PDA

View Full Version : effect van pups op versterker?



zeiler
31 januari 2010, 23:23
Hallo!

ik had vanavond een optreden in een oude kerk in Meppel!

Hier werden we helemaal gek van het rondzingen van mij(n ) versterker...

Nu is de akoestiek van zo'n gebouw natuurlijk al wel heftig, maar....

even een situatieschets (er zijn foto's, ik heb gevraagd of hij ze mij wil toesturen, maar da's nog niet gebeurd: zodra ik ze heb zal ik ff een post daarvan maken (verduidelijkt denk ik nogal want ik weet niet zeker of mijn verhaal nu duidelijk is!)... snap je 't niet, stel gerust ff een vraag, ik ben redelijk hopeloos namelijk :(! 2e optreden met m'n nieuwe band en 't ging ruk :)!

(alle richtingen zijn gegeven vanuit de zaal kijkend op 't podium)...

mijn versterker stond links op 5 cm na pal tegen de (aan de onderkant) betonnen preekstoel aan, direct links van mijn versterker (10 cm) stond de basversterker en daarnaast op een 40 centimeter het scherm van de drummer (het was nogal krap!)... beide versterkers stonden op circa 50 cm van de grond af...

Ik (buizen amp) werd met een mic. uitversterkt, de bassist via zijn (transistor)versterker....

wij hadden één monitor die een meter voor ons stond in een hoek van 45 graden, dus circa 1.75 meter voor onze versterkers....

mijn pedalenplankje lagen naast de monitor.

af en toe was er gewoon niets aan de hand, maar op andere momenten zong hij weer heel erg!!! Meestal speel ik op de 2e positie van boven, behalve met soleren... TIjdens de eerste solo wisselde ik naar 't brugelement, en toen was 't echt abnormaal, maar dus ook op de 2e stand ging 't soms gewoon echt mis!

gear:
Fender Stratocaster
Hughes and Kettner Edition TUbe 20th (2x EL84 en 2x 12ax7)


--------

Nu vroeg ik mij af wat de oorzaken hier van kunnen zijn!

Ik ben zojuist ff aan het checken geweest hier in de kamer bij mijn ouders thuis, niet met m'n Fender strat maar met m'n Swing S2, ik kwam erachter dat:
mijn Swing enorm veel doet met 't geluid, zelfs als ik bijna in een hoek van 90 graden 3 meter naast mijn versterker sta (gericht op de amp) bromt hij al flink, draai ik mij om, dan is het weg!

is dat het enige waar het aan zou kunnen liggen, of betekend het feit dat het geluid gewoon niet "wegkon" ook een boel?

- Kan het te maken hebben met mijn elementen (stond er dus een meter voor) met mijn lichaam er nog wel tussen???

- kan het te maken hebben met de monitor die een kleine 2 meter voor de versterker stond?

------------

er schiet me nog iets te binnen: ik had gekke ruis, en toen kreeg ik opeens 't idee dat mijn versterker zachtjes, maar als je er pal voorhing met je hoofd zingen uit de kerkzaal zelf uitzond!!! NU heb ik wel eens gehoord dat een versterker radiosignaal kan oppikken, maar kan dit wel? :s

Ik hoop dat iemand mij adviezen kan geven!?

alvast bedankt!

Jaap

/Slash
31 januari 2010, 23:28
Neem meer afstand van je versterker?

Ik heb ook veel lawaai gehad, is de stekker geaard?
Heb je wel veel afstand tussen electrische apparatuur?

Komt door die magnetische velden ofzo :P

Heb het ook gehad :sssh:

zeiler
31 januari 2010, 23:32
hey slah, bedankt :)!

maar al die dingen had ik al bedacht, ik probeer iets specefieker antwoord te krijgen ;)!

in deze situatie was gewoon niet meer ruimte (oftewel: echt proppen :))!

as usual: ths thread is worthless w/o pics :D! ik mail er nog wel ff achteraan ;)!