PDA

View Full Version : Meet the MuseBox!



tnijland
30 januari 2010, 20:00
Om toch een beetje in de sfeer van de nieuwe generatie rackjes iets te melden:

Is it an effects processor? A sound module? A synthesizer? How about an amp modeler? A virtual piano? Or a killer e-drum kit? Yes, yes, yes, yes, yes and yes!

Meet the MuseBox van MuseReasearch, een hardware VST player die binnenkort uitkomt en standaard lijkt te zijn voorzien van de Peavy Revalver guitar modelling software (goede recensies op Guitar Player). Hij gaat ca. 1000+ Eurootjes kosten. Het leuke is echter dat je dus makkelijk zowel Native Instrument Guitar Rig als bijvoorbeeld Amplitube zou kunnen installeren of zelfs parallel draaien en daarvoor alleen de door jou gewenste software plugins hoeft te kopen i.p.v. iedere keer een dure hardware doos.

Link: http://www.museresearch.com/musebox.php

en een demootje van de leverancier van Revalver: http://www.youtube.com/watch?v=Cu2xW-CXz04&feature=related

Wat ik persoonlijk wel grappig vind is dat de Peavy Revalver tot op component niveau (buizen, weerstanden etc.) modelleert.

Kortom,

Leuk spul met ongekende mogelijkheden en voor mij als gitarist/toetsenist zou het wel eens een leuke combinatie kunnen worden....

paulusdeBKB
30 januari 2010, 21:41
Oh man! Wat een gemiste kans van Muse! Als je een goede hardwarematige externe modeler wilt maken voor gitaar, zet er dan tenminste een paar extra draaiknoppen op! En een wat groter schermpje kan ook geen kwaad, zullen we maar zeggen.

Het principe van de Receptors is echt heel vet maar ze zijn vreselijk duur en ze missen een fatsoenlijk beeldscherm.

morris
31 januari 2010, 10:15
Nieuwe generatie Rackjes? Dacht het niet.

Sterker nog, dit heeft zo weinig met racks te maken dat ik er naar neig om dit te verplaatsen naar recording.

paulusdeBKB
31 januari 2010, 10:36
mwah, past wel bij Rack gear lijkt me: de functie van het apparaat is gelijkaardig aan die van de Eleven en van de Axe-FX, hij ziet er alleen anders uit. 'wat past bij Rack?' --> Moet het dan 19" zijn? Modelers zijn alles-in-een apparaten en vanuit die gedachte passen ze m.i. beter bij Rack dan bij Effecten.

Interessant aan deze module is natuurlijk dat je zelf kunt kiezen welke modeling engine(s) je wilt gebruiken. Dat doen de andere apparaten hem niet na. En het apparaat is wrs een stuk degelijker (maar ook duurder) dan een laptop, wat op het podium wel handig is.

Maar goed, op basis van hoe hij eruit ziet denk ik niet dat het een hardloper gaat worden. Hij lost een niet-bestaand probleem op: gitaristen die met modeling willen spelen, kunnen al bij Line6, Digidesign, Digitech, Vox, Boss, Yamaha, H&K, Fender, Marshall etc etc terecht voor modeling-oplossingen die je in de studio en/of op het podium kunt gebruiken. Een hardwarematige modeler is vooral handig omdat je aan knoppen kunt draaien (naast het draagbare aspect). Dat zet deze Muse alvast op achterstand van de concurrentie. Prijs is ook niet mals en de meegeleverde Peavey modeler ken ik niet, zal ongetwijfeld heel goed zijn maar lijkt geen doorslaggevend verkoopsucces.

Kortom: meh.

tnijland
31 januari 2010, 10:38
"Nieuwe generatie Rackjes? Dacht het niet."

Moraal, moraal... alles is natuurlijk relatief. De Axe-Fx en de Rack eleven zijn in feite gewone PC's met modeling software en een editor. De MuseBox is een wat meer generieker PC waar je meerdere software modelers op kunt installeren inclusief gitaar.

De grotere broer de Muse Receptor zelf is toch echt een 2HE 19" rack. Met Guitar Rig of iets anders kan een gitarist mooi naast je staan op te treden met een vergelijkbare sound.... :)

Ik geef wel toe dat dit topic wat verder afwijkt van het concept. Maar als je erover nadenkt is het toch ook wel weer heel interessant omdat de nieuwe generatie gitaar amps nu toch deels worden ingevuld door software modeling. Het gaat uiteindelijk om een discussie over de sounds en de bespreking van de mogelijkheden en niet over de layout en de knopjes van het 19" rack.

Maar misschien heb je gelijk en moet er een gitaarmodeling/VST rubriek bijkomen want recording slaat natuurlijk nergens op....

morris
31 januari 2010, 10:54
Tja, in principe is elke (fx)processor een kleine PC, dus in zoverre hebben jullie wel gelijk. Ik laat het topic dan ook staan, alhoewel ik bij rackgear toch meer in hardware oplossingen denk. AxeFX en Eleven Rack zijn dan eigenlijk ook al op het randje voor dit forum ;-)

dml
1 februari 2010, 09:50
Dit soort bakjes, incl. Axe-FX en R11, schijnen de toekomst te zijn. Wellicht een idee om een dedicated subforum hiervoor in het leven te roepen?

paulusdeBKB
1 februari 2010, 10:06
Kweenie of dat een enorme verbetering is. Met modelers kun je alle kanten op: gebruiken als alles-in-een voor opnemen (dan hoort het in recording), gebruiken als alles-in-een voor live (dan kan het in rack of effecten, afhankelijk van de functie van het apparaat die ter sprake komt).

De kiem van de twijfel is gezaaid bij het scheiden van 'rack' en 'effecten'. Want multi-fx vallen traditioneel al in beide categorieen en met modelers zou je met een beetje goede wil zelfs in moderne versterkers terecht kunnen. Alleen vintage versterkers blijft verschoond... Hoewel... de oudste Johnson en Line6-modellen zijn in pc-jaren ook al duidelijk vintage.

Liquid_Metal
1 februari 2010, 10:53
Dit soort bakjes, incl. Axe-FX en R11, schijnen de toekomst te zijn. Wellicht een idee om een dedicated subforum hiervoor in het leven te roepen?

Is dat niet een beetje op de feiten vooruit lopen? Er zijn al veel innovaties geweest die toch niet echt aanslaan, dus misschien is dit ook alleen maar een hype.
Misschien ben je als forum wel 'progressief' als je dat doet, maar ik zou toch even wachten :P.

paulusdeBKB
1 februari 2010, 12:01
Is dat niet een beetje op de feiten vooruit lopen? Er zijn al veel innovaties geweest die toch niet echt aanslaan, dus misschien is dit ook alleen maar een hype.
Misschien ben je als forum wel 'progressief' als je dat doet, maar ik zou toch even wachten :P.

Nou, van modeling kun je wel zeggen dat het is aangeslagen, hoor... Even los van het (gebrek aan) succes van individuele producten.