PDA

View Full Version : Budget SG gevonden!



rocker_71
28 januari 2010, 12:47
Aloha,
Zit er sterk aan te denken om een SG te kopen. Heb het hele topic met de foto's al doorgelezen (meer dan 80 pagina's ;)). Een echte Gibson vind ik te duur en lees ik ook verschillende verhalen over. Daarom heb ik besloten om voor een kopie te gaan.

Nu is mijn keuze beperkt tot onderstaande 3 modellen:
1) Epiphone G-400 (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Epiphone/G-400.aspx)
2) Tokai SG35 (http://www.tokai-guitars.co.uk/index.php?page=shop.product_details&category_id=16&flypage=shop.flypage&product_id=32&option=com_virtuemart&Itemid=31)
3) Vintage VS6 SG (http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html)

Qua prijs liggen ze dicht bij elkaar (250-300 euri). Waarschijnlijk de kwaliteit ook, denk ik dan maar. De Vintage heeft goede Wilkinson hardware (hummies zijn ceramisch, wat ik nogal tricky vind. Alnico heeft mijn voorkeur (PAF), maar deze Wilkinsons schijnen best lekker te zijn). De Tokai moet ook goed zijn, maar heeft een Alder body, itt de mahogany van de Epi en Vintage. De originele Gibson SG heeft mahogany, maar ik weet niet hoe de alder gaat klinken dan.
Ik speel zelf blues en rock op een Peavey delta blues amp. Zoek een wat meer vette sound dan mijn Strat. Beetje oude Cream zeg maar (Clapton).

Iemand goede tips? Wat zal ik doen?

geert1976
28 januari 2010, 12:49
Ik zou gaan voor de Epi, indien je de sound wilt hebben die zo dicht mogelijk bij de Gibson SG komt.

De Vintage SG heb ik ook in handen gehad en ik vond hem niet zo goed als de Epi.

De Tokai is kwalitatief gelijk aan de Epi, maar heeft zoals je zelf al aangeeft geen mahony body als de Epi, dus klinkt wel een tikkeltje anders:ok:

Nicks
28 januari 2010, 12:59
dan wil ik je wel vermelden dat de pickups van epiphone echt daadwerkelijk om van te huilen zijn. Ze zijn rauw, hard maar Epiphone was waarschijnlijk het woord definitie even vergeten,

rocker_71
28 januari 2010, 13:14
Voor mijn gevoel spreekt de Tokai het meeste aan.

Epiphone vind ik altijd tricky, weet niet waarom. Maar Nicks versterkt dit beeld, terwijl Geert hem juist beter vindt dan de Vintage.
Het enige wat me niet zint aan de Tokai is de houtsoort. Verder heb ik wel vertrouwen in de hardware en afwerking van Tokai.

Natuurlijk ga ik hem eerst testen voordat ik hem koop. Maar er is geen winkel die ze alledrie heeft, dus daarom vast een voor-onderzoekje. :)

JTB
28 januari 2010, 13:16
Ik vond de Epiphone ook niet zo best, met name de humbuckers zijn om te krijsen.

Nicks
28 januari 2010, 13:33
Voor mijn gevoel spreekt de Tokai het meeste aan.

Epiphone vind ik altijd tricky, weet niet waarom. Maar Nicks versterkt dit beeld, terwijl Geert hem juist beter vindt dan de Vintage.
Het enige wat me niet zint aan de Tokai is de houtsoort. Verder heb ik wel vertrouwen in de hardware en afwerking van Tokai.

Natuurlijk ga ik hem eerst testen voordat ik hem koop. Maar er is geen winkel die ze alledrie heeft, dus daarom vast een voor-onderzoekje. :)

Nou ja, de gitaar qua bespeelbaarheid en afwerking daar hoor ik dan altijd hele goede verhalen over bij de g-400. Ik heb zelf een epiphone dot studio waar ook de bespeelbaarheid en afwerking uitstekend van zijn maar die humbuckers heb ik zo snel mogelijk vervangen, op clean klinken ze alsof er toch nog gain op zit en met distortion heb je het gevoel alsof je niet meer kan spelen want alles gaat door elkaar heen.

E-J
28 januari 2010, 13:50
Hoi,

In dit videotje worden een Epiphone, Vintage en Gibson SG met elkaar vergeleken... zeker de moeite waard om te kijken.
http://www.youtube.com/watch?v=Vjk2rdFXx2M

Ik heb vroeger wel eens de Vintage en de Epiphone in mijn handen gehad en ik vond de Vintage beduidend beter... vooral het geluid (lang niet zo dichtgesmeerd).

Om even de advocaat van de duivel te spelen, ik zou zonder meer een beetje doorsparen naar 400-450 euro, en dan een Gibson SG Special kopen... het is een kleine stap en het waard!

rocker_71
28 januari 2010, 14:02
Hoi,

In dit videotje worden een Epiphone, Vintage en Gibson SG met elkaar vergeleken... zeker de moeite waard om te kijken.
http://www.youtube.com/watch?v=Vjk2rdFXx2M

Ik heb vroeger wel eens de Vintage en de Epiphone in mijn handen gehad en ik vond de Vintage beduidend beter... vooral het geluid (lang niet zo dichtgesmeerd).

Om even de advocaat van de duivel te spelen, ik zou zonder meer een beetje doorsparen naar 400-450 euro, en dan een Gibson SG Special kopen... het is een kleine stap en het waard!

Die video had ik al gevonden. ;)
Maar altijd moeilijk om op youtube te beoordelen.

Die Gibson kost zo rond de 600 euro, das toch wel het dubbele. :(

Squier4ever
28 januari 2010, 14:19
Er staat een Gibson SG special te koop, voor 325 eurie ofzo. Heeft alleen een kopbreuk, die voor ong. 150 euro wel te repareren is. Dan heb je een Gibby voor een prikkie

Fuhgawz
28 januari 2010, 14:26
Om even de advocaat van de duivel te spelen, ik zou zonder meer een beetje doorsparen naar 400-450 euro, en dan een Gibson SG Special kopen... het is een kleine stap en het waard!

Hier ben ik het mee eens! Een tweedehands Special (faded) is niet zo duur tegenwoordig. Zo niet, dan zou ik uit deze ook voor een Epiphone gaan. Mochten de elementen echt zo slecht zijn als sommigen beweren dan kun je voor een paar tientjes bij GFS uit een aantal leuke upgrades kiezen. Wat dat betreft: ga naar de winkel en kies degene die het beste speelt en het stevigst aanvoelt en verwissel dan de elementen.

euroboy
28 januari 2010, 17:29
Er staat een Gibson SG special te koop, voor 325 eurie ofzo. Heeft alleen een kopbreuk, die voor ong. 150 euro wel te repareren is. Dan heb je een Gibby voor een prikkie



Het heeft mij 70 euro gekost en het is perfect gedaan... Dan heb je el erg goedkoop een gibbie ;)

Ik vind persoonlijk de epi's wel meevallen maar de gibson is denk ik beter dus als je het geld hebt....

rocker_71
29 januari 2010, 10:39
Om nou een kapotte gitaar te kopen en direct op te moeten lappen, gaat me net iets te ver. Ben niet zo'n avonturier en zeker geen knutselaar.

Ik zag dat feedback zowel de Vintage heeft, als de Epi, dus dan kan ik ze daar allebei uitproberen. :zz:

to be continued.....

rocker_71
30 januari 2010, 20:33
Ben dus bij Feedback geweest. Heb de Epiphone getest en de Vintage. De Vintage was er niet meer in cherry, dus dat was wel balen.

Heb ze allebei kunnen uitproberen op een Fender buizenversterker. Maar ik vind dit wel lastig testen. Steeds weer een stukje spelen en dan de gitaar uitpluggen en de andere inpluggen en dan weer spelen. Vond ze allebei best lekker, maar de Epi voelde net wat beter. Voelde als een wat meer solide gitaar. De Grover tuners voelden goed en een lekkere hals. Zowel onversterkt als versterkt een net wat beter en voller geluid. Daarom toch met een Epiphone G 400 naar huis gegaan.
Maar na dat ik had gekozen voor de Epi, kreeg ik een vers exemplaar uit het magazijn en deze klonk ook weer net wat anders dan het showroom model. Kan aan de snaren liggen, psychisch, of weet ik veel waaraan, maar toch voor het magazijn model gekozen.

rocker_71
30 januari 2010, 20:38
Ik was dus op zoek naar een budget SG.

Ben eigenlijk al jaaaren een tevreden Strat speler, maar een SG erbij voor de wat meer rock nummers en zware blues, leek me wel eens een poging waard. Vooral voor een nog te komen album met mijn band, lijkt me de afwisseling met een humbuckered gitaar best vet.

Eerste indruk: best een goede gitaar. Over mijn Peavey Delta blues klinkt ie fijn. Lekker scheurgeluid met de brug pickup en een vol geluid met de neck pickpup. De afstelling was best goed. Heb hem wel hier en daar wat afgesteld, maar da's altijd persoonlijk.

Wel even wennen aan deze gitaar was de manier waarop deze hangt. Hij valt licht naar voren zeg maar. Maar dat zal wel snel wennen.

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/GEAR/EpiSG4small.jpg

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/GEAR/EpiSG9small.jpg

macwilliams
30 januari 2010, 20:40
Gefeliciteerd man, :ok:

Jamman
30 januari 2010, 20:55
fijne gitaren inderdaad, had er zelf ook precies zo 1. Deze heeft plaats gemaakt voor een strat. Maar voor het stevigere werk mis ik hem nog steeds. Dus er komt er ook zeker weer zo 1.
Dat hij voorover hangt had ik inderdaad zelf ook last van. Maar als je dit eenmaal weet kan je er rekening mee houden.

Franc
30 januari 2010, 21:55
Maar na dat ik had gekozen voor de Epi, kreeg ik een vers exemplaar uit het magazijn en deze klonk ook weer net wat anders dan het showroom model. Kan aan de snaren liggen, psychisch, of weet ik veel waaraan, maar toch voor het magazijn model gekozen.

Dat vind ik altijd zo maf? Heb je een gitaar uitgeprobeerd, wil je hem kopen krijg je een nieuwe uit het magazijn? Ik snap dat dat bij veel consumentenprodukten zo werkt, maar bij een gitaar toch net ff niet? Je wilt toch de gitaar die je net getest hebt?

rocker_71
1 februari 2010, 09:45
Dat vind ik altijd zo maf? Heb je een gitaar uitgeprobeerd, wil je hem kopen krijg je een nieuwe uit het magazijn? Ik snap dat dat bij veel consumentenprodukten zo werkt, maar bij een gitaar toch net ff niet? Je wilt toch de gitaar die je net getest hebt?

Op zich wel fijn dat ze een nieuwe exemplaar aanbieden. Maar wel eerst proberen natuurlijk!

Heb nu een aantal uurtjes gespeeld op de Epi SG en het valt zeker niet tegen. Gisteren de hele dag Sweet leaf van Black Sabbath geoefend. De bespeelbaarheid van de Epi is prima en de Grovers blijven goed op stemming. Dit is natuurlijk wel thuis; van het weekend maar eens proberen in de oefenruimte. Dat is vaak een heel ander verhaal.
Maar ik ben echt tevreden.

De SG ligt me best wel. Goede rondingen, dus ligt lekker tegen je aan, net als een Strat. Maar wel een lekkere grom door de humbuckers.

dezperado
1 februari 2010, 23:59
voor een vriend een EPI SG Prophecy Midnight Ebony besteld bij Thomann € 385,00
verwacht hem morgen of overmorgen. Zaterdag bericht gehad dat hij onderweg was. Zag er top uit. Prachtige inleg en dat matte halsje:mmmm:

Chocola
2 februari 2010, 00:26
voor een vriend een EPI SG Prophecy Midnight Ebony besteld bij Thomann € 385,00
verwacht hem morgen of overmorgen. Zaterdag bericht gehad dat hij onderweg was. Zag er top uit. Prachtige inleg en dat matte halsje:mmmm:

Vergeet de ebben toets niet en de lekkere hals.

rocker_71
8 februari 2010, 10:24
Afgelopen zaterdag mijn eerste band repetitie gedaan met de SG.
Viel zeker niet tegen! Vette sound. Strakke riffs op de brug pickup en diepe volle tonen met de neck pickup.
Voor het wat subtielere werk, vond ik hem wat minder. Maar dat vind ik logisch en daar heb ik dan weer mijn Strat voor. :strat:

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/GEAR/06-02-10Ottoedit.jpg