PDA

View Full Version : Mijn versterker maakt een zoemgeluid



K.Cobain
30 januari 2010, 16:47
Hallo,
Ik weet niet zeker of het hier goed staat, want ik ben hier net 5 min lid...

Ik heb gister mijn eerst elektrische gitaar gekocht, en daar zat een QTX PGA 101 versterker bij. Maar deze maakt echt een irritant zoemgeluid wat je maar niet uitkrijgt!

Kan iemand mij helpen?

K.Cobain

Koeloe
30 januari 2010, 16:51
Stekker in geaarde wandcontactdoos stoppen.

K.Cobain
30 januari 2010, 16:52
Dat kan natuurlijk ook *bloost*

Dankje!

cluseau
30 januari 2010, 17:21
Dat kan natuurlijk ook *bloost*

Hoef je niet voor te blozen hoor, je kan niet alles weten. Maar bij een zoemend geluid denk ik meer aan een voedingsprobleem. Het verschijnsel van de ontbrekende aarde veroorzaakt soms een irrtante 50Hz brom maar die onderscheid zich toch wel duidelijk van de 100Hz zoem welke twee keer zo hoog in frequentie is. 100Hz klinkt al meer als een zoem in tegenstelling tot de 50Hz welke meer als brom aankomt. Hoewel sommige hier zelfs ruis als brom kwalificeren :seriousf:. Laat wel ff weten of je randaarde het probleem heeft opgelost.

Frans.

Psychomantis
31 januari 2010, 20:51
Hoef je niet voor te blozen hoor, je kan niet alles weten. Maar bij een zoemend geluid denk ik meer aan een voedingsprobleem. Het verschijnsel van de ontbrekende aarde veroorzaakt soms een irrtante 50Hz brom maar die onderscheid zich toch wel duidelijk van de 100Hz zoem welke twee keer zo hoog in frequentie is. 100Hz klinkt al meer als een zoem in tegenstelling tot de 50Hz welke meer als brom aankomt. Hoewel sommige hier zelfs ruis als brom kwalificeren :seriousf:. Laat wel ff weten of je randaarde het probleem heeft opgelost.

Frans.

eventjes min of meer los van dit topic:
Is het slecht voor de amp om je versterker op een ongeaard stopcontact aan te sluiten? Ik heb enkel geaarde stopcontacten in de keuken en de badkamer. En dat is niet erg handig... Ik heb niet erg last van een brom ofzo, maar als ik de amp afzet hoor ik wel een vrij luide knal, iets wat ik niet heb als ik bij de repetitie hem aansluit op een geaarde wandcontactdoos.

cluseau
31 januari 2010, 22:23
Is het slecht voor de amp om je versterker op een ongeaard stopcontact aan te sluiten?

Meer slecht voor de gebruiker

AvU
31 januari 2010, 23:13
Want de kans zit er in dat als er een defect komt in je versterker en het chasis komt onder stroom te staan, en je raakt dit chasis aan, is er een mogelijkheid dat je dood gaat! Niet groot maar toch!

cluseau
1 februari 2010, 07:51
Want de kans zit er in dat als er een defect komt in je versterker en het chasis komt onder stroom te staan, en je raakt dit chasis aan, is er een mogelijkheid dat je dood gaat! Niet groot maar toch!

En denk niet "dat chassis raak ik nooit aan" want je gitaar is direct met het chassis vervonden. :blast:

Het kan bv zomaar gebeuren dat een capje in het netontstoorfilter ineens sluiting maakt of alleen gaat lekken. Je krijgt dan de volle netspanning van ruim 300V~ door je heen. Ja je leest het goed, geen 220 maar iets meer, namelijk de topwaarde van de netspanning is hoger dan de meeste denken. Deze topwaarde krijg je iedere 10 milisec door je goddelijke lijf waar het in sommige gevallen niet blij mee is. Legio persoonlijke ervaringen met dit verschil dat ik het nog navertel. Gelijkspanning is nog leuker, die komt niet iedere 10 milisec maar blijft je continu kietelen. Persoonlijk heb ik verschillende shocktrainingen gehad waar ik voor ben geslaagd maar het wil maar niet wennen. Heeeeeeeerlijk, amateurs, wees gewaarschuwd. De eerste ervaring is soms de laatste! We kunnen het niet vaak genoeg herhalen.



