PDA

View Full Version : Prof gitaar?



Aspa123
15 april 2003, 22:33
Wellicht een stomme vraag maar zeker eentje die bekend in de oren zal klinken, denk ik.

Veel mensen uit mn vrienden kring spelen ook gitaar en naarmate ze weer iets vorderen qua techniek rijst gelijk de vraag of hun huidige gitaar nog wel voldoet (me included :smile: ). Nu is mijn vraag wanneer is goed goed genoeg? Heb je echt een gitaar van boven de 1000 Euro nodig om thuis, live en in de studio je perfecte Vai, Malmsteen, Petrucci, Satriani, Gilbert, etc techniek waar te kunnen maken? Levert bijv. een middenklasse Ibanez RG (bv. 570) niet voldoende comfort en klank? GAS en de speurtocht naar de ideale tone uitgezonderd, een middeklasse gitaar aangevuld met goede PU's (Tonezone, PAFpro, Evolution, EMG, etc etc) moet toch voldoende zijn qua puur de gitaar opzich?

hoofd
15 april 2003, 22:41
Ja.

Electrical Storm
15 april 2003, 22:55
Ach het stukje waarop de goede gitaren zich onderscheiden van de elite-gitaren is denk ik erg klein, dus in ieder geval qua bespeelbaarheid verwaarloosbaar. Het komt echt neer op een ietsie betere klank lijkt mij, en ach, je komt er echt niet heel veel beter mee uit de voeten bij de meeste riffs

JV
15 april 2003, 23:18
de duurdere gitaren hebben meestal een stuk beter afgewerkte hals en ook stuk beter afgewerkte frets.

dat scheelt nog wel behoorlijk wat wat het oefenen wel vergemakkelijkt.

maar een middenklasser zal best wel voldoen om goed te worden

Nocki
15 april 2003, 23:43
Ik heb altijd op midden klassers gespeeld
en heb nu een gitaar vn 1500 euro. het is een goedkope gibson les paul smartwood.
ik heb echt lopen zoeken naar een gitaar die helemaal was wat ik wou en dat is deze.

het vershil tussen deze "goede" gitaar en de anderen is dat bijvoorbeelde de tone en volume knoppen het doen. dus als ik een klein beetje terug draai op het volume dan wordt ie iets minder hard. en het is niet hard of uit zoals bij veel gitaren maar steeds een beetje zachter en uit is uit maar ietsjes aan is ietsjes aan. heel leuk andere gitaren hebben dat meestal niet.
ook bv pinched harmonics komen leuk naar voren zonder dat de gitaar daar nou echt voor gebouwd is.
hij klinkt goed en als ik soleer kom ik door de mix heen.
ik heb geen solo boost nodig.
het lijkt wel alsof altijd het zelfde volume uit de pu's komt.
dus met hele acoorden net zoveel output als met single note dingetjes.
dat zijn voordelen die later pas naar voren zijn gekomen. en ik mis het als ik weer een middenklasser beet heb. dit is trouwens nog niet eens een hele dure gitaar. een prs (een echte) gheeft dat ook heel sterk.

ook de afstel mogelijk heden zijn beter. het draaien aan de hals pen heeft meer effect en de hals knikt ook precies op de plek waar dat moet. alles is goed en naar wens af te stellen en ik hoef geen concessies te doen.
dat is voor mij het verschil.
nocki

urezna
16 april 2003, 08:21
het zijn ook de gebruikte houtsoorten... als je bijv kijkt naar Ibanez (werd in je vraag als voorbeeld gebruikt, bovendien speel ik er zelf op), daar hebben vooral de wat duurdere gitaren bijv een body van mahonie, en dat geeft een wat warmer geluid. als je dat zoekt ben je automatisch duurder uit.
en inderdaad, afwerking, robuustheid, dat soort dingetjes, vak net effe beter, maar dat zul je niet altijd even goed merken als je er op speelt.
en ik speel ook op een Rg560, ja das een prima gitaar, maar klinkt tovh net effe minder, ondanks een PAF Pro pickup.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: urezna op 2003-04-16 08:22 ]</font>

Phoenix Rising
16 april 2003, 09:02
Door de pickups van bijvoorbeeld een RG5xx naar jouw eigen wensen te vervangen, kan je van een algemeen goede gitaar een gitaar maken die ook nog is heel erg goed klinkt.

Het is veel belangrijker dan een gitaar goed afgesteld is, dan een beter afgewerkte hals. Met een klote afstelling is zelfs de duurste gitaar een stuk brandhout.

Barret Wallace
16 april 2003, 09:59
dunnere hals geeft meestal meer speed..
maarja sommige vinden een dikkere weer lekkerder

Aspa123
16 april 2003, 11:11
Maar denken jullie dat je het verschil echt niet zou horen als bv. 1 van bovengenoemde rockgitaristen een album zou opnemen of concert zou geven m.b.v. bv zo'n RG570 ipv van hun eigen gitaar?

Barret Wallace
16 april 2003, 11:24
veel gitaristen nemen hun cd's op met verschillende gitaren, vai gebruikt echt niet alleen zen jem in de studio hoor :smile:

het nr juice bijvoorbeeld is met een fender strat opgenomen

qsar
16 april 2003, 11:32
Volgens mij is Juice echt wel met een iets met humbuckers en een floyd opgenomen (en dan bij Vai waarschijnlijk een Jem, of zijn zwaar gemodificeerde groene strat ('mean greeny' of 'green meany' heet dat ding geloof ik)) als je luister naar de toon en de tremolokapriolen die in het nummer zitten.
'Boy from Seattle' (het nummer daarna als ik me niet vergis) is inderdaad wel opgenomen met een of andere strat-kopie die hij ergens gevonden had, als je de verhalen mag geloven.

Wat hij wel vaak doet is slagpartijen opnemen met een Gibson explorer (licht gemodificeerd, andere elementen geloof ik)

Barret Wallace
16 april 2003, 12:25
Dudeeeeee sorry je hebt gelijk
het was the boy from seattle ja :smile: (het grappige is op die dvd zegt hij: ''In the song the boy from seattle you see a ibanez jem but that's a fake it's recorded with a strat''

:lol: