PDA

View Full Version : Roland GR20 icm Godin LG XT SA



Hans007
31 januari 2010, 16:12
Hoi, sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van bovengenoemde combinatie. Beiden heb ik tweedehands gekocht en zijn in nieuwstaat. Ik ervaar een probleem met de combi waar ik niet uit kom. De gitaar is aangesloten via de multipin aansluiting aan de synth. Deze laatste is goed aangesloten aan de versterker (de Godin klinkt uitstekend in de guitar en de mixstand) maar op de synth stand krijg ik nauwelijks een geluidsvolume noch iets van verschillende geluiden die de synth kan produceren.
Ik heb de gevoeligheid van de synth op advies van Godin op lager dan 5 gezet en de volumeknop van de synth (aan de achterzijde) op max.
Wie kan me helpen deze prachtige combi aan de gang te krijgen?
Groetjes,

Hans



Marshall JVM 205H + 1936cab te koop, twee keer mee gerepeteerd!

lcvanderhelm
31 januari 2010, 16:41
Hoe goed komt het signaal binnen in de GR20? Je kan de signaalsterkte via de SENS knop,per snaar afregelen.Zo zie je ook hoe hard het signaal per snaar binnenkomt.

Hans007
31 januari 2010, 17:07
Ja, ik heb die allen ingesteld onder de vijf. Goding raadt dat aan in de brochure van de gitaar. Feitelijk heb ik ze allen op vier ingesteld.

lcvanderhelm
31 januari 2010, 17:20
Heb je de goede output gebruikt.(rechts mono output voor synth signaal].

Hans007
31 januari 2010, 17:31
Ik heb de speciale synth kabel van Roland gebruikt tussen de Godin en de GR-20. Tevens heb ik de drie standenschakelaar van de Godin op de synth stand gezet. Ik heb dat getest want als ik de gitaarstand of de mixstand gebruik dan kan ik de gitaar gebruiken zoals normaal.

Hans007
31 januari 2010, 17:32
Ik bedoel daarmee dat je dan de gitaar vol hoort. Maar in de derde stand (synth) dus alleen maar erg zachtjes en geen synth geluiden...

Nitefly7
31 januari 2010, 19:20
welke output van de GR heb je gebruikt? En is de GR zelf ingesteld om via mix-out 't synthsignaal uit te zenden?

Hans007
31 januari 2010, 19:29
De output is ingesteld op guitar en de gitaar is ingesteld qua gevoeligheid volgens de normen van Godin. De gitaar is niet op mix maar op synth ingesteld. Zie ik iets over het hoofd?

Nitefly7
31 januari 2010, 19:48
begrijp ik't goed dat je de synth-stand van je godin hebt, en de output van je synth op guitar staat?
Synth moet wel op synth staan indien mogelijk, en je moe
t de mix-outputs van je synth hebben....

Hans007
31 januari 2010, 20:02
Weet niet precies wat je bedoelt maar ik ga het proberen. ik kom er later op terug!
thnx!
hans

Nitefly7
1 februari 2010, 09:27
Weet niet precies wat je bedoelt maar ik ga het proberen. ik kom er later op terug!
thnx!
hans

Godin:
1: alleen magn. pickups
2: magn. pickups/piezo/synth
3. synth
(dacht ik, heb al jaren die switch op mijn LGX-SA niet meer in gebruik

Roland GR:
1. guitar out (alleen je magn. pickups)
2. mix out (magn. + synthesizer output)
evt. instellingen van GR om danwel je gitaar, danwel je synth uit te sturen (ik ken de GR-20 niet..)

op Godin moet je dus keuze 2 of 3 hebben (of i.i.g. 3)
op Roland moet je output (2) gebruiken en je instellingen controleren

Hans007
2 februari 2010, 09:06
Het klinkt erg logisch wat je zegt. Ik heb nog gen tijd gehad om het na te kijken. Lukt pas morgenavond maar ga het zeker doen. Je herinnering van de Godin is inderdaad perfect. En de GR-20 heeft meerdere uitgangen. Dit zou de sleutel kunnen zijn. Alvast bedankt! Ik ga het morgenavond proberen en laat het weten!! Tof!!

Michael AE
2 februari 2010, 09:26
Vergeet niet eerst het volume-knopje terug te draaien!!!:cheerup:

Hans007
4 februari 2010, 20:04
Het werkt! Schitterend... Stan Getz kan inpakken!

Ik zag trouwens pas Robbie Krieger van de Doors op een 335 Light my Fire spelen. Hij had een Roland afnemer gemonteerd en had een schitterend gitaargeluid. Dus niet sax of iets anders maar een echt geweldig gitaargeluid. heeft iemand tips omdat te bewerkstelligen?

Dank allen voor jullie reacties?

Hans007
4 februari 2010, 22:47
ik bedoelde: dank allen voor jullie reacties!!!! (met een uitroepteken!)

Nitefly7
5 februari 2010, 12:05
Het werkt! Schitterend... Stan Getz kan inpakken!

Ik zag trouwens pas Robbie Krieger van de Doors op een 335 Light my Fire spelen. Hij had een Roland afnemer gemonteerd en had een schitterend gitaargeluid. Dus niet sax of iets anders maar een echt geweldig gitaargeluid. heeft iemand tips omdat te bewerkstelligen?

