PDA

View Full Version : snaren en stemapparaat



Beginnertjekb
31 januari 2010, 16:07
Hoi gitaarfans!

Vanochtend ging ik mijn nieuwe elektrische gitaar stemmen, geeft mijn stemapparaat de verkeerde snaren aan, of geeft helemaal niks aan. Is er iets met de snaren, het stemapparaat of doe ik iets verkeerd? Ik ben een beginner en dit is mijn eerste gitaar.

Alvast bedankt.

budje
31 januari 2010, 17:12
Ik weet niet precies wat voor stemapparaat je hebt, maar pak het boekje er even bij. Sommige stemapparaatjes moet je instellen of je een bas of een gitaar hebt, of kan je instellen op alternatieve stemmingen.

Of check je batterij even!

(en indien je hem niet met een snoer aansluit: Zit er wel een microfoon in je stemapparaat?)

Plant
31 januari 2010, 17:42
Staan je snaren misschien zo ver ontstemd dat daarom de verkeerde snaar aangegeven word?
B.v. als je B-snaar te laag staat richting A, 'denkt' je stemapparaat dat je met de A-snaar bezig bent en geeft dat aan. Of een E-snaar die richting D staat en je stemapaaraat geeft de D-snaar aan. Daar zit wel een oktaaf toonhoogte tussen, maar de meeste stemapparaten trekken zich daar niets van aan. Ik stem mijn basgitaar ook probleemloos met een gewoon gitaar-stemapparaat.

Gearjunkie
31 januari 2010, 18:20
Als mijn gitaar erg ontstemt is, bijvoorbeeld na het wisselen van snaren, gebruik ik niet meteen een stemapparaat. Ik neem een toonhoogte als referentie. (in mijn geval een stemvork = A 440hz) Maar het schijnt dat ook de kiestoon van een telefoon een A is. De A snaar van je gitaar moet je dus stemmen tot 'ie hetzelfde klinkt.

Daarna druk je de vijfde fret in, en stem je de D snaar op deze toon en zo verder. Dit is op dit forum ook verder beschreven.

Een andere methode om grofweg te stemmen is een bekend liedje nemen, bijvoorbeeld Nothing else matters van Metallica en hierop te stemmen. Dit begint met het tokkelen van de E, G, B en hoge E snaar allen open.