PDA

View Full Version : Soldano



Thiez
30 januari 2010, 18:27
Heb gezocht op het forum maar er is niet echt duidelijk veel te vinden over soldano.
Ik ben gewoon eens benieuwd naar wat meningen van mensen hier.
De SLO staat bekend als 'de holy grail' van buizenversterkers. Ik heb hem uitgeprobeerd bij de guitarking en vind het ook inderdaad en geweldig ding.
De prijs van SLO is ongeveer 3700 euro wat ontzettend veel is voor een versterker met in principe heel weinig mogelijkheden. Mijn vraag, is dit de moeite?
Aangezien Soldano is begonnen met het modden van marshall en daar ook de versterkers op gebasseerd zijn, is dan het prijsverschil met marshall de moeite waard?
Of kun je beter gewoon een marshall kopen en deze modden/laten modden?
Ben benieuwd naar hoe mensen hier over soldano en de prijzen van soldano denken.

Mitch
30 januari 2010, 18:54
Ik denk niet dat je moet spreken in termen van 'wat beter is' vanuit financieel oogpunt, maar eerder "vind ik het geluid geweldig en heb ik het er voor over?". Een Marshall aanschaffen en laten modden gaat je niet helemaal hetzelfde resultaat geven en zal je misschien ook niet meteen in één keer brengen wat je zoekt.

Thiez
30 januari 2010, 19:11
Nee ok de vergelijking met marshall was misschien niet goed. Ik ben gewoon benieuwd naar meningen van mensen over soldano.
Hoe komt het eigenlijk dat ze zo duur zijn ten opzichte van andere versterkers?

RazorBlade
30 januari 2010, 19:41
Tis de "naam" waar je voor betaald, het geld is de top m.i. niet waard. die dichtgeslipte tone kun je ook veel goedkoper halen, alleen is dat dan weer minder "stoer" omdat er geen Soldeernobout op staat.. als je geld over heb, en je treed veel op om het te bekostigen prima..

.
.

Les Paul R8
30 januari 2010, 19:42
Mike Soldano heeft er voor gekozen om geen grote aantallen te produceren. Als je dergelijke goede amps bouwt, kan je dat alleen maar voor elkaar krijgen als je de prijzen hoog houdt. De componenten zullen die prijs niet helemaal rechtvaardigen; de klank voor veel mensen wel.
Ik heb zelf de Soldano Atomic 16 en kan alleen maar zeggen dat een Soldano echt iets bijzonders is. Niet met Marshall te vergelijken.

Jellyfish00
30 januari 2010, 19:51
De Jet City 100H is een kloon van de SLO, gemaakt door Jet City, een bedrijf van Soldano. Het is zeg maar de goedkopere Chinese versie van de SLO.

http://www.thomann.de/nl/jet_city_amplification_100h.htm

AART
30 januari 2010, 20:04
Ik las op HCAF (niet super betrouwbaar ofcourse), dat die Jet City in de verste verte niet op een SLO lijkt qua circuit.

ieme
30 januari 2010, 20:07
SLO100, heb er verschillende getest, oa naast rectifiers, uberschall en XCT 101b en de XTC classic.

Voor mij wel de rock amp, gaat nog zeker 1 in mn collectie komen! Erg goeie rocker, veel definitie, pure klank, reageert ook goed op pedalen, vond hem met een Fulldrive van Fulltone erg sterk!
Maar eerst die Vox AC30 LE Brian May die nu op marktplaats staat scoren!!

the sure thing
30 januari 2010, 20:07
De Soldano super charger GTO, bij mijn weten het enige pedaal wat Soldano heeft gemaakt, vind ik het beste "hi-gain" scheurpedaal wat ik ooit gehoord heb. Hij is duur, te groot (onhandelbaar formaat) maar man wat een geluid!

sjaak1990
30 januari 2010, 20:57
Het is een heel andere kwaliteit amp dan een Marshall. In een Soldano zitten dure custom MM trafo's en in een Marshall blikjes van 5 dollar. Zitten gewoon goede componenten in, 2e hands ook gewoon veel waard. Als je in de topklasse gaat kijken is alles te duur, iets dat 3x zo duur is klinkt zeker niet 3x zo goed maar daar gaat het ook niet om.

bluegate
30 januari 2010, 21:11
Je kunt ook kijken naar de HotRod serie.
Die klinken ook heel goed, maar nog steeds duur en niet de speciale DeYoung trafo's van de SLO.

Qua geluid hou ik van de goede definitie in noten/accoorden bij Soldano's.
Zelf de SP-77 en HotRod 50 gehad.
Beide met zeer veel plezier bespeeld.

Thiez
30 januari 2010, 21:26
Heb idd ook de hotrod50+ geprobeerd bij guitarking en vond het een geweldige amp. Maar ook die zijn al 2700 voor een 2 kanaals versterker.

Het is niet dat ik op zoek ben naar soldano of alternatieven of wat dan ook. Was gewoon benieuwd naar de meningen van mensen. Over soldano en de prijs die je er voor betaald.

Henri H
31 januari 2010, 00:03
Ik heb de SLO ook even kort getest bij Guitar King tijdens de High Gain Shootout.
Het is een beest van een amp, misschien wel de beste die ik ooit bespeeld heb, maar ik heb er zeker geen €3700,- voor over.
Als ik nou een rijkeluiszoontje was, tja dan had ik een stuk of 30 van dat caliber amps in m'n bezit waarschijnlijk.

Nu maar 2 en een half, alhoewel, die halve (JCM 800 2205) eigenlijk m'n favoriete amp is :D

muziekschuur
31 januari 2010, 01:27
Vergeet dan ook niet de Rivera Knucklehead te testen. Ik vermoed dat daar ook een soldano sound uit te krijgen is, en een heleboel andere geluiden.... Ik heb deze versterker gespeeld bij Feedback ik denk 2 jaar terug en er zijn sindsdien geen versterkers meer voorbij gekomen die zo een diverse aantal bruikbare sounds hebben.