Dank allen voor jullie reacties?

had hij die synth wel in gebruik? 'n 335 klinkt natuurlijk op zichzelf al schitterend :)

Hans007
6 februari 2010, 11:04
Ik ben ook echt een fan van de 335 serie. ik weet hoe die klinkt en mij viel het geluid op. Toen ze inzoemdem op krieger zag ik die Roland pick up.
Was een concert van de Hall of Fame series. The Doors werden geinaugureerd..... Ik ben aan het zoeken en kan me voorstellen dat een combi van een synth effect en een beetje tube screamer al aardig in de buurt komt :)

piezo
6 februari 2010, 14:37
Hans, ik weet niet of het je verder helpt, maar die hex-opnemers kun je niet alleen gebruiken voor gitaarsynths, maar ook om de Roland VG-serie gitaar/amp modelers aan te sturen.

Hans007
7 februari 2010, 12:46
Je hebt gelijk. Ik weet dat die meer kan dan die synth. Maar het verschil is mij nooit duidelijk geworden. Ik weet dat bijv. de vg99 geen mogelijkheid heeft om instrumenten te simuleren zoals de GR20 kan (mijn dochter heb ik net deze ochtend de sax gedemonstreerd en zij was onder de indruk ook al omdat ze zelf sax speelt!) maar weer vele andere dingen kan..... Heb jij ervaring met de VG's? Kun je daar echt de lead gitaar 'anders ' laten klinken? Maar misschien is het zo dat ik net als zovelen wanhopig op zoek ben naar dat ene mooie geluid en heb ik dat blijkbaar nog niet gevonden....

Nitefly7
7 februari 2010, 17:49
het verschil is relatief eenvoudig uit te leggen:
de GR-serie werkt met pitch-to-midi (gitaargeluid via gk-pickup wordt geconverteerd naar MIDI, dat vervolgens een synth-bron aanstuurt, op een manier die te vergelijken is met masterkeyboards die externe synthmodules aansturen) hier heb je dus een soort 2traps conversie, met relatieve vertraging (zgn. Latency)

de VG-serie werkt met pitch-to-voltage (meen ik), en de geluidsbron wordt dus niet via MIDI aangestuurdm hetgeen zou resulteren in meer directe toonvorming..

De GR-reeks is dus een synthesizer die je via midi met je gitaar bedient, de VG-reeks verandert de karakteristieke gitaarklank vervormt..

Qua vertraging is de VG-serie merkbaar sneller en dit vond ik (vooral voor gitaarsynth-werk a la GR300 klanken..) prettiger dan 't eeuwige piano-op-gitaar spelen..
Gevoelsmatig is een toon die er direct is, en uit je gitaar lijkt te komen, fijner dan Spielerei die uit 'n GR-doosje komt... Met ingebouwde GK-pickups zoals je Godin heeft, is de vertraging te verwaarlozen, dus dan kom je in't domein van de Klank...

A propos klank:

de VG-reeks is te gek voor coverwerk en tone-shaping projecten..
Puur 'sec' (zonder reverb en ingebouwde fx) 'mis' ik echter de klankkleur van de echte gitaren..
Een Variax vind ik zelf qua klank interessanter, want ook Gundi Kellers demo van de Vg99 op de Musikmesse, kon mij helemaal niet bekoren; in een mix klinkt 't goed, maar op zichzelf ben ik niet overtuigd..

Je Godin klinkt met een VG Les Paul-model niet als een Les Paul, maar komt wel in de buurt:
IMHO klink je dan als jezelf op zo'n gitaar: Al DiMeola klinkt via zijn Ovation/VG-8 combinatie bijna 't zelfde als op zijn PRS...

mijn tip m.b.t gitaarklank: verdiep je gewoon goed in de gitaarklanken die je mooi vind, en karakteristieke klanken van de Grote gitaren; strat, tele, les paul, hollow en semihollow etc...

Zelf ontdek ik -jaaaaren na aanschaf- dat mijn Godin op zichzelf, dingen doet die mijn gemis aan een semihollow en telecaster compenseren, maar absoluut geen vervanger van die typen gitaar is..
Wat de Godin doet, is echter minstens zo bruikbaar, en met de piezo's zit er ook een formidabel potent akoestisch geluid en synth-optie in..
Alleen jammer dat die van mij, jouw tremolo niet heeft.... ;)





Je hebt gelijk. Ik weet dat die meer kan dan die synth. Maar het verschil is mij nooit duidelijk geworden. Ik weet dat bijv. de vg99 geen mogelijkheid heeft om instrumenten te simuleren zoals de GR20 kan (mijn dochter heb ik net deze ochtend de sax gedemonstreerd en zij was onder de indruk ook al omdat ze zelf sax speelt!) maar weer vele andere dingen kan..... Heb jij ervaring met de VG's? Kun je daar echt de lead gitaar 'anders ' laten klinken? Maar misschien is het zo dat ik net als zovelen wanhopig op zoek ben naar dat ene mooie geluid en heb ik dat blijkbaar nog niet gevonden....

Hans007
8 februari 2010, 18:10
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik wist dit allemaal niet.... De Godin is niet mijn hoofdgitaar. heb zowel een strat als een les paul dus ik heb wat mazzel. Wel verbazingwekkend hoe die Godin klinkt. echt een ondergewaardeerd merk..

Qua geluid.... ik experimenteer erg veel met pedaaltjes (die als ze niet bevallen weer tekoop worden gezet) en heb ook al wat versterkers getest. Maar ik denk dat dat gewoon bij het gitaarspelen hoort. je zoekt een ultiem geluid dat er gewoon niet is....

Overigens ik ben bezig geweest met de VG maar ik zag me nog niet op het podium staan en dan de gitaar laten gieren door met mn arm over de VG99 te bewegen..... Maar de GR bevalt eigenlijk best goed. De saxen en zo zijn echt prachtig!

Groetjes

Hans