PDA

View Full Version : Gitaar opnemen van pre-amp of loadbox



wrvh
30 januari 2010, 22:25
Ik zit al een tijdje na te denken over een apparaat waarmee ik gitaar kan opnemen via m'n laptop. Het idee is dat ik m'n gitaar in m'n preamp plug, en dan de recording out van m'n preamp op de een of andere manier in m'n laptop wil pluggen. Dat kan natuurlijk via de mic/line-in op m'n laptop, maar het geluid is dan niet bepaald lekker.

Nu had ik een paar jaar geleden een USB-interface van M-audio, en dat werkte best aardig. Echter, daar plugde ik destijds de gitaar direct in. Achter de jack inputs zitten dan nog pre-amps als ik het goed begrijp.

Als ik m'n recording output daarin plug, gaat het signaal dan niet 2 keer door een pre-amp? Dus wordt het geluid dan niet een zooitje?

Eigenlijk wil ik dus een signaal direct de laptop in krijgen zonder dat het dan nog door een pre-amp gaat. Weet iemand raad?

Oja, het moet ook werken met de recording output van een loadbox, maar ik denk dat dat hetzelfde idee is.

EDIT: Ik stel m'n vraag een beetje verkeerd. Welke interfaces/apparaten kunnen jullie me aanraden voor bovenstaande opnamemethode?

Fenderwim
30 januari 2010, 23:25
Je kan een preamp voor je Audio interface zetten, maar of dit zin heeft is de vraag. Je kan een hele keten van hardware voor je audio interface zetten zolang de impedanties maar kloppen. Je moet altijd van laag, naar hoge impedantie gaan.

Als je een heel goede preamp hebt die het geluid mooi kleurt dan is het wel zinvol, want je audio interface is heel neutraal.

Je hebt altijd een audio interface nodig als je kwaliteit wilt, want een inwendige audio kaart van een laptop is meestal matig.

Groeten
wim

wrvh
31 januari 2010, 11:46
Je kan een preamp voor je Audio interface zetten, maar of dit zin heeft is de vraag.

Hoe bedoel je dat? Het idee is dat ik de sound van m'n Marshall pre-amp op de een of andere manier op m'n laptop krijg. Digitaal modellen o.i.d. hou ik niet zo van, dus die preamp moet er toch echt voor.

Wat dat betreft, zijn er ook audio interfaces zonder ingebouwde preamps?

Rinze
31 januari 2010, 12:34
De pre-amp van een audio interface is neutraal van klank, dit in tegenstelling tot een gitaar pre-amp die je geluid heel erg bepaalt.

Je hebt een audio interface nodig omdat je goede AD/DA converters wilt. Als het analoge signaal niet goed wordt omgezet naar digitaal wordt het niks met je geluid. De ingebouwde geluidskaart in je pc is niet goed genoeg om lekker mee op te nemen.

Je kunt met je Marshall pre-amp dus heel goed door de ingang van een audio interface gaan, net als bij een analoog mengpaneel. Nadeel is dat je je poweramp en speakers van je gitaar setup niet meeneemt in je klank, toch belangrijke faktoren. Wanneer je gitaar pre-amp een goede gecompenseerde recording uitgang heeft zal het nog wel gaan maar anders zal het bij vervormde klanken dun en krasserig klinken.

wrvh
31 januari 2010, 13:49
Wat dat betreft is het misschien ook handiger als ik ook m'n poweramp+loadbox gebruik en de recording output daarvan op de interface aansluit. Maargoed, dat is een kwestie van uitzoeken wat de beste sound geeft.

Kan je misschien ook specifieke interfaces die een goede geluidskwaliteit leveren? Functies of aantal ingangen interesseren me niet, ik hoef er maar 1 gitaar op aan te kunnen sluiten. Mag dus een vrij eenvoudig ding zijn.