Eko
31 januari 2010, 10:07
Een reden voor koop kan ook betrouwbaarheid zijn. Ome Eric Clapton heeft jaren op Soldano`s gespeeld omdat de Fenders in die jaren legendarisch slecht waren.
Behalve geluid zijn er dus meerdere redenen om een amp te kopen. Looks en zaken als : er bij willen horen spelen ook een grote rol. Voor sommige profspelers speelt ook iets mee van : ik kan het betalen.
Afgezien daar van , een hele goede amp is z`n geld waard. Zeker als je er jaren en jaren gebruik van maakt. Pas dan kom je er achter wat je nu eigenlijk gekocht hebt. Jouw geluid.
Ik heb , zij het van een ander merk , 2 amps laten maken. Onder alle omstandigheden kan ik, al jaren , altijd m`n geluid maken. Kleine kroeg of grote zaal , veel of weinig publiek , houten vloer of beton met linoleum , het is in een handomdraai weer zoals het moet. Dat krijg je als je er tijd in investeert.

Misery Signals
31 januari 2010, 12:17
Tis de "naam" waar je voor betaald, het geld is de top m.i. niet waard. die dichtgeslipte tone kun je ook veel goedkoper halen, alleen is dat dan weer minder "stoer" omdat er geen Soldeernobout op staat.. als je geld over heb, en je treed veel op om het te bekostigen prima.


LOL...

Eén van mijn drie heads is dus een Soldano SLO100. Basis kost hij 3750, maar zoals de mijne met wat opties (midcut, switchable fx loop, depth) en case al snel tegen de 4500 aan. Ik heb hem dan ook niet nieuw gekocht maar tweedehands. Toen ik hem testte, kende ik de naam Soldano amper maar viel omver toen ik die bak hoorde. Ik ben me daarna gaan inlezen en het was snel duidelijk waarom ik die zo goed vond. Dinero's afgehaald en de zaak was snel rond.

Wegens aankoop van appartement deed ik hem echter na veel twijfelen weg. Ik ben zo blij dat ik hem na een jaar terug heb kunnen kopen van die persoon. Vanaf dag één was ik er ziek van dat ie weg was. Bands waarvan ik wist dat ze hem gebruikten wilde ik zelfs niet meer opzetten.

Kan je nagaan wat dat geluid met me deed en nog steeds doet. Je beschouwing vind ik dan ook ronduit een belediging voor die versterker Razorblade. Zeker dat je hem al eens terdege getest hebt? Het is gewoon de beste rockversterker in de wereld en niets komt er gewoon nog maar bij in de buurt. Qua knopjes kan hij mss geen indruk maken maar je krijgt er wel voor zowat alle stijlen topsounds uit. Neem een gitaar met EMG's en speel er metal op, neem een Gibson hollow en speel er blues/jazz op, neem een Strat/Tele/LP en rock je ballen eraf. Ik ken ook geen enkele versterker dat al die stijlen in topklasse aankan en het goed doet met alle gitaren die je erop aansluit. Clean moet je voor zijn, hard maar glashelder met brugelement. Switch naar je neckelement en genieten maar. Crunch en lead zijn wereldsounds, niets meer niets minder.

Mike Soldano weet heel goed dat dit de beste versterker is. Hij is ook zo gemaakt. Die SLO al eens vanbinnen gezien? In tegenstelling tot wat andere dure ampmerken in hun behuizingen durven draaien is dit serene sobere topklasse. Gemaakt om een leven lang mee te gaan en de garantie is er dan ook naar. En ja hij kost enorm veel. Moet je dat eraan geven? Natuurlijk niet als je hem niet super graag wil. Maar moest het je lukken heb je de amp van je leven, en tel maar eens uit wat je op je zoektocht naar de perfecte versterker kwijtspeelt door kopen en verkopen.

Enkel praten over die SLO doet afbreuk aan de rest van het gamma. Soldano is het enige merk dat nooit zijn kwaliteit gaat opofferen voor commercialiteit, never. Elke amp van de Atopic en Avenger tot de Hotrod en de Decatone zijn een voorbeeld voor andere merken hoe ze het zouden moeten maken. En die amps kan je zeker betalen als je een Rectifier/Diezel kan kopen.

Mijn excuses voor deze zeer subjectieve review maar zo'n amps maken nu éénmaal emotie en passie los.

MS

casper innosence
31 januari 2010, 12:44
Ook hier is een Soldano aanwezig. Een Avenger (100watter, single channel). Ook ik kende de naam Soldano nauwelijks toen ik een jaar of 3 geleden de guitarking binnenstapte.

De opmerking van Razorblade over dichtgesmeerde tone kan ik TOTAAAAL niet plaatsen, als er 1 merk is die een open geluid heeft, dan ist Soldano wel. Ondanks dat mijn Avenger een single channel is, durf ik m veelzijdiger te noemen dan menig andere meerkanaals amp. Veelzijdig door eenvoud en zoals ie reageerd op je volume knop. Van metal scheur tot clean en dat op 1 (high gain) kanaal.

Hoewel ik m wellicht gekocht heb toen zn prijs nog wat lager was, vind ik em t geld meer dan waar SOUNDWISE. Als ik een amps zou kopen om "er bij te horen" dan zou ik een JCM 800 of JMP moeten hebben. Soldano vind ik geen merk wat je koopt om er bij te horen, maar echt 1 omdat je van het geluid houdt!

Sinds ik mn Soldano heb, heb ik geen behoefte meer aan het kijken naar andere amps en dat is best apart na 3 amps in 4 jr (2x marshall en n mesa recto).

tillens
31 januari 2010, 12:45
LOL...