Gezondheid......
Frans.

cerpintaxt
1 februari 2010, 10:25
Als je erg last van gebrom, geruis gezoem of andere vromen van ongewenste herrie om je kop hebt kun je ook een draadje van een geaard deel van de amp naar de verwarming brengen, als het goed is ligt die wel aan de aarde. owhja pleur het draadje wel op een blank deel van de kachel.

Heb het zelfde brom probleem met een voorversterker van een lp speler gehad draadje op de kachel gelegd en klaar was het.

kors1979
2 februari 2010, 00:34
Want de kans zit er in dat als er een defect komt in je versterker en het chasis komt onder stroom te staan, en je raakt dit chasis aan, is er een mogelijkheid dat je dood gaat! Niet groot maar toch!

Dus altijd met rubber laarsen aan spelen!!

Heb alleen een brom met screamer en/of overdrive aan, zelfs in een geaard stopcontact..... (DIY NEWTONE)

Voordat ik een cv kaalschuur, wij hebben door het hele huis heen kunstof/plastic cv leidingen liggen, zal dat werken?? Dan zou het door het water moeten geleiden, en dat lijkt me sterk!!
Heb al gecheckt op aardingsfouten en alle bedrading zoveel mogenlijk ingekort. Of zal de aarding bij mij thuis gewoon r#ck wezen??

cerpintaxt
2 februari 2010, 10:44
Nee plastic wil niet zo goed geleiden. Maar zijn de verwarmingsbuizen bij jouw van kunststof? In dat geval kun je dat truckje niet toepassen.

Psychomantis
3 februari 2010, 21:44
En denk niet "dat chassis raak ik nooit aan" want je gitaar is direct met het chassis vervonden. :blast:

Het kan bv zomaar gebeuren dat een capje in het netontstoorfilter ineens sluiting maakt of alleen gaat lekken. Je krijgt dan de volle netspanning van ruim 300V~ door je heen. Ja je leest het goed, geen 220 maar iets meer, namelijk de topwaarde van de netspanning is hoger dan de meeste denken. Deze topwaarde krijg je iedere 10 milisec door je goddelijke lijf waar het in sommige gevallen niet blij mee is. Legio persoonlijke ervaringen met dit verschil dat ik het nog navertel. Gelijkspanning is nog leuker, die komt niet iedere 10 milisec maar blijft je continu kietelen. Persoonlijk heb ik verschillende shocktrainingen gehad waar ik voor ben geslaagd maar het wil maar niet wennen. Heeeeeeeerlijk, amateurs, wees gewaarschuwd. De eerste ervaring is soms de laatste! We kunnen het niet vaak genoeg herhalen.



Gezondheid......
Frans.


Zoiets had ik wel al gedacht ... Maar dan moet ik in de badkamer gaan spelen. Toffe reverb... voor eventjes...
Maar als ik op een stenen vloer op de 1e verdieping van een huis sta, kan ik dan ook nog geschokt worden?
En helpt het als ik bijvoorbeeld mijn keyboard zelf aard? (daar is een speciaal schroefje voor, neemt dat dan ook de spanning van de versterker weg?)

cluseau
4 februari 2010, 08:23
Maar als ik op een stenen vloer op de 1e verdieping van een huis sta, kan ik dan ook nog geschokt worden?
Betere geleider dan een stenen vloer is een metalen vloer dus op steen sta je relatief veilig :mmmm: ...... zou toch maar iets anders verzinnen.


En helpt het als ik bijvoorbeeld mijn keyboard zelf aard? (daar is een speciaal schroefje voor, neemt dat dan ook de spanning van de versterker weg?)

Nogmaal jongens, LET OP WAAR JE MEE BEZIG BENT. Stel je versterker heeft een inwendige sluiting en is niet geaard. De min van je amp kan dus volle netspanning voeren terwijl je dat nergens aan kunt zien of horen. Een heel realistische situatie hoor, vergis je daar niet in. Je instrument is zoals je zelf voorstelt wel geaard. Dat betekend dat er definitief een keihard spanningsverschil van 220 bestaat op het moment dat jij je jackplug in je amp penetreerd. Zou je instrument niet geaard zijn dan neemt deze ook het 220 niveau aan en zou je daar ongemerkt mee weg kunnen komen mits je op rubber zolen staat en dus zelf ook geisoleerd bent van aardpotentiaal. Het ene apparaat wel aarden en een ander niet is dus nog gevaarlijker. Voordeel is wel dat je er snel achter komt dat er iets mis is.

Frans.