geen enkele top waar!

Ohzoso
23 april 2003, 14:59
gerrekat: dat een JMP alleen niet genoeg "scheur" opbrengt om te thrashen begrijp ik. In de tijd dat ik thrash speelde (84-87)had ik naast die JMP nog een Tubescreamer+`n eq en speelde ik met PafPro pick-ups.Idd, de top ging natuurlijk VOL open, maar deze sound was ruim voldoende om te thrashen.Je moet natuurlijk deze 50Watter niet met een 100Watter of zo vergelijken, maar ik er van uit dat je dat al niet deed.
Ik bedoel; als destruction en kreator ofzo jou nog te soft is qua geluid dan zul je idd naar een andere top moeten zoeken.verder is het natuurlijk ook zo dat geen enkele versterker exact het zelfde klinkt als een versterker van het zelfde type maar dat wist je ook al.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-23 15:01 ]</font>

gerrekat
23 april 2003, 15:13
Natuurlijk is destruction of sodom niet et soft dat vind ik juist gaaf.

maar op hun gitaarsound van destijds is nogwel wat aan te merken.

Een wat ik zeg met wat hulp kan zo'n JMP best scheuren, maar niet in "stock" vorm.

Dat rauwe primitieve geluid heeft zeker zijn charmes, maar toch wel typisch dat Kreator Sodom en Destruction vandaag de dag allen op ENGL amps spelen!

Maar die nieuwe marshalls (JCM2000) vond ik ook een lekkere scheur hebben, zeker de DSL 100.

Ik hou niet van eindtrapvervorming daar dat IMO niet erg strak klinkt, alhoewel je eidtrap wel een beetje mee moet werken om een vette scheur klinken.

Maar als je thuis speelt en opneemt moet een versterker op lage volumes ook goed klinken en zul je zeker voorversterker vervorming moeten hebben!

Bovendien vind ik de clean van die oude marshalls niet mooi, van de nieuwe JCM 2000 series overigens wel!

BramVersteeg
23 april 2003, 17:11
Je hebt gelijk. 3200(kost ie bij jukebox) is erg veel geld. Aan de andere kant heb ik wel precies het geluid waar ik naar op zoek was(en meer :grin:). Die bognerkast kost nog eens 1200. Maar die koop ik later wel. Eerst maar eens kijken of ik aan die 3200 kan komen :grin:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BramVersteeg op 2003-04-23 17:13 ]</font>

staavie
25 april 2003, 11:35
Op 2003-04-23 17:11, schreef BramVersteeg:
Je hebt gelijk. 3200(kost ie bij jukebox) is erg veel geld. Aan de andere kant heb ik wel precies het geluid waar ik naar op zoek was(en meer :grin:). Die bognerkast kost nog eens 1200. Maar die koop ik later wel. Eerst maar eens kijken of ik aan die 3200 kan komen :grin:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BramVersteeg op 2003-04-23 17:13 ]</font>


Bij piens in deinze staat een tweedehands VHT pitbull combo, 1117 euro (misschien iets voor u,met later de Bogner kast eraan?)
http://www.piens.be/frames.htm
Staavie.

BramVersteeg
25 april 2003, 11:51
Hey staavie,
bedank voor je reactie. Is dat eigenlijk de comboversie van die VHT Pittbull utralead? Want volgens mij bestaat er ook een normale pittbull en een PB ultralead. Maar ik zal eens gaan kijken.
Grz. Bram

staavie
25 april 2003, 13:15
Hoi
Ik weet niet welk type juist ,er staat VHT Pitbull 50-12.Staat bij tweedehands (gitaren)op de 11' plaats dacht ik.

Soulflyhigh
25 april 2003, 15:43
Op 2003-04-16 21:30, schreef Mithrandir:
No offence hoor, maar volgens mij ben jij al niet meer down to earth, kom jij eerst maar eens met beide voeten op de grond jochie en ga lekker spelen (gitaar bedoel ik).