Eén van mijn drie heads is dus een Soldano SLO100. Basis kost hij 3750, maar zoals de mijne met wat opties (midcut, switchable fx loop, depth) en case al snel tegen de 4500 aan. Ik heb hem dan ook niet nieuw gekocht maar tweedehands. Toen ik hem testte, kende ik de naam Soldano amper maar viel omver toen ik die bak hoorde. Ik ben me daarna gaan inlezen en het was snel duidelijk waarom ik die zo goed vond. Dinero's afgehaald en de zaak was snel rond.

Wegens aankoop van appartement deed ik hem echter na veel twijfelen weg. Ik ben zo blij dat ik hem na een jaar terug heb kunnen kopen van die persoon. Vanaf dag één was ik er ziek van dat ie weg was. Bands waarvan ik wist dat ze hem gebruikten wilde ik zelfs niet meer opzetten.

Kan je nagaan wat dat geluid met me deed en nog steeds doet. Je beschouwing vind ik dan ook ronduit een belediging voor die versterker Razorblade. Zeker dat je hem al eens terdege getest hebt? Het is gewoon de beste rockversterker in de wereld en niets komt er gewoon nog maar bij in de buurt. Qua knopjes kan hij mss geen indruk maken maar je krijgt er wel voor zowat alle stijlen topsounds uit. Neem een gitaar met EMG's en speel er metal op, neem een Gibson hollow en speel er blues/jazz op, neem een Strat/Tele/LP en rock je ballen eraf. Ik ken ook geen enkele versterker dat al die stijlen in topklasse aankan en het goed doet met alle gitaren die je erop aansluit. Clean moet je voor zijn, hard maar glashelder met brugelement. Switch naar je neckelement en genieten maar. Crunch en lead zijn wereldsounds, niets meer niets minder.

Mike Soldano weet heel goed dat dit de beste versterker is. Hij is ook zo gemaakt. Die SLO al eens vanbinnen gezien? In tegenstelling tot wat andere dure ampmerken in hun behuizingen durven draaien is dit serene sobere topklasse. Gemaakt om een leven lang mee te gaan en de garantie is er dan ook naar. En ja hij kost enorm veel. Moet je dat eraan geven? Natuurlijk niet als je hem niet super graag wil. Maar moest het je lukken heb je de amp van je leven, en tel maar eens uit wat je op je zoektocht naar de perfecte versterker kwijtspeelt door kopen en verkopen.

Enkel praten over die SLO doet afbreuk aan de rest van het gamma. Soldano is het enige merk dat nooit zijn kwaliteit gaat opofferen voor commercialiteit, never. Elke amp van de Atopic en Avenger tot de Hotrod en de Decatone zijn een voorbeeld voor andere merken hoe ze het zouden moeten maken. En die amps kan je zeker betalen als je een Rectifier/Diezel kan kopen.

Mijn excuses voor deze zeer subjectieve review maar zo'n amps maken nu éénmaal emotie en passie los.

MS

Een mooi verhaal, doch weet ik niet of dit de beste versterker is ter wereld. Wel zou ik als ik poen zou hebben zoon soldano kunnen gaan halen, puur vanwege jouw verhaal. Ik zou het graag willen testen, maar er staat nog zoveel op mijn lijstje.. Toen ik de Independence hoorde, wist ook niet wat ik hoorde, en als je ziet hoe dergelijke amps zijn gebouwd, dan denk ik dat ze elkaars handje kunnen schudden.

Chocola
31 januari 2010, 12:51
Weet je dat al die verhalen hier mij toch zeer nieuwsgierig maken naar die amps... Ik heb alleen eens een SLO100 kanaal dinges gehoord live maar nog nooit zelf bespeeld of geprobeerd, ik ben echt heel erg benieuwd of ze echt zo divers zijn als hier wordt gezegd. Maar dat is niet lief van jullie want nu ben ik weer nieuwsgierig enzo en moet ik die amps gaan testen enzo en dat kost me weer tijd XD.

Misery Signals
31 januari 2010, 12:56
Die Matchless is natuurlijk ook een absolute topamp.

http://i227.photobucket.com/albums/dd284/tubeToaster/013a.jpg
http://img.guitarchina.com/imggc/1219y/01.jpg

Ze zien er vergelijkbaar propertjes uit, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat die SLO een highgainer is en onmogelijk met PTP kan gemaakt worden. En ik specificeer: de beste rockversterker. Zo'n Matchless zal in de cleanere genres echt wel beter zijn.

MS

tillens
31 januari 2010, 13:11
Die Matchless is natuurlijk ook een absolute topamp.

http://i227.photobucket.com/albums/dd284/tubeToaster/013a.jpg
http://img.guitarchina.com/imggc/1219y/01.jpg

Ze zien er vergelijkbaar propertjes uit, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat die SLO een highgainer is en onmogelijk met PTP kan gemaakt worden. En ik specificeer: de beste rockversterker. Zo'n Matchless zal in de cleanere genres echt wel beter zijn.

MS

Daarom haalde ik de Independence erbij, gezien dat een amp is die kan channelswithchen, en zowel clean als gain geweldig klinkt.
Als je de Matchless Avenger open draait, heb je namelijk ook een geweldige rock sound. Geen hi gain, maar daar associeer ik ook geen rock mee..

RazorBlade
31 januari 2010, 14:07
LOL...Je beschouwing vind ik dan ook ronduit een belediging voor die versterker

tegen het zere beentje ? :seriousf: sorry horrr :seriousf: heb em gehad, getest, mee getourd paar mnd, en verkocht zonder spijt.. leuk ding, lekker toontje.. IMHO is een mening, blijft staan dattie veelste duur is voor de meeste cafebandjesgitarist..

Misery Signals
31 januari 2010, 14:13
Neen dat zeer valt wel mee hoor ;)

Wat me fascineert is hoe dat je die amp in godsnaam dichtgesmeerd hebt gekregen? Zelfs met alles op max kan ik dat niet bekomen?

