PDA

View Full Version : marshall 6101: oververhitten altijd een probleem?



Orpheo
31 januari 2010, 15:18
Ik vroeg me af: heeft de 6101 ALTIJD last van oververhitten? helpt een blowertje, zoals bij de mk4 heel erg? zo ja, hoe kan ik 't maken dat de blower aangaat, zodra de amp aangaat?

MarkS
31 januari 2010, 15:36
Ik dacht dat het vooral bij de JTM30/60 en de JCM600's een issue was...?
Ik meen dat daar de buizen horizontaal zitten, en ik las laatst ergens dat iemand er een PC fan onder had gezet welke met een losse 12V adapter werd gevoed.

Les Paul R8
31 januari 2010, 19:06
Mijn 6101 had er erg veel last van. Heb hem gewoon zo snel mogelijk verkocht. Klank is prima, maar gewoon veel te veel electronica op een veel te klein oppervlak. Daarbij is hij gewoon niet te tillen.....

macwilliams
31 januari 2010, 20:12
Of het altijd een probleem is weet ik niet maar je kunt toch een koelertje inbouwen zoals je die bij een pc hebt? Het gaat je toch om het geluid neem ik aan?

iWishmaster
31 januari 2010, 21:36
Simpele gelijkrichter (4 diodes en een elco) aan de gloeistroom geeft je ongeveer 9V DC. Daar werkt een simpel computer ventilatortje oid wel op, ik zou wel even nakijken of de power trafo de extra stroom kan leveren voor een fan (zal niet meer dan 100mA zijn gok ik, maar toch).

De vraag is of dat voldoende is om overhitting to voorkomen. Buizen worden vrij snel loeiheet.

RazorBlade
31 januari 2010, 21:59
Wellicht wordt dit een stomme tip genoemd,, maar zet de combo ondersteboven.. ;) Okay is geen gezicht maar werkt wel.. dan trekt de warmte niet in je printplaat maar omhoog weg ervan.. Als je toch Fannetjes gaat inbouwen.. neem dan de wat grotere fan's van een voeding van de pc ipv de cooler van de processor. Mooie plek is in de zijhandvaten, dan kun je ze gelijk enigzins richten naar de buizen.. Stroom onttrekken aan de binnenkant.. euh.. weet wat je doet daarbinnen, ies hoogspanning hier en daar !! beter gestabiliseerde voeding gebruiken extern om brom etc te voorkomen.. ach de meeste hebben toch een stekkerblok onderin geschroeft..

Mr.Bluesbreaker
31 januari 2010, 22:21
Ik had in mijn vroegere 6101 inderdaad zo'n computer fan, dat was al aangelegd door de 1e eigenaar. Nooit problemen mee gehad. Behalve dat ik de klank zat werd, maar dat is een luxeprobleem.

cluseau
31 januari 2010, 22:50
beter gestabiliseerde voeding gebruiken extern om brom etc te voorkomen

Lijkt me een beetje overbodig voor een fan. Verder idd een voedig fan gebruiken en geen processor fan. Mooie dingen zijn die fan's van een silent pws. Hebben een groot oppervlak en hoeven niet hard te draaien voor een flinke luchtstroom. Zoals eerder opgemerkt werkt een brugje met elko op de gloeispanning prima. Stroom is te verwaarlozen voor een beetje trafo.

Frans.

Orpheo
1 februari 2010, 13:13
de 6101-deal is helaas niet doorgegaan, maar als ik 't zo lees, is t niet zo'n enorme ramp (maar toch wil ik nog een multichannel combo!!!!). maar, ik vroeg me af, kan je niet de midi-jack gebruiken als voedinkje voor de fan? je hebt ergens wel aarde en een voeding voor je midipedaal, en als je die toch niet gebruikt, moet je toch die voeding gebruiken voor je fan?

Les Paul R8
1 februari 2010, 13:43
de 6101-deal is helaas niet doorgegaan, maar als ik 't zo lees, is t niet zo'n enorme ramp (maar toch wil ik nog een multichannel combo!!!!). maar, ik vroeg me af, kan je niet de midi-jack gebruiken als voedinkje voor de fan? je hebt ergens wel aarde en een voeding voor je midipedaal, en als je die toch niet gebruikt, moet je toch die voeding gebruiken voor je fan?

Een midi interface heeft standaard geen voeding, dus kan je deze ook niet voor je fan gebruiken.
Tegenwoordig zie je verschillende interfaces die wel voeding aanbieden, maar de 6101 heeft dat niet. Het maakt overigens ook geen deel uit van de midi specificaties.

Orpheo
1 februari 2010, 16:28
Een midi interface heeft standaard geen voeding, dus kan je deze ook niet voor je fan gebruiken.
Tegenwoordig zie je verschillende interfaces die wel voeding aanbieden, maar de 6101 heeft dat niet. Het maakt overigens ook geen deel uit van de midi specificaties.

kwam ik te laat achter, maar dank je voor deze info, is zeer gewaardeerd :)