PDA

View Full Version : Spelen en zingen



Eron
31 januari 2010, 21:00
Zostraks heb ik via een youtube filmpje en via een tabelatuur even gitaar gespeeld en gezongen bij Under the bridge van Red Hot Chili Peppers.
Het probleem is echter dat ik dit vooral apart van elkaar heb gedaan en het lukt me gewoon niet om tegelijkertijd te zingen en te spelen.
Opzicht vind ik het spelen van het nummer op gitaar niet eens heel erg moeilijk, maar ik kan het gewoon moeilijk combineren met zingen.
Ik heb wel vaker geprobeerd zowel te spelen als te zingen, maar ik heb dan teveel mijn aandacht bij of gitaar of bij zang.
Ik kan het gewoon niet goed verdelen.
Wie herkent dit eigenlijk?
En wat voor oplossingen zijn hier zoal eigenlijk voor?

-=JEROEN=-
31 januari 2010, 22:21
Je kan leren om één van de twee als van zelf te laten gaan. Dus dat je de gitaarpartij zo goed kent, dat je em kan dromen, dan je em kan spelen zonder er bij na te denken. Of dat je kan zingen zonder er bij na te hoeven denken, maar dat lijkt me lastiger.

Een andere manier is om beide apart van elkaar op te nemen, dat te mixen, terug luisteren en dan naspelen. Doordat je jezelf hoort zingen en gitaarspelen tegelijk schijnt het makkelijker te zijn om dat na te doen.

Jeroensnake
31 januari 2010, 22:29
Ik dacht dat er laatst nog zo'n topic voorbij kwam. Misschien een ander subforum ...

Via google vond ik een andere, maar toch ook met genoeg tips ;

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=11945

berkayb
31 januari 2010, 22:33
Ik kan alleen zingen als ik akkoorden strum, en niet tokkel ofzo. Dan lukt het mij wel, jou ook?

CowGuitar
31 januari 2010, 22:37
Bij mij helpt het om de timing heel goed te kennen. En dan afwisselend concentreren op de lastigere stukjes. Zo is het me laatst eindelijk gelukt om all apologies van Nirvana te zingen en te spelen.
Bij zo'n nummer blijft het moeilijk ook al kan je één van de partijen op de automatische piloot.

ThaBluesBreaker
1 februari 2010, 00:50
Kwestie van veel oefenen! En je partij goed kennen.

Pickel
1 februari 2010, 09:15
Laat je ombouwen en word een vrouw! Die zijn multi-tasking en kunnen meerdere dingen tegelijk doen.:soinnocent:

Luca P
1 februari 2010, 22:39
Brian Setzer kan het ook aardig:
http://www.youtube.com/watch?v=Ck6sGWn99jQ

Rowan
1 februari 2010, 23:05
Meestal is het probleem dat de timing niet correct is tussen noten/akkoorden, of dat je het slagje aan gaat passen op de zang.

Als dit gebeurd, speel dan het stuk waar je het eerst elke keer de fout ingaat alleen op de gitaar, en onthoud precies wat je ziet. Je maakt er een videorecording van in je hoofd als het ware. Daarna ga je erbij bij zingen en zie je die "video" voor je en probeer je jezelf gewoon door het stuk te forceren totdat het automatisch gaat.

Kweenie man.... lastig uit te leggen eigenlijk:makeup:

driftkop
3 februari 2010, 18:56
Ach, BB King kan ook niet zingen en spelen tegelijk.

berkayb
7 februari 2010, 23:12
Ach, BB King kan ook niet zingen en spelen tegelijk.

John Mayer daarintegen wel :---))))

ThaBluesBreaker
8 februari 2010, 00:36
Ach, BB King kan ook niet zingen en spelen tegelijk.

Die kan ook amper akkoorden spelen. Daarom heeft altijd een grote band achter zich die dat doet :seriousf:

Philippe
18 februari 2010, 14:25
Ik vraag me altijd af hoe James Hetfield het voor elkaar krijgt om die soms duizelingwekkende riffs te spelen en tegelijk de longen uit zijn strot te moeten zingen.