MS

caliban
31 januari 2010, 14:36
Over de absoluut Béste amp in een sound-soort praten vind ik op zich verkeerd. Zowel de matchless als de slo zijn heel goeie amps, en heel mooi gebouwd (heel goed zichtbaar in die gut-shots), maar geen van beide is de beste in zijn soort. En ze zijn beide voor de heel erg gegoede burger.

Thiez
31 januari 2010, 14:49
Wellicht een heel slecht cabinet eronder gehad. Want ik heb hem uitgebreid getest bij guitarking. zowel op de Guitarking cabs als op me eigen K&E cabinetje maar het is idd alles behalve dichtgesmeerd. Als je alleen de slo speel kan hij misschien wat te kort komen in het laag maar zeker als je in band verband speelt word dit opgevuld door de bass en heeft de gitaar niet zo veel laag nodig.
Ook de hotrod 50+ vond ik erg lekker klinken en met de depth knop kun je wat meer laag indraaien voor alsj e alleen speelt en wat minder als je in de band speelt.
Avenger heb ik helaas niet geprobeerd maar ga ik er volgende keer zeker bijpakken.
Ik vind de heerlijke scheur in soldano lekker. Momenteel heb ik zelf de engl blackmore. Opzich prima versterker maar die is wat dicht vind ik en een heel gepolijste gain.
Het lekkere aan die soldano gain vind ik dat hij wat rauwer is en beetje gritty sound heeft.

Mocht ik het geld hebben zou ik ook zeker niet twijfelen een SLO te nemen maar voor nu gaat de voorkeur waarschijnlijk toch nog naar iets anders.
Had laatste wel een mooie deal kunnen hebben op een hotrod maar helaas toen het geld er niet voor.... Vind het nog steeds erg jammer.

Misery Signals
31 januari 2010, 15:02
Natuurlijk is het een kwetie van smaak vs wat je eraan wil geven. En je kan soundsgewijs amps wel vergelijken vind ik. Op clean gebied wint die Matchless het hands down, ongelofelijke sound. Voor ander sounds vind ik die SLO beter. Wellicht dat iemand anders nog met een andere amp afkomt enz.

Het blijft dus over Soldano gaan. Met een Soldano kan je kwaliteitsgewijs gewoon geen miskoop doen vind ik. De SL-60 is als enige buiten de USA geproduceerd en snel stopgezet geworden wegens kwalitatief niet verenigbaar met de naam Soldano.

Belangrijk voor welk model is wat je eraan wil geven. Alle amps zijn van mogelijkheden sowieso sober. Eén- of tweekanaals, enkel de Decatone is driekanaals maar dan nog, op alle amps is de toonregeling gedeeld. Dat kan een nadeel lijken maar dat heb ikzelf nog niet ervaren. Als je met een amp veel top basissounds wil krijgen is Soldano een aanrader. Wil je veel sounds tegelijk dan moet je al zeker voor een ander merk gaan.

MS

Han S
31 januari 2010, 15:07
Wow, daar zit zo te zien voor minstens 200 euro spul in.

Misery Signals
31 januari 2010, 15:34
So what, kan je ook zeggen van een dure wagen die je koopt.

Het is mss niet veel wat erin zit, maar wel allemaal military grade. Daar gaat het ook om. Geen overbodige functies, pots, schakelingen, geen cm bedrading teveel,... Daarom gaan ze ook nooit kapot.

MS

Chocola
31 januari 2010, 15:51
So what, kan je ook zeggen van een dure wagen die je koopt.

Het is mss niet veel wat erin zit, maar wel allemaal military grade. Daar gaat het ook om. Geen overbodige functies, pots, schakelingen, geen cm bedrading teveel,... Daarom gaan ze ook nooit kapot.

MS

Wordt jij betaalt om Soldano te sponsoren? :p. Ben je onderdeel van het Misery Signals Soldano Promo-Team? XD.

Maar even zonder grappen... Als een merk/bedrijf/fabriek over military grade begint te ouwehoeren enzo heb ik altijd zoiets van: ja je moeder ook...

Als ik die binnenkant zie (zoek ook eens even op Google naar insidefoto's) vraag ik me echt af waar ze die onderdelen inkopen want dit moet van Pluto of Uranus zijn om zo een hoge prijs te rechtvaardigen (qua materie). Zijn genoeg ampbouwers die ook alles handmatig solderen, plaatsen en maken, en ook toponderdelen gebruiken, waarom zijn die minder? (serieuze vraag overigens). Je betaalt ook bij Soldano gewoon dik voor de naam. Neemt niet weg dat ze voor jullie erg goed klinken (heb er nog nooit zelf over gespeeld, maar als hier zoveel mensen het zeggen zal het vast wel wat hebben :p) e.d., maar het is onmogelijk een wonderkastje ofzo... Er wordt hier wel gedaan als of het een wonderkast is die alles kan, alles doet, die alles mogelijk maakt, maar gewoon uit logisch gezond verstand zeg ik: nee, onmogelijk. Ik denk dat jullie (Soldano-fanboys) gewoon erg van het geluid van een Soldano houden. Niet dat het dan de beste amp is, alles kan bla bla, zoiets bestaat niet (en anders moet ik maar eens snel een Soldano kopen, ben ik voortaan van al het gezoek af...).

Ik ga ze zeker een keer uitproberen bij GuitarKing, en ik ben heel erg benieuwd of ik echt mooi clean uit 1 kanaal kan halen terwijl ik over hetzelfde kanaal daarna high gain kan halen. Ook ben ik benieuwd naar de definitie e.d., want die moet wel erg veel mooier zijn dan alle amps op de wereld bij elkaar als ik jullie posts zo lees.

