PDA

View Full Version : snaren en stemapparaat



Beginnertjekb
31 januari 2010, 16:07
Hoi gitaarfans!

Vanochtend ging ik mijn nieuwe elektrische gitaar stemmen, geeft mijn stemapparaat de verkeerde snaren aan, of geeft helemaal niks aan. Is er iets met de snaren, het stemapparaat of doe ik iets verkeerd? Ik ben een beginner en dit is mijn eerste gitaar.

Alvast bedankt.

budje
31 januari 2010, 17:12
Ik weet niet precies wat voor stemapparaat je hebt, maar pak het boekje er even bij. Sommige stemapparaatjes moet je instellen of je een bas of een gitaar hebt, of kan je instellen op alternatieve stemmingen.

Of check je batterij even!

(en indien je hem niet met een snoer aansluit: Zit er wel een microfoon in je stemapparaat?)

Plant
31 januari 2010, 17:42
Staan je snaren misschien zo ver ontstemd dat daarom de verkeerde snaar aangegeven word?
B.v. als je B-snaar te laag staat richting A, 'denkt' je stemapparaat dat je met de A-snaar bezig bent en geeft dat aan. Of een E-snaar die richting D staat en je stemapaaraat geeft de D-snaar aan. Daar zit wel een oktaaf toonhoogte tussen, maar de meeste stemapparaten trekken zich daar niets van aan. Ik stem mijn basgitaar ook probleemloos met een gewoon gitaar-stemapparaat.

Gearjunkie
31 januari 2010, 18:20
Als mijn gitaar erg ontstemt is, bijvoorbeeld na het wisselen van snaren, gebruik ik niet meteen een stemapparaat. Ik neem een toonhoogte als referentie. (in mijn geval een stemvork = A 440hz) Maar het schijnt dat ook de kiestoon van een telefoon een A is. De A snaar van je gitaar moet je dus stemmen tot 'ie hetzelfde klinkt.

Daarna druk je de vijfde fret in, en stem je de D snaar op deze toon en zo verder. Dit is op dit forum ook verder beschreven.

Een andere methode om grofweg te stemmen is een bekend liedje nemen, bijvoorbeeld Nothing else matters van Metallica en hierop te stemmen. Dit begint met het tokkelen van de E, G, B en hoge E snaar allen open.

Als je grofweg hebt gestemt, kan je je stemapparaatje gebruiken voor het finetunen.

cerpintaxt
31 januari 2010, 18:25
om grof weg te stemmen:
http://www.guitarforbeginners.com/onlinetuner.html

Als je wel met een kabel in je stembakje zit denk er dan ook om dat je de gitaar kabel in de input drukt.

--=HANS=--
31 januari 2010, 19:54
Check ook even of de batterij niet vervangen moet worden.

JiJeWoW
31 januari 2010, 22:13
nog een tip, draai het volume van je pickups ook even open :ok:
hoeveel fouten ik daar niet mee gemaakt heb :soinnocent:

Beginnertjekb
31 januari 2010, 22:59
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat er zoveel mensen op mijn discussie reageren:)
Een halfuur na het plaatsen van deze discussie, ging ik nog een keer het proberen en toen knapte mijn a snaar. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb een Cort stemapparaat net nieuw gekocht en heb de batterij van de winkel gekregen.

Hendrik9999
31 januari 2010, 23:10
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat er zoveel mensen op mijn discussie reageren:)
Een halfuur na het plaatsen van deze discussie, ging ik nog een keer het proberen en toen knapte mijn a snaar. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb een Cort stemapparaat net nieuw gekocht en heb de batterij van de winkel gekregen.

Heb je misschien ook nog een stemvork gebruikt? Kijk uit daarmee, want de
A-snaar moet twee octaven lager gestemd worden (110 hz). De 440 hz van
een standaard stemvork hoor je pas op de vijfde fret van de hoge E-snaar.
Als je die toon probeert te bereiken op de A-snaar, dan is het niet zo vreemd
dat ie knapt...
Het beste kun je snaren per stuk vervangen en elke nieuwe snaar stemmen
met behulp van de resterende (oude) snaren.

Beginnertjekb
1 februari 2010, 09:57
Nee, ik heb geen stemvork gebruikt. Morgen laat ik een nieuwe A snaar op de gitaar zetten. Hoe kan ik dan het beste stemmen als er een nieuwe snaar erop zit?

Hendrik9999
1 februari 2010, 11:17
Nee, ik heb geen stemvork gebruikt. Morgen laat ik een nieuwe A snaar op de gitaar zetten. Hoe kan ik dan het beste stemmen als er een nieuwe snaar erop zit?

Druk de 5e fret van de lage E-snaar in (dit is de dikste snaar) en maak
de A-snaar gelijk aan die toon. Ik ga ervan uit dat de overige vijf snaren
van je gitaar nog goed gestemd zijn. Daarna controleren met behulp van
het stemapparaat. Hierboven werd ook een website genoemd die je kunt
raadplegen om de gitaar te stemmen.

Beginnertjekb
2 februari 2010, 10:39
Nogmaals bedankt voor de handige reacties. Ik ben er achter gekomen wat ik fout heb gedaan. :soinnocent: Ik heb de snaren verkeerd gestemd omdat ik het ezelbruggetje (een aap die geen bananen eet) had gebruikt van boven naar beneden, terwijl het van beneden naar boven. Dus er is niks mis met het stemapparaat of wat dan ook. Van (beginners)fouten leer je, hoop ik.
Kan iemand dit topic sluiten?

Fenderfan
3 februari 2010, 12:25
uhhh...wat is van boven naar beneden bij jou ? Een aap die bla bla begint bij de dikste snaar. Ik persoonlijk noem dat ook wel van boven naar beneden.

Het klinkt mij een beetje alsof je de weg kwijt bent in het stemmen en daardoor alles wat te hoog stemt. Misschien daarom de a-snaart kapot gegaan?
Neem "come as you are, van nirvana" en stem je lage e-snaar met de eerste 2tonen van de baslijn. Das je referentie. Stem de rest volgens de normale methode.

Gearjunkie
6 februari 2010, 09:34
Oom Kurt speelde volgens mij wel in Eb, maar ik denk dat de TS alles een oktaaf of wat te hoog heeft gedraaid. Snaren kunnen best een hoge spanning hebben voor ze breken hoor.

Beginnertjekb
20 februari 2010, 16:50
Volgende week moet ik weer terug naar de winkel voor een andere:(, want nadat mijn gitaar al een tijdje goed gestemd is, geeft hij helemaal niks meer aan, ook al heb ik een nieuwe batterij erin gedaan.

Diana
20 mei 2010, 12:09
heb je hem wel op guitar staan, inplaats van Bass bijv.
??:hippie:

rudolf
20 mei 2010, 12:23
En je snaren er gewoon zelf op leggen.. kan weinig aan fout als je ze allemaal dezelfde kant op draait. Om daar voor elke keer naar iemand/winkel toe te gaan schiet ook niet op...
Staat in deze sectie ook nog een handige tutorial.

Succes!