PDA

View Full Version : FX loop signaal niveau



flo123
31 januari 2010, 18:43
Ik wil graag een FX loop Send en Return maken, in mijn Epiphone Valve Junior, tussen de laatste 12AX7 van de preamp en de EL84 eindbuis.

Nu vraag ik mij al een tijdje af:
De voorversterker trappen versterken het gitaar signaal flink.
Hoe komt het dat je "gewone" gitaar effecten (max 8V headroom) in de FX loop kunt plaatsen, is het signaal dat van de preamp afkomt niet veel te groot geworden?
Wat voor een signaal niveau kun je na 2 of 3 12AX7 gain trappen verwachten bij de Send van een FX loop?
Hoeveel signaal niveau "verwacht" een FX Return om een gemiddelde eindtrap goed te kunnen aansturen?

fredjuh
31 januari 2010, 18:48
Op die plek een FX loop maken heeft helaas weinig zin. De oversturing komt nl. van de eindbuis.

flo123
31 januari 2010, 18:56
Bedankt voor het advies.
Ik heb mijn Valve Junior al wat aangepast. Hij heeft een extra volume potmeter na de 2e preamp trap.
Ik probeer de preamp te laten oversturen, de preamp buis dus te laten clippen. De volume pot na de 1e trap draai ik helemaal open. Via een booster en EQ, stuur ik het gitaar signaal flink hard de preamp in en zou, via de FX loop, het signaal weer willen EQ-en.
Dus: gitaar -> EQ -> Boost -> 12AX7 als clipper -> FX Send -> EQ -> FX Return -> El84 eindtrap.

Heb je hier misschien ideeen over?

En los daarvan:
Weet iemand het antwoord op de vragen van de signaal niveaus in een FX loop?

fredjuh
31 januari 2010, 20:06
Kijk, dit snijdt hout. De context is heel belangrijk.
De aansturing van de eindbuis heeft een powersupply van minstens 18V nodig en uit de voorversterking komt een signaal van ongeveer 200Vtt. Aangezien je al een mastervolume hebt is het niet noodzakelijk om daar een aanpassing te doen, maar het is beter als je er een 100k pot van maakt met een 1M weerstand ervoor. Dan komt er ongeveer max. 20V uit. Misschien kun je een MOSFET gebruiken op je eindbuis aan te sturen.
succes

nico verduin
31 januari 2010, 20:28
En los daarvan:
Weet iemand het antwoord op de vragen van de signaal niveaus in een FX loop?Meest FX loops die ik ken, weeren op lijn nivo.... 1-2V pp.
Max, 8vpp si waarschijnlijk het max waar de ingang tegen kan. Daarna fikt ie uit......

flo123
31 januari 2010, 22:27
Ik snap het nog niet helemaal maar al wel beter denk ik ... een hoop vragen:

@Nico:
Ok bedankt: FX signaal op lijn niveau 1 a 2 Vtt.

Max, 8vpp si waarschijnlijk het max waar de ingang tegen kan. Daarna fikt ie uit......
Bedoel je dat het signaal dat de eindbuis ingaat niet meer dan 8Vtt mag zijn?



De aansturing van de eindbuis heeft een powersupply van minstens 18V nodig

Bedoel je dat het signaal dat de eindbuis ingaat ongeveer 18Vtt moet zijn voor volledige uitsturing van de eindtrap?
De "powersupply" is toch de voedingsspanning (die meer dan 300V is) of begrijp ik het niet goed?



... en uit de voorversterking komt een signaal van ongeveer 200Vtt.

Tjee, is het signaal dat de preamp uitkomt en normaal direct naar de eindbuis gaat echt zo groot: 200Vtt? Wauw ...
... oh ja natuurlijk, de preamp buis staat op iets minder dan 300V voedinsspanning. Als die buis clipt moet het signaal nabij de voedingsspanning zijn.



Aangezien je al een mastervolume hebt is het niet noodzakelijk om daar een aanpassing te doen, maar het is beter als je er een 100k pot van maakt met een 1M weerstand ervoor. Dan komt er ongeveer max. 20V uit.

Ok, het 200Vtt signaal uit de overstuurde preamp een factor 10 kleiner maken geeft 20Vtt en die gaat dan naar de eindbuis.



Misschien kun je een MOSFET gebruiken op je eindbuis aan te sturen.
succes
Bedoel je bij de FX Return om het signaal weer te versterken voor de eindtrap?