Misery Signals
31 januari 2010, 16:35
Ik ben idd erg fan maar ik heb alles gezegd wat erover te zeggen valt dus ik ga verder m'n bek houden ;)

En die compenten en m'n moeder, ze komen niet van een andere planeet maar het feit dat de garantie vele malen verder reikt dan andere merken wil zeggen dat ze hun eigen producten genoeg vertrouwen. Waarom geeft Diezel zo'n garantie bv niet?

Over de prijs kan je idd zwaar discussiëren maar is een mengtafel 100.000 Euro echt waard? Is een Two Rock +5000 waard? Zo kan je over alle luxeproducten wel de winstmarge kritisch bekijken en dan kan je niet veel meer kopen. Ik heb nooit gezegd dat ze hun prijs rechtvaardigen. Ik heb al van alles gehad van oude en nieuwere amps en qua rocksound ben ik nu wel klaar met deze bak.

Ik zei tijdens mijn eerste post in dit topic al dat mijn post enorm subjectief was. Men vroeg naar ervaringen met Soldano. Beter dit dan een naprater die ze eens van ver in de winkel heeft zien staan, niet? Een koper moet nog steeds zelf testen met eigen oren en kopen.

MS

caliban
31 januari 2010, 16:38
Ze zijn goed gebouwd en duur, dat zijn twee zekerheden. Verder zit er in elke amp naar de uiteindelijke inkoopprijs gezien niet altijd zoveel geld gestoken, maar dat is met zo goed als elk product op de markt. Dure transfo's zijn ook gemaakt van gewoon metaal. Kost ook niet zo veel per kilogram :) (in verhouding tot wat de transfo uiteindelijk kost).

Han S
31 januari 2010, 17:35
Ze zijn veel te duur, maar dat is niets bizonders, ik kom uit een wereld van audiofielen en die betalen 7000 euro voor een voedinkje voor een CD speler van 17.000 euro en als je dat voedinkje ziet schat je het op 69 euro. Een luidsprekerkabel moet minstens een vermogen kosten want anders klinkt het niet, wat een flauwe kul.

Maar heb geen kritiek want je krijgt niet de wind van voren, maar een orkaan.

Als ik in zo'n versterker kijk verwonder ik me altijd over de prijzen die er voor gevraagd worden. Er zuillen erg goede trafo's in zitten en die kosten een paar centen, maar voor de rest is het standaard spul. Die jack chassisdelen zijn zelfs de goedkoopste die je kunt vinden.


So what, kan je ook zeggen van een dure wagen die je koopt.

Heb je daar wel eens in de motor gekeken? Ik heb net een Jaguar motor gereviseerd en ik kan je vertellen dat daar meer in zit dan in een Alto of een Charade. :D

Misery Signals
31 januari 2010, 17:44
Je zal die mening zeker terecht hebben. Ik zag ook dat je in je studio een Valvestate hebt staan. Je zal je redenen zeker hebben en mss is daar al stiekem iets goeds mee opgenomen.

Ik zou ook nooit de volle pot geven aan zo'n nieuwe SLO. Ik heb hem in nieuwstaat de helft betaald en het is dan nog de duurste amp die ik ooit gehad heb.

Het is bij de meeste producten zo. In de high end klasse is alles wel goed, maar voor dat beetje extra gaat de prijs dan opeens debiel buiten proportie de hoogte in.

Bij koersfietsen ook. Voor een kg kader/onderdelen lichter betaal je vaak 2000€. Terwijl mensen die daar in praktijk vaak mee rijden het al op zich kunnen uitsparen door een stukje van hun vetbuik weg te trainen :)

In een motor van een Jaguar kan meer inzitten, maar om het verschil in nieuwprijs mede te rechtvaardigen? No way...

MS

Thiez
31 januari 2010, 17:45
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat zo zoveel gecloned en zelf gebouwd worden door mensen. Omdat je voor die 3700 zelf alle topmerken componenten erin kan doen en er nog ruim onder blijven.
Alleen de echte soldano transformatoren zijn zover ik weet nergens te koop omdat ze een contract hebben dat deze alleen voor soldano gemaakt worden.
Maar ik denk dat als je een SLO bouwt met mercury transformatoren de sound ook erg lekker zal zijn? of is dat echt het maken en breken van een versterker?

Zowizo zou ik het nooit nieuw kopen. Hetzelfde voor bogner xtc. Vind het gewoon veel te veel geld voor een versterker. Voor dat geld koop je een leuk autotje. 2e hands zie je ze helaas niet heel vaak daarom vond ik het kut dat ik die hotrod voor 1400 moest laten staan...

Chris Winsemius
31 januari 2010, 17:50
De SLO100 trafo's zijn gewoon niet te krijgen en MM gaat ze ook niet voor anderen/3-en reverse-engineren/namaken.

De MMs die Soldano gebruikt zijn ook niet via MM leverbaar, alleen bij Soldano zelf mits het om een garantie-afhandeling v/e in Europa gekochte amp gaat.

Chris Winsemius
31 januari 2010, 17:55
Die Matchless is natuurlijk ook een absolute topamp.

http://i227.photobucket.com/albums/dd284/tubeToaster/013a.jpg
http://img.guitarchina.com/imggc/1219y/01.jpg

Ze zien er vergelijkbaar propertjes uit, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat die SLO een highgainer is en onmogelijk met PTP kan gemaakt worden. En ik specificeer: de beste rockversterker. Zo'n Matchless zal in de cleanere genres echt wel beter zijn.

MS

Plaatje is niet v/e Matchless; 't is een 5E3 tweed Deluxe clone.

SLO/high gain is absoluut mogelijk zonder printplaat, gewoon 'n goede layout gebruiken en 'n eyelet- of turretboard. Puur ptp vind ik uit service-overweging zelfs bij minder complexe circuits minder aan te raden maar da's imo.

Misery Signals
31 januari 2010, 17:58
Aha ik heb het zo gevonden bij Google.

http://media.photobucket.com/image/matchless%20independence%20gutshot/tubeToaster/013a.jpg

Mijn excuses.