Ga informatie verzamelen over de spullen die je al hebt. Ga lekker spelen met allerlei settings op je versterker tot je een geluid hebt waarvan je denkt, hee dat klinkt gaag, exact als Satriani zal je toch niet klinken en wil je dat ook echt? En wees nou gewoon tevreden met wat je hebt en speel er lekker mee. Je hebt verdomme:

- 2 gibson les pauls
- 1 ibanez JS1000
- 3 warwicks bassen
- 1 ibanez bass
- 1 basversterker + cabinet
- 1 big whatever
- 1 ENLG Ritchie blackmore
- 1 Cabinet
- misschien nog wel meer

En je bent verdomme 17, EN ALS JE JE NOU NIET SNEL GAAT SCHAMEN MET "IK WIL EEN PROFESSIONELE RIG, GELD MAAKT NIET UIT" DAN STEEL IK JE HUIS LEEG EN GEEF JE SPULLEN AAN DE ARME KINDJES IN LEUSDEN

hijg, he ik liet me ff gaan, sorry.


Als je dan toch lang Leusden rijdt dan kan je vast wel ff langs Amersfoort rijden om zo'n Les Paul te droppen :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Soulflyhigh :smile:

BramVersteeg
25 april 2003, 18:37
Misschien.....ik doe er misschien wel een weg om geld in te zamelen voor die VHT.
Wat bied je voor een mooie customized Gibson LP Studio met spiegeltjes erop??
PS. Op http://www.vai.com staan ook plaatjes van vai's gitaren. Mijne heeft hetzelfde idee als die vai mirrorbal.

Chiel
27 april 2003, 17:27
Wat heet professioneel??

Drie weken geleden heb ik met mijn band op een bandbattle gespeeld. Was maar een uurtje, dus niemand van ons had zin om de complete setup mee te nemen. Ik dus op een dualshowman topje, een koch pedaltone en een 1x12" bagend kastje. mijn collega gitarist op een marshall top met ook een 1x12" bagend kastje. Wil niet opscheppen, maar we hadden een zwaaaaaaaaaaaaaar goed geluid.

Andere band had een gitarist met 3(!!!!) 4x12" boogie kasten en een 14HE rack aan effecten en nog zo'n zelfde rack met de voorversterking. En wat een kutgeluid!

resume; met zwaar goede apparatuur kun je ook een zwaar kut geluid produceren. Je moet de apparatuur door en door kennen en je moet weten wat voor een sound je zoekt. Zelf ben ik al jaren hiermee bezig en ben nu eindelijk tevreden aan het raken met mijn setup. Voor mij is dat mijn droomsetup (19" rack met VHT2/50/2, Soldano sp77, Ernst Fliek 'the Rover' en Rocktron FX-unit), maar voor jou geldt misschien weer heel iets anders. Gewoon maar blijven proberen dus. Wellicht is een goede FX-bak een investering. Die kun je altijd blijven houden als je ooit gaat uitbreiden.

BramVersteeg
27 april 2003, 19:01
Heb je helemaal gelijk in.
Ik ga voor die VHT met Bognerkast en zoek nog een leuke FX-processor bij. Dan heb ik toch echt wel de sound die ik zocht:D
Vette gain met veel dynamiek en goede toon. Scheuren van de hoogste plank!!
Maar dat setje van jou ziet er ook erg goed uit(heb het gezien onder een ander forumonderdeel)!! Hoe klinkt die VHT van jou eigenlijk??

Chiel
28 april 2003, 16:35
Die VHT is echt een beest! Waanzinnige druk en dynamiek. Heb hem vergeleken met verschillende eindtrappen, maar de VHT is echt het summum. Maar ja, dat is mijn bescheiden mening.

Wat jou zoektocht betreft, gewoon maar blijven zoeken, proberen en testen. Zelfs die VHT/Bogner combinatie hoeft niet jou combinatie te zijn. Laat je vooral niet gek maken, want je geld kun je maar één keer uitgeven...