PDA

View Full Version : Fase schakelaar in Stratocaster



RoelTM
31 januari 2010, 16:51
Dag allen,

Als Brian May fan loop ik al langer met het idee om een gitaar te hebben met fase-schakelaar.
Ik had nog een push-pull pot liggen, en besloot op deze saaie zondagmidag mijn cheap-ass beginnersstrat eens om te bouwen. :satisfie:
Het meest logisch was om aan de middelste van de 3 pups een fase schakelaar te hangen, dus dat heb ik dan ook gedaan.
Een fase schakelaar werkt immers alleen als meerdere pups aanstaan.

Ik heb een tone-pot vervangen door de push/pull pot. Het schema ziet er dan ongeveer zo uit:
http://img525.imageshack.us/img525/4484/63517629.png (http://img525.imageshack.us/i/63517629.png/)

Na een uurtje of zo solderen (irritante kleine onderdelen :sneaky:) was ik dan klaar, en kon er getest worden.
Eerst kijken of alle pups het normaal deden: prima. Alles functioneerde prima.
En toen de fase schakelaar maar omschakelen. Het moment van de waarheid...

In een woord, geweldig! :cheerup:
Jankende geluiden komen er uit mijn versterker. Instand Bohemian Rhapsody solo sound.
Vooral bij de bends met hoge noten krijsen de boventonen als nooit tevoren.
Het laag valt totaal weg, wat een soort wah-effect veroorzaakt.

Ik moet er wel bij zeggen, het is een erg schel (hoewel dat meteen zo negatief klinkt) geluid. Niet overal geschikt voor dus.
Stevige akkoorden doen het beter met de fase schakelaar op de 'normale' stand.
Maar wil je scheuren als nooit tevoren, jangende gitaarsolo's spelen, dan is deze mod zeer aan te raden.
Het verbaast me dat die switch niet standaard op elke strat zit. ;)
Ik zit er aan te denken om dit ook in mijn Ibanez RG (main axe) te bouwen.


Hebben nog meer mensen hier deze geniale schakelaar?

Gearjunkie
31 januari 2010, 18:30
Ik straks ook vrees ik, dit wil ik ook!

Maar leg me even uit: In mijn strat is de middelste pup rw/rp, om de ruis te cancellen. Werkt het dan ook nog?

Ik kan met een blendpot de brug pup altijd bijdraaien, en dus alledrie de pups tegelijk gebruiken, dus het lijkt mij dan een mooie mod, toch??

RoelTM
31 januari 2010, 18:41
Wat betekent de afkorting rw/rp? Houdt dat in dat ie 'andersom' omwonden is?

Zo ja, dat heeft de Red Special ook. Dus dat zou perfect moeten werken.
En als je 3 pups tegelijk kunt gebruiken, is het wellicht een erg moge optie.

Gearjunkie
31 januari 2010, 18:58
Reverse wound, Reverse polarity. Doen dus??

RoelTM
31 januari 2010, 19:02
Gewoon proberen zou ik zeggen.
Misschien kun je 'm eerst andersom vastmaken, zonder switch ertussen. Dan kun je horen hoe het gaat klinken.

Aan welke switch zit je trouwens te denken? Push/pull of tuimel?

Edit: met de tone knop helemaal dicht krijg je trouwens een extreem wah-achtig effect op de wat lagere noten. :satisfie:

Gearjunkie
31 januari 2010, 19:08
Nee, dat wordt dan push-pull op de eerste tone-pot. De onderste tone-pot is bij mij al push pull, daarmee bedien ik de ingebouwde pre-amp. Deze mod geeft mij volgens mij wel een ultieme Strat kwa mogelijkheden.