MS

Han S
31 januari 2010, 18:07
Je zal die mening zeker terecht hebben. Ik zag ook dat je in je studio een Valvestate hebt staan. Je zal je redenen zeker hebben en mss is daar al stiekem iets goeds mee opgenomen.

Ik zou ook nooit de volle pot geven aan zo'n nieuwe SLO. Ik heb hem in nieuwstaat de helft betaald en het is dan nog de duurste amp die ik ooit gehad heb.

Het is bij de meeste producten zo. In de high end klasse is alles wel goed, maar voor dat beetje extra gaat de prijs dan opeens debiel buiten proportie de hoogte in.

Bij koersfietsen ook. Voor een kg kader/onderdelen lichter betaal je vaak 2000€. Terwijl mensen die daar in praktijk vaak mee rijden het al op zich kunnen uitsparen door een stukje van hun vetbuik weg te trainen :)

In een motor van een Jaguar kan meer inzitten, maar om het verschil in nieuwprijs mede te rechtvaardigen? No way...

MS

Ik heb idd een VS 8100 en die klinkt helemaal niet verkeerd en als je alleen de preamp gebruikt en dus line out naar een goede buizenbak gaat heb je zelfs een erg goed geluid. Ik heb een jaar geleden een CD opgenomen met een Soldano en heel eerlijk gezegd vond ik die niet bizonder goed klinken.

En ik zie dat Chris ook heeft gereageerd, welnu, Chris bouwt ook heel aardige versterkers en die vind ik persoonlijk beter klinken dan de Soldano die ik binnen had. Ik weet niet wat zo'n CMW kost, maar dat zal ongetwijfeld minder zijn dan een Soldano.

En als een stuk of wat wereldberoemde gitaristen op zo'n Chris versterker gaan spelen en beginnen te roepen dat hij zo fantastisch klinkt, dan kan Chris twee dingen doen: hij neemt een zooi personeel aan en gaat er een heleboel bouwen, of hij maakt ze een stuk duurder waardoor ze exclusiever gaan worden en Chris zal hardstikke rijk worden, maar aan de versterker op zich zal weinig veranderen.

Tot slot even over de Jaguar: met die motor is in bijna standaard uitvoering zeven keer Le Mans gewonnen. Het is een van de beroemdste motoren ooit en hij was helemaal niet duur, integendeel, een Jaguar was (toen het nog echt Jaguar was) zelfs belachelijk goedkoop in vergelijking met de concurrentie. Dat heeft niets met versterkers te maken, maar het moet even gezegd worden, kwaliteit is niet altijd duur.

Dirk_Hendrik
31 januari 2010, 18:11
Puur ptp vind ik uit service-overweging zelfs bij minder complexe circuits minder aan te raden maar da's imo.

Het gaat niet om service hier. Het is namelijk gemaakt met mil-spec onderdelen en korte draden dus het gaat toch nooit stuk. het gaat om tone en die ga je alléén met ptp bereiken.

Ik vraag me trouwens af waarom ik in versterker op bovenstaande foto geen teflon coated "Mil-spec!! (me arse)" bedrading zie!?

Mil-spec is sowieso een term die je gemakkelijk kunt roepen daar geen hond het gaat of kan controleren. Op het moment dat je die mil spec gaat uitoefenen op de juiste manier zou je, als fabrikant, in staat moeten zijn de volledige historie van elke component op te kunnen hoesten. Fabrikant, produktiedatum, opslaghistorie.. etc. Alles van "geboorte" tot aan toepassing in eindprodukt. Noem mij een versterkerfabrikant die dat kan overleggen.. ik weet er geen.

En dan gaat zo'n versterker veel duurder worden dat de bovengenoemde prijsjes.

In consumentenapparatuur is Mil-spec bijna per definitie reclamepraat.

Dirk_Hendrik
31 januari 2010, 18:18
kwaliteit is niet altijd duur.

Klopt.
Kwaliteit is sowieso een relatief begrip. Wat is "goede" kwaliteit? Da's afhankelijk van de toepassing.

Daarnaast gaat kwaliteit, als het gaat om degenlijkheid, levensduur etc, meer gepaard met een goede planning en produktie dan om onderdelenkeuze. Als je dat groot opzet hoeft dat niet duur te zijn.

Heeft iemand hier zich ooit afgevraagd of de onderdelen op het moederboard van z'n computer wel van "de beste kwalitet" zijn? En die vraag meegenomen toen hij aan het prijsvergelijken was voor een nieuwe computer?

guess not.

Chris Winsemius
31 januari 2010, 18:19
Han S: +/- ;)
(SLO-clone door mij zal niet echt beduidend goedkoper zijn en ik bouw ip. nooit volledige clones, altijd eigen dingen d'r in of verbeteringen)

Soldano was trouwens wel de grondlegger van de moderne high gain sounds (en circuits). Peavey, Mesa Boogie, etc. hebben gratis gebruik gemaakt van de ontwerpen (ook dankzij het www).

Bouwkwaliteit is absoluut top bij de Soldano's die ik heb meegemaakt, helemaal bij de SLO100s.

Soldano is een vrij klein bedrijf (net als vele andere "boutique" merken) en qua prijzen: houd ook rekening met verschepingskosten en de benodigde marges voor de distributie en de detailhandel.

Als ik zelf geen amps zou bouwen zou ik ook 'n SLO100 d'r bij kopen naast wat andere toffe amps.

Bij trafo's heb je trouwens grote verschillen in materiaalkeuze, isolatie van de bedrading, kwaliteit van impregneren, etc. 'n Goede trafo maken kost meer tijd en materiaal dan 'n gemiddeld boutique gitaar-element....

Chris Winsemius
31 januari 2010, 18:23
Het gaat niet om service hier. Het is namelijk gemaakt met mil-spec onderdelen en korte draden dus het gaat toch nooit stuk. het gaat om tone en die ga je alléén met ptp bereiken.