Dus:
De FX Send moet ongeveer 100x kleiner maken dan het overstuurde preamp uitgangs signaal om van 200Vtt op 2Vtt lijn niveau te komen.
De FX Return moet het lijn signaal van 2Vtt weer 10x versterken om weer op 20Vtt voor de eindbuis te komen.
Toch?

nico verduin
1 februari 2010, 06:04
Ik snap het nog niet helemaal maar al wel beter denk ik ... een hoop vragen:

@Nico:
Ok bedankt: FX signaal op lijn niveau 1 a 2 Vtt.

Bedoel je dat het signaal dat de eindbuis ingaat niet meer dan 8Vtt mag zijn?
De meeste pre-amps werken rond een "line" nivo. Pas in de eindtrap (de phase splitter als die er is) wordt het nivo opgekrikt tot de maximale stuurspnning voor de eindbuizen.

Overigens de spanning die de eindbuizen ingaat is meestal zo rond 2 x de bias spanning. Bij de EL84 zal dat rond de 25Vpp zijn, EL34 rond de 80Vpp zijn. Die 8V max zal vermoedelijk om de halfgeleiders die het signaal weer moeten verwerken te beschermen.

Het probleem bij jou is dat je een buisje of halfgeleider te kort komt voor de FX. FX Send wordt meestal op 1V PP gebracht met een zgn. lage impedantie buffer. Het signaal terug is ook weer rond de 1Vpp. En daarna op nivo gebracht. Je hebt dus een Fx driver en return ontvanger nodig. 2 stages. En die heb je niet.
Dus als jij vanuit een FX return gelijk de eindtrap ingaat. zal er niet veel geluid uitkomen. Maar dat had fredjuh je ook al aangegeven. Daarnaast ik weet niet wie het gaat doen voor je? Want gezien je soort vragen, zou ik er zelf vanaf blijven.

Chris Winsemius
1 februari 2010, 10:31
fx-loops voor pedaaltjes: - 20 Db
fx-loops voor 19"-stuff: 0 dB

(en dan ff googelen welke spanningsnivo's nodig zijn)

in een Valve Junior heeft het imo niet echt veel zin, gros v/d vervorming wordt in de driver en eindbuis gemaakt (dus na een eventuele fx-loop_.

fredjuh
1 februari 2010, 16:15
Dus:
De FX Send moet ongeveer 100x kleiner maken dan het overstuurde preamp uitgangs signaal om van 200Vtt op 2Vtt lijn niveau te komen.
De FX Return moet het lijn signaal van 2Vtt weer 10x versterken om weer op 20Vtt voor de eindbuis te komen.
Toch?
Ja, klopt. Hoe het dus gaat werken: na voorversterking 1M weerstand met een 10k pot. Dat geeft de spanningsdeling. Dan komt de fx-loop. Daarna moet je het signaal flink opkrikken, met een extra buis of met transistors.

flo123
1 februari 2010, 18:25
Bedankt voor alle antwoorden. Het was weer zeer informatief.

Ik zie er van af een FX loop te maken maar ga er wel mee door de voorversterker buis te oversturen. Het klinkt alleen nog waardeloos! ;)

Ik denk er nu aan een passieve "post preamp EQ" in de versterker te bouwen (ipv via een FX loop de boel naar buiten brengen).
Ook wil ik wat schemas van andere versterkers bekijken om te zien hoe daar de klankregeling na de overstuurde preamp gebeurt met name hoe het hoog in bedwang wordt gehouden na de oversturing.
Ik hoop met post-preamp-EQ het geclipte preamp signaal een betere klank te geven voordat het de eindtrap in gaat. Met name het felle rasperige hoog mag een flink stuk minder.
Misschien een simpel laagdoorlaat filter na de 2e preamp trap om het hoog wat weg te filteren ...

Ik heb voldoende ervaringen met elektronica en wat prakische ervaring met buizenversterkers en hoge spanningen opgedaan dus dat moet wel (veilig) lukken! :)

nico verduin
1 februari 2010, 18:48
Ik denk er nu aan een passieve "post preamp EQ" in de versterker te bouwen (ipv via een FX loop de boel naar buiten brengen).
Lijkt me een veelbelovend plan..... Volgens mij doe je bijna hetzelfde...

flo123
2 februari 2010, 22:24
Euhhh pardon, hetzelfde als wat? :)

nico verduin
2 februari 2010, 22:26
Zo ongeveer het hele verhaal hiervoor...... wat je toen wilde....