Ik vraag me trouwens af waarom ik in versterker op bovenstaande foto geen teflon coated "Mil-spec!! (me arse)" bedrading zie!?

Mil-spec is sowieso een term die je gemakkelijk kunt roepen daar geen hond het gaat of kan controleren. Op het moment dat je die mil spec gaat uitoefenen op de juiste manier zou je, als fabrikant, in staat moeten zijn de volledige historie van elke component op te kunnen hoesten. Fabrikant, produktiedatum, opslaghistorie.. etc. Alles van "geboorte" tot aan toepassing in eindprodukt. Noem mij een versterkerfabrikant die dat kan overleggen.. ik weet er geen.

En dan gaat zo'n versterker veel duurder worden dat de bovengenoemde prijsjes.

In consumentenapparatuur is Mil-spec bijna per definitie reclamepraat.

Bij de 5E3 clone zie ik pvc-achtige isolatie om de bedrading (originelen hadden katoen-omwikkelde bedrading... subtiel ietsje warmer van klank imo)

Mil specs: :D laat elke amp als 'n Uzi klinken oid. :D
(bepaalde mil-technieken gebruik ik zeker maar ik kan/wil die term niet gebruiken qua marketing)

caliban
31 januari 2010, 18:32
Soldano was trouwens wel de grondlegger van de moderne high gain sounds (en circuits). Peavey, Mesa Boogie, etc. hebben gratis gebruik gemaakt van de ontwerpen (ook dankzij het www).


5150 lijkt niet zo overdreven hard op SLO qua preamp, ik heb het heel vaak gelezen, maar er zit geen cathodevolger in, en een gainstage meer. Verder wel het principe van 'veel' gainstages, maar dat heeft de man van Boogie eigenlijk uitgevonden.

Chris Winsemius
31 januari 2010, 18:41
Klopt idd. maar nog steeds heeft de 5150 veel weg van de SLO100. Mike was niet de eerste met high gain, Boogie is een van de bekendste die daar vrij vroeg mee was maar rond/voor die tijd waren er ook al anderen mee bezig.
DualRectifier lijkt ook veel op 'n SLO100 qua basis-circuit maar toch weer genoeg verschillen om 'n totaal andere sound op te leveren dan de SLO.

Je zou 'n '68 Marshall lead Plexi (50 of 100 Watt uitvoering) kunnen zien als 'n '59 tweed Bassman met "high gain" mod.

Chocola
31 januari 2010, 19:06
Heeft iemand hier zich ooit afgevraagd of de onderdelen op het moederboard van z'n computer wel van "de beste kwalitet" zijn? En die vraag meegenomen toen hij aan het prijsvergelijken was voor een nieuwe computer?

guess not.

Ik vraag me dat af bij elke laptop en PC die ik koop. Niet alleen bij mobo's, ook bij GPU/graka's, CPU's en weet ik wat allemaal nog :p. Maar ik ben dan ook een computernerd :D (ICT'er).

Mensen vergelijken het te vaak op prijs, maar dit komt grotendeels mede gewoon simpelweg door fabrikanten. Elke fabrikant blijft maar claimen dat hun product het beste is bla bla bla, allemaal bullshit. Bij versterkers of gitaren idem dito. Gibson heeft nu een goede naam opgebouwd, maar hoe is het gesteld met de huidige kwaliteit versus een periode terug? Waarom is een deel van de nieuwe Studio's in de winkel gewoon ronduit KUT afgewerkt? Waarom wegen ze nog maar 300 gram i.p.v. 4-5 kilo?

Het boeit mensen niet zoveel denk ik, zolang er maar een merkje op staat is het al lang goed in veel gevallen :). En om even terug te komen op je retorische moederbord-vraag. Consumenten kunnen niet alles weten over alles wat ze kopen. Van gitaristen kun je nog verwachten dat ze in ieder geval beetje basiskennis hebben over gitaren, versterkers, effectpedalen e.d., maar ik ken vrijwel niemand die een moederbord selecteert op kwaliteit, toch heeft iedereen er één of meerdere thuis ergens verstopt in een kast of laptop. Consumenten zijn dom, waaronder ik natuurlijk ook want ik zou het verschil in kwaliteit/duurzaamheid niet zien tussen een CMW, Soldano, Marshall of Mesa als ik ze van binnen mocht aanschouwen.

Hoe komt het overigens dat een versterker sneller kapot gaat/minder lang meegaat als de interne bekabeling te lang is? Waarom is dat zo speciaal bij Soldano enzo en draagt dat bij aan een langere consistentie/duurzaamheid?
Als dat toch zoveel scheelt gaan alle merken dit toch doen? Of zie ik iets over het hoofd? :dontgeti:.

Han S
31 januari 2010, 19:31
Bij de 5E3 clone zie ik pvc-achtige isolatie om de bedrading (originelen hadden katoen-omwikkelde bedrading... subtiel ietsje warmer van klank imo)



Oei Chris, dat is een gevaarlijke uitspraak hoor. Ik heb al zo veel ABX testen meegemaakt met audiofielen en dit soort zaken zijn nog nooit aangetoond.

En uit harde ervaring weet ik dat ons gehoor nou niet bepaald betrouwbaar is als het er echt op aankomt. Ga tien minuten pauzeren en het zelfde geluid klinkt totaal anders bijvoorbeeld.

Dirk_Hendrik
31 januari 2010, 19:33
Waarom is een deel van de nieuwe Studio's in de winkel gewoon ronduit KUT afgewerkt? Waarom wegen ze nog maar 300 gram i.p.v. 4-5 kilo?


Love you for the quote.
Persoonlijk, da's effe belangrijk, ben ik van m'n leven nog nooit een goede studio tegengekomen. Nu niet maar 15 jaar geleden ook niet. Elke, met 1 uitzondering, studio die ik in m'n handen heb gehad was kut. Daarom begrijp ik ook nooit dat mensen een studio durven te tippen als optie, onafhankelijk voor wie hij is.

Chocola
31 januari 2010, 19:49
Love you for the quote.
Persoonlijk, da's effe belangrijk, ben ik van m'n leven nog nooit een goede studio tegengekomen. Nu niet maar 15 jaar geleden ook niet. Elke, met 1 uitzondering, studio die ik in m'n handen heb gehad was kut. Daarom begrijp ik ook nooit dat mensen een studio durven te tippen als optie, onafhankelijk voor wie hij is.

Ik vind sommige exemplaren nog wel enigszins lekker spelen, de nieuwe sowieso NIET.

Maar... als jij zou moeten kiezen tussen een Epiphone en een Gibson Studio, wat kies je dan? Of vind je gewoon alles van deze opties kut? :D.

Wat ik me dan afvraag trouwens, wat vind jij goede gitaren (gewoon nieuwsgierig)?

Chris Winsemius
31 januari 2010, 20:06
Oei Chris, dat is een gevaarlijke uitspraak hoor. Ik heb al zo veel ABX testen meegemaakt met audiofielen en dit soort zaken zijn nog nooit aangetoond.

En uit harde ervaring weet ik dat ons gehoor nou niet bepaald betrouwbaar is als het er echt op aankomt. Ga tien minuten pauzeren en het zelfde geluid klinkt totaal anders bijvoorbeeld.

Met je eens, luistertest zijn gewoon subjectief maar veel dingen kun je gewoon ook bij herhaling ervaren. Ook wel amps meegemaakt die puur door andere bedrading op 'n bepaald punt te veranderen aanmerkelijk verbeterden. Theoretisch allemaal te verklaren maar mij draait het alleen om de sound.

Dit soort dingen, net als keuzes van condensatoren en weerstanden qua merk/materiaal, zijn meer "icing on the cake" dingen dan de kern van goed ontwerp. Zelf beschouw ik circuit-waardes en trafo's als de "basis" van een amp. Alles is relatief; de ene cap klinkt waanzinnig in het ene circuit met trafo's X en de andere cap klinkt weer beter in een ander circuit met trafo's Y en ook de specifieke plek in het circuit vraagt om specifieke materialen (en waardes natuurlijk).

Les Paul R8
31 januari 2010, 20:07
Love you for the quote.
Persoonlijk, da's effe belangrijk, ben ik van m'n leven nog nooit een goede studio tegengekomen. Nu niet maar 15 jaar geleden ook niet. Elke, met 1 uitzondering, studio die ik in m'n handen heb gehad was kut. Daarom begrijp ik ook nooit dat mensen een studio durven te tippen als optie, onafhankelijk voor wie hij is.

Ik wel. De Studio van Rock(mo) is super. Tegen Customshop kwaliteit aan. Heb er nog spijt van dat ik eerlijk geweest ben toen we hem uitzochten voor haar. Wat had ik die gitaar graag willen hebben.....

Chris Winsemius
31 januari 2010, 20:11
Ik wel. De Studio van Rock(mo) is super. Tegen Customshop kwaliteit aan. Heb er nog spijt van dat ik eerlijk geweest ben toen we hem uitzochten voor haar. Wat had ik die gitaar graag willen hebben.....

ik ken die gitaar ook en.... +11+!

Chocola
31 januari 2010, 20:17
ik ken die gitaar ook en.... +11+!

Wat is er zo speciaal dan aan die Studio?

macwilliams
31 januari 2010, 20:59
Wat is er zo speciaal dan aan die Studio?

Die is bijna net zo goed als de studio die ik in de hens heb gezet.

Misschien dat de studio voor sommigen geen goed instrument is, toch heb ik er voor mij een prima stuk gereedschap in gevonden. Zelfs in de worn Brown zag ik een goed instrument ook al is hij hol.


Die soldanos die ik gehoord heb klonken heel aardig maar niet dat zo dat ze met kop en schouder ergens bovenuit staken.

Dirk_Hendrik
31 januari 2010, 22:09
Maar... als jij zou moeten kiezen tussen een Epiphone en een Gibson Studio, wat kies je dan? Of vind je gewoon alles van deze opties kut? :D.

Wat ik me dan afvraag trouwens, wat vind jij goede gitaren (gewoon nieuwsgierig)?

Geen van beide dus ;)
Ik kies instumenten in eerste plaats uit ergonomie en veelzijdigheid. LP's vallen dan dus al af. Ik wil iets om m'n nek hebben hangen waar ik ook na 5 uur repeteren geen rugklachten van krijg, idem dat ik geen boomstammen in m'n handen wil hebben, idem dat ik het niet erg vind dat het publiek m'n kruis kan zien omdat die gitaar hoger hangt dan piemelhoogte.

Daarna ga ik er kijken wat nog voldoet. Uit perspectief van classics zou dat in een toekomst nog wel eens een SG kunnen zijn.

Chocola
31 januari 2010, 22:34
Geen van beide dus ;)
Ik kies instumenten in eerste plaats uit ergonomie en veelzijdigheid. LP's vallen dan dus al af. Ik wil iets om m'n nek hebben hangen waar ik ook na 5 uur repeteren geen rugklachten van krijg, idem dat ik geen boomstammen in m'n handen wil hebben, idem dat ik het niet erg vind dat het publiek m'n kruis kan zien omdat die gitaar hoger hangt dan piemelhoogte.

Daarna ga ik er kijken wat nog voldoet. Uit perspectief van classics zou dat in een toekomst nog wel eens een SG kunnen zijn.

Nu maak je me toch wel heel erg nieuwsgierig naar de gitaren die je hebt. Heb je niet toevallig foto's om te showen? :D.

Dit zal dan wel wat voor jou zijn: http://www.spaltinstruments.com/instruments/hybrids/apex-guitars/

Of is dit weer té ergonomisch? :p.